Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä kunnossa hammaskalustosi on? Ikäsi?

Vierailija
18.08.2015 |

Mitä toimenpiteitä tehty?

Kommentit (74)

Vierailija
21/74 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:39"]4 rautsikkaa poistettu silloin kun sain raudat sata vuotta sitten, etuhampaisiin (2 kpl) tulossa muovimuotoilu koska ovat kuluneet ja paskat ja rumat ja lohjenneet, reikiä on ollut paljon mutta ihan perus ok nämä ovat. Tai siis itsehän löydän hatkuvasti vikaa mutta kai ulkopuolisten silmiin nämä ovat ihan nätit tai jtn. Hammaslääkäri sanoi joskus näteiksi.
[/quote]

Jatkuvasti xd

Vierailija
22/74 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:39"]4 rautsikkaa poistettu silloin kun sain raudat sata vuotta sitten, etuhampaisiin (2 kpl) tulossa muovimuotoilu koska ovat kuluneet ja paskat ja rumat ja lohjenneet, reikiä on ollut paljon mutta ihan perus ok nämä ovat. Tai siis itsehän löydän hatkuvasti vikaa mutta kai ulkopuolisten silmiin nämä ovat ihan nätit tai jtn. Hammaslääkäri sanoi joskus näteiksi.
[/quote]

Jatkuvasti xd
[/quote]

Ps. En kuitenkaan tajua miksi niin moni sanoo moneen kertaan paikattuja hampaita HUONOIKSI. mielestäni ulkonäkö kertoo huonouden, ei paikat. Jos on mustuneet, täysin nysiksi kuluneet hampaat niin ne ovat huonot. Nätit mutta paikatut ovat... Paikatut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/74 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:42"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:41"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:39"]4 rautsikkaa poistettu silloin kun sain raudat sata vuotta sitten, etuhampaisiin (2 kpl) tulossa muovimuotoilu koska ovat kuluneet ja paskat ja rumat ja lohjenneet, reikiä on ollut paljon mutta ihan perus ok nämä ovat. Tai siis itsehän löydän hatkuvasti vikaa mutta kai ulkopuolisten silmiin nämä ovat ihan nätit tai jtn. Hammaslääkäri sanoi joskus näteiksi.
[/quote]

Jatkuvasti xd
[/quote]

Ps. En kuitenkaan tajua miksi niin moni sanoo moneen kertaan paikattuja hampaita HUONOIKSI. mielestäni ulkonäkö kertoo huonouden, ei paikat. Jos on mustuneet, täysin nysiksi kuluneet hampaat niin ne ovat huonot. Nätit mutta paikatut ovat... Paikatut.
[/quote]

No eikös ne reikiintyvät hampaat juuri ole huonot?

Vierailija
24/74 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtäkään reikää, muutama alku ehkä ollut. Oikomishoitoa tehtiin koko lapsuusaika ja mulla onkin ollut kuudet eri hammasraudat. Alahampaiden takana on edelleen yhdet, joita ei siis ulospäin näy - ne pistettiin mulle n. 10 vuotta sitten, eikä poistamisesta olla puhuttu mitään. Oon 23.

Vierailija
25/74 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:39"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 23:36"]Hampaiden hoidossa tärkein on oikea ravinto. [/quote] Aamen. Ja voi kun tämä olisi kerrottu mulle vuosia sitten... Ei auttanut hampaiden harjaus aamuin ja illoin.

[/quote]

Vaikka tämä onkin tavallaan maalaisjärkeä, onko lähdetiedot tässä vielä naistenlehtien palstat vai löytyykö jotain kriittistä tarkastelua kestävää tutkimusta? Ilmeisesti ei kun ei ole kertaakaan yksityinen tai julkisen puolet lukuisat eri hammaslääkärit tämmöisiä sanonut. Olen toki itse nähnyt näitä väitteitä netissä eri paikoissa mutta ne mitä tuli itselle vastaan ovat olleet liian puutteellisia näin maallikonkin silmin että niitä kehtaisi lähteä ehdottamaan jonnekin taholle joka voisi vaikka muuttaa suosituksia koulussa ym.

Vierailija
26/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te keille ei tuu *koskaan* ole tullut reikiä, jätättekö koskaa ruokaa hampaisiin niin ettette juo vettä päälle, syöttekö toffeita ym hampaisiin helpommin jääviä sokerijuttuja? Tuon veden pitäisi ehkäistä happohyökkäystä mutta onhan sitten se toinen teoria että joillekin ei tule reikiä koska suussa erilainen mikrobiologia (eli puuttuu ne hapon eritystä aiheuttavat bakteerit tms).

Itsellä kyllä reikien tulo väheni mutta tein niin paljon muutoksia etten pysty sanomaan millä oli merkittävä vaikutus. Kittasin joskus mehuja ja teetä enkä hoitanut hampaita.. Olin silloin vielä melko positiivinen. Isomman rempan jälkeen tulin aika neuroottiseksi kun ei löytynyt tyydyttäviä vastauksia siihen miksi joillekin ei tule reikiä ja tuntui välillä että hlääkärit on enemmän alalla rahasta eikä tullut kovin selväksi mikä on hammaslääkärin motivaatio kertoa asioita jotka varmistavat että asiakas ei palaa.

Toisinsanoen se että joku lääkäri on vain tiukasti yhden asian lääkäri on mahdollisesti perverssi kannustin olla tekemättä sellaista joka viesi sen yhden alan työt. Pitäisi koko ala uudistaa veikkaanpa.

Vierailija
27/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekkin ei tule reikiä ja se johtuu siitä etteivät ole saaneet lapsena toisen ihmisen syljestä karies-tartuntaa.

Vierailija
28/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karies on tartuntatauti. Tämä kyllä kerrotaan kaikille joilla on pieniä lapsia, koska omaa lastaan voi yrittää suojella siltä. Jos onnistuu välttämään karieksen pari ensimmäistä elinvuottaan, se ei tartu enää myöhemmin yhtä helposti.

Vierailija
29/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa "toisenlainen mikrobiologia" teoriassa vaivaa se että jos ihmiset suutelee, luulisi että ne joilla reikiä tulee siirtäisi ne reikiä aiheuttavat bakteerit reikääntymättömien suuhun. Eli hieman epäilyttävä lähtökohta.

Sitten tulee tuo ravintopuoli. Siitä en ole kuullu niin paljoa, ja nyt olisi kiva saada lähteet joissa tuon ravinnon on todettu olevan isompi tekijä kuin vaikkapa nuo suun bakteerit tai hampaiden pesu ja hoito.

Esm. olisi kiva nyt löytää joku jolleka ei tule reikiä eikä hoida hampaita ollenkaan ja jolla tämä tilanne säilyy vaikka olisi suudellut henkilöitä joille on reikiä tullut. Saisi asiaan jotain oikeaa tutkimustietoa.

Vierailija
30/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota kariesbakteerikantaa on eri vahvuista. Jos reikiä tulee helposti, vaikka yrittää hoitaa hampaita hyvin, voi olla ns. miljoonakantaja jolla on tosi paha kariesbakteerikanta.

Vierailija
31/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:13"]Tuossa "toisenlainen mikrobiologia" teoriassa vaivaa se että jos ihmiset suutelee, luulisi että ne joilla reikiä tulee siirtäisi ne reikiä aiheuttavat bakteerit reikääntymättömien suuhun. Eli hieman epäilyttävä lähtökohta.

Sitten tulee tuo ravintopuoli. Siitä en ole kuullu niin paljoa, ja nyt olisi kiva saada lähteet joissa tuon ravinnon on todettu olevan isompi tekijä kuin vaikkapa nuo suun bakteerit tai hampaiden pesu ja hoito.

Esm. olisi kiva nyt löytää joku jolleka ei tule reikiä eikä hoida hampaita ollenkaan ja jolla tämä tilanne säilyy vaikka olisi suudellut henkilöitä joille on reikiä tullut. Saisi asiaan jotain oikeaa tutkimustietoa.
[/quote]
Ravinto on toinen aivan olennainen tekijä. Kun argeologit kaivavat ylös monta sataa vuotta vanhoja luurankoja, niillä on usein ehjät hampaat. Meidän sokeria sisältävä naposteluruokavalio on varsin uusi juttu.

Vierailija
32/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei ole ollut yhtään reikää, joten ensimmäinen varsinainen toimenpide, joka minulle tehtiin oli molempien alaviisureiden poisto leikkaamalla. Sen jälkeen poistettu kerran hammaskiveä (ei kuulemma juuri kerry, max 2 vuoden välein tarvii poistattaa) ja ristissä olleet etuhampaani oioin täysin esteettisistä syistä Inman Aligner- oikomiskojeella. Vahvat ja terveet hampaat, vaikka olen aina pessyt vain iltaisin (aamulla purkkaa) ja syön kohtuu paljon sokeria. Ikää 25 v.

Vierailija
33/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen (30) - voi tietty olla että reikääntymättömyys aikuisena tuon suutelun jälkeen on sitten kiinni hampaiden jonkintasoisesta hoidosta ettei vieraat bakteerit pääse syrjäyttämään natiivikantaa tms.

Mutta mikä osuus ravinnolla sitten. Sanoisin itse ainakin että jos on huono ääreisverenkierto niin voi syljenkoostumus muuttua joka voi sitten aiheuttaa reikiintymistä.

Vierailija
34/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

33 jatkaa... juon myös hapollisia juomia, kuten limsaa, aika paljon. Luulen, että joko en ole saanut kariestartuntaa lapsena tai minulla on luonnostaan vahvempi kiille kuin toisilla

Vierailija
35/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä 39v, ei yhtään reikää koskaan. Suorat hampaat, hirveän tiukat (ei tahdo mahtua hammaslanka väliin), valkoiset kun valkaisen hammaslääkärillä aikoinaan teetettyjen muottien kanssa. Reiättömyys on varmaan minusta riippumaton juttu, koska lapsena ja nuorena hampaitani hoidettiin tosi surkeasti. Kotona ei ollut edes hammasharjaa. Koulussa oli purskutus silloin tällöin ja silloin aina näkyi, että hampaani olivat plakkia täynnä. Aikuisiällä on varmaan vaikuttanut se, etten tykkää mistään makeasta enkä syö tai juo mielelläni makeita ruokia/juomia. Niin ja poltin röökiä melkein 20 vuotta, sen aiheuttamat kellastumat ovat lähteneet valkaisuaineilla.

Vierailija
36/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 paikkaa reikien vuoksi ja onnettomuuden takia yks pahasti vioittunut poistettu ja sen viereiseen tehty juurihoito kun se lohkesi ja tulehtui samassa rytäkässä paikasta huolimatta.

Vierailija
37/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri hammaslääkärissä: Ei reikiä, ei ientulehdusta, eikä koskaan ole ollut hammaskiveä.

Hammaslääkäri sanoi, ettei koskaan ole nähnyt näin hyvin hoidettuja hampaita. Vastasin, että pesen hampaita yli puoli tuntia kerrallaan, mutta vain joka toinen päivä! Suositellussa 3 minuutissa ehtisin pestä vain yhden tai kaksi hammasta. :)

Tosin syön vain harvoin sokeria ja muitakin hiilihydraatteja rajoitetusti.

Ikää 45 vuotta.

Vierailija
38/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ikää 20.
-37

Vierailija
39/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 00:26"]

Olin juuri hammaslääkärissä: Ei reikiä, ei ientulehdusta, eikä koskaan ole ollut hammaskiveä.

Hammaslääkäri sanoi, ettei koskaan ole nähnyt näin hyvin hoidettuja hampaita. Vastasin, että pesen hampaita yli puoli tuntia kerrallaan, mutta vain joka toinen päivä! Suositellussa 3 minuutissa ehtisin pestä vain yhden tai kaksi hammasta. :)

Tosin syön vain harvoin sokeria ja muitakin hiilihydraatteja rajoitetusti.

Ikää 45 vuotta.

[/quote]

Ja vaikka pesen hampaat vain joka toinen päivä, niin tikutan hammastikulla joka aterian jälkeen. Samoin purskutan vedellä jokaisen aterian ja juomisen jälkeen.

Vierailija
40/74 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ollut koskaan yhtään reikää, tosin muistelisin, että jossain maitohampaassa oli ennen irtoamista. Mutta siis pysyvissä hampaissa ei ole ollut, vaikka olen jo 29v. Viimeksi kävin hammaslääkärillä muutama vuosi sitten ja lääkäri ihasteli hyvää kalustoani, vaikka syön sokeria ihan liikaa. Nyt tosin on viimeisen flunssan jälkeen vähän vihlonut alahampaita, en tiedä mistä johtuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme