Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asioita jotka vain oikeasti köyhä tajuaa

Vierailija
14.03.2022 |

Itse tajusin mitä luksusta on päästä kahvilaan juomaan kaakao kermavaahdolla ja syömään juustokakkua. Jäin työttömäksi pari vuotta sitten ja joka penni on laskettava. Ihana vaarini vei minut <3

Kommentit (5804)

Vierailija
4301/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun asunnottomana majailee toisten nurkissa kunnes vihdoin koittaa se päivä jolloin sulkee oman pienen yksiön oven takanaan ja huokaisee helpotuksesta.

Tai se kun olet samalla kertaa asunnoton, työtön ja rahaton. Tässä oli toki kyse jo laajemmasta huono-osaisuudesta kuin mitä pelkkä köyhyys on - psyykkisestä sairastumisesta traumaattisen lapsuuden seurauksena. Mutta useinhan vaikeudet kasaantuvat ja monissa perheissä on moniongelmaisuutta.

Minulla ei entisestä elämästäni ole jäljellä muuta kuin joitakin vaatteita ja tämä tietokone. Maallisemman ohella meni terveys ja tulevaisuus. Paremmasta ei ole mitään toiveita, mutta huonommaksi voi vielä mennä. Minulla oli ihana lapsuus ja kymmeniä vuosia kivaa aikuisuuttakin, mutta edessäpäin näkyy vain syöksykierteen loppupää.

Tämän juuri vain oikeasti köyhä tajuaa: aina voi mennä vielä huonommaksi. Sitten kun on päässyt tästä ajasta, ei enää voi, tai ei ainakaan tiedä.

Vierailija
4302/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain kertoo se, että illan A-studiossa kokoomuksen edustaja ei nostanut kättään kun toimittaja kysyi pitäisikö bensaverotusta alentaa... Eikä demariedustajakaan oikein ollut sitä mieltä, että lapsilisiä pitäisi yleisesti korottaa (vaikka Inflaatio on 7)...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4303/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistan :  Voisitko ystävällisesti siirtyä sellaiseen keskusteluun, joka itseäsi kiinnostaa. Ketjun aiheena on: Asioita, jotka vain oikeasti köyhä tajuaa, joka valitettavasti tarkoittaa aivan kaikkea YLEISESTI KÖYHÄN elämään liittyviä asioita.

Kolmannen kerran: Voisitko ystävällisesti siirtyä sellaiseen keskusteluketjuun, joka itseäsi kiinnostaa ja jossa sinun ei tarvitse jankuttaa, mistä muut saa keskustella.

Nimenomaan tuollaiset perintöasiat kuuluvat asioihin, joissa köyhä voi joutua erittäin ikävään taloudelliseen tilanteeseen, jos ei tiedä toimia oikein.

Vierailija
4304/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan pitää olla sovittuna aamuna tilillä.

Vierailija
4305/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri määrää lääkkeen mutta ei ole rahaa ostaa lääkettä. lääkäri ei pysty hoitamaan

Vierailija
4306/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin uutisissa on kerrottu, että joillakin sosiaalialan työntekijöillä palkkaa ei ole maksettu useisiin kuukausiin. Yhdelle oli maksettu palkkaa 370 000 euroa, joka nopeasti pyydettiin takaisin.

Sitten on toinen uutinen, jossa kerrottiin ettei OP:n rahojensiirto toisiin pankkeihin ole onnistunut. Edellisen ongelman vuoksi palkkoja tai Kelan maksamia rahoja ei näkynyt tänä aamuna tilillä, mutta pyrkivät korjaamaan tilanteen iltaan mennessä.

Vierailija
4307/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lääkäri määrää lääkkeen mutta ei ole rahaa ostaa lääkettä. lääkäri ei pysty hoitamaan

Tämä. Nykyään jopa tavallinen kissan madotus maksaa tyyliin 15 e! Tai ihmisen matolääke melkein 20 e! Täispray 18 e! Suomi välittää kaikista muista paitsi omistaan.

Vierailija
4308/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin uutisissa on kerrottu, että joillakin sosiaalialan työntekijöillä palkkaa ei ole maksettu useisiin kuukausiin. Yhdelle oli maksettu palkkaa 370 000 euroa, joka nopeasti pyydettiin takaisin.

Sitten on toinen uutinen, jossa kerrottiin ettei OP:n rahojensiirto toisiin pankkeihin ole onnistunut. Edellisen ongelman vuoksi palkkoja tai Kelan maksamia rahoja ei näkynyt tänä aamuna tilillä, mutta pyrkivät korjaamaan tilanteen iltaan mennessä.

Kuulemma pikavipeissäkin on nyt päivien ruuhkat. Ei ihme...

Vierailija
4309/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että wc paperi käytetään kahteen kertaan kuivatetaan välillä.

4310/5804 |
15.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään mitä vain köyhä tietäisi. Olen ollut köyhä, olen ollut hyvätuloinen ja kaikkea siltä väliltä. Aina  on silti rahat loppu. Aina on ahdistavaa kun ei saa maksettua laskujaan ja aina välillä joutuu joka tilanteessa miettimään mistä repii rahaa ruokaan. 

Vierailija
4311/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jösses mitä ruikutusta. Vain köyhä on noin köyhä henkisesti, ettei tajua miten hyvin hänellä kaikki on. On koti (ellei ole itse hankkinut häätöä), on ruokaa, on lämpöä ja turvaa, on mahdollisuus opiskella ja terveydenhoitoakin saa, ketään ei jätetä kadulle kuolemaan kuten melkein kaikkialla muualla maailmalla.

Menkää viikoksi Ukrainaan, saisitte jotakin oikeaa valittamista. Köyhyys teillä on korvien välissä.

Miten köyhyys voi olla korvien välissä? Joko ihmisen tulot ovat köyhyysrajan alapuolella tai sitten eivät, ihan riippumatta siitä mitä rahatilanteestaan ajattelee.

Mitä köyhyyttä se on, kin mitään tarpeellista ei puutu? Kun köyhyys määritellään kuten nykyään, tulee näitä valeköyhiä, joilta ei puutu muuta kun turhuuksia.

Vierailija
4312/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimetönnimetönnimetön kirjoitti:

En tiedä mitään mitä vain köyhä tietäisi. Olen ollut köyhä, olen ollut hyvätuloinen ja kaikkea siltä väliltä. Aina  on silti rahat loppu. Aina on ahdistavaa kun ei saa maksettua laskujaan ja aina välillä joutuu joka tilanteessa miettimään mistä repii rahaa ruokaan. 

Tuossa on köyhyyden ydin: rahat on loppu silloinkin, kun tulot on hyvät. Se on sitä osaamattomuutta.

Köyhyys on tietynlainen mentaliteetti, sekoitus lapsellisuutta ja vastuuttomuutta. Kun rahaa on, se tuhlataan surutta turhuuksiin, ja sitten itketään ettei ola rahaa ruokaan.

Vierailija
4313/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onnimanni kirjoitti:

Toi vero-, tt-, tuki- ym vatkaus saisi jo loppua. Ei kiinnosta yhtään. Voisitteko rakentaa siitä oman ketjun, olkaa hyvät.

Olen pieneläkeläinen, köyhä. Koko kevään mietin olisiko varaa ostaa yksiön parvekkeelle jotain kesäkukkaa. Riippuu hinnoista.

Kävin tänään Plantagenissa ja hups: sieltä sai yhdellä eurolla kuusi kpl valkoisia petunioita (huonokuntoisia, mutta kun ne nyppii niin voivat hyvinkin elpyä). Lisäksi pelargonioita 2,49/kpl. Ostaa räiskäytin kolme. Istutin ne kahteen ruukkuun, multaa oli itsellä. Kaksi suloista istutusta yhteensä 8,50!!!!

Muistelin niitä aikoja, kun kuljeskelin Plantagenissa ja ostelin kokeeksi mitä vain.

Nyt mulla on kahdessa astiassa istutukset. Parveke on tosi kuuma, siellä ei menesty mitkääm muut. Murattia olisin halunnut, mutta ehkä niitä on jossain välissä halvalla. Ruukkuihin mahtuu vielä.

Onni. 🍀

Tämä on käsittääkseni kaikkien köyhien ketju. Ja nuo vero- ja tukiasiat ovat hyvinkin olennaisia useimpien köyhien elämässä. Jos joku aihe ei kiinnosta, ne viestit voi skipata yli.

Eri ja ohis Muuten hyvä, mutta tämä ei ole mikään kaikkien köyhien ketju, vaan ketju, jonka otsikko on "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA".Eli noille ketjuun kuulumattomille jorinoille, joita ei edes köyhä tajua voi oikeesti perustaa ihan uuden oman jankkausketjun, please.

Tämä on kaikkien köyhien ketju. Tee sinä itse ketju niille, joita ei köyhien asiat voisi vähempää kiinnostaa. Tai ketju säästeliäästi eläville, jotka keräävät varallisuutta. Tai mikä tahansa KP-keskusteluketju. Kun teet oman ketjun , niin silloin ei "ASIOITA JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA"-alueelle kuuluvista asioista keskustella.

Joo. Siitä on kyse, että jatkuva jankkaaminen ja paremmintietäminen, kinaaminen parin tyypin välillä voisi nyt saada päätöksensä. Ne eivät kiinnosta kaikkia, vaan vain näitä kinaajia. Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta.

Pidettäisiin nyt vain ketju otsikon mukaisena. Pliis. Ketjun nimi on ASIOITA, JOTKA VAIN OIKEASTI KÖYHÄ TAJUAA.

Keksikää itse otsikko, joka stemmaa teille ja kinaamisellenne. Siellä saa tietää sitten paremmin. Köyhät eivät sieltä saa mitään irti, koska useimmiten jo lähtötiedot ovat puutteelliset eikä kaikkea asioihin vaikuttavaa mainita. On myös ammattijankkaajia, joilla elämän tarkoitus on roikkua puoltamassa omia, ehkä vääriä käsityksiään asioista.

Hah: "Ihan oikeat, päivän tasalla olevat tiedot saa tiedustelemalla verotoimistossa, Kelasta ja muualta."

Oikeasti köyhä tietää, että Kelan konttoreita on lopetettu ja lähin toimisto voi olla aivan liian kaukana.

Oikeasti köyhä tietää, että puhelimella asioiden hoitaminen voi tulla LIIAN kalliiksi.

Oikeasti köyhä tietää, että parhaiten asiat selviää ottamalla itse selvää esim. nettisivuilta ja samassa tilanteessa olleilta tai olevilta henkilöiltä.

Oikeasti köyhä tietää, että mitään neuvoja ei saa ellei itse tiedä ja osaa kysyä oikeita kysymyksiä.

Oikeasti köyhä tietää, että asiakaspalvelusta saadut neuvot eivät pitkästä puhelusta huolimatta olleet oikeat kysyjän tilanteessa.

Oikeasti köyhä tietää, että päivän tasalla olevia tietoja ei saa tiedustelemalla verotoimistosta, Kelasta tai muualtakaan, koska asiakaspalvelija ei tiedä tilannetta ja asiakas ei osaa kertoa tarvittavia tietoja.'

Mistä tahansa tuesta onkaan kysymys, niin kannattaa tarkistaa itse olisiko ehkä oikeutettu tukeen ja epävarmassa tilanteessa jättää hakemus. Kannattaa muuten käydä Kelan sivuilla lukemassa, mitä kaikkia mahdollisia tukia voi hakea eri elämäntilanteissa. Kela myöntää lukemattomia erilaisia tukia, mutta niitä pitää osata kysyä oikeassa elämäntilanteessa, koska joskus aiemmin hakematta jäänyttä tukea ei saa takautuvasti (joissakin tilanteissa virhe voidaan korjata parin vuoden kuluessa - toimeentulotuessa yleensä tukea myönnetään vain sille kuukaudelle, jolloin hakemuksen jättää kunhan muistaa laittaa, että hakee myös kuluvalle kuukaudelle tukea).

Esimerkiksi ne, jotka eivät ole saaneet kuukausiin palkkaa voivat hakea toimeentulotukea, mutta myönnetty tuki peritään myöhemmin takaisin maksettavasta palkasta. Ennen kuin hakee toimeentulotukea, niin kannattaa kysyä tuttavilta lainaa, sillä toimeentulotuki on vihonviimeistä haettavaa.

Tämäpä juuri, kun mistään et saa tietoa. Kelan sivuilla tietoa on, mutta ongelmaksi muodostuu juuri se, että et voi tietää, että mihin tukeen mahdollisesti olet oikeutettu ja vaikka tietäisinkin, niin Kela tekee vääriä päätöksiä.

Sosiaalityöntekijöiden työajasta suuri osa menee Kelan kanssa vääntämiseen, mikä on aivan hullua. Ja sekin, että satutko saamaan sosiaalityöntekijän jota edes kiinnostaa.

Vierailija
4314/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jösses mitä ruikutusta. Vain köyhä on noin köyhä henkisesti, ettei tajua miten hyvin hänellä kaikki on. On koti (ellei ole itse hankkinut häätöä), on ruokaa, on lämpöä ja turvaa, on mahdollisuus opiskella ja terveydenhoitoakin saa, ketään ei jätetä kadulle kuolemaan kuten melkein kaikkialla muualla maailmalla.

Menkää viikoksi Ukrainaan, saisitte jotakin oikeaa valittamista. Köyhyys teillä on korvien välissä.

Miten köyhyys voi olla korvien välissä? Joko ihmisen tulot ovat köyhyysrajan alapuolella tai sitten eivät, ihan riippumatta siitä mitä rahatilanteestaan ajattelee.

Mitä köyhyyttä se on, kin mitään tarpeellista ei puutu? Kun köyhyys määritellään kuten nykyään, tulee näitä valeköyhiä, joilta ei puutu muuta kun turhuuksia.

Tai köyhiä joilta ei puutu turhuuksia, mutta heitä harmittaa turhuuksien potentiaaliset ylläpitokustannukset. "Kauhulla pelätään, että hyvinä päivinä ostettu liian kallis auto hajoaa.", kuten Köyhä Kokoomuslainen blogissaan kirjoitti.

Vierailija
4315/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Nykyään jopa tavallinen kissan madotus maksaa tyyliin 15 e! Tai ihmisen matolääke melkein 20 e! Täispray 18 e! Suomi välittää kaikista muista paitsi omistaan.

Vuoden alussa kelakorvattavia lääkeitä pitää ostaa 50€:lla ennen kuin hyvitys otetaan huomioon, joten lääkkeiden osto vaan lykkääntyy ja lykkääntyy ja kierre on valmis.  

Vierailija
4316/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimetönnimetönnimetön kirjoitti:

Oikeasti köyhtynyt muistaa ajan kun rahat oli loppu niin tiesi seuraavan tilin tulevan jossain vaiheessa. Ja sen eron minimituloihin.

Vierailija
4317/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määrittelepä se, mikä on tarpeellista. Huomaa, että aiemmin luettelemasi käsitteet ovat erittäin laajoja ja tulkinnanvaraisia.

Siis mikä on "koti", "ruoka", "lämpö" ja "turva"? Oletko tietoinen siitä, että opiskelemista ei sallita kaikille ja että kaikki eivät todellakaan saa tarvitsemaansa terveydenhoitoa? Näistä asioista voi puhua ilman ukrainalaisten ja muiden kehitysmaalaisten vetämistä mukaan.

Määrittele myös "turhuudet", niin päästään pääsi sisälle ihmettelemään sitä, miltä näyttää, kun on vain teoriassa tietoa siitä, mistä on puhe.

Vierailija
4318/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tilanne on oikeasti tuo että lemmikkejä ei ole rahaa madottaa tai hoitaa niin on korkea aika etsiä kissalle parempi koti. Ei eläimen kuulu joutua kärsimään siksi että omistaja on köyhä. Sanon tämän itsekin köyhänä. 

Vierailija
4319/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo vanhempi yksinasuva köyhä mummeli ja tykkäisin kissasta. Minulla on ollut kissoja ennen kun oli paremmat ajat.

Nyt olen tullut tulokseen, että kissanhiekka, ruoka ja kissan terveyteen menevät kulut ovat sellaisia etten vaan pysty.

Kissa toisi mielekkyyttä ja auttaisi masennukseen liittyen tähän köyhän yksipuoliseen elämiseen.

Mutta ei vaan auta, järki on otettava käteen.

Vierailija
4320/5804 |
16.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissaan vielä liittyen. Kissa, tavallinen maatiainenkin, maksaa nykyään jo pentuna. Sekin raha on köyhälle suuri erä.

Toisaalta on hyvä, että maksaa. Se rajoittaa hiukan ajattelemattomia, äkkinäisiä ja epärealistisia kissanpentujen ottamisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme