Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa
Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3
Kommentit (5804)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun takuueläke nousee lähes 30 euroa kuukaudessa, niin se tarkoittaa talouteen oikeasti lisää pelivaraa. Toki hinnatkin nousevat, mutta 30 euroa on paljon rahaa.
Takuueläkkeitä nostetaan jatkuvasti monia kymppejä. Alkavat olla jo lähellä pieniä työeläkkeitä. Takuueläkkeestä ei oteta ulosottoa.
Ulosotossa olevilla pienellä työeläkkeellä on todella tiukkaa kun siitä otetaan uo ja lasketaan tulopohjaan myös pieni kansaneläke mukaan. Työ- ja kansaneläkkeet myös nousevat paljon vähemmän.Ehdottomasti ulosoton suojaosuus pitäisi nyt viimeistään nostaa vähintään takuueläkkeen tasolle.
Sekä tämän vääristymän ja eriarvoisuuden vuoksi, että kohonneiden elinkustannuksien vuoksi.Toinen asia on, että kun työeläkkeeni ja pieni lisäosa kansaneläkettä vuodenvaihteessa nousu hiukan niin ulosotto suureni ja asumistuki pieneni.
Oli plus miinus nolla ellei jopa mennyt miinukselle.
Kun saa tukia ja on lisäksi ulosotossa ei hyödy yhtään pienten eläkkeiden korotuksista.
Korotus annetaan toisella kädellä ja otetaan toisek0lla kädellä pois.
Vieläpä pienistä korotuksista pidetään suuri ääni mediassa ja täälläkin.
Todellisuus on köyhällä tarua ihmeellisempi.
Vasemmistoliitto muistaakseni ehdotti viime vuoden puolella uo:n suojaosuuden korottamista. Mutta miten siinä sitten mahtoi käydä?
Suomi köyhtyy. Ei auta sanoa "malttia" eli antakaa niille leivoksia, ellei heillä ole leipää. Kaikki maailman köyhät, liittykää yhteen. Edes tämän maan.
Että alle kympillä voi ostaa viikon ruuat. Ja että kelan minimituetkin on luksusta. En siis saanut lukiossa edes niitä. Toisaalt oon miettiny, et kai se oli joku alaikäisen heitteillejättö.
Vierailija kirjoitti:
Että alle kympillä voi ostaa viikon ruuat. Ja että kelan minimituetkin on luksusta. En siis saanut lukiossa edes niitä. Toisaalt oon miettiny, et kai se oli joku alaikäisen heitteillejättö.
No jos et ole niitä saanut, niin olet todennäköisesti asunut kotona ja vanhempiesi on oletettu hoitavan ruokkimisesi.
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.
Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.
Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!
Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.
Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.
Onni. 🍀Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.
Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.
Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.
Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!
Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.
Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.
Onni. 🍀Sehän on vain sinun ongelmasi.
Olen eri vastaaja, mutta kyllä nuo turhanpäiväiset ketjun otsikon ohi menevät jankutukset häiritsee tässä muuten mainiossa keskustelussa.
Mitä jos perustaisitte oman ketjun vaikkapa aiheesta "Tuki ja vero ym neuvoja köyhille"?
Ai, miten niin ei edes köyhä tajua. Köyhähän juuri näitä kiemuroita tajuaakin. Nämä todellakin liittyy köyhien elämään.
Se joka ei tajua ei ole oikeasti köyhä.
Mikä on köyhän määritelmä? Kenellä tässä ketjussa on äänioikeus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä kuka suomessa voi olla köyhä, ellei ole itse ryssinyt raha-asioitaan. Kyllä minä tulin hyvin toimeen perupäivärahalla yh-äitinä eron jälkeen. Talous piti vain suunnitella tarkemmin. Sittemmin palasin työelämään ja nykyisin olen keskituloinen. Aina välillä olen pitänyt parin vuoden "vuorotteluvapaita" ansiosidonnaisella ollen ja aina on uusi työ löytynyt, edellistä paremmalla palkalla. En asu pääkaupunkiseudulla vaan 600km pohjoiseen, pienellä paikkakunnalla. En voi kuin ihmetellä, millaisia ovat ihmiset jotka eivät saa töitä? Etenkin juuri nyt, lehdissä ilmoitetaan päivittäin avoimia työpaikkoja, ihan perusduunareillekin.
Mites työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut? Takuueläke tulona , rahaa ei jää edes tttuen verran.
Siis miten ei jää? itse olen takuueläkkeellä ja joka kuukausi jää käteen n 700e pakollisten maksujen jälkeen. Jotka ovat vuokra, sähkö, puhelin, vakuutus. Muut maksut on ihan turhia. Lääkkeisiin ei mene paljoa kun koodi kelakortissa.
Takuueläke on 855,48 miinus verot ja jos sulle jää 700 e kuussa verojen, vuokran, sähkön yms luettelemiesi jälkeen, niin saat joko muita tukia lisäksi, et asu Suomessa tai joku maksaa puolestasi menosi. 155 e ei riitä vuokraan, sähköön, puhelimeen ja vakuutuksiin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
A) jos toisinaan on tilanteessa, että miettii mistä edes ruokaa. B) jos ei vaan riitä rahat. C) ei pääse kulkemaan muuta kuin mihin kävellen kotoaan pääsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Olen eri vastaaja, mutta kyllä nuo turhanpäiväiset ketjun otsikon ohi menevät jankutukset häiritsee tässä muuten mainiossa keskustelussa.
Mitä jos perustaisitte oman ketjun vaikkapa aiheesta "Tuki ja vero ym neuvoja köyhille"?
Tätä ketjua ohjailevat ne, jotka kirjoittavat - eivät ne, jotka sitä lukevat.
Ketju on sitä paitsi jo kolme kuukautta vanha ja ollut pysähdyksissä monta kertaa. Sinä olisit ihan hyvin voinut ottaa uuden suunnan selostamalla kukkaostoksiasi sen sijaan, että valitat siitä, etteivät muut kirjoita juuri sinun mieleisistäsi asioista. Voit muuten vaikka hyppiä vääränlaiset kirjoitukset yli, vai eikö ole käynyt mielessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
A) jos toisinaan on tilanteessa, että miettii mistä edes ruokaa. B) jos ei vaan riitä rahat. C) ei pääse kulkemaan muuta kuin mihin kävellen kotoaan pääsee.
Ja työtön työmarkkinatukea saava ei sitten voi koskaan olla tuollaisessa tilanteessa vai?
Lääkkeet on tosi kalliita. Silmätulehdus, korvatulehdus tai jos koulusta tulee pikku vieraita ja koko perhe pitää hoitaa, auts.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnimanni kirjoitti:
Tätä ketjua ohjailevat ne, jotka kirjoittavat - eivät ne, jotka sitä lukevat.
Ketju on sitä paitsi jo kolme kuukautta vanha ja ollut pysähdyksissä monta kertaa. Sinä olisit ihan hyvin voinut ottaa uuden suunnan selostamalla kukkaostoksiasi sen sijaan, että valitat siitä, etteivät muut kirjoita juuri sinun mieleisistäsi asioista. Voit muuten vaikka hyppiä vääränlaiset kirjoitukset yli, vai eikö ole käynyt mielessä?
Myönnän virheeni, olet oikeassa, kun asiaa käsittelee tuolta kantilta, eikä saisi ohjailla muita. Noissa monien sivujen jankutusviesteissä ei yleensä vaan näytä yntyvän ratkaisuja asioihin, joista väännetään vääntämisen ilosta. Siksi kirjoitin, että ei edes köyhä tajua. Voisi neuvoa esim. mistä saisi oikeasti apua ja neuvoja, kuin alkaa pätemään omalla mututiedollaan. Anteeksi oikkuiluni ja olen tuonut ketjuun sisältöä aiemmin ja aion tuoda vastekin. Ei olut tarkoitus tajoittaa sananvapautta.
Siis ei ollut tarkoitus rajoittaa sananvapautta. Olutkin maistuisi pitkästä aikaa, mutta taidan nyt vain hakea takkini...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lilihanna90 kirjoitti:
Ei ole varaa ottaa äitiyspakkausta vaan on paljon kannattavampaa ottaa raha (tällä hetkellä 170 euroa). Rahalla saa ostettua kirpparilta kaikki ne äp-vaatteet ja haalarit edullisesti ja jää vielä rahaa ostaa vaippoja tms. Kirpparit pursuaa äp-haalareita, makuupusseja ym. ihan parilla eurolla, äp-vaatteet 20snt, 50snt
tämä
Toi on kyllä just köyhän ajattelua. Koska ei-köyhä ajattelee, että jos lastenvaatteet saa jostakin käytettynä pikkurahalla niin totta kai ne kannattaa ostaa käytettynä, niin ekologisista kuin ekonomisista syistä. Eikä maksaa ylihintaa yhtään mistään.
Sama koskee lasten urheiluvälineitä, ne on kaikki kiertäneet lapselta lapselle tällä alueella, jossa kaikki asuvat omassa talossa ja pihalla on yleensä kaksi hyvää autoa. Köyhälle käytetty on kauhistus, kaikki pitää saada uutena. Eikä raha sitten tietenkään riitä. Ei riittäisi meilläkään, ellei osattaisi sitä käyttää.
Siis mitä? Tuo ihminenhän nimenomaan sanoi, että kannattaa ottaa raha äitiyspakkauksen sijaan, koska sillä rahalla voi ostaa edullisesti käytettyjä lastenvaatteita kirpparilta.
Lukutaito hoi: hän valitti sitä, miten joutuu ottaman rahana. Ikäänkuin siinä olisi jotakin ihmeellistä kurjuutta, jonka vain köyhä kokee
Vierailija kirjoitti:
Rikas kirjoittaa näin: "Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä palstoilla mielestäni kaikilla pitäisi äänioikeus olla, ei sentään vielä missään Venäjällä asuta.
Nuo kaksi ovat mielestäni hyviä kriteerejä oikeasti köyhälle, mutta tuo C kohta sopii vain mutamaan ihmiseen, eikä välttämättä edes lity oikeasti köyhyyteen.
Oikeasti köyhä voi olla oikeasti vaikka työssäkäyvä henkilö nykyajan pienillä palkoilla ja epämääräisillä työajoilla ja kalliilla ruoka-, asuin- ja liikkumiskuluilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rikas kirjoittaa näin: "Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään."
Itse ymmärsin tuon niin, että vaikka nuo aiheet ehkä kirjoittajaa ehkä jopa vielä pakostakin kiinnostaisi, niin niistä loputon vatkaus tällä palstalla ei kiinnosta. Kuten ei tosin minuakaan. Saamme kait vielä kertoa mielipiteitämme asiosta, vaikka ei kaikkien mielestä juuri heidän kriteerejä oikeasti köyhistä täytettäisikään.
Olisiko siis yksi oikeasti köyhän kriteereistä mielestänne se, että pitää jankuttaa ja kinata keskustelupalstoilla sivutolkulla jostain aiheesta, mistä kumpikaan keskusteun osapuoli ei tunnut tietävän yhtään toista enempää?