Lapsi rikkoi arvokkaan kannun kyläpaikassa
Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä.
Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan.
Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen.
Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani.
Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee.
Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa.
Kommentit (245)
Totta kai ap korvaa kannun.
500 euron arvoisia kannuja kyllä Arabialta löytyy moniakin. Papukaijakannut, iso irtopääkissakannu tulevat ensimmäisinä mieleen ja niiden hinnat ovat reippaasti ylikin tuon 500.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:05"]
Totta kai ap korvaa kannun.
500 euron arvoisia kannuja kyllä Arabialta löytyy moniakin. Papukaijakannut, iso irtopääkissakannu tulevat ensimmäisinä mieleen ja niiden hinnat ovat reippaasti ylikin tuon 500.
[/quote]
mä en kyllä ymmärrä ihmisten makua. Papukaijakannu ei nyt muodoltaa ole kovin kaunis, ja se papukaijakinon sabluunalle siihen maalattu. Siis ei ole edes käsinmaalattu! Tosin varmaan 10 v päästä niitä saa 50 eurolla...vähän sama on kuin Muumi- muki hysteria:-)
Lasten vihaajat ja vanhat kurpat pois palstalta!!!!!
Kuka laittaa arvokannuun mehua? Ei kukaan. Mehussa on happoja ja väriaineita, jotka syövyttävät ja värjäävät sitä. Ei antiikkiesineitä pidetä arkikäytössä. Myös kotitekoisissa marjamehuissa on väriä.
En maksaisi lapseni rikkomasta "antiikkisesta" perintökannusta euron hyrrää. Tuo viisisataa taitaakin olla pyyntö kannun omistajan henkisestä kivusta ja särystä, eikä niinkään kannusta. ;)
Mun mielestä vahinko on vahinko, enkä mä kyllä maksua vaatisi, jos kattaisin pöydän kalliilla ja korvaamattomilla astioilla taaperon kyläillessä. UOma mokahan se olis.
Toisaalta, mä en näe mitään syytä omistaa kauniita astioita, jos niitä ei käytä eli mä kyllä katan pöytään ne rakkaimmat ja arvokkaimmat astiat, jos siltä tuntuu. Jos menee rikki, niin ainakin mä olen niistä iloa saanut, eikä ole jääneet komeron perälle pölyttymään.
Noloa on mun mielestäni kerjätä rahaa rikkoutuneista astioista. Kerjäättekö myös vahingossa rikkoutuneista arkiastioista? Jotenkin huonotapaista mun mielestä. Eri asia, jos joku tahallaan alkaa hajoittamaan.
Toki mä oman lapseni vahingon maksaisin ja laittaisin asian vakuutusyhtiölle eli kyllä kannun omistajalta joku dokumentointi siitä kannusta vaaditaan sille vakuutusyhtiölle.
Mä luulen että ap kuin minäkin maksaisi ihan mukisemata, jos saisi tiedon kannusta. Ei mikään vakuutusyhtiö maksa pelkän " se oli arvokas kannu " peusteella. Ihan hyvin olis voinut olla euron ladikannu Eurokaupasta. Ja vakuutusyhtiölle kannattaa tehdä ilmoitus, sen takiahan minäkin kotivakuutusta ja vastuuvakuutusta maksan! Eli ymmärrän ap: ta täysin
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:12"]
Vanhempien tehtävä on valvoa ja opastaa lapsiaan vierailuilla, sen pitäisi olla selvää sanomattakin.
[/quote]
Vahinkoja sattuu aikuisillekin, kyse ei ole siitä että lapsi rikkoi, vaan että yleensä meni rikki ja pitäisi korvata.
[/quote]
= Vanhempien pitää korvata oman jenginsä vahingot ja tahalliset tuhoamiset. Näin on.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 21:04"]
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta kannun arvoa etsittäessä netistä on syytä huomioida että esim. Laatutavaran ja astiaparatiisin hinnoissa on n. 60% ilmaa. Lisäksi keräilyharvininaisuus on pääsääntöisesti vitriinissä pidettävä, ei käyttöesine. Usein pienesti vioittunut arvoesine saatetaan ottaa käyttöön, koska esim. Pienikin särö laskee tuotteen arvoa n. 80-90%. Olikohan tuote edes täysin ehjä ennen rikkoutumistaan?
[/quote]
Hinnathan ovat paljon korkeampiakin ns. oikeissa antiikkiliikkeissä ja toteutuneissa huutokaupoissa. Netistä löytyy kyllä niitä toteutuneitakin hintoja eikä vain pyyntöjä. Jos jonkun ei-keräilijän mielestä jossain esineessä on "ilmaa" hinnassa, sillä ei ole väliä, toteutumat ratkaisevat. Nämä tyypit eivät kerta kaikkiaan tajua, miksi jonkun Fazerin muumimukin hinta olisi muka tuhansia, kun Haisulin kuvalla varustetun saa Prismasta 15 eurolla.
Osta samanlainen, niin kaveris on tyytyväinen (tai sitte ei) ja sä pääset halvemmalla. Et kai tosissa aio lätkästä 500€ käteistä kaverin kouraan?! Tuskin oli niin uniikki, että et samanlaista mistään löydä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:42"][quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 20:05"]Totta kai ap korvaa kannun.
[/quote]
Ja ovat ihmisillä arkikäytössä eikä vitriinissä?? Niihin laitetaan mehua tarjolle kun tulee taaperovieraita? No, jos on niin toope että maksaa papukaijakannusta 500 euroa, niin on tietysti todennäköistä että haluaa myös taaperolle tarjota mehua kyseisestä kannusta. Voi hyvää päivää näitä ihmisten touhuja.
[/quote]
Miksi sä mehusta täällä jankkaat?? Mitä helvettiä mehu siihen liittyy, että ap:n mukaan kannussa oli tarjolla vettä??
Luultavasti hinta on tuullesta temmattu. Vakuutusyhtiö ei purematta niele mitään tahansa korvausvaatimusta. Kannun omistaja ei voi rangiasta rätkäisemällä kannulle suolaisen korvausvaatimuksen. Maksimissaankin rikkoja on velvollinen korvaamaan vain kannun todellisen arvon, joka oletettavasti on jotain ihan muuta kuin 500€. Vaikka olisi hienokin kannu, niin tuskin arvo on enempää kuin kymppejä.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:12"]
Vanhempien tehtävä on valvoa ja opastaa lapsiaan vierailuilla, sen pitäisi olla selvää sanomattakin.
[/quote]
Vahinkoja sattuu aikuisillekin, kyse ei ole siitä että lapsi rikkoi, vaan että yleensä meni rikki ja pitäisi korvata.
[/quote]
Lapset vastaa pääsääntösesti itse tekemistään vahningoista, ei vanhemmat ole mikään korvausautomaatti.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2015 klo 06:17"]
Luultavasti hinta on tuullesta temmattu. Vakuutusyhtiö ei purematta niele mitään tahansa korvausvaatimusta. Kannun omistaja ei voi rangiasta rätkäisemällä kannulle suolaisen korvausvaatimuksen. Maksimissaankin rikkoja on velvollinen korvaamaan vain kannun todellisen arvon, joka oletettavasti on jotain ihan muuta kuin 500€. Vaikka olisi hienokin kannu, niin tuskin arvo on enempää kuin kymppejä.
[/quote]
Voisitko nyt lopettaa tuon jankkaamisen, miten jonkun kannun arvo ei "voi" olla kuin max kymppejä! Arabian vanhoilla kannuilla on iso keräilijäkunta ja harvinaisimpien kannujen hinnat nousevat nelinumeroisiksi. Halusit tai et. juo vaikka vähän mehua, että rauhoitut (mutta muista pidellä kaksin käsin mukista)
No miten tää asia ny ratkes? Huhuu Ap???
Vieläkö täällä väännätte jostain kannusta?!!?Eihän ap tullu edes kertoon kuin kävi
Onko sulla ap taas kiire töissä vai etkö keksi jatkoa sun tarinalle? :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:53"]
Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä.
Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan.
Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen.
Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani.
Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee.
Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa.
[/quote]
Jos lapsi rikkoo jotain kyläpaikassa,vanhempi korvaa rikotun esineen.Ei sillä ole merkitystä oliko kannun arvo 5€ vai 500€,toisten tavaroita ei rikota.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 12:39"]
Mikä teitä pienten lasten vanhempia oikein vaivaa? Teitä pitäisi kutsua kylään niin, että kaikki mahdolliset vaaralliset, helposti hajoavat ja sotkettavat esineet on suojattu. Jos tätä suojausta ei jaksa tehdä ja lapsi rikkoo jotain, on se kodin omistajan vika sillä jätti tavaransa esille _omassa kodissaan_. Toisaalta myös lapsiperheiden kutsumatta jättäminen on hirveän väärin.
Minulla ei ole lapsia ja en kertakaikkiaan ymmärrä mitkä kaikki esineet ovat kotona vaarallisia pikkulapsen näpeissä. Jos te haluatte tulla kylään niin olette vastuussa lapsenne hyvinvoinnista ja siitä mitä se rikkoo. Rikosoikeudellisestikin vanhemmat ovat vastuussa myös niiden vastasyntyneiden vahingoista, jos vaikka sellainen esimerkiksi ripuloisi valkoiselle sohvalleni. Lapsen ymmärryksen puute tarkoittaa siis sitä, että teidän on vahdittava lastanne kompensaatioksi.
Lapset ovat yleensä ihan mukavia otuksia, mutta inhoan yli kaiken huonokäytöksisten lasten piittaamattomia vanhempia. Ei se itkupotkuraivari tai edes lapsen minua kohtaan kohdistama huono käytös tunnu ollenkaan ikävältä, jos lasta torutaan ja edes yritetään opettaa tavoille.
[/quote]
[/quote]
Rikosoikeudellinen vastuu, kun vauva ripuloi sohvalle :D
Mistä teitä sikiää, kerro lapsuudenkodistasi ja koulutustaustastasi. Jotain yhteiskunnallista tietämystä luulisi olevan, jos peruskoulun kuitenkin on käynyt.
Rikosoikeudellinen vastuu syntyy, kun on tehnyt rikoksen. Vauvan ripulointi ei ihan siihen kuulu, imbesilli.