Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

häät ennen kihloja?

Vierailija
15.08.2015 |

mentiin viime kesänä naimisiin mutta ei oltu koskaan kihloissa. eli siis mulla ei ole ollut kihlasormustakaan. Nyt törmäsin iki-ihanaan sormukseen jonka haluisin kihlakseni. Onko siis kukaan mennyt ensin naimisiin ja sitten vasta kihloihin? olis kiva kuulla kokemuksia ja sitä miten käytännössä teitte? oliko kihlajaisia tms? :)

Kommentit (126)

Vierailija
21/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:33"]

on paljon ihmisiä jotka arvostaa kihlausta ihan sellaisenaan. Kosinta on siitä vielä askel eteenpäin.

[/quote]

Ihan pieleen menee silloin jos sormus halutaan vain vakiintuneen seurustelun merkiksi.Pilaavat siis koko kihlauksen idean sormuspelleilyllään :(

Vierailija
22/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:46"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:23"]

Kihlautumisella ei ole mitään juridisia vaikutuksia. Mahtava provo! Tuohduin vaikka arvasin provoksi :D

[/quote]

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1929/19290234

Mies ja nainen, jotka ovat sopineet avioliittoon menemisestä toistensa kanssa, ovat kihlautuneet.

Sille, joka ei saa mennä avioliittoon toisen suostumuksetta, ei kihlauksesta, milloin suostumusta siihen ei ole annettu, johdu muita velvoituksia, kuin mitä 7 ja 9 §:ssä mainitaan.

Jos kihlaus puretaan, olkoon kumpaisellakin kihlakumppanilla oikeus saada takaisin ne lahjat, mitkä hän kihlauksen johdosta on kihlatulleen antanut.

Jos jompikumpi kuolee, saakoon eloonjäänyt niin ikään takaisin toiselle antamansa lahjat, mutka pitäköön, mitä hän itse on saanut.

Milloin lahja ei ole tallella, harkitkoon oikeus, onko sen arvo korvattava.

Kihlakumppani, joka pätevättä aiheetta on purkanut kihlauksen, voidaan, sikäli kuin harkitaan kohtuulliseksi, velvoittaa suorittamaan kihlatulleen tai tämän vanhemmille taikka muulle henkilölle korvausta siitä vahingosta, mikä näille on koitunut niistä toimenpiteistä, joihin ovat ryhtyneet kihlauksen johdosta tai aiottua avioliittoa varten.

[/quote]

Lakia on muutettu, kihlauksella ei enää ole juridista merkitystä. Korvausta on siis ihan turha vinkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:00"]

minä en ole puhunut mitään synttäreistä ja koirista ja männyistä vaan joku muu. :) Myönnän etten ole tiennyt ettei voi olla kihloissa jos ei mene naimisiin. kun kuitenkin naimisissa voi olla ilman kihloja vai onko siis minun avioliittoni epäpätevä? Ja tuttavaparat kun kihlaus onkin mitätön...

[/quote]

EI vaan naimisiin ei voi mennä ilman kihloja! Kuinka monta kertaa se pitää sanoa??

Vierailija
24/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:13"]

Mä valmistuin just lääkäriksi! Pidin oikein isot juhlatkin! Lääkiksen pääsykokeisiin aattelin hakee sit kuitenkin vasta ens vuonna.

[/quote]

Mä sain juuri B-ajokortin. Seuraavaksi ajattelin hankkia mopo- ja traktorikortin.

Vierailija
25/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:49"]

tuota en vaan ymmärrä että osta vaan sormus mutta muuta ei voi tehdä. Miksi kihlausta ei voisi juhlistaa, sen verran iso juttu kyseessä kuitenkin. Kyllä munäkin perinteikäs olen ja esim. vappua juhlin perinteisesti aina mutta voin silti vaikka käydä torilla ennen syömistä tai toisinpäin. Oletteko yhtä ehdottomia muissakin perinteissä?

[/quote]

No onhan se ihan sama kuin pitäisi viisikymppisenä 10-vuotissynttärit kun ne aikoinaan jäi pitämättä. Vaikka miten sitä asiaa vääntäisi, ajassa ei voi mennä taaksepäin. Jos kihlausaika on jo mennyt, mitä järkeä on sitä juhlia kun se isompi päätapahtuma on jo vietetty?

Vierailija
26/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän monia pareja jotka ovat kihloissa mutra eivät aio mennä naimisiin. Minä taas en ole ollut kihloissa KOSKAAN. Olen sen jollainlailla aina mieltänyt semmoiseksi tasoksi tai parisuhteen osa-alueeksi josta sovitaan ja johon kysytään, yleisemmin kai mies kysyy naista. En elä elämää niin miten tapatietokirjat käskevät vaan miten itse miellän. miksi olisi kihlasormus keksitty edes jos se ei tarkoita tai merkitse mitään? ha eikö tuttuni ole kihloissa kun ei häitä kerran tule?

Vierailija
27/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... Vietä ne kihlajaiset vasta sitten kun menet toisen kerran naimisiin.

Vierailija
28/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne häät ihan yllätyksenä tulivat, eli olitte kyllä sopineet häistä = olitte kihloissa.

Vierailija
29/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan idiootti?

Vierailija
30/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naimisiin voi päätyä ilman kihloissa oloa - kihlaus tapahtuu samalla, kun naimisiinmenosta sovitaan. Kihlaukseen ei tarvita sormusta, juhlia, ilmoitusta kenellekään tms. Nolouden huippu olisi kyllä järjestää "kihlajaiset" sen jälkeen, kun on jo mennyt naimisiin. Sormuksen voit toki hankkia näin myöhässäkin, sehän on täysin oma asiasi.

Vierailija
31/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aattelin ensin synnyttää ja sitten vasta tulla raskaaksi. Jotenkin se tuntuu niin kivemmalta.

Vierailija
32/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä voi sanoa tuttujesi olevan kihloissa, jos kerran ovat päättäneet olla menemättä naimisiin. Kas kun kihlaus - kuten tässä ketjussa noin 100 kertaa on yritetty sinulle selittää - tarkoittaa nimenomaan sopimusta naimisiinmenosta, ei sormuksia eikä kekkereitä!

Vierailija
33/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin hyvin keksitty provo! :D

Vierailija
34/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan sinä kihloissa ollut kun kerran olet naimisiin mennyt. Kihlaus on lupaus avioliitosta.

Ei meilläkään mitään kihlasormuksia ollut. Todettiin vain yhdessä että eiköhän mennä naimisiin ja neljä kuukautta myöhemmin niin tapahtui. Itse asiassa meillä ei ole edes vihkisormuksiakaan.

Vierailija
35/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:47"]

Tiedän monia pareja jotka ovat kihloissa mutra eivät aio mennä naimisiin. Minä taas en ole ollut kihloissa KOSKAAN. Olen sen jollainlailla aina mieltänyt semmoiseksi tasoksi tai parisuhteen osa-alueeksi josta sovitaan ja johon kysytään, yleisemmin kai mies kysyy naista. En elä elämää niin miten tapatietokirjat käskevät vaan miten itse miellän. miksi olisi kihlasormus keksitty edes jos se ei tarkoita tai merkitse mitään? ha eikö tuttuni ole kihloissa kun ei häitä kerran tule?

[/quote]

Eivät ne silloin ole kihloissa, jos ei ole tarkoitus mennä naimisiin. Kihlaus ei ole mitään muuta kuin lupaus naimisiinmenosta.

Vierailija
36/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:47"]

Tiedän monia pareja jotka ovat kihloissa mutra eivät aio mennä naimisiin. [/quote]

Miten voi olla kihloissa, jos ei ole menossa naimisiin? Sormuksia tietenkin saa kuka tahansa ostaa kuinka paljon tahansa ja asetella mihin sormiin tahansa, mutta ei ne itsessään mitään tarkoita. Kihlaus on lupaus avioliitosta, kihloissa ollaan, kun päätetään mennä naimisiin, oli sormuksia tai ei.

Vierailija
37/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:47"]

Tiedän monia pareja jotka ovat kihloissa mutra eivät aio mennä naimisiin. [/quote]

Miten voi olla kihloissa, jos ei ole menossa naimisiin? Sormuksia tietenkin saa kuka tahansa ostaa kuinka paljon tahansa ja asetella mihin sormiin tahansa, mutta ei ne itsessään mitään tarkoita. Kihlaus on lupaus avioliitosta, kihloissa ollaan, kun päätetään mennä naimisiin, oli sormuksia tai ei.
[/quote]
no esim yksi pari on siksi päättänyt jäädä pelkkiin kihloihin koska mies on ollut jo naimisissa eikä halua mennä uudestaan. Ja kun ovat kuitenkin vakavasti yhdessä niin kihlaus on heille se parhain vaihtoehto. :) Eipä siihen muut pysty sanomaan mitään kun ovat sen keskenään sopineet. Ja kun joku sitä asiaa heiltä kysyy että ovatko kihloissa niin he sanovat että ovat. Niin mikä ihmeen taho on niin arvovaltainen että voi heidän kihlat kiistää? :D

Vierailija
38/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 luku
Kihlaus.
Laki kihlauksesta:

Mies ja nainen, jotka ovat sopineet avioliittoon menemisestä toistensa kanssa, ovat kihlautuneet.

Vierailija
39/126 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole provo. :) tuntuu jotenkin vähän haljulta koko naimisisissaolo kun kihlat puuttuu. Ja kun joku kysyy ollaanko kihloissa niin mies ei anna valehella niin joudun sanomaan että pelkästään naimisissa. Kyllä se minusta kuuluu asiaan vaikkei sillon aikaisemmin tuntunut pakolliselta. mutta jos olette sitä mieltä että kihlat voi ostaa jäleenkinpäin niin sehän on hyvä uutinen. Ja kyllä varmasti vähintään kihlakahvit lähisuvun kanssa juomme. :))

Vierailija
40/126 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:17"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:47"] Tiedän monia pareja jotka ovat kihloissa mutra eivät aio mennä naimisiin. [/quote] Miten voi olla kihloissa, jos ei ole menossa naimisiin? Sormuksia tietenkin saa kuka tahansa ostaa kuinka paljon tahansa ja asetella mihin sormiin tahansa, mutta ei ne itsessään mitään tarkoita. Kihlaus on lupaus avioliitosta, kihloissa ollaan, kun päätetään mennä naimisiin, oli sormuksia tai ei. [/quote] no esim yksi pari on siksi päättänyt jäädä pelkkiin kihloihin koska mies on ollut jo naimisissa eikä halua mennä uudestaan. Ja kun ovat kuitenkin vakavasti yhdessä niin kihlaus on heille se parhain vaihtoehto. :) Eipä siihen muut pysty sanomaan mitään kun ovat sen keskenään sopineet. Ja kun joku sitä asiaa heiltä kysyy että ovatko kihloissa niin he sanovat että ovat. Niin mikä ihmeen taho on niin arvovaltainen että voi heidän kihlat kiistää? :D

[/quote]

Kyse ei ole makuasiasta tai mielipiteestä, vaan faktoista. Mikäli parilla ei ole aikomustakaan mennä naimisiin, ei silloin olla kihloissa. Samoin jo naimisissa oleva pari ei voi tehdä lupausta naimisiin menosta(kihlausta), koska on jo naimisissa.

Samoin kuin synnyttänyt äiti ei ole enää raskaana, vaikka mitä väittäisi. 

Miten tämän asian voisi sinulle tämän selkeämmin rautalangasta vääntää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme