Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Omituisinta, mitä sinulle on sanottu neuvolassa?

Vierailija
18.08.2015 |

Nyt siis äitiys- tai lastenneuvolassa kuultua. 

Kommentit (224)

Vierailija
101/224 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:27"]Tuntui vähän kummalliselta kun terkkari päivitteli että onko lapseni siis 5-vuotias!? Menee vuoden päästä eskariin!? Jäin vähän ihmettelemään miksi se oli moisen hämmästelyn aihe ja jäi harmittamaan kun en ihmetykseltäni saanut kysyttyä mitä siinä niin hämmästeli. Tuskin kuitenkaan mitään vakavaa?? Kai olisi muuten sanonut suoraan?
[/quote] Tällaisessa voi taivastella vähän ajankuluakin. Toki riippuu millaisella sävyllä asia sanottiin.

Vierailija
102/224 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolatäti lohdutti että hyvä vaan kun on alkuraskaudessa rinnat kipeät, sehän tarkoittaa vaan että imetys lähtee hyvin käyntiin. Kuulemma imetys takkuaa helpommin jos rinnat ei ole aristaneet missään vaiheessa raskautta. Haluisin nähdä lähteen tälle teorialle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/224 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisitkos jääkaapin säppiin ja Onkos täällä ollenkaan päätä...

Vierailija
104/224 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että intialaista ruokaa ei saa syödäraskausaikana, koska siinä on inkivääriä. Voihan siinä olla totuuden siemen -siis että kauheasti inkivääriä ei kannata syödä- mutta jäin vain miettimään, miten intialaiset pärjäävät raskausaikana :D

Vierailija
105/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:41"]

Ei oma neuvolaterkka mutta tuttu vanha neuvolantäti ohjeisti minua nukuttamaan vauvani heti omaan huoneeseen eikä missään nimessä saanut antaa vauvan nukahtaa syliin, ettei totu siihen. Ja kun alkuun oli vauvalla sitä että valvoi yöt ja nukkui päivät niin olisi pitänyt pariviikkoista väkisin pitää hereillä ja herätellä että rytmi muuttuisi. Kun sanoin että minusta vastasyntyneellä ei tarvitse vielä olla normaali rytmi niin kuulin sitten vessassa käydessäni että supatteli miehelleni näitä ohjeitaan kun minä en uskonut...

[/quote]

Ei mun mielestä kovin huono idea ohjeistaa jo tossa vaiheessa. Nykyisin näitä äitejä on, joilla on puuronkeitosta lähtien kaikki perustaidot hukassa, joten neukutkin aika siinä ja siinä. Mun kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa ja mahtaakohan pomppia edelleen lapsen eikä normaalin unirytmin mukaan. Kakru on 4 vuotias. 

Vierailija
106/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ihmeteltiin "liian hoikkaa" poikaani. Ja varsinkin kun kerroin maitoa tulevan niin paljon, että olin pakastanut sitä hätätapauksia varten.

Lopulta minut pakotettiin imettämään lapseni tarkkailussa ja punnittiin poika ennen ja jälkeen.

Voihan saatana perkele.

Niin kuin en olisi halunnut lapselleni sitä ihan kaikkein parasta.

Poika vaan ei ollut kova syömään vaan söi hitaanlaisesti ja nautiskellen.

Samanlainen on hyhä . Lihaksikas, mutta hoikka poika ja yhä äidin rakkain ihminen.

Vierailija
107/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 18:29"]

Olin äitiysneuvolassa ekassa raskaudessa ja kuunneltiin sydänääniä. Yhtäkkiä ämmä huudahti, että "Hei, täällä näkyy raskausarpia sinun murrosiän jäljiltä!". Joo-o, minulle oli tullut vuosia aiemmin reisien yläosaan raskausarpia, jotka olivat jo haalenneet. Miten ainakin 25 vuotta alalla ollut ammattilainen voi ihmetellä tuollaista ääneen nuorelle naiselle!?

[/quote]

Voi jeesus ja taivahan vallat mitä ihmiset miettii ennen kuin avaavat suunsa..:D 

Vierailija
108/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:19"]

"Onpa aika pahannäköiset arvet". 12pv yli lasketun ajan,helle,hormonit ja yöllä kirjaimellisesti revennyt vatsanahka. Otti aika koville tuo kommentti.

[/quote]

Samaa päivitelty minullekin. Ja joka käynnillä ja vielä jälkitarkastuksessakin. Lieneeköhän sama terkka?

[/quote]

Miksi niiden pitää rienata ulkonäöstä, kun niille arville ei muutenkaan mitään voi.:(

Vierailija
109/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"]

Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?!

[/quote]

Sama. Melkein heti kun astuin ovesta sisään terkkari kysyi, oliko vahinko. No ei ollut, kiitos vaan. Muutaman kuukauden yrittämisen tulos. Seuraavaksi kysyi, että seurusteletteko ihan lapsen isän kanssa? No seurustellaan kyllä, tässä nyt kahdeksas vuosi meneillään. Ihan kuin terkkarilla olisi ollut joku ennakko-olettama, että olen vahingossa tullut jonkun yhdenillanjutun kanssa paksuksi. Paha maku jäi suuhun tuosta. Onneksi terkka vaihtui myöhemmin ja tuli kiva terkka tilalle. 

[/quote]

Pitäisi kans muistaa, ettei terkoilla ole kristallipalloa. Saatat olla kuka tahansa, kuka kävelee ekaa kertaa ummikkona sen vastaanotolle. Saatat olla nainen, joka miettii vielä, saatat olla nainen joka on hairahtanut pettämään miestään ja suunnittelee aborttia. Saatat olla pitkään ollut naimisissakin, etkä silti halua lasta. Ikä, siviilisääty tai naimistausta ei kerro susta yhtään mitään muuta kuin tilastoitavia numeroita, henkilökohtaisesti ei yhtään mitään.  Miksi siis loukkaantua? 

Vierailija
110/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuraskaudessa kävin puntarilla neuvolassa. Painoa oli tullut vain 150 g ja terkka alkoi urputtaa, että enemmän pitäisi syödä. Tarkastuksen lopulla katteli korttiani ja totesi "Muista nyt vähän katsoa mitä syöt, paino kuitenkin noussut jo melkein 9 kiloa". Yeah right, päätä jo?!

Vierailija
111/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 22:14"]

Ensikäynti äitiysneuvolassa oli joskus viikolla 8. Kätilö kysyi painoani, sanoin painavani 60 kg. Kätilö naurahti, se on vain turvotusta (mitään turvotusta ei tosiaan ollut) , paljonko painoit 5 vuotta sitten. Sanoin painaneeni 52 kiloa. Niinpä kätilö merkkasi lähtöpainoksi tuon 5 v takaisen painoni. Paino nousi koko raskauden aikana vain 2.5 kg, mutta siihen ei puututtu, koska lähtöpaino oli merkitty väärin. 

[/quote]

Ja jollekin toiselle naiselle sanottiin, että sen alkuraskauden painonnousu ei johdu raskaudesta vaan elintavoista! Mitä helvettiä näiden juttujen kanssa :D 

Vierailija
112/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:14"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:10"]Kaksivuotistarkastuksessa kysyttiin naama peruslukemilla, että auttaako ruuanlaitossa ja kattaako esim. pöydän. 

Poika oli 1v 10 kk. 

Eli kai oli tarkoitus kysyä, onko mukanan arjen askareissa omalla tyylillään. Sanamuoto vain oli hullun koominen. Nauroin vain! Eli se siitä silloin!
[/quote]

Olisit katsonut sitä lastasi vakavana ja kertonut hiljaa, että kyllä se arkipäivisin kattaa jo ihan hyvin. Sunnuntaisin on kyllä ollut vähän hankaluutta, kun pitäisi muistaa ne jälkiruoka haarukat ja lusikat. :(
[/quote]

:D

Puhumattakaan niistä lukuisista rapujuhlista, jotka menivät pilalle ihan vaan sen takia, kun isäntäperheen 1-vuotias ei osannut kattausta. :(
[/quote]

Kyllä AV:lla osataan. :D

Vierailija
113/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 17:41"]

Ei oma neuvolaterkka mutta tuttu vanha neuvolantäti ohjeisti minua nukuttamaan vauvani heti omaan huoneeseen eikä missään nimessä saanut antaa vauvan nukahtaa syliin, ettei totu siihen. Ja kun alkuun oli vauvalla sitä että valvoi yöt ja nukkui päivät niin olisi pitänyt pariviikkoista väkisin pitää hereillä ja herätellä että rytmi muuttuisi. Kun sanoin että minusta vastasyntyneellä ei tarvitse vielä olla normaali rytmi niin kuulin sitten vessassa käydessäni että supatteli miehelleni näitä ohjeitaan kun minä en uskonut...

