Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kiloja ja vaatekoko 46, mutta lötköt tunikateltat ei kyllä kiinnosta varsinkaan kun työni vielä vaatii siistiä vaatetusta. Käytän kietaisumekkoja, paitapuseroita, jakkuja ja suoria housuja ja joskus hametta. Kroppani on kylläkin mallia tiimalasi, eli perse ja rintamus leveitä.
Tilaan netistä vaatteeni, harvoin suomalaisen kaupan tangolta mitään järkevää ja nättiä löydän, rumia lötkörytkyjä vaan, joissa ei ole ryhtiä. En ymmärrä miksi tarjonta on tuollaista, jos kerran keskiverto asiakaskunta on kuitenkin täällä väitetysti lihavaa rouvaskansaa. Luulisi että ryhdikäs vaate näyttää päällä paremmalta kuin lötkö trikoo.
N52 v.
Itse myös tiimalasi ja vaatekoko 36-38. kietaisumekot on myös mun juttu. Tai olisi, ellei nekin olisi outoa mitotusta. Eli kun löydät vyötäröltä sopivan, niin tasan tarkkaan rinnus pursuaa esiin ja helmaan iso jää halkio. Sitten kun löydät sellaisen, joka istuu lantiosta ja rintamuksesta nätisti, niin vyötärö roikkuu ja pussittaa. Sama on farkuissa: kun löytää reisistä nätisti istuvat niin eikö sitten takamus ei mahdu. kun löydät takamuksesta hyvin istuvat, niin reidet näyttää jättisuurilta ja muodottomilta kun farkut lököttää ja vyötäröltä pussittaa.
Minulla sama, tosin olen siihen päälle vielä vaan 153cm pitkä. On ahteria ja daisaria, mutta sitten on se kapea vyötärökin. Aivan turhaa yrittää löytää mitään istuvaa, kun kaikki on tehty 15cm pidemmille. Kuten vaikka nuo keitaisumekot. Joko liian pitkiä tai turhan antavia, tai sitten kitistää niin ettei saa nätisti niitä kiinni. Aasiasta löytyisi mun pituisille hyvin oikean pituisia vaatteita, mutta siellä ruumiinrakenne on siro ja muodoton.
Arvatkaa, onko takkien ostaminen muuta kuin tuskaa! Ylipäätään inhoan vaateostoksia. Pitäisi mystisesti jotenkin aikuisen naisen muotoisena löytää 12-vuotiaille tehtyjä vaatekokoja.
Hiihtelen joustavissa vaatteissa, jotka saa venytettyä vaikka miten leveiksi. Tyköistuvista on turha edes haaveilla ilman omaa hoviompelijaa. Ehkä joskus on varaa teetättää istuvat vaatteet - siis ihan kaikki vaatteet. Onneksi ei tarvitse tehdä edustavaa bisnestyötä.
Miksi ihmeessä ne naisten trikoopuseroiden kaula-aukot ovat niin venytettyjä, että olkapäät ja etumus näkyy väkisin? Onko ne mitoitettu vain roteville ja hartiakkaille, joilla on lisäksi leveä emännän selkä? Tuskin enemmistö naisista on näitä atleettisia Y-tyyppejä. Monta puseroa jää ostamatta tämän takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös iloisemmat värit olisivat kivoja!
.Sitten kun on iloisempaa väriä niin valitetaan räikeydestä. Korjattu
Tämä värimaailma on toinen ongelma. Suomalaisten oma luontainen väritys on usein neutraali ja murrettu. ihonsävy on neutraali ja hiukset tummanvaaleat. silmät siniharmaat.
meille harvalle sopii voimakkaan kontrastin vaatteet, esim musta/valkoinen-väriyhdistelmä, tai muut puhtaat voimakkaat värit ja selkeät kuviot. Me "kadotaan" niihin, koska omat värimme ovat niin herkät.
Me ollaan kuin "vesivärimaalauksia". Meille sopii paremmin murretut ja heleä sävyt. esim. kaakaonruskea, puuteriroosa, lehmuksenvihreä, petroolinsininen, liila.
Vierailija kirjoitti:
//www.niinmun.fi/product/649/pellavamekko-angholm--musta
Tuossa on esimerkiksi kiva mekko.
Ois ollut kivempi jos nauhat olisivat olleet oranssit, vaaelanpunaiset tai vaaleansiniset. Vaan niin tylsät värit.
Vierailija kirjoitti:
Nuori 20-30-vuotias nainen, millainen sinun mielestäsi on tyylikäs 45-65-vuotias (no aika suuri ikähaarukka, mutta siis keski-ikäinen) nainen? Haluan mielipiteitä, sillä totuushan on että suurin osa meistä keski-ikäisistä/vaihdevuotisista suomalaisnaisista ON keskivartalopyöreitä ja luultavasti sinäkin tulet joskus olemaan. Millainen tyyli nuoren naisen näkökulmasta on ns turn off? Ajattele vaikkapa äitiäsi tai isosiskoasi, ovatko tyylikkäitä ja käyttävätkö näitä niin parjattuja tunikoita.
Oma äitini ei ole tyylikäs, vaan aikalailla tavis, mutta ei myöskään käytä tunikoita. Kotona pukeutuu legginsseihin tai collegehousuihin ja t-paitaan. Ihmisten ilmoilla ihan farkut tai suorat housut, t-paita tai pusero ja mahdollisesti neuletakki. Kengät siistit mutta käytännölliset. Jos äitini verhoutuisi valtaviin tunikoihin olisi hän mielestäni tyylittömämpi. Mutta kaikki pukeutukoon omalla tavallaan. Jollekin hippityypille sellainen värikäs tunikatyyli saattaa sopiakin. Itse en ole erityisen tyylitietoinen, mutta ärsyttää kaupoissa myytävät säkkimäiset vaatteet. Hieman tyköistuvuutta, niin näyttää paremmalta jokaisen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on väljät ylisuuret vaatteet muotia. Myös Ruotsissa. Näissä ei voi valittaa räikeistä väreistä.
Siis noi väljät, ylisuuret, muodottomat kauhtanat sopii hyvin joillekin parimetrisille "kukkakepeille" mutta ei kyllä 160cm. perus tiimalasi- tai päärynävartalolle.
Sitten taas saadaan kuulla/lukea, kun joku stylisti ihmettelee, että kuinka tiimalasi-nainen luulee olevansa lihava ja kätkee vartalonsa muodottomiin säkkeihin...
Siis kun kaupoissa ei myydä muuta. Se "säkki" joko mahtuu vyötäröltä mutta kiristää ahterilta ja rinnoista. tai sitten se "säkki" sopii ahterin ja rintojen kohdalta mutta kätkee vyötärön ja selän kaaren ja saat kuulla kuinka taas pukeudut säkkiin.
Ihmettelen noita muovista tehtäviä kankaita?Eivätkö ne ole kylmiä ja pitääkö ne lämpöä ollenkaan?
Mä yllätyin iloisesti, että Virkkukoukkunen on alkanut tehdä vaatteita myös puuvillasatiinista. Löysiä nääkin on malliltaan mutta vyön kanssa istuvampia. Hinta toki aika suolainen. Esim. https://www.virkkukoukkunen.net/tuote/iso-riikinkukko-eeppinen-mini/
Marimekko tekee vaan säkkimekkoja ylipainoisille ja ne vielä myy kuin häkä.
Tämä on asia, jota olen miettinyt sen tuhannen kertaa, koska minun on mahdotonta löytää Suomesta kivoja vaatteita. Ne todella ovat suorakaiteen muotoisia trikoorytkyjä, joissa on olemattoman lyhyet hihat, niin että hyllyvät käsivarret näkyvät.
Olen ostanut ulkomailta todella kivan näköisiä vaatteita (naisten isoja kokoja), joissa on muotolaskokset ja jotka imartelevat omenavartaloani ja peittävät pahimmat virheet. Ja ne upeat värit! Suomesta saa ainoastaan ankean tankean värisiä, synkän ja masentavan näköisiä rättejä.
Siksi koska niitä on halvin valmistaa. Miksi ikean pussilakanoissa ei ole aukkoja kulmissa, että ne olisi helpompi laittaa. Siksi, että on helpompaa ja nopeampaa eli halvempaa tehdä ne ilman, työtunteja säästyy ja näin ollen valmistuskuluja.
Haluaisin pukeutua kauniisti, mutta hoikkanakin en löydä hyvin istuvia vaatteita. Olen kaupan vaatteisiin ja takkeihin liian harteikas. Olkapäiden ja kyynärpäiden kohdalta aina kiristää takit epämukavasti.
Olen keskipituinen, en mikään mallinmittainen, niin housun lahkeetkin on aina liian pitkät ja jäävät rypylle tai niitä pitää jopa kääntää. Lisäksi sopivia housuja on vaikea löytää, sellaiset johon mahtuu pyllyni ja joihin ei jää vatsankohdalle lerpattavaa tilaa, on vaikeaa löytää. Ihan kuin oletettaisiin että isopyllyisillä on myös iso vatsa.
Ihan näiden ongelmien takia olen alkanut harkita harrastaa käsitöitä, vaikka ei minua ikinä ole sellaiset kiinnostaneet. Mutta kun on tarve vaatteille niin kas kummaa nyt on alkanut kiinnostaa. Haluaisin pukeutua muuhunkin kuin höntsävaatteisiin. Tällä hetkellä en osaa lyhentää edes housun lahjetta, eikä minulla ole ompelukonetta, mutta alkaa tehdä mieli hommata välineet ja alkaa opetella.
Netistä voi joka iippo tilata ihan millaisia vaatteita vaan. Tai vaikka teettää millaisia haluaa omilla mitoilla. Mutta ei, vuodesta toiseen sama itku ja valitus kun ei joka perceen leveydellä ja tissien ympärykselle löydy kaupan rekistä valmiina mieleistä.
Sitäpaitsi ne eivät sovi kaikille vartaloille. Ja niin kuin on todettu, ei tarvitsekaan.
⁹
No se tietty % suomalaisista naisista jotka eivät oo pullukoita ostaakin zaraa ja desigualia. Ja sitten ne kaikki voimaantuneet kehoposetiivit ostaa mukavaa ja kiristämätöntä telttaa.
Miksi sitten desiguaalit ei tee telttoja? Koska espanjttaret on laihoja. En tajua miten ihmiset jotka vetää churroja ja öljyä ja kinkkua voi pysyä pieninä ja laihoina mutta ne vain pysyy. Ei oo reilua.
Tässä ketjussa paljon puhutaan siitä, kuinka muut kuin tyköistuvat leikkaukset saavat vartalon näyttämään isommalta kuin on. Tämähän ei pidä paikkaansa. Kyllä sen ihmisen koon tajuaa jokainen jolla on vähänkin järkeä päässä vaikka vaatteen linjat eivät just vartalonmukaisia olisikaan. Olin pari tuntia ulkoilemassa ja tosi paljon näki naisia aivan liian pienissä ulkoilutakeissa ja housuissa. Ei se ainakaan ketään pienemmän tai omankokoisen näköiseksi saa, kun takkiin tulee vyötärölle vaakarypyt ja housut ovat reiden kohdalta edestä tiukat ja taakse tulee vaakaryypyjä.
Andiata ei tee säkkejä. Ne ovat kyllä melko hintavia, mutta onhan alet.
Queen talk -podcastissa oli yhdessä jaksossa juttua tästä suomalaisten naisten tyylittömyydestä, kun pukeudutaan joihinkin hemmetin rumiin, säkkimäisiin trikoorytkyihin :D Täysin samaa mieltä kyseisten podinaisten kanssa
Vierailija kirjoitti:
Mä yllätyin iloisesti, että Virkkukoukkunen on alkanut tehdä vaatteita myös puuvillasatiinista. Löysiä nääkin on malliltaan mutta vyön kanssa istuvampia. Hinta toki aika suolainen. Esim. https://www.virkkukoukkunen.net/tuote/iso-riikinkukko-eeppinen-mini/
Kuosi sopii vain kuviksen tai lastentarhan opelle.
Tai sitten ihmiset ostaa sitä, mitä on tarjolla.
Muodottomia trikoovaatteita markkinoidaan "joustavuudella" ja "mukavuudella", mutta oikeasti ne ovat vain tosi halpoja valmistaa, kun vaatetta ei tarvitse sen kummemmin muotoilla. Saumurilla kasaan ja siinä se on.