Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
4281/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asunnottomana majailee toisten nurkissa kunnes vihdoin koittaa se päivä jolloin sulkee oman pienen yksiön oven takanaan ja huokaisee helpotuksesta.

Tai se kun olet samalla kertaa asunnoton, työtön ja rahaton. Tässä oli toki kyse jo laajemmasta huono-osaisuudesta kuin mitä pelkkä köyhyys on - psyykkisestä sairastumisesta traumaattisen lapsuuden seurauksena. Mutta useinhan vaikeudet kasaantuvat ja monissa perheissä on moniongelmaisuutta.

Vierailija
4282/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun asunnottomana majailee toisten nurkissa kunnes vihdoin koittaa se päivä jolloin sulkee oman pienen yksiön oven takanaan ja huokaisee helpotuksesta.

Tai se kun olet samalla kertaa asunnoton, työtön ja rahaton. Tässä oli toki kyse jo laajemmasta huono-osaisuudesta kuin mitä pelkkä köyhyys on - psyykkisestä sairastumisesta traumaattisen lapsuuden seurauksena. Mutta useinhan vaikeudet kasaantuvat ja monissa perheissä on moniongelmaisuutta.

Minulla ei entisestä elämästäni ole jäljellä muuta kuin joitakin vaatteita ja tämä tietokone. Maallisemman ohella meni terveys ja tulevaisuus. Paremmasta ei ole mitään toiveita, mutta huonommaksi voi vielä mennä. Minulla oli ihana lapsuus ja kymmeniä vuosia kivaa aikuisuuttakin, mutta edessäpäin näkyy vain syöksykierteen loppupää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4283/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain "kunnolla köyhä" tietää, miltä tuntuu se, kun paremmin toimeen tulevat ihmiset selittävät, että "materia on ihan turhaa" ja "köyhäkin voi olla onnellinen". Monikin materia on turhaa, ja on varmasti olemassa osaansa ihan tyytyväisiä köyhiä, mutta köyhä ja hyvin toimeen tuleva katsovat tätä asiaa täysin vastakkaisilta puolilta.

Köyhyydestä ei voi puhua. Kaverit - minulla niitä ei enää ole jäljellä - säikähtävät sitä, aikooko tuo köyhimys ruveta kinuamaan jotakin, ja ammatti-ihmiset kuuntelevat vain oman palkkansa edestä. On siis parempi olla hiljaa ja mieluiten poissa näkyvistä.

Vierailija
4284/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten se tosiasia: vain kpää maanomistaja kieltää pikkulapsilta pajunkissojen keräämisen ojien varsilta, tai nostaa meteliä asiasta, koska ne pajut joka tapauksessa pitää hävittää. Mutta kuten olemme huomanneet, koko maa on täynnä kpäitä.

Minä olen sellainen kpää maanomistaja. Pajut ovat ensimmäisiä ja ainoita kukkijoita keväällä silloin, kun pölyttäjät heräävät. Siksi pajukkoja ei hävitetä keväisin, vaikka muuten hävitettäisiin. Jos lapsikullat repivät pajut alas niin, että jäjelle jää vain revittyjä oksia - ja voin kertoa, että tämä näky ei ole harvinanen, niin talviuniltaan heräävälle pölyttäjäyhdyskunnan kuningattarelle ei jää ravintoa. Jos kuningattarella ei ole ravintoa, koko pölyttäjäyhdyskunta kuolee siihen. Sitten ei ole lapsikullille sitä ruokaakaan, kun ei ole pölyttäjiä hoitamassa hommiaan.

Että sellaisia kpäitä me olemme.

Vierailija
4285/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain "kunnolla köyhä" tietää, miltä tuntuu se, kun paremmin toimeen tulevat ihmiset selittävät, että "materia on ihan turhaa" ja "köyhäkin voi olla onnellinen". Monikin materia on turhaa, ja on varmasti olemassa osaansa ihan tyytyväisiä köyhiä, mutta köyhä ja hyvin toimeen tuleva katsovat tätä asiaa täysin vastakkaisilta puolilta.

Köyhyydestä ei voi puhua. Kaverit - minulla niitä ei enää ole jäljellä - säikähtävät sitä, aikooko tuo köyhimys ruveta kinuamaan jotakin, ja ammatti-ihmiset kuuntelevat vain oman palkkansa edestä. On siis parempi olla hiljaa ja mieluiten poissa näkyvistä.

Ymmärrän hyvin. Helppoa on sanoa noita lauseita köyhän onnellisuudesta ja materian turhuudesta. Silloin kun asiat ovat hyvin. Mutta kun lasket lasket euroja joka kuukausi ja päivä ja ennakoit, selviätkö kuiville vai et. Jatkuvasti. Se tekee niin ison stressin, ettei ole tosikaan. Pää on sekoamaisillaan.

Mulla sama kokemus, että köyhyydestä ei voi puhua kenellekään, koska ne entiset kaverit pelästyvät että siipeilemäänkö toi yrittää päästä. Eikä siitä kehtaa puhua. Vaikka köyhtyi siksi, ettei saanut enää töitä ja lapset oli kasvatettava ja ruokittava, koulutettava. Kyllä tiesin jo monta vuotta sitten mihin tilanteeseen päädyn. Mies oli kuollut jo aikoja sitten. Lottovoitto on ainoa rikastumismahdollisuus, mutta aina ei ole varaa lotota.

Joskus on vaikeaa niellä katkeruuttaan, jota en aiemmin ollut tuntenut.

Kaikkeni yritän, että saisin pitää mielenrauhani. Pitää oppia tyytymään, vaikka on opiskellut sitä jo pitkään.

Mulla sama, että olen hiljaa, muutin pois entiseltä alueelta ja yritän olla poissa näkyvistä, etten joudu silmätikuksi. Siitä silmätikkuudesta pääsin nauttimaan entisessä asuinpaikassani. Tultiin vielä kysymään, millä tulen toimeen ja oltiin "huolissaan". Aihetta arveluihin ja juoruiluun. Se köyhyys ja epävarmuus näkyy minusta ulos, vaikka esim päällysvaatteeni pidän kunnossa. Se näkyy kai olemuksessa ja kasvoissa.

Nyt en tunne täältä ketään, enkä aio tutustua, nyökkäilen vain tervehdykseksi. Enää en katso ketään silmiin.

Vierailija
4286/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten täyttää Kelan sähköiset tukihakemukset.

Kirjasto

Luen mielenkiinnosta tätä ketjua. Työskentelen ns. köyhien parissa, siitä kiinnostus.

Vastaisin tuohon kysymykseen asioista, jotka vain köyhät ymmärtävät lainaamalla tuota yllä olevaa viestiä.

Köyhä ymmärtää mistä köyhä puhuu. Ihmiselle jonka ei tarvitse selviytyä taloudellisesti jokaisesta päivästä erikseen, köyhän huolet ovat helposti ratkaistavia, jopa tällä tavalla yhdellä sanalla. Kirjasto.

Mietin tätä omalta kohdaltani. Olen terve, en ole köyhä, olen aika nuorikin vielä, 38-vuotias. Minulla olisi kuitenkin hieman yli 9 kilometrin matka kotoani kirjastoon, eikä reitin varrella ole julkista liikennettä. Jaksaisinko minä edes tämän ikäisenä, terveenä ja kunnolliset kengät ja säänmukaisen vaatteet omistavana kävellä melkein 20 kilometriä säässä kuin säässä kyetäkseni täyttämään lomakkeita ja seuraamaan sähköpostiani jos se on ainoa jäljelle jäänyt keino asia hoitaa? Enpä usko. Miksi siis vaatisimme sellaista muilta? Köyhyyden ei pitäisi olla rangaistus.

T: diakonissa Varsinais-Suomesta

Vierailija
4287/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kj kirjoitti:

Köyhyys on jokaisen ”omaa syytä”

Asiat ovat muutettavissa jos vain itse haluaa ja on viitseliäisyyttä. Töitä löytyy kunhan ei ala valkkaamaan ja tekee vaikka useampaa työtä kerralla. Tukien varassa elävillä ei kuuluisi olla mitään ylimääräistä ja tukia pitäisi leikata.

Itse olen aina tehnyt töitä. Aloittanut aivan minimipalkalla n 6€/h, nykyään n 50€/h. Se on vain vaatinut kovaa työntekoa ja välillä usemman työn samaan aikaan.

Työttömiä noin puoli miljoonaa ja avoimia työpaikkoja 30 000 plus muutama piilotyöpaikka jonka joku saa suhteilla. Osaatko matematiikkaa?

Viime kuussa työttömiä oli 227 000, josta lomautettuja noin 5% eli 11 350, sairaseläkepäätöksiä odottavia noin 1% eli 227.  Yhteensä siis työvoimarekisterissä oli noin 215 500 henkilöä, joista kaikki eivät ole työttömiä, vaikka työnhakijoina ovatkin. Avoimia työpaikkoja mollissa 32 633 ja muissa rekryissä noin 42 000. Yhteensä siis 74 633 avointa työpaikkaa.

Vierailija
4288/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirjamiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin. Helppoa on sanoa noita lauseita köyhän onnellisuudesta ja materian turhuudesta. Silloin kun asiat ovat hyvin. Mutta kun lasket lasket euroja joka kuukausi ja päivä ja ennakoit, selviätkö kuiville vai et. Jatkuvasti. Se tekee niin ison stressin, ettei ole tosikaan. Pää on sekoamaisillaan.

Mulla sama kokemus, että köyhyydestä ei voi puhua kenellekään, koska ne entiset kaverit pelästyvät että siipeilemäänkö toi yrittää päästä. Eikä siitä kehtaa puhua. Vaikka köyhtyi siksi, ettei saanut enää töitä ja lapset oli kasvatettava ja ruokittava, koulutettava. Kyllä tiesin jo monta vuotta sitten mihin tilanteeseen päädyn. Mies oli kuollut jo aikoja sitten. Lottovoitto on ainoa rikastumismahdollisuus, mutta aina ei ole varaa lotota.

Joskus on vaikeaa niellä katkeruuttaan, jota en aiemmin ollut tuntenut.

Kaikkeni yritän, että saisin pitää mielenrauhani. Pitää oppia tyytymään, vaikka on opiskellut sitä jo pitkään.

Mulla sama, että olen hiljaa, muutin pois entiseltä alueelta ja yritän olla poissa näkyvistä, etten joudu silmätikuksi. Siitä silmätikkuudesta pääsin nauttimaan entisessä asuinpaikassani. Tultiin vielä kysymään, millä tulen toimeen ja oltiin "huolissaan". Aihetta arveluihin ja juoruiluun. Se köyhyys ja epävarmuus näkyy minusta ulos, vaikka esim päällysvaatteeni pidän kunnossa. Se näkyy kai olemuksessa ja kasvoissa.

Nyt en tunne täältä ketään, enkä aio tutustua, nyökkäilen vain tervehdykseksi. Enää en katso ketään silmiin.

Jos katsoisit mua silmiin, mä hymyilisin. Ihan vilpittömästi. T: toinen köyhä

Vierailija
4289/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaisköyhä kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

köyhällä ei ole varaa koiraan.  Vakuutukset, eläinlääkärit, ruoka, muu hoito maksaa. paljon. Hyvällä tuurilla toki eläilääkäriä ei tarvitse kuin pakollisiin rokotuksiin, huonolla tuurilla iskee sairaus viikonloppuna ja eläinlääkäriin menee toista tonnia. Tai onkin erityisruokavaliota tarvitseva koira (esim virtsakivitauti) 

Köyhällä ei ole siihen varaa. 

Tämä on ikävä kyllä todellisuutta. Olin yhdessä vaiheessa avustamassa köyhien ruokajakoa kaupungissamme ja sinne tuli yksi vanha eläkeläisrouva pienen koiran kanssa ja hän anoi ruokaa koiralleen. Olin jo antamassa pienenlihapaketin (pakastettu ja sulatettu sekä vanhentunut päivämäärältään jo pakastettaessa), kun vakituinen työntekijä kiirehti kieltämään ruuan annon eläimelle. Mamma lähti pois itkien ja koira laahusti perässä ihmetellen varmaan , miksi ei saanut mitään vaikka haistoi ruuan tuoksun. kaikille juoppopummeille ja itsensä keuhkosairaiksi poltteleville köhääjille, kyllä ruokaa jaettiin innolla. Tuo mammakin olisi saanut ruokakassin mikäli olisi tullut seuraavana jakopäivänä ensin aamulla hakemaan jonotusnumeron keskipäivän ruokajonotukseen eikä olisi kertonut sen tulevan osittain koirallensa. En ehtinyt heti neuvomaan häntä, koska minulla oli työ kesken eikä häntä näkynyt enää sitten, kun ehdin perään. Vieläkin ahdistun ajoittain, kun tuo pieni nälkäinen koira tulee mieleen ja painajaisiini. Harmitti muutenkin tuo episodi niin, etten enää mennyt auttamaan kyseiseen paikkaan. En tosin olisi kestänyt sitä pilaantuneen ruuan löyhkää muutenkaan pitempään.

Käyty on useasti jonoissa, ruoka ei ollut pilaantunutta tai löyhkäävää.  Taitaa olla vihapuhetta tämä. 

Maassamme on enemmän kuin yksi ruokajono. Ei ollut vihapuhetta.

Lisäyksenä vielä, että en oikein itsekään ymmärrä miksi siellä haisi pilaantuneelta ruualta, koska ruuat olivat pääsääntöisesti kuitenkin suljetuissa paketeissa. Minulla on hajuyliherkkyyttä, joten se saattaa osaltaan selittää miksi haju ei haitannut niin paljon muita tai sitten olivat tottuneet siihen. Ruokia haettiin kaupoista aamuisin jäähdyttämättömällä pakettiautolla sellaisissa styroksisissa laatikoissa, kesähelteilläkin, ruat olivat usein vanhentuneet jo edellisenä päivänä ja sitten ne tuolla ruoka-apupaikassa yleensä pakastettiin ja sieltä pikkuhiljaa seuraavina viikkoina sulateltiin jaettavaksi köyhille. Mukana oli ajottain tuotteita, joita ei mielestäni olisi edes pitänyt pakastaa. Pääasiassa homma kuitenkin tuntui toimivan ihan O.K.

Itse silloin tuolla auttaessa sain ottaa myös ruokakassin kerran viikossa, kuten muutkin tarvitsijat. Vaikka yritin valikoida vain tuoreen näköisiä tuoreruokapakkauksia, niin silti jouduin heittämään muutaman paketin roskiin noina muutaman viikon aikana. Kyllä se harmitti tosi paljon, kun ei ole tapana ruokaa haaskoon laittaa. Jonkin aikaa myöhemmin, kun meillä oli tosi tiukka paikka ja ruoka loppui kesken, niin sain tuolta tuotuna ruokakassin, kun työntekijällä oli muutenkin menoa meillepäin ja tällä kertaa kävi niin, että kun lämmitin kassista ensimmäiseksi käteen tulleen ruuan, joka oli kypsennetty lohimedaljonki ja lämmitin sen nälkiintyneelle pojalleni, niin poika sen syötyään juoksi pöntölle oksentamaan. Kun katsoin pussissa ollutta toista samanlaista pakettia huomasin että se oli mädäntynyt pahasti toiselta puolelta. Kaksi muutakin ruokapakettia (lihaa) oli syömäkelvotonta.

Eli ei tarkoita, että vaikka sinä et olisi koskaan saanut pilaantunutta ruokaa mistään, niin ei niitä silti olisi jossain olisi jaeltu. Tuolle jakopaikalle on meiltä sen verran matkaa, että sieltä ei kannata hakea mainitun laatuista ruokaa. Halvemmaksi tulee ostaa tarjousruokia lähikaupasta eikä niiden kanssa ole koskaan ollut ongelmia laadun suhteen.

Eli en kai sitten ole jonkun mielestä oikeasti köyhä, koska välitän perheestäni niin paljon, etten halua myrkyttää heitä pilaantuneella ruualla.

Vierailija
4290/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun joutuu käyttämään leivinpaperin uudelleen ja uudelleen!

Vierailija
4291/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnimanni kirjoitti:

Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.

Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.

Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!

Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.

Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.

Onni. 🍀

Pystyn samaistumaan kukkaongelmaasi hyvin. Minulla tosin ongelmaa on tuottanut tänä keväänä kukat isäni haudalle. Kylällämme lopetti kukkakauppa ja kukat pitää hakea kauempaa. Nykyisillä bensanhinnoilla ei ollut varaa ajaa kukkakauppaan loppukeväästä ja hauta oli jonkin aikaa ilman kukkia. Joskus aiemminkin tiukkina hetkinä käynyt samoin ja silloin tuli paljon valituksia sukulaisiltani, että enkö yhtään välitä isästäni, kun en kukkia ole vienyt haudalle ja mitähän isäni henkikin ajattelee.  Sanoin, että toivottavasti itse en kuoltuani joudu paikkaan, jossa pitää vieläkin kantaa huolta maanpäällisistä asioista, kuten kukkien puutteesta haudallani. Isääni voin muistaa ihan yhtä paljon vaikka ei haudalla pari viikkoa kukkia olisikaan.

Tänä keväänä kävi niin, että yksi kaverini, jolla on vielä vaikeampaa rahallisesti pyysi apuani kukkien viemisessä samalle hautausmaalle ja niin sitten hain hänet kotoaan ja kävimme ostamassa kukkapuutarhasta kukat matkan varrelta ja veimme kumpikin kukkamme haudoille.Oli kiva nähdä kaveria pitkästä aikaa ja tuli hyvä mieli, kun sain autettua häntä samalla kun hoidin oman asianikin.  Joskus asiat "suttaantuvat" oikein.

Kukat maksoi 2,90 € / kpl ja ostin niitä 2 kappaletta. Olivat niin hyväkuntoisen oloisia, että luulisi kestävän koko kesän. Joskus olen ostanut "halvalla" tarjouskukkia kesäpihoilta ja ne ovat nuutuneet kohta niin, että on pitänyt uusia ne, eli tullut oikeasti kalleemmiksi, kuin normaalihintaiset hyvät kukat.

Joskus vanhaan "hyvään" aikaan tuli ostettua kukkia omalle pihallekin, mutta ei ole enää varaa siihen ollut pariin kolmeen vuoteen ainakaan.

Kannattaa kokeilla ostaa pelargoni tai pari. Ne voi sitten syksyllä nostaa ruukkuun sisälle ja talvettaa kotona. Seuraavana kesänä taas sitten haudalle. Ei ole ihan kertakäyttöisiä. Kuitenkin joudut syksyllä siellä haudalla käymään ja siivoamaan talven varalle. Samalla nappaat taimet ruukkuun.

Kiitos vihjeestä, kokeilen heti ensi keväänä. Olen huono viherpeukalo, enkä tiedä noiden ostamieni kukkien "merkkiä". Joskus olen yrittänyt säilyttää jotain hautuumaan kasveista, mutta huonolla menestyksellä. Onkohan noiden kasvien laadulla eroa, kun tuntuu, että ei ne enää kasva samalla lailla, kuin vanhemmat mummon aikaiset kukat, jotka kukkivat iloisesti läpi vuoden. Nyt nuo minun kukkani rönsyilevät miten sattuu ja kukkii, jos kukkii. Lannoitettakin olen laittanut ohjeiden mukaan. Eihän tämä nyt mikään kasvinkasvatusketju ole, mutta kyllä tuo viherosaaminen vaikuttaa kohta kuuluvan köyhän perusosaamisien joukkoon noiden tuki- jne juttujen lisäksi, jos aikoo pärjätä tulevaisuudessa. Harmittaa, kun minulla ei ole ollut energiaa perehtyä aiheeseen aiemmin.

Vierailija
4292/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kun joutuu käyttämään leivinpaperin uudelleen ja uudelleen!

Tuo on normaalia. Mutta minä käytän foliotkin  uudelleen ja uudelleen mikä ei liene ihan tavallista.

Vierailija
4293/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jösses mitä ruikutusta. Vain köyhä on noin köyhä henkisesti, ettei tajua miten hyvin hänellä kaikki on. On koti (ellei ole itse hankkinut häätöä), on ruokaa, on lämpöä ja turvaa, on mahdollisuus opiskella ja terveydenhoitoakin saa, ketään ei jätetä kadulle kuolemaan kuten melkein kaikkialla muualla maailmalla.

Menkää viikoksi Ukrainaan, saisitte jotakin oikeaa valittamista. Köyhyys teillä on korvien välissä.

Vierailija
4294/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jösses mitä ruikutusta. Vain köyhä on noin köyhä henkisesti, ettei tajua miten hyvin hänellä kaikki on. On koti (ellei ole itse hankkinut häätöä), on ruokaa, on lämpöä ja turvaa, on mahdollisuus opiskella ja terveydenhoitoakin saa, ketään ei jätetä kadulle kuolemaan kuten melkein kaikkialla muualla maailmalla.

Menkää viikoksi Ukrainaan, saisitte jotakin oikeaa valittamista. Köyhyys teillä on korvien välissä.

Sieltäkö tulet kommentoimaan?

Kiitos ymmärryksestä. Minä symppaan ukrainalaisia, heille annettava apu ei ole meiltä Suomen köyhiltä pois. Budjettivaroilla heitä autetaan ja pitääkin auttaa.

Suomen köyhät saavat ruikuttaa tässä ketjussa vapaasti. Häivy sinä arvostelemaan johonkin muuhun ketjuun nyt. Sinua ei täällä tarvita osoittelemaan mitään.

Vierailija
4295/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten köyhyys voi olla korvien välissä? Joko ihmisen tulot ovat köyhyysrajan alapuolella tai sitten eivät, ihan riippumatta siitä mitä rahatilanteestaan ajattelee.

Vierailija
4296/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnimanni kirjoitti:

Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.

Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.

Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!

Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.

Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.

Onni. 🍀

Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.

Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.

Tämä on kaikkien köyhien ketju. Tee sinä itse ketju niille, joita ei köyhien asiat voisi vähempää kiinnostaa. Tai ketju säästeliäästi eläville, jotka keräävät varallisuutta. Tai mikä tahansa KP-keskusteluketju. Kun teet oman ketjun , niin silloin ei "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA"-alueelle kuuluvista asioista keskustella.

Joo. Siitä on kyse, että jatkuva jankkaaminen ja paremmintietäminen, kinaaminen parin tyypin välillä voisi nyt saada päätöksensä. Ne eivät kiinnosta kaikkia, vaan vain näitä kinaajia. Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta.

Pidettäisiin nyt vain ketju otsikon mukaisena. Pliis. Ketjun nimi on ASIOITA, JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA.

Keksikää itse otsikko, joka stemmaa teille ja kinaamisellenne. Siellä saa tietää sitten paremmin. Köyhät eivät sieltä saa mitään irti, koska useimmiten jo lähtötiedot ovat puutteelliset eikä kaikkea asioihin vaikuttavaa mainita. On myös ammattijankkaajia, joilla elämän tarkoitus on roikkua puoltamassa omia, ehkä vääriä käsityksiään asioista.

Voisitko ystävällisesti siirtyä sellaiseen keskusteluun, joka itseäsi kiinnostaa. On huonoa käytöstä jankata, että köyhät eivät saa keskustella köyhyyteen liittyvistä asioista kun ketjun aiheena on köyhyys.

Vierailija
4297/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei entisestä elämästäni ole jäljellä muuta kuin joitakin vaatteita ja tämä tietokone. Maallisemman ohella meni terveys ja tulevaisuus. Paremmasta ei ole mitään toiveita, mutta huonommaksi voi vielä mennä. Minulla oli ihana lapsuus ja kymmeniä vuosia kivaa aikuisuuttakin, mutta edessäpäin näkyy vain syöksykierteen loppupää.

Minulla kävi hieman paremmin jäätyäni työttömäksi, koska minulle jäi talo ja autot muistoksi paremmista ajoista.  Talo alkaa tosin jo olla hajoamispisteessä ja vaatinut jo pidemmän aikaa paljon remppaa, mutta kun ei ole ollut rahoja eikä terveyttä sitä toimeenpanemaan. Pojat haluaisivat muuttaa kaupungille vuokra-asuntoon, mutta kun tätä nykyistä ei saisi myytyä eikä kannatakaan myydä, koska myyjän vastuu asunnosta tulevaisuudessa on nykyään kohtuuton omistajanvaihdoksissa. Varmaan löytyy jotain yllätysvikojakin, joita joutuisi sitten korvailemaan ostajalle, tämänikäisestä rotiskosta.

Jos asuntoa ei myy on tukien saanti melko mahdotonta tämän "omaisuuden" vuoksi ja siksikin olisi mahdotonta maksaa vuokraa toiseen asuntoon. Eli olemme yhden asunnon loukossa, jos niin saan sanoa. Parempi sekin kuin ilman asuntoa tosin, joten en valita kuitenkaan vaikka niinkin voisi käsittää kirjoittamissestani. En vain osaa kirjoittaa ajatuksiani paremmin ymmärrettäviksi.

Auto pitäisi katsastaa ensi kuussa, mutta taitaa tulla ensimmäinen vuosi, kun auto ei ole ajoissa katsastukunnossa. Mennyt vähän into korjata, kun bensa on niin kallista, ettei juurikaan pysty enää ajamaan. Ainoa jäljellä oleva harrastus tuo autojen räplääminen, mutta kaikki aikansa ilmeisesti.

Aika usein tulee nykyään hetkiä, jolloin tajuaa, että ne muutamat harvat pienet haaveet, joita joskus ajatteli toteuttavansa kariutuvat yksi kerrallaan. Vaikkapa autoretki Karjalaan esivanhempien synnyinsijoille - ei toteudu enää millään ilman lottovoittoa.

Joka päivä tyytyy vähempään ja tosiaan karsii haaveita kirjoittamattomalta listalta, joka ei alunperinkään ollut kovin pitkä ja samalla ihmettelee miten minä olen voinut joskus jotain kiinnostavaa oikeasti tehdäkin. Nyt nekin ovat vain kaukaisia hämyisiä muistoja kun viisarissa on jo yli puoli vuosisataa. Eihän toi vielä tosin NIIN paljon ole ikää, vaikka joskus siltä tuntuukin, joten voi olla, että täällä vielä kituillaan pitkäänkin.

Vierailija
4298/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnimanni kirjoitti:

Onni. 🍀

Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.

Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.

Tämä on kaikkien köyhien ketju. Tee sinä itse ketju niille, joita ei köyhien asiat voisi vähempää kiinnostaa. Tai ketju säästeliäästi eläville, jotka keräävät varallisuutta. Tai mikä tahansa KP-keskusteluketju. Kun teet oman ketjun , niin silloin ei "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA"-alueelle kuuluvista asioista keskustella.

Joo. Siitä on kyse, että jatkuva jankkaaminen ja paremmintietäminen, kinaaminen parin tyypin välillä voisi nyt saada päätöksensä. Ne eivät kiinnosta kaikkia, vaan vain näitä kinaajia. Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta.

Pidettäisiin nyt vain ketju otsikon mukaisena. Pliis. Ketjun nimi on ASIOITA, JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA.

Keksikää itse otsikko, joka stemmaa teille ja kinaamisellenne. Siellä saa tietää sitten paremmin. Köyhät eivät sieltä saa mitään irti, koska useimmiten jo lähtötiedot ovat puutteelliset eikä kaikkea asioihin vaikuttavaa mainita. On myös ammattijankkaajia, joilla elämän tarkoitus on roikkua puoltamassa omia, ehkä vääriä käsityksiään asioista.

Voisitko ystävällisesti siirtyä sellaiseen keskusteluun, joka itseäsi kiinnostaa. On huonoa käytöstä jankata, että köyhät eivät saa keskustella köyhyyteen liittyvistä asioista kun ketjun aiheena on köyhyys.

Mutta kun tämän ketjun aihe ei ole mikään yleinen köyhyys, eikö voisi hetken miettiä mitä otsikossa oikeasti lukee. On täällä paljon viestejä ohi aiheen, mutta ei tämä silti ole mikään "jankutetaan mutua köyhien asioista" ketju. Sama homma oli joitakin sivuja aiemmin jonkun kuivan monisvuisen perintöjakoasiajankutuksen, josta ei tullut lasta eikä p**kaa, suhteen. Jos toinen osapuoli ei jotain asiaa tajuu, niin sitten ei tajuu tai ei halua tajuta, turha siitä asiasta on sata viestiä lisää kirjoittaa.

Eri

Vierailija
4299/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä tajuaa sen että Kelassa ei osata muuta kuin v.illa köyhälle. Ja senkin että on opeteltava tekemään sähköisiä oikomisvaatimuksia, jos ei halua kirjoitella pitkiä esseitä. Olen niitäkin aikoinaan tehnyt

Vierailija
4300/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnimanni kirjoitti:

Onni. 🍀

Hah: "Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta."

Oikeasti köyhä tietää, että Kelan konttoreita on lopetettu ja lähin toimisto voi olla aivan liian kaukana.

Oikeasti köyhä tietää, että puhelimella asioiden hoitaminen voi tulla LIIAN kalliiksi.

Oikeasti köyhä tietää, että parhaiten asiat selviää ottamalla itse selvää esim. nettisivuilta ja samassa tilanteessa olleilta tai olevilta henkilöiltä.

Oikeasti köyhä tietää, että mitään neuvoja ei saa ellei itse tiedä ja osaa kysyä oikeita kysymyksiä.

Oikeasti köyhä tietää, että asiakaspalvelusta saadut neuvot eivät pitkästä puhelusta huolimatta olleet oikeat kysyjän tilanteessa.

Oikeasti köyhä tietää, että päivän tasalla olevia tietoja ei saa tiedustelemalla verotoimistosta, Kelasta tai muualtakaan, koska asiakaspalvelija ei tiedä tilannetta ja asiakas ei osaa kertoa tarvittavia tietoja.'

Mistä tahansa tuesta onkaan kysymys, niin kannattaa tarkistaa itse olisiko ehkä oikeutettu tukeen ja epävarmassa tilanteessa jättää hakemus. Kannattaa muuten käydä Kelan sivuilla lukemassa, mitä kaikkia mahdollisia tukia voi hakea eri elämäntilanteissa. Kela myöntää lukemattomia erilaisia tukia, mutta niitä pitää osata kysyä oikeassa elämäntilanteessa, koska joskus aiemmin hakematta jäänyttä tukea ei saa takautuvasti (joissakin tilanteissa virhe voidaan korjata parin vuoden kuluessa - toimeentulotuessa yleensä tukea myönnetään vain sille kuukaudelle, jolloin hakemuksen jättää kunhan muistaa laittaa, että hakee myös kuluvalle kuukaudelle tukea).

Esimerkiksi ne, jotka eivät ole saaneet kuukausiin palkkaa voivat hakea toimeentulotukea, mutta myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin maksettavasta palkasta. Ennen kuin hakee toimeentulotukea, niin kannattaa kysyä tuttavilta lainaa, sillä toimeentulotuki on vihonviimeistä haettavaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kuusi