Lapsi rikkoi arvokkaan kannun kyläpaikassa
Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä.
Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan.
Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen.
Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani.
Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee.
Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa.
Kommentit (245)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:24"]
Että ihan ansa viritetty, jos sattuu omistamaan mitään arvokkaampaa jota ei erikseen piilota kun vieraita lasten kanssa tulee kylään? Herätys nyt!!!
[/quote]
Herätys ite nyt. Kukaan normaalijärkinen ja normaalituloinen ei käytä mitään 500e antiikkikannuja jos kaatelee kaverin lapselle vettä. Ja varsinkaan jätä sitä jonnekin pöydälle lojumaan. Tai jos jättää niin uliskoon itse vakuutusyhtiönsä kanssa asiasta ja lähettäköön minulle omavastuun laskun sitten. Persaukisten klarnaajien tapa yrittää leikkiä jotain varakasta ja sitten alkaa ulina jos käyttöesine menee rikki.
Jos joku tuo vesikannun pöytään ja laseja näin helteellä, oletan että siitä voi kaataa itselleen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:24"]
Että ihan ansa viritetty, jos sattuu omistamaan mitään arvokkaampaa jota ei erikseen piilota kun vieraita lasten kanssa tulee kylään? Herätys nyt!!!
[/quote]
Herätys ite nyt. Kukaan normaalijärkinen ja normaalituloinen ei käytä mitään 500e antiikkikannuja jos kaatelee kaverin lapselle vettä. Ja varsinkaan jätä sitä jonnekin pöydälle lojumaan. Tai jos jättää niin uliskoon itse vakuutusyhtiönsä kanssa asiasta ja lähettäköön minulle omavastuun laskun sitten. Persaukisten klarnaajien tapa yrittää leikkiä jotain varakasta ja sitten alkaa ulina jos käyttöesine menee rikki.
[/quote]
Tässä ulisee lähinnä lapsensa vahtimatta jättänyt äiti :D
Pyydät ne sirpaleet ja sanot että tarvitset niitä vakuutusyhtiön arviointia varten.
Varmaan "kaveri" sanoo, että on jo heittänyt sirpaleet roskiin ja on vaan kuullu kummin kaimalta, että kannu on arvokas. Sitte päättänyt heittää summissaan tuon 500€.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:39"]
Pyydät ne sirpaleet ja sanot että tarvitset niitä vakuutusyhtiön arviointia varten.
[/quote]
Ap ei ole edes ottanut yhteyttä sinne vakuutusyhtiöönsä, luulisi normaalissa tilanteessa sen olevan normaali reitti eikä vauvapalsta luulottelu miten asiassa toimitaan :D
*sikisi provoksi epäilenkin* vauva palsta on täynnä lapsensa vahtimatta jättäviä äitejä... eli hedelmällinen maaperä tälle ketjulle kuten huomaatte :)
Älä maksa haluaa vaan rahaa sikso kannu esillä että joku hajoittaa :D
No ei se vakuutusyhtiö nyt muutenkaan rupea korvaamaan mitään kannuja tyylillä "hajotin kaverilla sen kannun, ei oo kuitteja, ei oo mitään todisteita arvosta, antakaa 500e"
Eiköhän se ole sen kannun omistajan asia hoitaa asia kuntoon kun tietää kannunsa taustat ja veloittakoon sitten tätä särkijää tai hänen äitiä. Luultavastihan tästä ei mitään rahaa ole tulossa mistään vakuutusyhtiköstä muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:47"]
[/quote]
Ap ei ole edes ottanut yhteyttä sinne vakuutusyhtiöönsä, luulisi normaalissa tilanteessa sen olevan normaali reitti eikä vauvapalsta luulottelu miten asiassa toimitaan :D
*sikisi provoksi epäilenkin* vauva palsta on täynnä lapsensa vahtimatta jättäviä äitejä... eli hedelmällinen maaperä tälle ketjulle kuten huomaatte :)
[/quote]
Miksi ap ottaisi yhteyttä vakuutusyhtiöön ennen kuin saa kannunkappaleet tai kuvat siitä itselleen, jotta voi ne vakuutustarkastajalle näyttää?
"Ap tässä päivää, lapsi rikkoi kaverin kannun, mutta en mä kyllä tiedä minkä kannu se on eikä mulla ole mitään todisteita koko kannun olemassaolosta. Kaveri kuitenkin sanoi, että on kuulemma 500e arvoinen. Korvaatteko?"
Ei kai vakuutusyhtiöhin enää soitella! Tehdään vain ilmoitus netissä. Niin ainakin Ifillä.ž
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:59"]
Ei kai vakuutusyhtiöhin enää soitella! Tehdään vain ilmoitus netissä. Niin ainakin Ifillä.ž
[/quote]
Ei sitä ilmoitustakaan voi tehdä ilman tietoja vahingoittuneesta omaisuudesta. "Kannu 500e" ei oikein riitä.
Kotivakuutuksessa on normaalisti vastuuvakuutus, joka korvaa lasten toheloinnit... oli jokin ikä johon asti myös tahallaan säretyt asiat, iän karttuessa vain vahingot.
Muutama auton lasi, auton peltien maalaus on mennyt sitä kautta, omavstuun tietenkin joutuu maksamaan itse...
Tämä aloitus on keksitty. Jos olisi totta, ap tietäisi jo mikä kannu kyseessä. Hän on sivuuttanut tarkoituksella kaikki kannun valmistajaan ja tuntomerkkeihin koskevat kysymykset. Hän ei ole myöskään kertonut, että miksi kannun omistaja ei laita kannua omaan kotivakuutukseen ja laskuta häneltä pelkkää omavastuuta, ei kerro missä kannun palat on tms. Ystävät ei myöskään laita tollasesta sähköpostia. Kyllä sieltä vähintään tekstari tulisi. Vaikuttaa siltä, että ap ei edes ole ihmisiä ja kannuja koskaan tavannut.
Ihme porukkaa...ei voi ku nauraa teidän väittelylle :D
Ja kyllä 2v muksu ehtii ja menee nopeesti. Eikä ton ikänen pikku lapsi ymmärrä tommosta asiaa. Silmät sais olla selässä ja käsiä ainakin kuus :D lapset on lapsia. Vahinkoja sattuu ihan kaikille. Myös teille "muka täydellisille" antiikin omistajille
Luin ketjun ja ihmettelin kuinka suomen kieli on rappeutunut, saisinkohan tasta jotain korvausta kun henkinen karsimykseni on suuri?
Evidenssi=todiste
Face to face=henkilokohtaisesti
Keissi (case)=tapaus (Tassa tapauksessa kun ei ole viela oikeuteen menty.)
Surprise(ee)=yllatys
Fakta (fact)=tosiasia
T. Tuskissaan kiemurteleva ulkosuomalainen.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:51"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 19:47"]
[/quote]
[/quote]
Miksi ap ottaisi yhteyttä vakuutusyhtiöön ennen kuin saa kannunkappaleet tai kuvat siitä itselleen, jotta voi ne vakuutustarkastajalle näyttää?
"Ap tässä päivää, lapsi rikkoi kaverin kannun, mutta en mä kyllä tiedä minkä kannu se on eikä mulla ole mitään todisteita koko kannun olemassaolosta. Kaveri kuitenkin sanoi, että on kuulemma 500e arvoinen. Korvaatteko?"
[/quote]
Ei kun ap soittaa miten menetellään kun lapsi rikkoi perintökannun... jne. Ei voi olla kovin vaikeaa.
Meillä remonttimiehet hajoittivat uniikin taide-esineen, jonka puolisoni oli saanut lahjaksi. Emme siis tienneet esineen arvoa, mutta arvostettu kotimainen taiteilija oli kysessä. Pyydetiin arvio esineestä. Vakuutusyhtiö maksoi arvion mukaan.
Luin aika ison osan tämän ylipitkän ketjun kirjoituksista. Jo aika varhaisessa vaiheessa se kaksivuotias sai empatiani. On sillä raukalla hölmöjä 'aikuisia' ympärillään. Onneksi taaperokin on vain kuviteltu hahmo.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:39"]
Mikä teitä pienten lasten vanhempia oikein vaivaa? Teitä pitäisi kutsua kylään niin, että kaikki mahdolliset vaaralliset, helposti hajoavat ja sotkettavat esineet on suojattu. Jos tätä suojausta ei jaksa tehdä ja lapsi rikkoo jotain, on se kodin omistajan vika sillä jätti tavaransa esille _omassa kodissaan_. Toisaalta myös lapsiperheiden kutsumatta jättäminen on hirveän väärin.
Minulla ei ole lapsia ja en kertakaikkiaan ymmärrä mitkä kaikki esineet ovat kotona vaarallisia pikkulapsen näpeissä. Jos te haluatte tulla kylään niin olette vastuussa lapsenne hyvinvoinnista ja siitä mitä se rikkoo. Rikosoikeudellisestikin vanhemmat ovat vastuussa myös niiden vastasyntyneiden vahingoista, jos vaikka sellainen esimerkiksi ripuloisi valkoiselle sohvalleni. Lapsen ymmärryksen puute tarkoittaa siis sitä, että teidän on vahdittava lastanne kompensaatioksi.
Lapset ovat yleensä ihan mukavia otuksia, mutta inhoan yli kaiken huonokäytöksisten lasten piittaamattomia vanhempia. Ei se itkupotkuraivari tai edes lapsen minua kohtaan kohdistama huono käytös tunnu ollenkaan ikävältä, jos lasta torutaan ja edes yritetään opettaa tavoille.
[/quote]
Eihän siitä ole kauankaan kun jopa naapurin koristeallasta vaadittiin aidattavaksi, ettei pikkulapset tippuisi siihen. Koko maailman on vahdittava pikkulapsia kaiken aikaa paitsi niitten äideillä, joilla on aina kamala väsymys ym 100 syytä
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 16:27"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:50"] Ei voi kuin nauraa tämän keskustelun tasoa taas :D Onkohan sillä syyllisellä nyt jotain valtakunnan merkitystä? Ja tarviiko sellaista edes etsiä? Vahinkoja sattuu koko ajan, ja kyseessä on melko vähäpätöinen asia, kenelläkään ei lähtenyt henki tai kukaan ei vahingoittunut (paitsi kannu :D). Oletteko tosissanne? Ystävältä tiedot, ilmoitus vakuutusyhtiöön :) [/quote] Joo.. ihmetyttää tosiaan jotkut kommentit. Näinhän voi käydä aikuisellekin. Kuka sitä Seppoa vahti, kun yritti kaataa perintökannusta? Lapseni tuntien on olettanut pöydässä olevan kannun olevan veden kaatamista varten. Kuten olikin. Varmasti kaksin käsin tähän tarttunut ja arvioinut painon virheellisesti. Tästä seurauksena kannu pudonnut. Ei ole tosiaan maailmanloppu, eikä ole viisisataakaan maailmanloppu. Edelleen kysymykseni on vain vakuutusyhtiöden toimintatapa. KOROSTAN, ETTÄ ASIA ON MINUN VASTUULLANI. Miten se ei nyt mene perille? ap [/quote] Ei kyläpaikassa toki ole aikuisenkaan sopivaa mennä katetun pöydän antimia härkkimään ilman isäntäväen lupaa, joten tietenkään lapsellekaan ei niin huonoa käytöstä sormien läpi kannata katsoa. Jos on jano, kuuluu normaaleihin käytöstapoihin kysyä isäntäväeltä, että saanko kaataa tästä kannusta vettä itselleni. Missään nimessä kohteliaisiin käytöstapoihin ei kuulu mennä pöytään kutsumatta. Tämä ehkä olisi hyvä sille taaperollekin yrittää opettaa, vaikka kuinka omatoimisuutta arvostaa? Vahinkoja tietenkin sattuu ja hyvä on että ne korvataan, mutta kyllä lapselle olisi pitänyt sanoa tiukalla sävyllä, että kylässä ei omin luvin pöytään sovi mennä.
[/quote]
Aha kiitos tiedosta! Enpä ole ennen osannutkaan näin toimia.
Jos pöytään on katettu vesikannu, niin ihan röyhkeästi olen siitä kaatanut lasiini ihan lupaa kysymättä. Tietysti tarjonnut ensin vierustoverelle. Jos pöydässä on vaikka 12 henkeä, niin pitääkö jokaisen henkilökohtaisesti kysyä, voiko ottaa vesikannusta vettä? Vai riittääkö, että yksi kysyy?
Tarkennatko vielä omakutoista etikettiäsi?
Oletteko tällaisten kommenttien kirjoittajat jostain mielenterveysasuntoloista vai miten voi olla näin kummallisia näkemyksiä?
Onko tämän kirjoittaja oikeasti joskus ollut kylässä jossain?
[/quote]
Käytkö toisten jääkaapillakin omin lupinesi?