Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?

Vierailija
18.08.2015 |

Nyt siis äitiys- tai lastenneuvolassa kuultua. 

Kommentit (224)

Vierailija
121/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 22:47"]Kuopuksen jälkitarkastuksessa raskausarpia oli vatsan lisäksi reisissä ja pakaroissa. Mieslääkäri meni suorastaan sanattomaksi. Sanoi jotain että aikamoisen arvet tms, mutta kiirehti korjaamaan, että mutta naisen keho on tehty kestämään raskauden ja synnytyksen ja minkä hienon työn se onkaan tehnyt. :D

Toinen "hauska" juttu oli kun kuopus oli muutaman kkn ikäinen ja neuvolan terkka kutsui vauvaa tämän toisella nimellä. Korjasin sitten että etunimi on kyllä se ja se. Teekka tokaisi että niin mutta kun tuo toinen nimi on niin kaunis! Olisikohan minun pitänyt vaihtaa nimi yerkan mieliksi? :D
[/quote]
No voi hyvä tavaton. Toinen yrittää tehdä työnsä parhaansa mukaan ja sinä vedät siitä herneen nenään. Onko reidet ja pakarat yleensäkin jokin arka paikka sinulle? Ja eikö se lapsesi toinenkin nimi ollut sinun valitsemasi?

Vierailija
122/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin nyppi, kun raskauduin suht nopeasti esikoisen syntymän jälkeen uudestaan ja yrittäessäni varata ensimmäistä neuvola-aikaa th töksäytti ihan alkuun, että haluatko abortin? Rutiinia tai ei, mutta voisihan saman asian kysyä esim. "onko raskaus toivottu" tai muuta vähän positiivisempaa. Ja ei, en halunnut aborttia, kovin on rakas lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä hammashoitolassa, ei neuvolassa. Lasta ei saa suukottaa suulle, tuleepi reikiä lapselle hampaisiin.

Terv. Useita lapsia iältään 15-28 v., ei ikinä yhtään reikää kellään. Ja suulle on vauveleita suukoteltu.

Vierailija
124/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori neuvolalääkäri ihmetteli rv20 että miksi vauva on pää ylöspäin, eikös ne yleensä ole pää alaspäin mahassa!

Vierailija
125/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 21:56"]Ensimmäinen raskauteni päättyi keskenmenoon mutta tulin onneksi nopeasti raskaaksi uudelleen. Ensimmäisellä neuvolakerralla terkka kysyi miksi olin siellä taas kun ihan vasta kerran oli tehty abortti. Tiedoissani luki "abortus spontaneaus" eli keskenmeno. 
[/quote]

Tulin vihaiseksi puolestasi. Törkeää käytöstä ja järkyttävää ammattitaidon puutetta! :(

Vierailija
126/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia kysyä, onko raskaus toivottu kuin onko se vahinko. Ensimmäisestä en osaa loukkaantua jälkimmäisestä kyllä, koska kysymysten oletusarvo on erilainen.

Ite nyt vahingossa raskaana, ehkäisy petti ja sterilointiin vielä vuosi jonoa. Ja neuvola on kerrassaan kykenemätön käsittelemään tilannetta. Jokainen th tai lekuri katsoo asiakseen ensimmäiseksi onnitella. Mä haluaisin onnittelujen sijaan tilaa purkaa ristiriitaisia fiiliksiä odotusaikana, jotta ne olisi sitten käsitelty ja voisin rakastua tähän tulevaan samoin kuin kaikkiin edellisiin. Kummasti tyrehtyy keskustelut, kun onnittelijoille tuumaa, että mä oon kyllä sterijonossa, ollut koko ajan...

Näitä neuvolantyhmyyksiä mulla riittää neljäntoistavuoden varasto, kuudelta lapselta useammalta paikkakunnalta ja yli kahdeltakymmeneltä terkkarilta. Yksi syy sterille on just siinä. Ei neuvolaa mulle enää ikinä koskaan.

Vierailija
127/224 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:42"]

THL:n suosituksen mukaan inkivääriä EI saa syödä raskausaikana. Inkivääriä käytetään mm intialaisissa ja nepalilaisissa ruoissa.

[/quote]

Jännä juttu. Jossain päin maailmaa juodaan Gonger Ale aamupahoinvointiin.

Vierailija
128/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun esikoinen oli koliikkivauva ja terkka oli sitä mieltä, että vauvan jatkuva itkeminen johtuu vain siitä etten osaa imettää. Kysyi vielä että enkö ole ollenkaan lukenut äitiyspakkauksen mukana tullutta vihkosta, missä kerrotaan kuinka imetetään?

Väsymykseeni sama terkka: "Väsyneen äidin pinna ei ikinä katkea. Se voi venyä ja venyä mutta ei katketa." Mulla oli takana kuukausitolkulla unettomia öitä ja päiviä ja jaksaminen nollissa.

Annoin ko terkalle kyllä palautetta ja kävimme oikeasti hyvin rakentavan keskustelun, mitä nämä kommentit ovat mulle merkinneet. Tuon keskustelun aikana se normaali muutaman minuutin neuvolakäynti venyi 1 ½ -tuntiseksi. Onneksi olin päivän viimeinen asiakas niin ei muiden ajat heittäneet häränpyllyä.

Vierailija
129/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 00:44"]"Lopeta nyt jo se imetys. Kyllä vauva on jo saanut kaikki ravintoaineet, mitä äidinmaidosta saa. Ala vaan antaa sille perunaa." Normaalisti kasvava terve lapsi, 5kk-neuvola, Helsinki, v.2014. Ja kyllä, terkka vaihdettiin tämän jälkeen.
[/quote]

Täällä sama! Normaali terve lapsi, imetys sujui hyvin ei ongelmia, maitoa pakkaseen asti. Terkka meni vaihtoon. Onneksi en uskonut. Imetän vieläkin. Iisalmi 2014.

Vierailija
130/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauratti nvlatädin suhtautuminen lapsen ruokintaan. Oli aika..reilun kokoinen pienenä, ilmeisesti kukaan ei kertonuy kossille että painon ei pitäisi nousta rintamaidolla niin paljoa :D jo synnärillä ihmeteltiin, kun kolmantena päivänä oli paino noussut 200gr 4-5 syötöllä. Hetkeä aikaisemmin täti posmersi, että ei varmasti päästä kotiin vielä kun syö niin vähän, ihan satavarmasti on tippunut ja pitää herätellä syömään useammin kun varmasti laihtuu ja kaikkea. No, päästiin samana päivänä kotia. Oli näkemisen arvoinen ilme :D nelikuisena painoa oli muistaakseni n. 8kg ja täti oli puottaa silmät päästänsä kun kerroin, että on täysimetyksellä. Sama täti hämmästeli, kun kerroin n. 8kk iässä että saa purkkiruokaa vain reissuilla, ja niilläkin se ruoka hyvin usein oli itse tehtyä. Kai ei ollut ennen törmännyt äitiin, joka ei halunnut purkkiruokaa antaa.

Vierailija
131/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"]

Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?!

[/quote]

Sama. Melkein heti kun astuin ovesta sisään terkkari kysyi, oliko vahinko. No ei ollut, kiitos vaan. Muutaman kuukauden yrittämisen tulos. Seuraavaksi kysyi, että seurusteletteko ihan lapsen isän kanssa? No seurustellaan kyllä, tässä nyt kahdeksas vuosi meneillään. Ihan kuin terkkarilla olisi ollut joku ennakko-olettama, että olen vahingossa tullut jonkun yhdenillanjutun kanssa paksuksi. Paha maku jäi suuhun tuosta. Onneksi terkka vaihtui myöhemmin ja tuli kiva terkka tilalle. 

[/quote]

Pitäisi kans muistaa, ettei terkoilla ole kristallipalloa. Saatat olla kuka tahansa, kuka kävelee ekaa kertaa ummikkona sen vastaanotolle. Saatat olla nainen, joka miettii vielä, saatat olla nainen joka on hairahtanut pettämään miestään ja suunnittelee aborttia. Saatat olla pitkään ollut naimisissakin, etkä silti halua lasta. Ikä, siviilisääty tai naimistausta ei kerro susta yhtään mitään muuta kuin tilastoitavia numeroita, henkilökohtaisesti ei yhtään mitään.  Miksi siis loukkaantua? 
[/quote]
Ai että oletusarvo on tuo, pitää ottaa selvää eikä olettaa, varsinkin jos kommunikaatiokyky on päin persettä.

Vierailija
132/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolalääkäri äitiysneuvolassa: "Mitä, eihän imetysaikana voi tulla raskaaksi!" No kyllä voi, kuten hän ihan itse saattoi todeta. Lapsille tuli ikäeroa 1 v 7 kk, eli ei edes erityisen vähän.

Vierailija
133/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:27"]Tuntui vähän kummalliselta kun terkkari päivitteli että onko lapseni siis 5-vuotias!? Menee vuoden päästä eskariin!? Jäin vähän ihmettelemään miksi se oli moisen hämmästelyn aihe ja jäi harmittamaan kun en ihmetykseltäni saanut kysyttyä mitä siinä niin hämmästeli. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa?? Kai olisi muuten sanonut suoraan?
[/quote] No jos sä itse olit vaikka 19-vuotias tai vain nuorekkaan näköinen, niin ihan ymmärrettävää.

Vierailija
134/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:20"]Muksu meni omin lupineen laatikolta hakemaan laastaria ja kun sanoin hänelle, ettei ilman lupaa saa mennä laatikoille, niin terkka totesi että "ei se haittaa". Jäi tuosta sellainen fiilis kuin olisi ok lapsen mennä laatikoille penkomaan kun ollaan joissain muualla, kuin kotona. Tosin ei meillä kotonakaan saa penkoa muita kuin omia tai yhteisiä tavaroita.
[/quote]Sanoit, että ei saa penkoa ilman lupaa, ja terkkari antoi luvan. Tämäkö oli niin kummallista?

Vierailija
135/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:20"]Muksu meni omin lupineen laatikolta hakemaan laastaria ja kun sanoin hänelle, ettei ilman lupaa saa mennä laatikoille, niin terkka totesi että "ei se haittaa". Jäi tuosta sellainen fiilis kuin olisi ok lapsen mennä laatikoille penkomaan kun ollaan joissain muualla, kuin kotona. Tosin ei meillä kotonakaan saa penkoa muita kuin omia tai yhteisiä tavaroita. [/quote]Sanoit, että ei saa penkoa ilman lupaa, ja terkkari antoi luvan. Tämäkö oli niin kummallista?

[/quote]

Lupa pitää olla etukäteen. 

Riippuu nyt tietysti, minkä ikäinen kyseessä. Ei kovin pieni hahmota, onko omalla lelulaatikolla vai jonkiun muun tavaroilla penkomassa. Eikä osaa vielä lupia kysellä. 

Vierailija
136/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvolassa mutra synnytyksen jälkeen maitoa nousi ja rintani oli arka... Kuitenkaan sitä maitia ei heti tarpeeksi noussut vaan jouduttiin välillä antamaan korviketta kun ei paino lähtenyt nousemaan tarpeeksi. Siinä sitten eräs hoitaja tutki toista rintaani ja kavahdin yhtäkkistä kipua, hän ihmetteli että ei voi sattua kun ei tunnu kovaltakaan rinta! Jaa, enköhän mä itse kuitenkin oman kehon tuntemukseni tunne.

Vierailija
137/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain esikoisen 24-vuotiaana ja ensimmäisellä neuvolakäynnillä tokaisi täti, että "teiniäiti siis..?"

Sanoin, että en todellakaan ole, vilkaise papereista syntymävuoteni.

Käsittämättömän loukkaavaa --olin tai en teiniäiti. Ei kuulu hänelle, vaikka olisin ollut 16-vuotias. Tai vain siinä mielessä, että ehkä olisin näin ollen tarvinnut enemmän tukea, en arvostelevaa, selvästi paheksuvaa kommenttia. 

Vierailija
138/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 14:37"]Olin melko nuori kun aloin odottaa esikoista, pari kuukautta aiemmin täyttänyt 20 vuotta. Asuin kuitenkin omillani, olin ollut vakituisessa suhteessa lapsen isän kanssa n. kuusi vuotta ja molemmilla oli työpaikat. Soitin neuvolaan varatakseni ensimmäisen neuvola-ajan, niin terkkari alkoi selittämään kuinka olen ihan liian nuori äidiksi, lapsi ei ole mikään asuste jonka voi jättää kotiin yksin kun lähtee baariin ja että tiedänkö edes kuka lapsen isä on. Asenne lieveni hieman kun kuuli että pitkässä parisuhteessa ollaan.

Hienot ennakkoasenteet terkkarilla. Käytiin jo ennen lapsia viihteellä maks. kaksi-kolme kertaa vuodessa. Nyt lapsia kaksi ja yhteisiä vuosia 15. Eikä tykätä baareista vieläkään.
[/quote]

Täysin offtopic mutta ihana kuulla aina välillä että noin nuoresta aloitettu suhde on kestänyt! Meillä sama tilanne, olen 20v ja odotan esikoista. 5 vuotta parisuhteessa. Mulle tosin on ihan neuvoloissa ja ultrissa oltu aina todella mukavia enkä onneksi ole ikäni takia kokenut syrjintää.

Vierailija
139/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa terveydenhoitaja halusi laittaa lapselle lähetteen puheterapiaan, koska tämä ei sanonut muuta kuin tyyliin "mamamama, taataataataa tättätättä ym.". Lapsi oli 8 kk.

Vierailija
140/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidät passitettiin 3-vuotisneuvolasta fysioterapeutille, kun tyttö ei pystynyt seisomaan varpaillaan. Yritin sanoa, että jalat on reilu kk sitten leikattu ja kipsit poistettu edellispäivänä... Lapsella siis kampurajalat ja akillesjänteet muutenkin erittäin tiukat. Käytiin sitten ft:lla kuuntelemassa valitusta siitä, miksi ollaan tultu sinne turhaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme