Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?

Vierailija
18.08.2015 |

Nyt siis äitiys- tai lastenneuvolassa kuultua. 

Kommentit (224)

Vierailija
141/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 11:36"]

5 kk vauva kasvoi painon mukaan tasaisesti +1 käyrällä. Käskettiin vähentämään Marja ja hedelmäsoseita ettei liho enempää :D.

[/quote]

Nyt oli kyllä terveydenhoitaja monella tapaa hukassa. Tietysti siinä meni metsään, että tuon ikäinen ja kaiken kukkuraksi normaalipainoinen vauva ei tarvitse mitään laihdutuskuureja. Toisekseen marja- ja hedelmäsoseissa on kaloreita yleensä n. 50 kcal / 100 g, joissakin jopa vähemmän, äidinmaidossa 70 kcal / 100 g, eli äidinmaidon sijaan syödyt marja- ja hedelmäsoseet pikemminkin laihduttavat vauvaa.

Vierailija
142/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:07"]Nyt siis äitiys- tai lastenneuvolassa kuultua. 
[/quote]
Omituiselta tuntui kun kysyivät 80 luvulla neuvolassa kaikenlaista lasten äidistä. Mitä ihmettä se heille kuuluu, 90 luvulla ei enää kyselty eikä ihmetely että mies tuo lasta neuvolaan.
En ole mikään pehmokoti-isä tyyppi, mutta lasten äiti hermostuu helposti ja on paha suustaan, ymmärsin todella että näin oli paras vahempainillat ja vartitkin kävin vaikka nuorimmaisen aloittaessa koulun lapsi asui äidillään.
[/quote]

Tuollaiselle äidille olet lapsesi jättänyt?
[/quote]
Oli vähän pakko no, voi noista vuosi kymmenistä laskea että ovat jo molemmat täysi-ikäisiä. Omaan nilkkan se naisella kaatui, kun jo pienenä eivät jaksaneet vähät välittää äitinsä raivoamisesta ja kiroilusta, vaikka joskus olisi ollut aihetta.
Toki hän pystyi laittamaan varsinkin tärkeilevät virkailijat ja muut kuriin verbaalisesti kiroilemattakin, mutta omiin lapsiin se ei tehonnut.
Naapuri oli jotain huomauttanut tytön koirasta, ja aika nopeasti oli uusi naapuri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha Th väitti, että tee auttaa aamupahoinvointiin. No ei todellakaan auttanut. Aamupahoinvointia joko on tai ei ole, eikä sille voi tehdä mitään. Jopa niissä maissa, joissa jatkuvasti juodaan teetä, on raskauspahoinvointia.

Vierailija
144/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:00"]Ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä terkka sanoi ettei tänään ala kaiveleen!
Toisen lapsen oisiko ollut toinen äitiysneuvolakäynti ja olin tosi hoikka niin terkka kokeili sormella että onko turvotusta nilkoissa.

[/quote]
Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa tuota viestiä? Ei ole kyllä ammattitaitoisesta terveydenhoitajasta ollut kyse.
[/quote]

Mä en ymmärrä tuota turvotus-kohtaa. Loukkasiko sinua, kun terkka halusi tarkistaa turvotusta vai mikä toi on. Sormella voi kokeilla onko turvotusta, koska turvonnut kudos ei käyttäydy kuin terve iho.
[/quote]
Haloo jos on hoikka niin että nllkat on ihan tikut niin on kyllä jotain terveydenhoitajan ammattitaidossa vikaa jos pitää vielä näköhavainnon lisäksi sormella kokeilla. Niin ja tulevalla äidillä nilkat paljastava hame päällä. Kyllä tykkäsin paskaa.
[/quote]

Voi jeesus. Toinen haluaa tehdä työnsä kunnolla ja toinen vetää herneen nenään. Onlo sun nilkat jotenkin herkkä paikka sulle? Kantsii vähän löysää nutturaa tai kasvat isona just sellaiseksi kaikkien vihaamaksi keski-ikäiseksi naiseksi, joka on kaikkien alojen "ammattilainen" ja aina naama norsun...

Vierailija
145/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:20"]Muksu meni omin lupineen laatikolta hakemaan laastaria ja kun sanoin hänelle, ettei ilman lupaa saa mennä laatikoille, niin terkka totesi että "ei se haittaa". Jäi tuosta sellainen fiilis kuin olisi ok lapsen mennä laatikoille penkomaan kun ollaan joissain muualla, kuin kotona. Tosin ei meillä kotonakaan saa penkoa muita kuin omia tai yhteisiä tavaroita. [/quote]Sanoit, että ei saa penkoa ilman lupaa, ja terkkari antoi luvan. Tämäkö oli niin kummallista?

[/quote]

Jos lapsi menee jossain vieraassa paikassa, lääkärissä neuvolassa yms omatoimisesti kaapeille ilman lupaa, niin kyllä on kummallista antaa lapsen ymmärtää että se on ok, kun se ei oikeasti ole.

Vierailija
146/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kun oli niin iso vauva (4 kg) niin perunan voi sitten aloittaa, ei nyt vielä toki, mutta 2-3 kk iässä."