[/quote]

Ei mun mielestä kovin huono idea ohjeistaa jo tossa vaiheessa. Nykyisin näitä äitejä on, joilla on puuronkeitosta lähtien kaikki perustaidot hukassa, joten neukutkin aika siinä ja siinä. Mun kaveri ei ottanut kuuleviin korviinsa ja mahtaakohan pomppia edelleen lapsen eikä normaalin unirytmin mukaan. Kakru on 4 vuotias. 

[/quote]

Tarkennuksena: jossain vaiheessa. Ei heti kun lapsi on syntynyt, mutta pian siitä. 

Vierailija
114/224 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:48"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"]

Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?!

[/quote]

Sama. Melkein heti kun astuin ovesta sisään terkkari kysyi, oliko vahinko. No ei ollut, kiitos vaan. Muutaman kuukauden yrittämisen tulos. Seuraavaksi kysyi, että seurusteletteko ihan lapsen isän kanssa? No seurustellaan kyllä, tässä nyt kahdeksas vuosi meneillään. Ihan kuin terkkarilla olisi ollut joku ennakko-olettama, että olen vahingossa tullut jonkun yhdenillanjutun kanssa paksuksi. Paha maku jäi suuhun tuosta. Onneksi terkka vaihtui myöhemmin ja tuli kiva terkka tilalle. 

[/quote]

Pitäisi kans muistaa, ettei terkoilla ole kristallipalloa. Saatat olla kuka tahansa, kuka kävelee ekaa kertaa ummikkona sen vastaanotolle. Saatat olla nainen, joka miettii vielä, saatat olla nainen joka on hairahtanut pettämään miestään ja suunnittelee aborttia. Saatat olla pitkään ollut naimisissakin, etkä silti halua lasta. Ikä, siviilisääty tai naimistausta ei kerro susta yhtään mitään muuta kuin tilastoitavia numeroita, henkilökohtaisesti ei yhtään mitään.  Miksi siis loukkaantua? 
[/quote]
Pessimistinen terkka linjoilla

Vierailija
115/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 19:28"]

Terveydenhoitaja kysyi onko lapsi vahinko. Häkellykseltäni en tajunnut siinä tilanteessa kysyä syytä tuollaiselle kysymykselle. Edelleen pidän sopimattomana kysymyksenä näin kolmen vuodenkin kuluttua. Olin tuolloin 34 v ja vauvalle tuli sisarukseen ikäeroa 8 v., ehkä hän päätteli ettei ole ollut tarkoitus hankkia toista lasta?

[/quote] siis multahan on kaikki kysynyt onko tää kolmas vanhinko? iso veljet 11 ja 6-vuotiaat ja minä 34... öö ei ole!

Vierailija
116/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:12"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 18:07"][quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 21:00"]Ensimmäisellä äitiysneuvolakäynnillä terkka sanoi ettei tänään ala kaiveleen!
Toisen lapsen oisiko ollut toinen äitiysneuvolakäynti ja olin tosi hoikka niin terkka kokeili sormella että onko turvotusta nilkoissa.

[/quote]
Miksi ihmeessä joku alapeukuttaa tuota viestiä? Ei ole kyllä ammattitaitoisesta terveydenhoitajasta ollut kyse.
[/quote]

Mä en ymmärrä tuota turvotus-kohtaa. Loukkasiko sinua, kun terkka halusi tarkistaa turvotusta vai mikä toi on. Sormella voi kokeilla onko turvotusta, koska turvonnut kudos ei käyttäydy kuin terve iho.
[/quote]
Haloo jos on hoikka niin että nllkat on ihan tikut niin on kyllä jotain terveydenhoitajan ammattitaidossa vikaa jos pitää vielä näköhavainnon lisäksi sormella kokeilla. Niin ja tulevalla äidillä nilkat paljastava hame päällä. Kyllä tykkäsin paskaa.
[/quote]

Voi jeesus. Toinen haluaa tehdä työnsä kunnolla ja toinen vetää herneen nenään. Onlo sun nilkat jotenkin herkkä paikka sulle? Kantsii vähän löysää nutturaa tai kasvat isona just sellaiseksi kaikkien vihaamaksi keski-ikäiseksi naiseksi, joka on kaikkien alojen "ammattilainen" ja aina naama norsun...
[/quote]
Olen jo kasvanut ja olen keski-ikäinen. Nilkkani ovat ohuet niinkuin on aina olleet ja yksikään ammattitaitoinen terveydenhoitaja tms ei alkaisi nilkkojani sormella kokeilemaan varmistaakseen ettei ole turvotusta.
Taidat itse olla neuvolan terveydenhoitaja kun tämä niin saa mielesi kiehumaan.

Vierailija
117/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.08.2015 klo 10:30"]

Meidät passitettiin 3-vuotisneuvolasta fysioterapeutille, kun tyttö ei pystynyt seisomaan varpaillaan. Yritin sanoa, että jalat on reilu kk sitten leikattu ja kipsit poistettu edellispäivänä... Lapsella siis kampurajalat ja akillesjänteet muutenkin erittäin tiukat. Käytiin sitten ft:lla kuuntelemassa valitusta siitä, miksi ollaan tultu sinne turhaan

[/quote] et sitten soittanut sinne ja sanonut ettette halua tulla turhaan..

Vierailija
118/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopuksen jälkitarkastuksessa raskausarpia oli vatsan lisäksi reisissä ja pakaroissa. Mieslääkäri meni suorastaan sanattomaksi. Sanoi jotain että aikamoisen arvet tms, mutta kiirehti korjaamaan, että mutta naisen keho on tehty kestämään raskauden ja synnytyksen ja minkä hienon työn se onkaan tehnyt. :D

Toinen "hauska" juttu oli kun kuopus oli muutaman kkn ikäinen ja neuvolan terkka kutsui vauvaa tämän toisella nimellä. Korjasin sitten että etunimi on kyllä se ja se. Teekka tokaisi että niin mutta kun tuo toinen nimi on niin kaunis! Olisikohan minun pitänyt vaihtaa nimi yerkan mieliksi? :D

Vierailija
119/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:53"]

[quote author="Vierailija" time="19.08.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 22:48"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 20:56"] Minultakin kysyttiin oliko lapsi vahinko, ikää mulla silloin 28v. ja naimisissakin olin, esikoista odotettiin ja oli hyvin toivottu. En kyllä vieläkään ymmärrä miksi näin kysyl?! [/quote] Sama. Melkein heti kun astuin ovesta sisään terkkari kysyi, oliko vahinko. No ei ollut, kiitos vaan. Muutaman kuukauden yrittämisen tulos. Seuraavaksi kysyi, että seurusteletteko ihan lapsen isän kanssa? No seurustellaan kyllä, tässä nyt kahdeksas vuosi meneillään. Ihan kuin terkkarilla olisi ollut joku ennakko-olettama, että olen vahingossa tullut jonkun yhdenillanjutun kanssa paksuksi. Paha maku jäi suuhun tuosta. Onneksi terkka vaihtui myöhemmin ja tuli kiva terkka tilalle.  [/quote] Pitäisi kans muistaa, ettei terkoilla ole kristallipalloa. Saatat olla kuka tahansa, kuka kävelee ekaa kertaa ummikkona sen vastaanotolle. Saatat olla nainen, joka miettii vielä, saatat olla nainen joka on hairahtanut pettämään miestään ja suunnittelee aborttia. Saatat olla pitkään ollut naimisissakin, etkä silti halua lasta. Ikä, siviilisääty tai naimistausta ei kerro susta yhtään mitään muuta kuin tilastoitavia numeroita, henkilökohtaisesti ei yhtään mitään.  Miksi siis loukkaantua?  [/quote] Pessimistinen terkka linjoilla

[/quote]

Ei, vaan lapseton naisihminen mikä ihmettelee teidän nipotustanne. Yhdellä terkalla käy se muutama asiakas päivässä ja viikossa ja jokaisella odottajalla tarinansa ja tavoitteensa. Miksi siis jäädä liian henkilökohtaisesti miettimään mitä hoitohenkilökunta sanoo? :p 

Vierailija
120/224 |
20.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lopeta nyt jo se imetys. Kyllä vauva on jo saanut kaikki ravintoaineet, mitä äidinmaidosta saa. Ala vaan antaa sille perunaa." Normaalisti kasvava terve lapsi, 5kk-neuvola, Helsinki, v.2014. Ja kyllä, terkka vaihdettiin tämän jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yhdeksän