Lapsi rikkoi arvokkaan kannun kyläpaikassa
Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä.
Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan.
Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen.
Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani.
Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee.
Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa.
Kommentit (245)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:04"]
Hei ihan oikeasti, kyllä kannu on kattajan vastuulla. Jos käyttöesineeksi laittaa 500€ perintökannun kun pöydässä on taapero niin saa ihan itse maksaa tyhmyydestään. Käyttöesine saattaa hajota. Eri asia, jos lapsesi olisi kiivennyt vitriiniin ja siellä tehnyt tuhojaan.
[/quote] taaperon vanhemmat pitäisi katsoa lapsensa perään
[/quote]
Ei sitä nyt joka sekunti ole parivuotiaan perässä. Kyse oli sekunneista. Omatoiminen lapsi toki haluaa itse kaataa mukiin. Siksi meillä pikkuisten kanssa onkin muovimukit ja jokin kevyt kannu, mieluiten sekin muovia.
Kyllä sinä tämän tajuat, jos sinulla on lapsia.
ap
[/quote]
Kyllä muuten olin. Olisin myös kieltänyt lasta koskemasta kyläpaikan tavaroihin elleivät ne olisi nimenomaisesti annettu taaperon tutkittaviksi. Kun vierailtiin kulttuurikodeissa, niin etukäteen pyysin saada tarkistaa, onko jotain ilmeisen rikkoituvaista arvokasta esillä ja pyysin emäntää siirtämään niitä ylemmäs tms. Mitään eivät lapseni ole rikkoneet kyläpaikoissa.
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 21:31"]Miksiköhän luen aina tuon otsikon silleen että "Lapsi rikkoi irvokkaan kannun kyläpaikassa"
[/quote]
Mulla on sama. Kyky nopeaan luetunarvaamiseen
[quote author="Vierailija" time="24.08.2015 klo 22:12"]
Vanhempien tehtävä on valvoa ja opastaa lapsiaan vierailuilla, sen pitäisi olla selvää sanomattakin.
[/quote]
Vahinkoja sattuu aikuisillekin, kyse ei ole siitä että lapsi rikkoi, vaan että yleensä meni rikki ja pitäisi korvata.