Sairastuitko vakavasti tupakoinnin lopettamista seuranneen vuoden kuluessa?
Kuulostaa erikoiselta kysymykseltä, mutta kiinnostaa tämä. Itse sairastuin autoimmuunitautiin muutaman kuukauden päästä tupakoinnin lopettamisesta ja tiedän useamman tapauksen jossa tupakoinnin lopettamista seuraavan vuoden sisällä henkilö on sairastunut vakavasti, esim. rintasyöpään. Myös runsaan alkoholinkäytön lopettaminen on johtanut sairastumiseen joillain esim. julkisuuden henkilöillä. Hyvin todennäköisesti tällainen on vain sattumaa, mutta tulee mieleen mahdollinen selitys että tupakoinnin lopettaminen johtaa tilapäiseen sairastumisriskin kohoamiseen esim. immunologisten muutosten takia ja osalle sitten sairaus puhkeaa. Tämä aihehan toki on valtava tabu (ihan ymmärrettävästi) kansanterveydellisessä tiedottamisessa ja keskustelussa eikä tutkimuksia aiheesta saa tehdä. Silti kiinnostaa teoriani.
Mäkin joskus mietin tuota immuunipuolustusta. Mulla oli aina tupakoidessa valkosolut selvästi koholla enkä 15 vuoden aikana ollut millään tavalla sairaana. Tosin en ole ollut nytkään kun olen ollut pari vuotta polttamatta.