Missä kunnossa hammaskalustosi on? Ikäsi?
Kommentit (74)
Hampaat kuluneet vihloviksi narskuttelusta ja vichystä. Yksi hammas otettiin ylhäältä takaa pois, kun oli koko ajan kipeä, vaikka korjattiin ja korjattiin. Muutama rautahammasaihio puuttui, ja yksi kolo pitäisi täyttää tekohampaalla. Reikää pukkaa, ja paloja lähtee joskus. Yksi hammas on kipeä, vaikka sitä on korjattu. Hampaasta oon saanut niin monta diagnoosia kuin lääkäriä on tutkinut. Eli noin tuhat. Ikää 43 v. kohta.
Olen 21. Hampaani ovat hauraat.... pesen aamuin/illoin, käytän suuvettä ja hammaslankaa. En polta, enkä juo kahvia.... teetä pari kertaa viikossa. Ei limsaakaan kulu joten ei ole paljon mitään syömisiin liittyvää mikä vaikuttaa.
Hampaistani lohkeaa palasia todella helposti.... on paikkailtu sieltä sun täältä ja mä vihaan tätä.
Äitini suvussa kaikilla heikot hampaat. Mummo sai tekarit jo 20v. Äidilläni ylähampaissa tekarit 32vuotiaasta lähtien. Ei mee kauaa ni on tekarit mullakin... :(
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:36"]Hampaiden hoidossa tärkein on oikea ravinto.
[/quote][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:36"]Hampaiden hoidossa tärkein on oikea ravinto.
[/quote]
Voihan se olla niinkin, mutta mä olen mässännyt karkkia pienestä pitäen ja nykyisin myös ryyppään, eikä yhtään reikää koskaan. 35-v.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:31"]
Siihen mitään tutkimuksia tarvita. Johan jo järki sanoo, että huono ravinto vaikuttaa hampaisiin, niinkuin muuhunkin kehoon. Nykyisin ihmiset eivät oikeesti edes tiedä, mitä on oikea ravinto.
[/quote]
Kuitenkin jos tulee heittämään "huono ravinto" ja ties mitä, tulee pystyä asia määrittelemään niin tarkasti että toinen tutkija voi toistaa itsenäisesti "hyvän ravinnon" ja sitten eristää mikä merkitys sillä on hampaiden hoitoon. Esim jos kerrot mikä on tarkkaan "hyvä ravinto" ja jätän sitten hampaat kokonaan hoitamatta, mikä on lopputulos ja tarkoittaako tämä että kaikki sokeri on kokonaan kielletty. Entäpä erilaiset hapot, suojeleeko hyvä ravinto niilä itsessään vai tarviiko hapot joka tapauksessa neutraloida vedellä - ja kummalla on isompi vaikutus, ravinolla vai sillä happojen neutraloimisella.
Jään odottamaan mielenkiinnolla tyhjentävää vastausta...
Ja vielä tuohon että jos jotkut mässää karkkia eikä tule reikiä niin "huono ravinto" ei varmaan sitten tarkoitakkaan karkitonta.
Tämä epäselvyyksien sekamelska sai minut neuroottiseksi monta vuotta sitten ja ottaa päähän ettei hammaslääkäreitä ole KTL velvoittanut tutkimaan asiaa kunnolla niin että asiassa ei ole mitään kysymyksiä ja voidaan laatia kaavio jossa kaikki skenaariot on lopputulokset on kartoitettu, vaan odotetaan että amerikkalaiset keksii jotain patentoivaa ja myytävää. Pelletouhua valtiolta.
korjaus - "hyvä ravinto". Noh joka tapauksessa turhauttaa kun hammaslääkärit ei ole kiinnostuneita asiaa tutkimaan niin ettei jäisi mitään epäselvyyksiä. Kaikenlaista mutu juttua kuulee niin paljon kun asiasta puhuu että huoh.
Aika paljon uusittuja paikkoja, 3 kruunua, 2 viisaudenhammasta poistettu pari vuotta sitten varmuuden vuoksi etteivät reikiinny. Oikomista en ole koskaan tarvinnut, hampaat ovat siistissä rivissä. Lapsena hampaisiin tuli reikiä ja muutama joskus myöhemminkin, viimeisten vuosikymmenten aikana on vain uusittu vanhoja paikkoja. Olisi pitänyt käyttää fluoria lapsena.
Ikä 57.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:47"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:31"]
Siihen mitään tutkimuksia tarvita. Johan jo järki sanoo, että huono ravinto vaikuttaa hampaisiin, niinkuin muuhunkin kehoon. Nykyisin ihmiset eivät oikeesti edes tiedä, mitä on oikea ravinto.
[/quote]
Kuitenkin jos tulee heittämään "huono ravinto" ja ties mitä, tulee pystyä asia määrittelemään niin tarkasti että toinen tutkija voi toistaa itsenäisesti "hyvän ravinnon" ja sitten eristää mikä merkitys sillä on hampaiden hoitoon. Esim jos kerrot mikä on tarkkaan "hyvä ravinto" ja jätän sitten hampaat kokonaan hoitamatta, mikä on lopputulos ja tarkoittaako tämä että kaikki sokeri on kokonaan kielletty. Entäpä erilaiset hapot, suojeleeko hyvä ravinto niilä itsessään vai tarviiko hapot joka tapauksessa neutraloida vedellä - ja kummalla on isompi vaikutus, ravinolla vai sillä happojen neutraloimisella.
Jään odottamaan mielenkiinnolla tyhjentävää vastausta...
[/quote]
Oikea ravinto hampaille on vähähiilihydraattinen ravinto.
Lisäksi ruokailun ja kaikenlaisen juomisen jälkeen kannattaa purskuttaa suu aina vedellä ja tikuttaa ruoantähteet pois hammasväleistä.
Lisäksi ruokailun jälkeen on suositeltavaa pureskella pala kovaa juustoa. Se neutraloi happohyökkäyksen ja kovettaa kiillettä.
Terv. Se, jolla on loistavat hampaat ja joka pesee hampaita puoli tuntia, mutta vain joka toinen päivä
Moni mainitsi, ettei juo teetä usein, mutta tee on itse asiassa hyväksi hampaille. Joo, musta tee voi värjätä, mutta esim. vihreä tee on vain hyväksi. Tietenkään sokeria ei saa teehen laittaa, jos ei halua päinvastaista vaikutusta.
Epäilen, että tuo runsas teenjuonti on yksi syy, miksi hampaani ovat pysyneet rei'ittöminä runsaasta sokerin syönnistä huolimatta. Juon myös paljon vettä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:38"]Hammaskiven poistoa tarkastuksissa 2-3 vuoden välein. Ei ole ollut reikiä tai muita suuria ongelmia. Yksi hammas on hiukan lohjennut. Tai siis se on ollut tuollainen niin kauan, kuin muistan. Varmaan joskus muksuna mennyt.
Hampaita yritettiin oikoa teininä, mutta siitä ei tullut mitään. Mulla on ahdas suu, ja hammaslääkäri ei uskonut, kun yritin selittää, ettei kaikki hampaat voi mahtua sinne riviin. Eipä ne mahtunutkaan, ja sinne meni hukkaan parin vuoden oikomishoidot. Ei mahtunut äidillä tai veljelläkään. Ei mua olis haitannu, jos ne olisi pari nykäissyt ensin pois tieltä.
[/quote]
Ikä 21.
Rauska kalusto. Monta paikkaa, juurihoitoja ja uudestaan rakennettuja hampaita. Huonosti lapsena hoidettu, niin ei säännöllinenkään hoito aikuisena enään auta. Ja trauma, etukalusto muovia kun omat on juuresta poikki. Ikää 28v. Itsellä hammalääkärin pelko, joten lasten hampaat on hoidettu hyvin. Heillä ei kellään reikiä.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:25"]Rauska kalusto. Monta paikkaa, juurihoitoja ja uudestaan rakennettuja hampaita. Huonosti lapsena hoidettu, niin ei säännöllinenkään hoito aikuisena enään auta. Ja trauma, etukalusto muovia kun omat on juuresta poikki. Ikää 28v. Itsellä hammalääkärin pelko, joten lasten hampaat on hoidettu hyvin. Heillä ei kellään reikiä.
[/quote]
ENÄÄ!!!!
Mielenkiintoista. Ite kyl luulen että paljon riippuu mitä syö ja tietenkin hammaspesu. Jos happamia ja sokerisia ruokia syö niin eikö se aiheuta vaikka ja mitä
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 06:11"]Hammaskiveä poistettu joka toinen vuosi. Ei muuta.
Ikä 46v.
[/quote]
Mitä syöt?
5@ v. Kaikki hampaat paikattu. Just irtos yks paikka. Yläviisurit vedetty.
Yksi hammas juurihoidettu, kahdessa paikka. Viisaudenhampaista poistettu kolme, alaviisurit siksi, että mahtuivat puhkeamaan vain osittain ja toinen yläviisuri purennan vuoksi. Lapsena lukuisia oikomishoitoja, aina olen huolehtinut hyvin hammashygieniasta. Käyn hammastarkastuksessa vuosittain, koska minulle tulee helposti hammaskiveä.
N36
Olen 27v nainen. Tehdyt toimenpiteet: viisaudenhampaiden poisto.
Reikiä ei ole ollut ikinä saati muita ongelmia. Olen kiitollinen vahvasta hammasluustani. Aina en ole jaksanut huoltaa hampaitani kovin hyvin ja silti ovat pysyneet priimakunnossa. Jos on huono hammasluu, niin ongelmia tuntuu tulevan, vaikka kuinka panostaisi hampaiden huoltamiseen.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:48"]
Yksi hammas juurihoidettu, kahdessa paikka. Viisaudenhampaista poistettu kolme, alaviisurit siksi, että mahtuivat puhkeamaan vain osittain ja toinen yläviisuri purennan vuoksi. Lapsena lukuisia oikomishoitoja, aina olen huolehtinut hyvin hammashygieniasta. Käyn hammastarkastuksessa vuosittain, koska minulle tulee helposti hammaskiveä.
N36
[/quote]
Hammaskiveä syntyy huonosta ravinnosta.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:13"]
Tuossa "toisenlainen mikrobiologia" teoriassa vaivaa se että jos ihmiset suutelee, luulisi että ne joilla reikiä tulee siirtäisi ne reikiä aiheuttavat bakteerit reikääntymättömien suuhun. Eli hieman epäilyttävä lähtökohta.
Sitten tulee tuo ravintopuoli. Siitä en ole kuullu niin paljoa, ja nyt olisi kiva saada lähteet joissa tuon ravinnon on todettu olevan isompi tekijä kuin vaikkapa nuo suun bakteerit tai hampaiden pesu ja hoito.
Esm. olisi kiva nyt löytää joku jolleka ei tule reikiä eikä hoida hampaita ollenkaan ja jolla tämä tilanne säilyy vaikka olisi suudellut henkilöitä joille on reikiä tullut. Saisi asiaan jotain oikeaa tutkimustietoa.
[/quote]