Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?
Kommentit (224)
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:25"]
Imettävä äiti voi saada helposti rintatulehduksen. Esimerkiksi, jos avaa t-paitasillaan pakastimen.
[/quote]
Oliko tässä jotain omituista vai vastasitko vain johonkin viestiin? Totta tuo on
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:46"]Alkoi ottamaan streptokokki näytettä ja sanoi että tämä otetaan ihan tuosta emättimen suulta vain. Sitten kun oli VAIN siitä emättimen suulta ottanu niin ihan yllättäen tökkäsi tikun perseeseen ja naurahti että "tämä on vähä tämmönen hassu testi ku pittää ottaa täältäkin". Tosi hassua sanon minä.
[/quote]
:DDDD
Repesin! Tää on kyllä pahin!
5 kk vauva kasvoi painon mukaan tasaisesti +1 käyrällä. Käskettiin vähentämään Marja ja hedelmäsoseita ettei liho enempää :D
Äitiysneuvolassa ihmeteltiin kun sf mitta on niin iso rv 39 ja sanottiin että myöhäistä se nyt on mitään dieettiä aloittaa... Lisäksi joka kerta arvottiin onko perätilassa vai ei, kyllä se varmaan ihan oikein päin on.
"Täällähän näyttää siltä ettet olisi synnytänytkään." Totesi lääkäri jälkitarkastuksessa. Olin toki synnyttänyt.mutta sektiolla.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:31"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:25"]
Imettävä äiti voi saada helposti rintatulehduksen. Esimerkiksi, jos avaa t-paitasillaan pakastimen.
[/quote]
Oliko tässä jotain omituista vai vastasitko vain johonkin viestiin? Totta tuo on
[/quote]
:DDD
Sivusta kommentoin että aika harvinaista kuitenkin että joku palelluttaa tissinsä pakastimessa....
Varoisin enemmän viimaista pakkassäätä kuin pakastimen aukaisua.
Eräs neuvolantäti kertoi lapsellani olevan maitoallergia (mitään allergioita ei ole), toinen taas, kun menin kerran mieheni kanssa yhdessä vastaanotolle, koska olimme perheenä kaupungilla liikkeellä, alkoi flirttailemaan varsin avoimesti. Ei juuri katsonutkaan lasta, kun tuijotti niin intensiivisesti miestäni. Puhui seksistä, että ennakkoluulottomasti vaan kaikkea kokeilemaan, liukasteet kehiin, hänkin kuulemma käyttää vaikkei ole lasta vielä saanutkaan tai kärsi kuivuudesta ja naisten haluttomuus ei ole normaalia jne. alkoi tympimään sen käynnin aikana rankasti. Vauva 2kk vanha.
Minä olen monesti sanonut vauvaa väärällä sukupuolella. Ei sitä oikeasti muista vaikka olisi katsonutkin koneelta. Tai muistaa, mutta joskus vauva vaan näyttää niin tytöltä tai pojalta että on lipsahtanut :D ja kyllä isompien kohdalla on joutunut arpoa että kukahan tästä sisarusparvesta on se Maija 5vee jos vaikka se 5vee on lyhyt tukkainen ja "poikien" vaatteissa ja sit taas sisaruksista joku selvästi tytön näköinen. Vanhemmat ja tutut tunnistaa oikean sukupuolen, koska tietävät kumpi lapsi on. Heidän mielestään lapsi näyttää ihan tytöltä tai ihan pojalta mutta vieraat ei varmastikaan näe samallalailla!
T. Terkkari
Painon hysteerinen tarkkailu ihmetytti äitiysneuvolassa ja myöhemmin lapsen kanssa käydessä. Olen normaalipainon yläpäässä, en siis lihava tai laiha ja raskauskiloja minulle kertyi turvotuksineen yhteensä 13 kiloa.
Alkuraskaudessa paino ei noussut ja terveydenhoitaja kyseli huolestuneena, olenko jollain erityisruokavaliolla tai koitanko laihduttaa ja saarnasi siitä että raskaana on syötävä tarpeeksi. Loppuraskaudessa painoa oli eräässä mittauksessa tullut 600g eli 100g yli "normaalin" puolen kilon nousun, ja sain taas saarnan, tällä kertaa herkuttelusta ja terveellisestä syömisestä.
Silloin ihmetytti ja suututti, että terveydenhoitaja kuvitteli tietävänsä sadan gramman perusteella, että syön herkkuja kaksin käsin, enkä ymmärrä terveellisestä ruokavaliosta mitään. Muissa mittauksissa näitä huolestuttavia sadan gramman ylityksiä ei ollut tullut, mutta silti terveydenhoitaja koki parhaaksi läksyttää minua suklaapatukoista ja viinereistä, kysymättä ruokavavaliostani yhtään mitään.
Olen avoliitossa ja meillä on 2 lasta. Terkka oli ilmeisesti uskovainen, koska suhtautui tilanteeseen nihkeästi. Kaikista kysymyksistä ja kommenteista paistoi sama ylenkatse ja hyväksymättömyys. Vaihtamalla henkilöä ei kummennut asia, mutta sitten muutimme etelä-suomeen ja sain aivan ihanan ihmisen tilalle. Koin todella saavani tukea ja kannustusta. Jäi lämpimät muistot.
Synnytyslaitoksella lääkäri kokeili kohdunsuuta sormella ja se tuntui ihan kauhealta. Itkin koko toimituksen ajan ja pääsi pieni huutokin, heti kun homma oli ohi niin oksensin. Tähän lääkäri tuumasi: "no ei se nyt noin paljoa sattunut".
Toki sitä kysytään rutiininomaisesti, onko raskaus suunniteltu. Mutta onhan se vähän eri asia kysyä onko vauva toivottu kuin kysyä onko se vahinko ja sen jälkeen tentata parisuhteen kestoa ynnä muuta tiukkaan sävyyn. Näin ainakin muutamasta kirjoituksesta ymmärsin tapahtuneen.
Meijän naapurin 5 vee juoksee pitkin pihoja ja käy lähikaupassa ostamassa näköjään harvase päivä jotain tikkaria yms.. ite en antais omani juosta yhtä vapaasti. Heidän äiti yh ja pojat 5 & 7
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 07:19"]
Tämä ei ollut neuvolassa vaan puheterapeutilla. Olimme siellä 4v as-tytön kanssa. Ajattelin sitten ääneen, että mitenhän kesästä selvitään, kun tyttö on niin vilkas ja on kaksi nuorempaakin sisarusta. "Teidän pitää olla vain mökillä". Vastasin, ettei meillä ole mökkiä. "Sellaisen voi vuokrata".
Täh? Onko mökki jokin oletusarvo? Kaikilla pitää olla mökki ja siellä ratkeaa kaikki ongelmat?
[/quote]
Niin, mökkihän se on paras paikka vilkkaiden lasten kanssa oleskeluun. Normimökillä on sen sata vaaranpaikkaa missä tappaa itsensä. Itse en ole ikinä ollut niin rasittunut, kuin vilkkaiden pienten lasten kanssa mökillä. Ne piti ottaa ulkohuussiinkin mukaan että eivät siinä välissä hukuta itseään mökkirantaan tai syö jotain myrkyllistä tai polta itseään hellaan tai tipu jostain tai kiipeä jonnekin. Mulla oli sen reissun jälkeen maailmanlopun ummetus kun jompi kumpi aina karkasi kesken toimituksen ja sen perään piti juosta housut puolitangossa pelastamasta mukula milloin mistäkin.
Että onnea vaan ja menestystä kaikille jotka ajattelivat viedä lapsensa luonnon rauhaan rauhoittumaan. Ottakaa omat diapamit mukaan - äiskälle.
Painoindeksini oli alkuraskaudessa 27 ja menin neuvolaan vähän häpeissäni lievästä ylipainosta. Kaipasin tukea ja kannustusta terveelliseen ruokavalioon, mutta terkka vaan päivitteli, että ihan laihahan sä oot. Painon muutoksista käyntikertojen välillä teki kuitenkin vahvoja päätelmiä. Se oli suorastaan koomista, kun puntarille mentiin aina kaikki vaatteet päällä, ja sitten terkka ennusti sadan gramman muutoksesta, että nyt on kyllä synnytys lähellä kun ei ole enempää painoa tullut. Yritin sitten selittää, että edellisellä kerralla taisi olla päällä pelkkä hellemekko ja tällä kertaa on paksut farkut ja villapaita, mutta terkka vaan totesi, että ei ne vaatteet tähän vaikuta, kyllä sä kohta lähdet synnyttämään. Kotona sitten punnitsin, että ne pelkät farkut painoi jo monta sataa grammaa. Enkä lähtenyt heti synnyttämään, vaan synnytys jouduttiin lopulta käynnistämään paljon myöhemmin.
Ekassa neuvolassa painoindeksini oli 26 tasan. Terkka saarnasi läskin vaaroista.
Tokassa neuvolassa painoindeksini oli 25,8. Terkka oikein huusi, ettei saa laihtua noin paljon.
Totaalinen romahdus terkalle tuli, kun meidän taustatieto- ja voimavaralomakkeisssa ei ollut ainuttakaan poikkeamaa vaan kaikki oli erinomaisen hyvin. "Mitä te täällä laukkaatte jos ei teitä kerran mikään vaivaa."
Valitus ja terkan vaihto.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 07:19"]
Tämä ei ollut neuvolassa vaan puheterapeutilla. Olimme siellä 4v as-tytön kanssa. Ajattelin sitten ääneen, että mitenhän kesästä selvitään, kun tyttö on niin vilkas ja on kaksi nuorempaakin sisarusta. "Teidän pitää olla vain mökillä". Vastasin, ettei meillä ole mökkiä. "Sellaisen voi vuokrata".
Täh? Onko mökki jokin oletusarvo? Kaikilla pitää olla mökki ja siellä ratkeaa kaikki ongelmat?
[/quote]
Niin, mökkihän se on paras paikka vilkkaiden lasten kanssa oleskeluun. Normimökillä on sen sata vaaranpaikkaa missä tappaa itsensä. Itse en ole ikinä ollut niin rasittunut, kuin vilkkaiden pienten lasten kanssa mökillä. Ne piti ottaa ulkohuussiinkin mukaan että eivät siinä välissä hukuta itseään mökkirantaan tai syö jotain myrkyllistä tai polta itseään hellaan tai tipu jostain tai kiipeä jonnekin. Mulla oli sen reissun jälkeen maailmanlopun ummetus kun jompi kumpi aina karkasi kesken toimituksen ja sen perään piti juosta housut puolitangossa pelastamasta mukula milloin mistäkin.
Että onnea vaan ja menestystä kaikille jotka ajattelivat viedä lapsensa luonnon rauhaan rauhoittumaan. Ottakaa omat diapamit mukaan - äiskälle.
[/quote]
Tappaa itsensä vaiko tapattaa itsensä .. siinäpä vasta kysymys
Kiitos! Päivän naurut!! Täällä sama joskus kotonakin. Ummetusta ja välillä ei pissakaan tule kunnolla kun lapsi ei anna toimittaa rauhassa.
Vanhempien tätien imetysneuvonta: Synnytyksen jälkeen imetät vaikka VÄKISIN, 6kk -> tissi POIS!!!
Terveydenhoitaja kertoi minulle vakavana lapsen oikeudesta omaan sänkyyn, kun sanoin pojan 2v. nukkuvan meidän keskellä. Nauroin ja sanoin, että tässähän poljetaan lapsen oikeuksia oikein kunnolla.
Poika on nyt 10v ja yhä nukkuu vieressä, jos haluaa. Välimme ovat erittäin läheiset ja ei ole koskaan ollut uniongelmia.
Olin kertonut neuvolassa, että saimme lapsemme hedelmöityshoitojen avulla. Jälkitarkastuksessa puhuttiin ehkäisystä. Terkka totesi, että ai niin, tehän ette sitä tarvitsekaan. No, ei kuitenkaan uskallettu ihan ilman olla, sillä luonto voi yllättää.