Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sairastuitko vakavasti tupakoinnin lopettamista seuranneen vuoden kuluessa?

Vierailija
26.04.2026 |

Kuulostaa erikoiselta kysymykseltä, mutta kiinnostaa tämä. Itse sairastuin autoimmuunitautiin muutaman kuukauden päästä tupakoinnin lopettamisesta ja tiedän useamman tapauksen jossa tupakoinnin lopettamista seuraavan vuoden sisällä henkilö on sairastunut vakavasti, esim. rintasyöpään. Myös runsaan alkoholinkäytön lopettaminen on johtanut sairastumiseen joillain esim. julkisuuden henkilöillä. Hyvin todennäköisesti tällainen on vain sattumaa, mutta tulee mieleen mahdollinen selitys että tupakoinnin lopettaminen johtaa tilapäiseen sairastumisriskin kohoamiseen esim. immunologisten muutosten takia ja osalle sitten sairaus puhkeaa. Tämä aihehan toki on valtava tabu (ihan ymmärrettävästi) kansanterveydellisessä tiedottamisessa ja keskustelussa eikä tutkimuksia aiheesta saa tehdä. Silti kiinnostaa teoriani.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
26.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin joskus mietin tuota immuunipuolustusta. Mulla oli aina tupakoidessa valkosolut selvästi koholla enkä 15 vuoden aikana ollut millään tavalla sairaana. Tosin en ole ollut nytkään kun olen ollut pari vuotta polttamatta. 

Vierailija
2/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ibs suolistovaiva voi tulla tupakan polton lopettamisesta. Se ei parannu vaikka alkaisi polttamaan uudestaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho, mulle kävi just noin, oikeesti

Vierailija
4/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 Että tilastollista tutkimusta vauvalla.

Vierailija
5/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et olisi polttanut, olisit huimasti todennäköisemmin terve. Tupakka on valtava stressi keholle ja lisäksi sen myrkyt aktivoivat sairausgeenejä.

Vierailija
6/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sairastunut.

Vierailija
7/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun helpompi antaa itsesi aloittaa röökaaminen uudestaan jos saat vauvapalstalta idean että lopettaminen oli huono idea :DD

Vierailija
8/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies lopetti tupakoinnin 45v ja lihoi 10kg. Muuten terve.

Vierailija
9/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintasyöpä kehittyy monia vuosia joten se ei liity lopettamiseen mutta autoimmuunisairauksiin voi vaikuttaa. 

Vierailija
10/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, no terveys on kunnossa 7v jälkeen. Kyllä se autoimmuunisairaus on puhjennut sulle ihan vaan geenien + huonojen elintapojen takia.

Vierailija
11/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI mulle mitään tullut, päivvastoin!

Kaikki räkätaudit ja yskät jäi, ei ole ollut ollenkaan enää, ei poskiontelotulehduksia eikä

keuhkoputkentulehduksia, kaikki jäi!

Pikku allergista nuhaa välillä, ei oikeita räkätauteja, ei ei!

36:s vuosi menossa!

Vierailija
12/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomenta, arvauskeskus täällä, miten voin auttaa...

Vierailija
13/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap höpisee, ihan on tutkittu juttu tuo että tiettyjen suolistosairauksiem riski nousee 

"Muita selittäviä tekijöitä voi olla ainakin miesten haavaisen paksunsuolen tulehduksen yleistymisessä se, että tupakointi on vähentynyt, Färkkilä kertoo.

Hämmästyttävä ja hämmentävä tutkimustulos siis kertoo, että kun tupakointi vähenee, haavainen paksusuolentulehdus yleistyy. "

https://yle.fi/a/20-50372

Vierailija
14/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt oli niin älyvapaa aloitus että oksat pois. Ensin myrkytetään vuosikausia kehoa ja sitten kuvitellaan että myrkyttämisen lopettaminen ne sairaudet aiheutti 🤦‍

Vierailija
15/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain suolistosairauksiin todettu yhteyttä olevan. Mutta siitä sitten vaan hankkimaan syöpiä, sydän-ja verisuonitauteja, keuhkoahtauma, lisää autoimmuunisairauksia ja aivoinfarkti ettei tulisi suolistosairautta. Röyhyttely kannattaa!

Vierailija
16/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBD usein puhkeaa/pahenee kun lopettaa tupakoinnin

Vierailija
17/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en, mutta mulla loppui krooniset keuhkoputkentulehdukset. Lopettaminen oli elämäni paras päätös.

Vierailija
18/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se syy ole enemmän siinä tupakoinnissa kun se lopettamisessa.

Vierailija
19/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme autoimmuunia, dh:t 2-, 26- ja 30-vuotiaana. Yksi hoitavista erikoislääkäreistä aikanaan väläytti, että vika olisi T-imusoiluissa. Länsimainen lääketiede kuulemma tunnistaa ilmiön, muttei osaa tehdä sille mitään (ellei viime vuosina ole keksitty jotain). Liian ärhäkkä puolustus rikkoo paikkoja, kunnes vanhemmiten rauhoittuu (olen 47, ei uusia). Tupakoinnin lopetin verenpaineen vuosi 32-vuotiaana. Ei vaikutusta, lääkitys tuli.

Vierailija
20/23 |
27.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

IBD puhkesi kun lopetin tupakoinnin n 26 vuotiaana. Tarkemmin välimuotoinen colitis ulcerosa. Luin nikotiinin lamaavasta vaikutuksesta suolistossa, mutta silti ennemmin savuton. Alttius sairastua on joka tapauksessa ollut ennen tupakoinnin aloittamistakin. Aloin polttaa 13-vuotiaana. En ole ihan varma oliko oireita tuolloin jo, vatsa oli lapsena tosi usein kipeä mutta vanhempani eivät olleet kovinkaan  huolehtivaisia ja luulin että kivut kuuluu kaikkien vain kärsiä. Taisin ensimmäistä kertaa saada kipulääkkeenkin vasta yläasteikäisenä kun olin kovassa kuumeessa.