Tämä sanottiin ekassa neuvolassa 3 päivän ikäisen äidille.

Vierailija
147/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin on ensimmäisellä käynnillä kyselty (ja taisi ihan aikaa varatessakin kysyä), onko lapsi toivottu jne. Kuvittelin, että ovat ihan rutiinikysymyksiä, joiden tarkoituksena on selvittää, miten edetään. Voihan olla asiakkaalle helpompi ilmaista haluavansa kenties keskeyttää raskauden, jos terveydenhoitaja ei ilman muuta oleta raskauden jatkuvan. Minulla ainakin terkka kyseli kautta rantain (sanamuotoa en muista), mutta kuitenkin niin, että asia tuli selväksi, eli ilmotiin, että lapsi on toivottu. Toki asiaa voi tiedustella monin tavoin, ja ainakaan minä en oman terveydenhoitajan kysymyksistä osannut loukkaantua.

Vierailija
148/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 11:24"]

Minultakin on ensimmäisellä käynnillä kyselty (ja taisi ihan aikaa varatessakin kysyä), onko lapsi toivottu jne. Kuvittelin, että ovat ihan rutiinikysymyksiä, joiden tarkoituksena on selvittää, miten edetään. Voihan olla asiakkaalle helpompi ilmaista haluavansa kenties keskeyttää raskauden, jos terveydenhoitaja ei ilman muuta oleta raskauden jatkuvan. Minulla ainakin terkka kyseli kautta rantain (sanamuotoa en muista), mutta kuitenkin niin, että asia tuli selväksi, eli ilmotiin, että lapsi on toivottu. Toki asiaa voi tiedustella monin tavoin, ja ainakaan minä en oman terveydenhoitajan kysymyksistä osannut loukkaantua.

[/quote]

Kyllä minustakin nuo kaikki kysymykset ovat käsittääkseni ihan rutiinikysymyksiä, jotka kysyttävä. Olettaa ei voi näissä asioissa mitään, ja väärinkäsitysten välttämiseksi on asioista puhuttava suoraan. Minusta kysyvällä hoitajalla ei näitä oletuksia olekaan, senhän takia hän kysyy. En oikein ymmärrä miksi ihmiset ottavat esim. "Onko raskaus toivottu?" -kysymyksen loukkauksena ja merkkinä siitä, että hoitaja automaattisesti näin olettaisi. Sehän on erittäin olennainen tieto jos raskauden vuoksi hakeudut neuvolaan. Olen itse ollut neuvolassa toistuvien keskenmenojen vuoksi, ja samat kysymykset käytiin läpi vastaanotolla. Ovatko kaikki raskaudet olleet toivottuja, saman miehen kanssa, parisuhteen kesto, ym. En näistä mitenkään loukkaantunut. Terveydenhuoltoalalla on paljon rutiiniasioita, jotka tulee käydä läpi. Ei tule ottaa kaikkea niin henkilökohtaisesti.

Vierailija
149/224 |
21.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää omituisuuksia?

Vierailija
150/224 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitä painoa on tarpeen noin kovasti tarkkailla? Itse asun Englannissa ja rv 30 nyt menossa, eikä mua ole punnittu vielä kertaakaan paitsi silloin ihan alussa lähtöpaino. Mahasta on kerran otettu joku mitta, suunnilleen navasta häpykarvoitukseen asti muistaakseni, ja oli kuulemma hyvä.

Vierailija
151/224 |
22.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:10"]Tämä hammashoitolassa, ei neuvolassa. Lasta ei saa suukottaa suulle, tuleepi reikiä lapselle hampaisiin.

Terv. Useita lapsia iältään 15-28 v., ei ikinä yhtään reikää kellään. Ja suulle on vauveleita suukoteltu.
[/quote]

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 23:10"]Tämä hammashoitolassa, ei neuvolassa. Lasta ei saa suukottaa suulle, tuleepi reikiä lapselle hampaisiin.

Terv. Useita lapsia iältään 15-28 v., ei ikinä yhtään reikää kellään. Ja suulle on vauveleita suukoteltu.
[/quote]

Mikä tässä oli ihmeellistä? Suulle suukottelussa on hyvin mahdollista tartuttaa Streptococcus mutans -bakteeri, joka on yleinen karieksen aiheuttaja. Samasta syystä ei suositella esim. maistettavan ruokaa lusikalla, jota lapsi käyttää.

Vierailija
152/224 |
26.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vielä neuvolatarinoita? :)

Vierailija
153/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:45"]

Mulla on ns. valkotakkiverenpaineet. Esikoisen raskausaikana muttailin paineita kotona ja toin näytille neuvolaan. Oman terkkarin kanssa tämä sujui hyvin, mutta kerran olin toisella terkkarilla, joka mittasi paineet ja korkeathan ne oli. Selitin taustat ja näytin aamulla kotona mittaamani normaalit lukemat. Tähän terkkari: "kuule, ethän vaan syö mustia karkkeja!". Joo, niistähän ne neuvolan korkeat lukemat varmaan johtui...

[/quote]Eikö se kertonut sinulle, että on yleisesti tiedossa, että salmiakin syöjillä verenpaineet nousevat?
[/quote]

Niin, joillakin harvoilla käy niin. Tämän kirjoittaneen tapaus on täysin ainutlaatuinen, koska kotimittaus näyttää ookoota mutta terkkarin mittaus ei! D

Vierailija
154/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:00"]Kyllä meidän 1v10kk kattaa pöytää kun antaa astioita kaapista. On jättänyt jo yli puolivuotta. Ja ruoanlaitossakin häärää mukana, kuorii sipulit ja paprikan sienet yms helppoja juttuja.
[/quote]

Tyhmä. Et sitten tajunnut pointtia.

Vierailija
155/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:15"]

Ei mitään erityisen omituista, mutta kun lapsi täytti 5, opastettiin että lapsen olisi hyvä alkaa jo käydä kaupassa itsenäisesti, harjoitella vähän sitä maitopurkin hakemista. Juuh, ei mun lapsi, ja varsinkaan sillä asuinalueella, todellakaan olisi osannut käydä kaupassa, saati että olisin päästänyt häntä kauppareissulle. Ihmettelin silloin, että no kuinka itsenäisiä muiden lapset oikein on, ja missä ne oikein asuu, kun itse en ole koskaan nähnyt noin pieniä yksin liikenteessä.

[/quote]

Näin kaupassa työskennelleenä, yllättävän paljon näkyi pieniä lapsia jotka olivat yksinään ostoksilla. Toisinaan myös ilmeisesti lätkäisty raha käteen ja "mee ostaa jotain", koska kassalle tultiin 30€ maksavan asian kanssa viiden euron seteli kourassa (ei ollut nyt siis ruokakauppa kyseessä).

Totta kai ohjattiin ja autettiin, ettei valitettavasti riitä, mutta kyllä kävi aina mielessä, että miksi ihmeessä on yksinään kaupassa jos ei vielä laskutaitoa ole yhtään.

Vierailija
156/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL:n suosituksen mukaan inkivääriä EI saa syödä raskausaikana. Inkivääriä käytetään mm intialaisissa ja nepalilaisissa ruoissa.

Vierailija
157/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 08:42"]

THL:n suosituksen mukaan inkivääriä EI saa syödä raskausaikana. Inkivääriä käytetään mm intialaisissa ja nepalilaisissa ruoissa.

[/quote]

En nyt ehdi tarkistaa THL:n tarkkaa sanamuotoa, mutta itse arkijärjellä päättelisin, että inkiväärin käyttö mausteena on ok mutta runsaampi käyttö (esim luontaistuotteet, joilla on reilusti inkivääriä) voi olla haitallista. Joidenkin ruoka-aineiden kohdalla on oltava tarkkana, koska pienikin määrä voi olla haitallinen (esimerkiksi listerian voi saada huonolla tuurilla jo ihan pienestä palasta pastöroimattomasta maidosta tehtyä juustoa), mutta toisten kohdalla ongelmia tulee vasta suuremmasta määrästä,

Vierailija
158/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä ketju, mutta kerron silti. Repesin vatsasta todella pahasti raskausaikana, ei juuri kohtaa ole missä ei raskausarpia olisi. Synnytyksestä oli tuolloin 10v.

Menin ihan tavalliselle terveyskeskuslääkärille jonkin vatsavaivan takia ja tämä käski mennä makaamaan pöydälle, nosti sitten paitaani ja aidosti ihmeissään kysyi "Mitä sun vatsalle on tapahtunut" kuin ei olisi ikinä nähnyt raskausarpia. Sanoin siihen sitten vain, että no olen synnyttänyt pari lasta.

Vierailija
159/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:48"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"]

Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?!

[/quote]

Sama. Melkein heti kun astuin ovesta sisään terkkari kysyi, oliko vahinko. No ei ollut, kiitos vaan. Muutaman kuukauden yrittämisen tulos. Seuraavaksi kysyi, että seurusteletteko ihan lapsen isän kanssa? No seurustellaan kyllä, tässä nyt kahdeksas vuosi meneillään. Ihan kuin terkkarilla olisi ollut joku ennakko-olettama, että olen vahingossa tullut jonkun yhdenillanjutun kanssa paksuksi. Paha maku jäi suuhun tuosta. Onneksi terkka vaihtui myöhemmin ja tuli kiva terkka tilalle. 
[/quote]

Meille myös oltiin todella tiukkoja ensimmäisessä neuvolassa. Tivattiin kaikkea vahingoista ja ehkäisystä todella ikävään sävyyn. Ikää minulla oli melkein 25 miehellä 26. Olimme olleet jo pari vuotta naimisissa. Myös suhteemme kesto ja historia tivattiin todella tarkkaan. Jäi vähän kumma fiilis, mutta ilmeisesti todistimme olevamme kunnollisia, sillä terkka oli jatkossa supermukava ja ihana.

Vierailija
160/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Imettävä äiti voi saada helposti rintatulehduksen. Esimerkiksi, jos avaa t-paitasillaan pakastimen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan neljä