Ärsyttävimmät ennakkoluulot työstäsi
Kertokaa ennakkoluuloja työstänne, mitkä ärsyttävät. Itseäni ärsyttää kun kassatyöntekijöitä pidetään aina tyhminä. Itse esimerkiksi teen sitä työtä lääketieteen opintojen ohella.
Kommentit (162)
Erityisluokanopettaja
- Opettaa vammaisia (No ei... erityyppisiä erityisluokkia on noin 10, omat oppilaat tavallisia, syrjäytymisriskissä olevia nuoria
Kansanedustaja
- Käydään torstaisin painamassa nappia ja ollaan tekevinään työtä omissa työhuoneissa.
Että tutkijat saavat nysvätä itsekseen tutkijankammiossa ja että työ sopii siksi mainiosti super-introverteille.
Todellisuudessa harvassa ammatissa joutuu niin usein ja niin kinkkisiin esiintymistilanteisiin, joissa työtäsi kritisoidaan ja kyseenalaistetaan. Joskus jopa lytätään. Pitää myös osata myydä omaa osaamista, soittaa uusille asiakkaille, olla tekemisissä erimaalaisten kanssa, tehdä melkein koko ajan tiimityötä jne.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:25"][quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:03"]On mulla kyllä sellainen käsitys ollut lähihoitajista, että kaikki, jotka ei muualle pääse, rupeavat lähihoitajiksi. Tuttavapiiristä lähestulkoon kaikki 40-50-vuotiaat, joilla elämä ei ole hallussa, tuntuvat hakeutuvan lh:ksi. Suosittu ammatti myös entisillä linnanvenkuloilla.
[/quote]
Korjaa käsityksesi.....
[/quote]
Mulla taas jokainen tuntemani koulukiusaaja on lähihoitaja. :)
[/quote]
Ja mulla taas jokainen tuntemani väkivaltarikollinen on levyseppä-hitsaaja ja koulukiusaajat ikuisia lääkäriopiskelijoita tai eläntenhoitajia, kysyttävää?
T. Fysioterapeutti
Niin, kun täällä oli tarkoitus juuri puhua noista OMAAN ammattiin kohdistuvista luuloista, EI kylvää niitä idioottimaisia OMIA luuloja TOISTEN ammateista. Fyssarina ärsyttää se että ajatellaan se jotenkin miesten alana. Kaikki jotenkin äimistelee naista fysioterapeuttina vaikka ollaan ihan yleisiä alalla. Miehet koetaan jotenkin voimakkaina ja tehokkaina ja naiset taas heiveröisinä jotka ei millekkään vaivalle mitään mahda, vaikka ei niitä siis voimalla hoideta.
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:03"]Kahvilassa työskentelyä luullaan usein leppoisaksi ja kodikkaaksi puuhasteluksi.
Kassatyöskentelyn ja kahvin keittämisen/erikoiskahvien valmistamisen lisäksi hommaan kuuluu tehtäviä laidasta laitaan. Kuten tukkukuormien purkamista, ruokien/leivonnaisten esivalmistelua ja paistamista, pikkusuolaisten tekoa, sekä etenkin siivousta (myös siellä keittiön puolella) ja tiskaamista. Koko ajan pitää olla skarppina, että tilaukset löytävät oikean asiakkaan, löytyy kahvin/teen lisäksi tarpeeksi puhtaita astioita, maitoa/kermaa, servettejä, sokeria ja että pöydät on siistitty ja astiat/välineet/roskat korjattu. Asiakkaita melkein aina jonossa. Tuotteiden menekkiä pitää myös arvoida ja seurata, jotta tarpeeksi ajoissa tiedetään tehdä lisää. Jne. Koko päivä jalkojen päällä ja juoksemista edes takaisin. Kyllä siinä hikeä pukkaa ihan mukavasti, kun ei ne kahvilan tiskit tai keittiöt muutenkaan viileimmästä päästä ole.
[/quote]
No mutta on se silti suht helppoa ja leppoista työtä :-D
T. Lounaskahvilassa töissä
Kirjastonhoitaja, työ on yhtäkuin pelkkä asiakaspalvelu.
Varastotyöntekijä: istun trukissa mukavasti koko päivän hoidellen hommat koneen avulla. Missään varastotyössä en ole kuullut näin asian olevan. Omassa duunissa kerään päivittäistavaratuotteita kauppoihin trukin AVULLA jossa mukana rullakko jonne tavarat jerätään(juomia, jauhoja yms) ja työ on fyysisesti raskasta, päivän aikana tulee nostettua 4000-5000kg tavaraa. Henkisestikin ottaa koville, sille tuöpaikan trukkiliikenne on vilkasta ja kuka tahansa olisi väsynyt oltuaan liikenteessä 8h.
Lähihoitajasta nyt on tullutkin monta kommenttia, mutta yleensä tosiaan oletus on että lähihoitaja pyyhkii pyllyjä vanhustyössä.
Todellisuudessa olen töissä ambulanssissa, tienaan 40000€ vuodessa, lanssissa meillä lähihoitajillakin on iv-luvat, ja lupa aloittaa perusnestehoito ja antaa suonensisäisesti elvytyslääkkeet, sokerit ja parasetamoli. Ja koska työskentelen hoitotason autossa, hoidetaan työparin kanssa hätätilanteessa kahdestaan esimerkiksi rytminsiirrot, sydäninfarktien liuotushoito, suonensisäiset kipu-, verenpaine- ja rytmihäiriölääkitykset. Noin niinkuin esimerkkinä minunkin on pakko ne asiat lähihoitajanakin osata. Mut ei kun me kaikki kelvataan vaan pyllyjen pyyhkimiseen.
Valmistun kohta sairaanhoitajaksi, ja todellisuudessa se nostaa mun palkkaa vaan parilla sadalla eurolla ja antaa pari lisälääkettä käyttöön. Että ero tällä puolella saikkarin ja lh:n välillä on näinkin huima.
Olen johtavassa asemassa oleva di. Jossain vaiheessa joku muistaa mainita hyvän palkan vaikka työntekijät hankkivat enemmän..
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 22:22"]Kaupan myyjästä vielä sellainen luulo pitää oikaista, että kun se kassahenkilö nousee siitä kassalta, hän ei todennäköisesti lähde kahville tai kotiin, vaan tekemään muita töitä. Hyllyttämään, tarkistamaan päiväyksiä, tekemään tilauksia, vaihtamaan pullopalautusautomaatin laatikoita, tekemään inventointia, laskemaan tilityksiä, hakemaan vaihtorahaa, pakkaamaan tuotteita, siivoamaan jne.
[/quote]
Ja vaikka lähtisikin kahville niin ne on lakisääteisiä kahvitaukoja eikä mitään "menenpä tästä nyt tauolle kun ei jaksa"-taukoja. Yksi tai kaksi 12min kahvitaukoa päivässä työpäivän pituudesta riippuen (plus lounas yli 7 tunnin päivissä). Vain harvoissa paikoissa kassahenkilö muutenkaan saa itse päättää milloin käy tauolla. Varsinkaan isommissa kaupoissa.
Poliisi: Tarkkailen ja raportoin tuttavien rikkeitä vapaa-ajallani.
Kuosisuunnittelija: istun hienonntyöpöydän ääressä ja piirtelen iloisesti kukkasia luonnoslehtiööni.
Työ on kiireistä ja harva pystyy tienaamaan elantonsa pelkkiä kuoseja suunnittelemalla. Työ sisältäö nopetempoista suunnittelua ja ideoiden heittelyä, tiukkoja deadlineja ja usein siinä sivussa säädetään montaa muutakin juttua. Ei kysytä kiinnostaako tai onko luova olo, jälkeä täytyy syntyä.
Ainoastaan hieron ihmisiä. Fysioterapeutti. Ainakin itse valmistuessani 140:sta opintoviikosta klassista hierontaa oli 1 ov. Käytännössä en muista milloin viimeksi olisin hieronut asiakasta. Kyllä rangan toimintahäiriöiden, nivelten mm. mobilisoinnin, ryhtivirheiden, lihasten oikea-aikaisen aktivoimisen ja harjoitteiden suunnittelun parissa se aika menee...ainakin tules-puolella.
Lto: Istun hiekkalaatikon reunalla kahvia juoden ja juoruten työkavereideni kanssa. Sisällä lauleskelen vähän yhdessä lasten kanssa. Kuka tahansa 18v täyttänyt pystyisi samaan.
Valokuvaaja: Painan nappia ja kuva on valmis. Kuvista tulee hienoja, koska minulla on niin hyvä kamera. (vrt. Kirjailija kirjoittaa koskettavia ja upeita tekstejä, koska hänellä on niin hyvä kirjoituskone.)
Työni on hymyillä nätisti kassalla tai sitten olen keittiössä kääntelemässä pihvejä. Palkka on tottakai surkea. Olen tyhmä ja laiska. Vihaan työtäni.
T: pikaruokalan esimies
Ps. Pihvejä ei käännetä
Valtion virkamies: olen lähes aina lomalla ja silloin kun olen töissä, olen kahvitauolla tai pitkällä lounaalla ja sitten joskus harvoin kun teen töitä, se on työtä vailla tarkoitusta ja kaikesta tästä nostan jättisuurta palkkaa.
Röntgenhoitaja. Painan vaan nappia ja siinä se.. ei ihan kuitenkaan
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 23:08"]Valokuvaaja: Painan nappia ja kuva on valmis. Kuvista tulee hienoja, koska minulla on niin hyvä kamera. (vrt. Kirjailija kirjoittaa koskettavia ja upeita tekstejä, koska hänellä on niin hyvä kirjoituskone.)
[/quote]. Tää on niin totta. Kun näytän jollekin kuviani, kommenttina on yleensä että vitsi tolla sun kameralla tulee hyviä kuvia :D
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 21:56"]
Maatalousyrittäjä: istutaan vaan perseellämme, pihassa on uudet koneet traktorista puimuriin, autotallissa on vähintään kaksi mersua ja lomittajat tekee ne vähät työt mitä on (ja ilmaiseksi), samalla miljoonat vaan satelee tilille maataloustukien muodossa. Ja siis ainakaan meillä ei mikään noista pidä paikkaansa, nimim. Maitotilallinen
[/quote]
en ole ikinä kuullut kenenkään ajatelleen noin. kyllä kaikki minun tuttuni tietää että maatilaelämä on raatamista ja raatamista oli sää tai kellon aika mikä tahansa