Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nam, natriumglutamaatti on mahtavaa!

Vierailija
18.08.2015 |

Ostin etnokaupasta pussin Ajinomotoa ja olen kokeillut sitä eri ruokiin. Se on kuin taikapulveria, joka saa kaiken maistumaan täyteläisemmältä. Jos esimerkiksi keitto maistuu liian vetiseltä, hyppysellinen MSG:tä saa sen maistumaan kunnon keitolta.

Jos suola tuo ruokaan puhdasta suolaisuutta, valkoinen sokeri puhdasta suolaisuutta ja valkoinen etikka puhdasta happamuutta, natriumglutamaatti tuo puhdasta umamisuutta. Sen voi siis ajatella olevan perusmauste, jolle on monta käyttötarkoitusta.

Natriumglutamaatilla on myös positiivinen terveysvaikutus, koska sen ansiosta suolaa voi käyttää vähemmän. Myös kasviruoat uppoavat lapsiin paremmin, kun niissä on liharuoista tuttua umamia.

Suomalaisille Aromisuola on varmaan tutumpi tuote kuin Ajinomoto. Miten teillä käytetään natriumglutamaattia?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:15"]

Tuosta johtuu siis se oksettava olo kiinalaisessa ruokailun jälkeen. Etenkin astmaatikot saavat usein oireita.

[/quote]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Tieteellinen tutkimustieto ei tue "kiinalaisen ravintolan syndrooman" olemassaoloa. Et löydä tutkimustulosta, jossa natriumglutamaatin käyttö saisi aikaan astmaoireita. -ap
[/quote]

Minä olen se joka tuossa alussa kertoi saaneensa rajun reaktion msg:stä. En itsekään usko moneen ruokauskomukseen kuten esim aspartaamin myrkyllisyyteen, enkä uskonut msg:nkään aiheuttamiin reaktioihin ennen kuin itselleni tuli sellainen. Tosiaan minulla munuaisvika voi lisätä herkkyyttä msg:lle - minulle tulee myös voimakkaasti suolatusta ruuasta huono olo, tosin ei yhtä huono kuin msg:stä - mutta kyllä ainakin oma reaktioni oli ihan "klassinen" vaikken edes ollut osannut sitä odottaa.
[/quote]

Niin ja munuaisvian lisäksi olen myös astmaatikko - enkä muuten ennen tätä ketjua tiennyt astman ja msg:n välisestä väitetystä yhteydestä, kiitos siitä.

Vierailija
62/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:15"] Tuosta johtuu siis se oksettava olo kiinalaisessa ruokailun jälkeen. Etenkin astmaatikot saavat usein oireita. [/quote]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Tieteellinen tutkimustieto ei tue "kiinalaisen ravintolan syndrooman" olemassaoloa. Et löydä tutkimustulosta, jossa natriumglutamaatin käyttö saisi aikaan astmaoireita. -ap [/quote] Minä olen se joka tuossa alussa kertoi saaneensa rajun reaktion msg:stä. En itsekään usko moneen ruokauskomukseen kuten esim aspartaamin myrkyllisyyteen, enkä uskonut msg:nkään aiheuttamiin reaktioihin ennen kuin itselleni tuli sellainen. Tosiaan minulla munuaisvika voi lisätä herkkyyttä msg:lle - minulle tulee myös voimakkaasti suolatusta ruuasta huono olo, tosin ei yhtä huono kuin msg:stä - mutta kyllä ainakin oma reaktioni oli ihan "klassinen" vaikken edes ollut osannut sitä odottaa.

[/quote]Miksi epäilet, että sait reaktion juuri MSG:stä? -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:15"] Tuosta johtuu siis se oksettava olo kiinalaisessa ruokailun jälkeen. Etenkin astmaatikot saavat usein oireita. [/quote]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Tieteellinen tutkimustieto ei tue "kiinalaisen ravintolan syndrooman" olemassaoloa. Et löydä tutkimustulosta, jossa natriumglutamaatin käyttö saisi aikaan astmaoireita. -ap [/quote] Minä olen se joka tuossa alussa kertoi saaneensa rajun reaktion msg:stä. En itsekään usko moneen ruokauskomukseen kuten esim aspartaamin myrkyllisyyteen, enkä uskonut msg:nkään aiheuttamiin reaktioihin ennen kuin itselleni tuli sellainen. Tosiaan minulla munuaisvika voi lisätä herkkyyttä msg:lle - minulle tulee myös voimakkaasti suolatusta ruuasta huono olo, tosin ei yhtä huono kuin msg:stä - mutta kyllä ainakin oma reaktioni oli ihan "klassinen" vaikken edes ollut osannut sitä odottaa.

[/quote]Miksi epäilet, että sait reaktion juuri MSG:stä? -ap
[/quote]

No söin ulkomailla ravintolassa salaattia jossa oli selvästi - umami on minullekin tuttu maku - käytetty runsaasti arominvahvennetta kastikkeessa. Kaikki muut ruoka-aineet olivat sellaisia etten ole reagoinut niihin ennen tai jälkeen. En myöskään ole koskaan saanut vastaavaa reaktiota - ajattelin että minulla on sairaskohtaus - ennen tai jälkeen. Esim parmesaania voin kyllä syödä, ongelmana lienee ollut määrä.

Vierailija
64/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti voi syödä parmesaania ym. oireetta, koska synteettisesti valmistettu msg on eri asia kuin luonnossa esiintyvä. On selitetty esim. kakkossivun englanninkielisessä artikkelissa.

Vierailija
65/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:28"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:22"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:27"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:15"] Tuosta johtuu siis se oksettava olo kiinalaisessa ruokailun jälkeen. Etenkin astmaatikot saavat usein oireita. [/quote]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Tieteellinen tutkimustieto ei tue "kiinalaisen ravintolan syndrooman" olemassaoloa. Et löydä tutkimustulosta, jossa natriumglutamaatin käyttö saisi aikaan astmaoireita. -ap [/quote] Minä olen se joka tuossa alussa kertoi saaneensa rajun reaktion msg:stä. En itsekään usko moneen ruokauskomukseen kuten esim aspartaamin myrkyllisyyteen, enkä uskonut msg:nkään aiheuttamiin reaktioihin ennen kuin itselleni tuli sellainen. Tosiaan minulla munuaisvika voi lisätä herkkyyttä msg:lle - minulle tulee myös voimakkaasti suolatusta ruuasta huono olo, tosin ei yhtä huono kuin msg:stä - mutta kyllä ainakin oma reaktioni oli ihan "klassinen" vaikken edes ollut osannut sitä odottaa. [/quote]Miksi epäilet, että sait reaktion juuri MSG:stä? -ap [/quote] No söin ulkomailla ravintolassa salaattia jossa oli selvästi - umami on minullekin tuttu maku - käytetty runsaasti arominvahvennetta kastikkeessa. Kaikki muut ruoka-aineet olivat sellaisia etten ole reagoinut niihin ennen tai jälkeen. En myöskään ole koskaan saanut vastaavaa reaktiota - ajattelin että minulla on sairaskohtaus - ennen tai jälkeen. Esim parmesaania voin kyllä syödä, ongelmana lienee ollut määrä.

[/quote]OK. Tuo on mielenkiintoista Ilmeisesti pieni osa ihmisistä voi saada joitakin reaktioita, jos natriumglutamaattia nautitaan hyvin suuri annos kerrallaan, mutta placebollakin on rooli tässä "MSG-yliherkkyydessä". -ap

Vierailija
66/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nam

Vierailija
67/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:22"] Sitäpaitsi, synteettiset aineet verrattuna ruoka-aineissa luonnollisesti esiintyviin ovat täysin eri asia. Ei voi esim. sanoa, että puolukka sisältää e-koodeja jne. Tai natriumglutamaattia esiintyy myös sienissä tai parmesaanissa. Periaatteessa kyllä, mutta luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Mutta av:lla voi aina vetää mutkat suoriksi, kun tietoa ei ole eikä riittävästi ymmärrystä :D [/quote] Jos kertoisit nyt meille tyhmemmillekin, mikä tekee synteettisistä aineista täysin erilaisia ruoka-aineissa luonnostaan esiintyviin verrattuna. [/quote] Jos ei ole edes perusasiat hallussa, en olisi sinuna noin itsevarma.

[/quote]

Noita "perusasioita" ei taideta opettaa muualla kuin elämäm koulussa.

Vierailija
68/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:39"]

Varmasti voi syödä parmesaania ym. oireetta, koska synteettisesti valmistettu msg on eri asia kuin luonnossa esiintyvä. On selitetty esim. kakkossivun englanninkielisessä artikkelissa.

[/quote]Et ilmeisesti ymmärtänyt lukemaasi. Kyllä se MSG-jauheen glutamaatti on kemiallisesti aivan identtistä kuin porsaankyljyksen ja soijakastikkeen glutamaattikin. -ap

Vierailija
69/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:05"]

Miksi kukaan tietoisesti haluaa lisätä ruokaansa mitään ylimääräistä?

[/quote]Tässä tapauksessa maun takia eli aivan samasta syystä kuin suolaakin lisätään. Etkö sinä lisää ruokaasi mitään mausteita? -ap
[/quote]

Minä en lisää suolaa. Onhan niitä muitakin mausteita kuin nuo natriumpohjaiset.
[/quote]

No nam nam vaan. Suolatonta ruokaa...

Vierailija
70/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:05"]

[/quote]Tässä tapauksessa maun takia eli aivan samasta syystä kuin suolaakin lisätään. Etkö sinä lisää ruokaasi mitään mausteita? -ap
[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se, ettei lisää suolaa tarkoita että ruuasta puuttuu suola täysin. Sitä on ihan luonnostaan esim merikalassa. On myös tottumuskysymys. Itsellä munuaistautisena ihan myös terveydelle välttämätön ratkaisu, mutta voin rehellisesti sanoa etten kaipaa lisättyä suolaa ja liika suola maistuu minusta jopa pahalle, jos sitä erehdyn syömään.

Vierailija
71/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan lukeneeni, että kun jossakin laitosruokalassa (olisikohan ollut koulu?) luovuttiin kokonaan armonivahventeen käytöstä, keittäjät huomasivat syöjien alkavan lisätä enemmän suolaa ruokaan, jotta se maistuisi entisenlaiselta. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten periaatteessa terveyden edistämiseksi tehty (joskin turha) muutos johtaakin haitalliseen lopputulokseen. Useimmat suomalaiset saavat nykyisellään liikaa suolaa. -ap

Vierailija
72/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:10"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 12:01"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 08:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei se, ettei lisää suolaa tarkoita että ruuasta puuttuu suola täysin. Sitä on ihan luonnostaan esim merikalassa. On myös tottumuskysymys. Itsellä munuaistautisena ihan myös terveydelle välttämätön ratkaisu, mutta voin rehellisesti sanoa etten kaipaa lisättyä suolaa ja liika suola maistuu minusta jopa pahalle, jos sitä erehdyn syömään.
[/quote]

Ymmärrän toki terveyssyyt, mutta ilman tuollaista pakottavaa syytä en voisi kuvitella syöväni paistettua kalafileetä, savustettua lohta, suomattomassa vedessö keitettyä pastaa tai vaikka uusia perunoita ilman suolaa. Sen verran tärkeä mauste se on ruoan maun kannalta.

Ketjun aiheeseen pakko lisätä, että onhan se hieman huvittavaa, että esim. thaimaalaiset käyttävät natriumglutamaattia kokkailuissaan Suomessa, mutta suomalaiset sen sijaan syynäävät tuoteselosteita etteivät vain tule syöneeksi sitä.

Vierailija
73/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:22"] Sitäpaitsi, synteettiset aineet verrattuna ruoka-aineissa luonnollisesti esiintyviin ovat täysin eri asia. Ei voi esim. sanoa, että puolukka sisältää e-koodeja jne. Tai natriumglutamaattia esiintyy myös sienissä tai parmesaanissa. Periaatteessa kyllä, mutta luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Mutta av:lla voi aina vetää mutkat suoriksi, kun tietoa ei ole eikä riittävästi ymmärrystä :D [/quote] Jos kertoisit nyt meille tyhmemmillekin, mikä tekee synteettisistä aineista täysin erilaisia ruoka-aineissa luonnostaan esiintyviin verrattuna. [/quote] Jos ei ole edes perusasiat hallussa, en olisi sinuna noin itsevarma.

[/quote]

Noita "perusasioita" ei taideta opettaa muualla kuin elämäm koulussa.
[/quote]

"Kun asia-argumentit loppuvat, käydään henkilöön kiinni. Tuttu kuvio aina, kun netissä keskustellaan perusteettomista ruokauskomuksista. ap"

Vierailija
74/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kiinalaisruoka olo voi johtua kans histamiinista tai tyramiinistakin, monilla on esim histamiinin kanssa ongelmaa.

Its tykkään natriunglutamaatista senkin takia, että se lisää vatsahapon eritystä ja auttaa ruokaa sulamaan, iso apu, jos on heikko ruoansulatus.

Vierailija
75/76 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:46"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:16"] [quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="18.08.2015 klo 13:22"] Sitäpaitsi, synteettiset aineet verrattuna ruoka-aineissa luonnollisesti esiintyviin ovat täysin eri asia. Ei voi esim. sanoa, että puolukka sisältää e-koodeja jne. Tai natriumglutamaattia esiintyy myös sienissä tai parmesaanissa. Periaatteessa kyllä, mutta luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että asia ei ole ihan noin yksinkertainen. Mutta av:lla voi aina vetää mutkat suoriksi, kun tietoa ei ole eikä riittävästi ymmärrystä :D [/quote] Jos kertoisit nyt meille tyhmemmillekin, mikä tekee synteettisistä aineista täysin erilaisia ruoka-aineissa luonnostaan esiintyviin verrattuna. [/quote] Jos ei ole edes perusasiat hallussa, en olisi sinuna noin itsevarma. [/quote] Noita "perusasioita" ei taideta opettaa muualla kuin elämäm koulussa. [/quote] "Kun asia-argumentit loppuvat, käydään henkilöön kiinni. Tuttu kuvio aina, kun netissä keskustellaan perusteettomista ruokauskomuksista. ap"

[/quote]

Kommenttini ei ollut viittaus henkilöön vaan perustelujen laatuun. Kaipaisin tieteellistä tietoa väitteiden perusteluksi. Valitettavasti monilla mielipide muodostuu niin, että ensin kehitetään uskomus jostakin asiasta, ja jos tiede ei sitä tue, väitetään tieteen tekijöiden olevan salaliitossa ja näkemykselle haetaan vahvistusta erilaisilta hörhösivustoilta. Näkemyksen esittäjän persoonalla ei kuitenkaan ole väliä vaan näytöllä ja perusteluilla. Kryptinen perusasioihin vetoaminen ei näytä muulta kuin todellisten perusteluiden puuttumisen verhoamiselta.

Vierailija
76/76 |
30.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MSG sopii minusta hyvin munakokkeliin. Annostuksen kanssa täytyy olla tosin tarkkana, ettei tule laittaneeksi liikaa. Hyvin riittoisaa maustetta. -ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi