Lapsi rikkoi arvokkaan kannun kyläpaikassa
Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä.
Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan.
Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen.
Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani.
Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee.
Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa.
Kommentit (245)
On kyllä melko kallis kannu ollut päiväkäytössä, jos maksaa 500. Pyytäisin itse hinta-arvioin antiikkikauppiaalta, joko valokuvan tai sirpaleiden perusteella. Itse en kyllä edes kattaisi noin kallista kannua pöytään jos on lapsivieraita tiedossa.
Minkä merkkinen ja mallinen kannu oli. Vanhat arabiat eivät mitään 500 euroa maksa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:53"] Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä. Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan. Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen. Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani. Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee. Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa. [/quote] 2-vuotiasta ei jätetä kyläpaikassa vahtimatta. Sekunniksikaan. [/quote] Teillähän rentoja kyläilyjä ;D
[/quote]
2 v. kanssa ei olla rennosti kylässä, tuliko yllätyksenä :)
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 15:32"]
http://www.astiataivas.fi/tuotteet.html?id=51/
Tuossa linkissä kallein kannu on 225,-
En tiennyt että ovat noin arvokkaita, minulta löytyy noita kaksi ja 100-145 euron arvoisia myös muutama.
[/quote]
Astiataivas on kallis ja samoin antiikkiliikkeet. Samaa arabian vuosikertakamaa saa puolet halvemmalla huuto.net sivustoilta ja jopa joskus kirppareilta.
Ja voiithan yrittää ostaa vastaavan myös tilalle.
Mutta joo, ystäväsi kotivakuutukseen ja sinä maksat omavastuun. Ja ilman muuta kannu ulkopuolisen arvioitavaksi. Jos siinä on ollut kulumia vaikka lasituksessa tms. niin arvo on alhaismpi.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:10"]
On kyllä melko kallis kannu ollut päiväkäytössä, jos maksaa 500. Pyytäisin itse hinta-arvioin antiikkikauppiaalta, joko valokuvan tai sirpaleiden perusteella. Itse en kyllä edes kattaisi noin kallista kannua pöytään jos on lapsivieraita tiedossa.
Minkä merkkinen ja mallinen kannu oli. Vanhat arabiat eivät mitään 500 euroa maksa.
[/quote]
Suosittelen että otat kannun valmistajasta ja mallista selvää. Etsit netistä tietoa hinnasta ja pyydät arviot myös parista vanhoja tavaroita/posliinia myyvästä liikkeestä. Myöskään suomalaiset vanhat taidelasikannut eivät maksa tavallisesti yli 200 euroa.
Luulen että kaverisi saattaa kusettaa, koska antiikkia omistavana ihmisenä tiedän että 500 euroa kyllä käyttökannusta on ihan helvetin paljon rahaa varsinkin jos ystäväsi ei ole jostain varakkaasta suvusta jossa on kulkenut oikeasti arvokasta tavaraa sukupolvia. Tälläiset eivät kyllä tavallisesti tarjoile 2-vuotiaalle monen satasen kannusta vettä.
Mietin vain että onko kyseessä edes oikeasti mikään perintökannu.Voi olla myös jokin pari vuotta sitten ostettu uusvanha viritelmä jostain sisustusputiikista 20 euron hintaan. Jos on, niin sen hinta on luultavasti 60-200 euroa. Ei todellakaan 500 euroa. Pahimmassa tapauksessa kannu on arvoton ja sinulta yritetään pyytää rahaa arvottomasta esineestä (korkeintaan tunnearvo).
Naurettavaa että kaverisi kuvittelee että pelkällä ilmotuksella maksat mukisematta 500e, ilman mitään todisteita siitä mikä kannu se oli. Sano että hankit samanlaisen tilalle kunhan antaa tarkemmat tiedot siitä kannusta. Mieluiten ne sirpaleetkin. Villi veikkaukseni on että todellinen hinta on 100e ja kaverisi yrittää vain törkeästi rahastaa sinua :) Kiva kaveri sulla.
Ketjussa keskitytään väärään asiaan: lapseen.
Kyse on rikkimenneestä kannusta ja sitäpaitsi aikuinenkin rikkoo joskus jotain.
Pyydä palat itsellesi ja arviota kannu.
Ps. tällä palstalla ei pysytä asiallisina, ei sitten millään.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 13:53"] Tilanne oli se, että ystäväni oli kattanut pöydän ja kannussa oli vettä. Kaksivuotiaani oli yrittänyt kaataa kannusta mukiinsa vettä ja epäonnistunut siinä. Ystäväni kanssa olimme juuri keittiössä ja kuulimme vain räsähdyksen, kun kannu iskeytyi lattiaan. Ongelma on nyt se, että ystäväni sanoo kyseessä olevan perintönä tulleen antiikkikannun ja vaatii siitä viisisataa. Tarjouduin tietysti heti korvaamaan kannun, mutta tämä summa tuli nyt vähän yllätyksenä jälkikäteen. Mistä minä tiedän, minkä arvoinen kannu on ollut? Olisin tietysti halunnut vaikka sirpaleet mukaani todentaakseni arvon. En tiedä rupeaako kotivakuutuskaan makselemaan minulle tätä summaa vain omasta ilmoituksestani. Mutta katsotaan nyt, esitän asian vakuutusyhtiölle ja odotan miten homma etenee. Onko vastaavista arvoesineiden rikkomisista kylässä kokemusta lapsiperheissä? Miten vakuutusyhtiöt suhtautuvat? Meillä on siis lapsen vahinkoja varten pykälä kotivakuutuksessa. [/quote] 2-vuotiasta ei jätetä kyläpaikassa vahtimatta. Sekunniksikaan. [/quote] Teillähän rentoja kyläilyjä ;D
[/quote]
[/quote]
Kuka on, kuka ei?
Jotkut on ylihysteerisiä nelikymppisenä esikoisensa saaneet ja sitten on ihan toisenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:25"]
[/quote]
[/quote]
Kuka on, kuka ei?
Jotkut on ylihysteerisiä nelikymppisenä esikoisensa saaneet ja sitten on ihan toisenlaisia.
[/quote]
Toisenlaiset sitten suuttuvat, kun kylään kutsujat eivät ymmärrä että kyllähän sitä aian rapatessa roiskuu :D
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:20"]
[/quote]
Kiitos!
Juurin näin! ap
Mitä iällä on tekemistä ylihysteerisyyden suhtee? Se on luonnekysymys.
Todisteet kasaan ja vakuutusyhtiölle.
Mulle tuli mieleen, ettei ystävä tainnut tietää kannun arvoa ennen kuin vierailun jälkeen. Tämä noihin, että idiootti kun laittoi kannun pöytään.
Kannu ulkopuolisen arvioon. Ei tuossa muuten ole mitään järkeä. Ja jos on heittänyt jo roskiin ja roskat viety, niin kannu on varmasti jossain valokuvassa.
Jos mulle tunnearvoltaan tärkeä kannu menisi rikki (kerroit että pariin osaan) niin aika varmasti yrittäisin korjata sen ja käyttäisin esim. kukkavaasina. Näin olen joskus tehnytkin.
Btw, en kehtaisi ystävältä pyytää tuollaista summaa, en edes kertoisi että oli noin kallis kannu. Ihan vain, koska surettaisi ystävän puolesta, rikkoutuminen oli kuitenkin täysin vahinko.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:32"]
Btw, en kehtaisi ystävältä pyytää tuollaista summaa, en edes kertoisi että oli noin kallis kannu. Ihan vain, koska surettaisi ystävän puolesta, rikkoutuminen oli kuitenkin täysin vahinko.
[/quote]
Mietin samaa. Vähän vähemmän hyvälle ystävälle ehdottaisin summan pistämistä puoliksi ja vain siinä tapauksessa, että hankkisin tismalleen samanlaisen kannun tilalle.
Mikähän kannu on kyseessä? Eihän wnglantilaisten laatuporsliintehtaiden 200 vuotta vanhat kannutkaan ole kuin jotain 250 e. Harvinaisuudet toki erikseen. Mutta kiinnostaisi tietää, millainen kannu oli kyseessä!
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:32"]
[/quote
Minulla sama. Periaatteessa aina kannatankin käytäntöä, jossa vanhemmat korvaavat lapsensa rikkomat esineet, niin silti minusta tulee aina käyttää vähän tervettä järkeä siihen, millaisia esineitä pitää esillä kun pieniä lapsia tulee. Kun tiedetään, että vahinkoja voi sattua kaikille, mitä järkeä on pitää noin harvinaista ja kallista keräilykappaletta käytössä jos ei samalla ole itse valmis kantamaan vastuuta omasta riskinotostaan.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:28"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 17:20"]
[/quote]
Kiitos!
Juurin näin! ap
[/quote]
Fakta on kuitenkin se, että rikki mennyt kannu on lapsen vika ja tämä pitää lapselle tehdä erittäin selväksi. Kertokaa lapselle, että hän on paha ihminen kun rikkoi kannun ja sitten annatte lujasti risua tuollaisesta tunaroinnista.
Tieto löytyy äkkiä, kun heität valokuvat kannun palasista nettiin. Joku tunnistaa kuitenkin. Vakuutusyhtiötä varten joutunee kuvaamaan myös, elleivät käy itse kuvaamassa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="23.08.2015 klo 14:04"]
Hei ihan oikeasti, kyllä kannu on kattajan vastuulla. Jos käyttöesineeksi laittaa 500€ perintökannun kun pöydässä on taapero niin saa ihan itse maksaa tyhmyydestään. Käyttöesine saattaa hajota. Eri asia, jos lapsesi olisi kiivennyt vitriiniin ja siellä tehnyt tuhojaan.
[/quote] taaperon vanhemmat pitäisi katsoa lapsensa perään
[/quote]
No kannu vois kaatua helposti aikuiseltakin, kyllä järkeä saa käyttää. Miksi noin arvokkaat esineet on tavanomaisessa käytössä? Ihan älytöntä laittaa noin kallis esine ruokapöytään