Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?
Kommentit (224)
Terkka kauhisteli rv 30 kilon painonnousua. Sitä ennen raskauden aikana paino oli mennyt 5kg alaspäin...
Muutenkin järkyttyneenä katsovat kunnon tullut puoli kiloa viikon aikana vaikka monesti paino vaihtelee 2kg ihan päivänkin aikana!
Kyllä meidän 1v10kk kattaa pöytää kun antaa astioita kaapista. On jättänyt jo yli puolivuotta. Ja ruoanlaitossakin häärää mukana, kuorii sipulit ja paprikan sienet yms helppoja juttuja.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:39"]"Täällähän näyttää siltä ettet olisi synnytänytkään." Totesi lääkäri jälkitarkastuksessa. Olin toki synnyttänyt.mutta sektiolla.
[/quote]
Sama kävi mulla, kun olin synnytyksen jälkeen papakokeessa. "Oot tosi hyvin palautunut", kehui näytteenottaja toosaani eikä ilmeisesti nähnyt sektioarpea 10 senttiä ylempänä.
Ensimmäinen raskauteni päättyi keskenmenoon mutta tulin onneksi nopeasti raskaaksi uudelleen. Ensimmäisellä neuvolakerralla terkka kysyi miksi olin siellä taas kun ihan vasta kerran oli tehty abortti. Tiedoissani luki "abortus spontaneaus" eli keskenmeno.
Mä olin melko hoikka ennen raskautta. Heti raskaaksi tultua painonnousu räjähti käsiin hirvittävän turvotuksen vuoksi. Eka neuvola oli RV11 ja siellä kerroin huolestani, että jotain täytyy olla vikana kun turvotus on niin paha että kengätkään ei mahdu jalkaan. Täti vain vakuutteli pienen (kaukana pienestä!!) turvotuksen kuuluvan asiaan. Turpoaminen senkus vain jatkui ja sain vain nalkutusta syöpöttelystä vaikken edes syöpötellyt. Lopulta ilmeni vakava raskausmyrkytys ja synnytys piti käynnistää siltä istumalta. Synnytystä seuraavana päivänä painoa oli lähtenyt 15kg ja näin taas normaalit luisevat jalkani. Että sellaista syöpöttelyä.
Raskausaikana th haukkui lääkärin, kun lääkäri oli sitä mieltä että lapsi on pienempi ja laskettu ei luultavasti pidä paikkaansa. Tuli selväksi, ettei terkkari pidä ko. lääkäristä. Lääkäri oli oikeassa ja lapsi syntyi ultrassa arvioidun ajan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:46"]Alkoi ottamaan streptokokki näytettä ja sanoi että tämä otetaan ihan tuosta emättimen suulta vain. Sitten kun oli VAIN siitä emättimen suulta ottanu niin ihan yllättäen tökkäsi tikun perseeseen ja naurahti että "tämä on vähä tämmönen hassu testi ku pittää ottaa täältäkin". Tosi hassua sanon minä.
[/quote]Multa ei otettu perseestä.
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]Meidän 2v oltiin laittamassa puheterapiaan, kun ei suostunut nimeämään porkkanaa
[/quote]
Ei varmasti puhunut paljon muutakaan neuvolassa. Ei sen yhden sanan takia laiteta :-)
[/quote]
Itse asiassa kyllä puhui ja nimesi kirjasta elukoita. Oli vähän innokas sijainen ja kun kysyin omalta neuvolatädiltä, että mitäs hittoa, niin hän sanoi ettei todellakaan ole tarvetta puheterapiaan
[/quote]
Meillä taas ihan tuttu terveydenhoitaja keksi kun tyttö oli 5 että pitää mennä puheterapeutille ja kun sanoin ettei minun mielestä tarvitse missään tapauksessa niin em totesi että koulussa voidaan kiusata ja mitä kukanenkin vanhempi pitää tärkeänä. No tietenkin käytiin siellä sitten. Puheterapeutti testasi tytön heti kun astuimme sisään ja kysyi sitten mikä on tulosyy. Sanoin etten tiedä. Totesi ettei ole kyllä mitään syytä käydä puheterapeutilla. Sanoin sanoneeni samaa mutta minua pidettiin ihan huonona äitinä. No ei puhunut terveydenhoitaja mitään koskaan asiasta. Tuttuni oli aivan ihmeissään kun kuul. Oli aina ihaillen kuunnellut kuinka selvästi lapseni puhui jo ihan 2 vuotiaasta asti. Tuttuni on töissä sosiaalitoimessa ja sanoi ettei ole mikään halpa käynti puheterapeutilla käynti. No meille se ei maksanut mitään.
Ensikäynti äitiysneuvolassa oli joskus viikolla 8. Kätilö kysyi painoani, sanoin painavani 60 kg. Kätilö naurahti, se on vain turvotusta (mitään turvotusta ei tosiaan ollut) , paljonko painoit 5 vuotta sitten. Sanoin painaneeni 52 kiloa. Niinpä kätilö merkkasi lähtöpainoksi tuon 5 v takaisen painoni. Paino nousi koko raskauden aikana vain 2.5 kg, mutta siihen ei puututtu, koska lähtöpaino oli merkitty väärin.
Kerran terveydenhoitaja kysyi, onko lapsella harrastuksia. Kerroin, että jalkapallossa käy. Terveydenhoitaja rupesi muistelemaan, miten karmeaa oli ollut kuskata omaa lasta ja että hän ei kaipaa niitä aikoja yhtään.
Olin 40v ja odotin viidettä lastamme. Neuvolan esitietolomakkeessa kysyttiin edelliset raskaudet ja niiden kestot, tunnollisesti täytin lomakkeen, merkityn sinne 4 aiempaa raskautta rasksusviikkoineen. No terveydenhoitaja sitten alkoi tiukkaamaan minulta eikö minulla tosiaankaan ole keskenmenoja tai keskeytyksiä. Ei millään uskonut että näinkin voi olla, 4 alkanutta raskautta ja 4 synnytystä. Tuli sellainen olo että hän epäili minun valehtelevan.
Kun olin pois lähdössä hän sanoi että ei anna vielä uutta aikaa, varaat sitten jos tarvitsee. Kysyin tarkoittaako hän että jos tämä raskaus vaikka menee kesken että sen takia ei anna vielä uutta aikaa. Hän sanoi tarkoittavan sa juurikin tätä.
Menen 3 v neuvolaan tämän täysiaikaisena syntyneen lapsen kanssa huomenna. Terveydenhoitajakin on sama.
Raskaus oli henkisesti vaikein näistä viidestä raskaudesta, oli todella vaikea luottaa siihen että vielä viideskin kerta voi mennä ihan hyvin.
[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:38"]
Olin 40v ja odotin viidettä lastamme. Neuvolan esitietolomakkeessa kysyttiin edelliset raskaudet ja niiden kestot, tunnollisesti täytin lomakkeen, merkityn sinne 4 aiempaa raskautta rasksusviikkoineen. No terveydenhoitaja sitten alkoi tiukkaamaan minulta eikö minulla tosiaankaan ole keskenmenoja tai keskeytyksiä. Ei millään uskonut että näinkin voi olla, 4 alkanutta raskautta ja 4 synnytystä. Tuli sellainen olo että hän epäili minun valehtelevan. Kun olin pois lähdössä hän sanoi että ei anna vielä uutta aikaa, varaat sitten jos tarvitsee. Kysyin tarkoittaako hän että jos tämä raskaus vaikka menee kesken että sen takia ei anna vielä uutta aikaa. Hän sanoi tarkoittavan sa juurikin tätä. Menen 3 v neuvolaan tämän täysiaikaisena syntyneen lapsen kanssa huomenna. Terveydenhoitajakin on sama. Raskaus oli henkisesti vaikein näistä viidestä raskaudesta, oli todella vaikea luottaa siihen että vielä viideskin kerta voi mennä ihan hyvin.
[/quote]
Uskomatonta. Olisin kyllä vaihtanut terveydenhoitajaa tuollaisen kommentin jälkeen.
Sanoin sijaiselle että olo on hieman haikea kun ei ole suunnitelmissa tehdä enempää lapsia ja tuossa tuo vauva nyt pötköttää, ettenkö enää ikinä ole raskaana. Sijaisterkka sanoi lempeästi: niin, ehkä sinun elämäntyösi onkin tehdä vauvoja! Ja pisti kätensä reidelleni. Sama täti silitteli vatsaani kun oltiin kuunneltu sydänääniä ja siinä vielä höpöteltiin jotain ennen kuin nousin istumaan.
Olen kampaamoyrittäjä ja useimmat tapaamani ihmiset ymmärtävät miten yrittäjyys toimii - palkkaa ei tule jollet ole töissä. Neuvolatätini ei tuntunut tätä tajuavan. Vointini oli erinomainen loppuun saakka, ja pienituloisena tein töitä äitiysloman alkuun asti ihan normaalista. Raskauden puolivälisdä kerroin iloisin mielin terkalle kuinka kiva on kun pystyy yhä työskentelemään ja toiveistani jatkaa työskentelyä äitiysloman alkuun asti, sen jälkeenkin sunnuntaisin. Terkka oli kuin ei olisi kuullutkaan, alkoi suorastaan kauppaamaan sairaslomaa (???) täysin pyytämättä ja voivotella kuinka kauheaa on käydä raskaana töissä. Ei kuunnellut ollenkaan kun yritin änkyttää pitäväni työstäni ja että kukahan sen saikkunikin maksaisi. Haluaisin todella tietää kuinka monelle iskee saikkua vailla oikeaa syytä. Muutenkin tuntui tosi kummalliselta, eri alojen yksinyrittäjiä on nykyään niin paljon.
Neuvolatäti kyselee joka kerta, että kenelle kaikille ollaan jo kerrottu. Tietääkö vanhemmat, tiedetäänkö töissä, kenelle ollaan kerrottu raskaudesta yms. Miksi?
Lapsesta tulee niin pitkä, että lyö pään aina ovenkarmiin. Vaikea kohtalo. Joo mä 178 cm ja isä vielä pidempi. Oisko ihme jos lapsi ei oo tappi.
Siskoni sai keskosen, hyvin pienikokoisen. Hänen kohdalla äiti ja isä opettaa aina neuvolassa, että joo kaikki pikkukeskoset ei oo vammaisia. Jotkut pärjää loistavasti ja osaa puhua ja laskea ja piirtää ja liikkua ja vaikka mitä vaan
[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]
Neuvolantäti kysy, onko vauvani mulatti, kun on niin ruskea iho. Otin ihan huumorilla, koska sama neuvolantäti oli ollut jo mieheni neuvolantätinä:) Ei tuu vanhuus yksin ja ollaan siis ihan valkoihosia.
[/quote]
Mitä ihmeellistä tuossa on, siis että on ollut miehesi neuvolantäti? Jos miehesi oli lapsen saadessaan alle 50v niin en näe asiassa mitään kummallista. ja kun todennäköisesti oli jotain 20-35v, nii ei se terkka nyt todellakaan ole ollut mitenkään vanha välttämättä edes.
Lapsen ja neuvolalääkärin "kemiat" eivät kohdanneet ja lapsi ei suostunut tekemään yhteistyötä ollenkaan. Lääkäri sitten uhkaili tai kiristi lasta että äiti peruu lapsen tulevat synttärijuhlat kokonaan ja lapsi jää ilman lahjoja jos ei suostu tottelemaan lääkäriä. Totesin siinä lapselle että synttäreitä ei todellakaan perua. Lapsi meni entistä enemmän lukkoon tuon lääkärin kommentin jälkeen. Taustalla lapsella epämiellyttäviä tutkimuksia ja sitä kautta jonkinmoinen lääkäripelko.
Loppuraskauden käynneillä neuvolantäti kyseli usein sitä, että aiotaanko me kastaa lapsi. Monella käynnillä siis kysyi tätä samaa. Joo, kastetaan. "Hyvä, sittenhän teidän kannattaa hakea asuntoa seurakunnalta!". En vieläkään oikein hiffaa, miten meidän perheen seurakuntaan kuuluminen liittyi neuvolakäyntiin eikä sen hetkisessä asunnossakaan mitään vikaa ollut.
Tämä ei ollut neuvolassa vaan puheterapeutilla. Olimme siellä 4v as-tytön kanssa. Ajattelin sitten ääneen, että mitenhän kesästä selvitään, kun tyttö on niin vilkas ja on kaksi nuorempaakin sisarusta. "Teidän pitää olla vain mökillä". Vastasin, ettei meillä ole mökkiä. "Sellaisen voi vuokrata".
Täh? Onko mökki jokin oletusarvo? Kaikilla pitää olla mökki ja siellä ratkeaa kaikki ongelmat?