Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
721/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myytävissä vaatteissa on väreissä kaksi vaihtoehtoa: riemunkirjava tai synkkä. Kaikki kauniit värisävyt puuttuu lähes kokonaan :(

Kuten täälläkin on todettu ainakin kymmenen kertaa, mikä kenestäkin on kauniita värisävyjä.

Vierailija
722/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa myytävissä vaatteissa on väreissä kaksi vaihtoehtoa: riemunkirjava tai synkkä. Kaikki kauniit värisävyt puuttuu lähes kokonaan :(

Ja myös sellainen aikuinen naisellisuus. Joko pitää olla graafinen epäseksikäs laatikko, navettakolttu tai sitten ylilapsellinen riemunkirjava leikki-ikäisen vaate. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvilläni kun löysin Babadumin verkkokaupan, juurikin isompi kokoisille vaatetusta ja eikä ole mitään telttoja tai iän ikuisia mustia kolttuja vaan on kauniit leikkaukset, värit, a-linjaista ja puuvillaista eli kestää käyttössä. Itselleni suositeltiin ja itse suosittelen eteenpäin.

Näitä Nepalilaisia vaatteita minäkin olen katsonut kun Insta mainosti, mutten ole uskaltanut tilata kun ei yhtään tiedä kuvan perusteella kankaan ja työn laatua tai kokojen paikkansapitävyyttä

Vierailija
724/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaisin luonnonmateriaaleista tehtyjä "klassisia" vaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää ihan "tavallisia" vaatteita (villapaitaa tai -neuletta, esimerkkinä) joka olisi (puu-)villaa, suurin osa akryyliä.

Olisi hyvä, jos joku vaatemerkki, tai vaikka joku ketju (H&M vaikka) lanseeraisi malliston, jossa vaatteet on luonnonkuituja ja ns. aikaa kestäviä perusvaatteita.

Noista olisi valmis maksamaankin enemmän, koska oikein huollettuna kestävät pitkään, ja ovat "aina muodissa".

Alpa myy alpankavillasta tehtyjä neuleita. Kalliita, mutta ymmärtääkseni todella laadukkaita. Itse en ole vielä ostanut, mutta toiveissa on.

Itse en myöskään löydä suomalaisilta valmistajilta vaatteita enkä ompelukaavoja. En isommilta firmoilta enkä pienemmiltä. Oon kyllä yrittänyt etsiä. Itse olen vartalonmalliltani hoikka, pienirintainen jolla on lyhyt selkä ja pitkät jalat ja ne muodottomat tunikat ym saa mut näyttämään ylipainoiselta pojalta. Mulle sopii parhaiten vaatteet jotka korostaa vyötäröä, mutta sillon harvoin kun suomalaisissa vaatteissa on vyötärö, on se mulle 5 cm liian alhaalla.

Vierailija
725/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ihmettelen, miksi kotimaisilta ei saa vuorellista hametta. Sehän istuu rumasti ilman vuoria. Ärsyttää, että täytyy käyttää erillistä alusmekkoa.

Vierailija
726/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivuilla on mittoja aika hyvin laitettu ja voihan sinne yhteyttäkin ottaa tai käydä myymälässä sovittamassa jos ei matkaa ole. Itse olen onnistunut tilaamaan ihan just sopivia vaatii ihtesä mittaamista mutta sitten onnistuu. Siis sieltä Babadumin sivulta. 

Vierailija
727/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kaipaisin luonnonmateriaaleista tehtyjä "klassisia" vaatteita. Nykyään on todella vaikea löytää ihan "tavallisia" vaatteita (villapaitaa tai -neuletta, esimerkkinä) joka olisi (puu-)villaa, suurin osa akryyliä.

Olisi hyvä, jos joku vaatemerkki, tai vaikka joku ketju (H&M vaikka) lanseeraisi malliston, jossa vaatteet on luonnonkuituja ja ns. aikaa kestäviä perusvaatteita.

Noista olisi valmis maksamaankin enemmän, koska oikein huollettuna kestävät pitkään, ja ovat "aina muodissa".

Alpa myy alpankavillasta tehtyjä neuleita. Kalliita, mutta ymmärtääkseni todella laadukkaita. Itse en ole vielä ostanut, mutta toiveissa on.

Itse en myöskään löydä suomalaisilta valmistajilta vaatteita enkä ompelukaavoja. En isommilta firmoilta enkä pienemmiltä. Oon kyllä yrittänyt etsiä. Itse olen vartalonmalliltani hoikka, pienirintainen jolla on lyhyt selkä ja pitkät jalat ja ne muodottomat tunikat ym saa mut näyttämään ylipainoiselta pojalta. Mulle sopii parhaiten vaatteet jotka korostaa vyötäröä, mutta sillon harvoin kun suomalaisissa vaatteissa on vyötärö, on se mulle 5 cm liian alhaalla.

Ja jatkan vielä. Itse oon suosinut suomalaisten sijaan sitten esim Twothirdsiä. Euroopassa valmistettuja vaatteita ja käyttää osittain kierrätettyjä materiaaleja ja pyrkii muutenkin toimimaan ympäristöystävällisesti.

https://twothirds.com/

Vierailija
728/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ihmettelen, miksi kotimaisilta ei saa vuorellista hametta. Sehän istuu rumasti ilman vuoria. Ärsyttää, että täytyy käyttää erillistä alusmekkoa.

Vuorillista.

Vierailija
729/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja myös sellainen aikuinen naisellisuus. Joko pitää olla graafinen epäseksikäs laatikko, navettakolttu tai sitten ylilapsellinen riemunkirjava leikki-ikäisen vaate. 

Kyllä teitä täti-pukeutujia näkee ihan riittävästi niin että kyllä niitä mummelivaatteita löytyy kun etsii.

Vierailija
730/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa paljon puhutaan siitä, kuinka muut kuin tyköistuvat leikkaukset saavat vartalon näyttämään isommalta kuin on. Tämähän ei pidä paikkaansa. Kyllä sen ihmisen koon tajuaa jokainen jolla on vähänkin järkeä päässä vaikka vaatteen linjat eivät just vartalonmukaisia olisikaan. Olin pari tuntia ulkoilemassa ja tosi paljon näki naisia aivan liian pienissä ulkoilutakeissa ja housuissa. Ei se ainakaan ketään pienemmän tai omankokoisen näköiseksi saa, kun takkiin tulee vyötärölle vaakarypyt ja housut ovat reiden kohdalta edestä tiukat ja taakse tulee vaakaryypyjä.

Mitä tarkoitat "tyköistuvalla"?

Suomalaisella naisella ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: ostaa se takki, joka hiukan kiristää rintojen tai pepun kohdalta, mutta luo jonkinlaisen vyötärön tai ostaa se isompi "säkki", joka laskeutuu kauniisti pepun ja rintojen kohdalta, vaikkakin saa hoikankin naisen näyttämään tasapaksulta tynnyriltä.

Aikuisen naisen takapuoli ei ole peppu.

Vierailija
731/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa paljon puhutaan siitä, kuinka muut kuin tyköistuvat leikkaukset saavat vartalon näyttämään isommalta kuin on. Tämähän ei pidä paikkaansa. Kyllä sen ihmisen koon tajuaa jokainen jolla on vähänkin järkeä päässä vaikka vaatteen linjat eivät just vartalonmukaisia olisikaan. Olin pari tuntia ulkoilemassa ja tosi paljon näki naisia aivan liian pienissä ulkoilutakeissa ja housuissa. Ei se ainakaan ketään pienemmän tai omankokoisen näköiseksi saa, kun takkiin tulee vyötärölle vaakarypyt ja housut ovat reiden kohdalta edestä tiukat ja taakse tulee vaakaryypyjä.

Suomalaisella naisella ei ole kuin kaksi vaihtoehtoa: ostaa se takki, joka hiukan kiristää rintojen tai pepun kohdalta, mutta luo jonkinlaisen vyötärön tai ostaa se isompi "säkki", joka laskeutuu kauniisti pepun ja rintojen kohdalta, vaikkakin saa hoikankin naisen näyttämään tasapaksulta tynnyriltä.

Ihan vilpittömästi ihmettelen, miksi kukaan ostaa vapaaehtoisesti kiristäviä vaatteita, jos tarjolla olisi ei-kiristävä vaihtoehto? Jos ulkoilutakki on ns. naisten mallia eli vyötärön kohdalta vähän kapeampi kuin rinnoista ja lantiolta, miten se sopivankokoinen on yhtäkkiä säkki? Jos käyttää esimerkkinä noita ulkoiluvaatteita, kyse ei ole vain ulkonäöstä vaan käyttökelpoisuudesta ja mukavuudesta. Eihän kinnaavissa vaatteissa voi edes liikkua yhtä vapaasti kuin oikeankokoisissa.

Vierailija
732/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä teitä täti-pukeutujia näkee ihan riittävästi niin että kyllä niitä mummelivaatteita löytyy kun etsii.

Kun haluaisin pukeutua naisellisesti. En trendikkäästi, en graafisesti, en päiväkodin opeksi tai muuksi hassunhauskaksi hahmoksi. Ja johonkin muuhun väriin kuin mustaan tai harmaaseen tai sammalenviherään, oranssiin tai viininpunaiseen. Sporttisella tyylillä mennään, kun ei oikein ole löytynyt vaihtoehtoja. Ja siinä väripaletti peruspunainen, laivastonsininen, valkoinen ja pinkin eri sävyt ja ne pakolliset mustat, kun muuta sopivaa väriä ei löydy. 

Vierailija
733/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mulla 5-10 cm liian korkealla, huokaus. 

Vierailija
734/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpittömästi ihmettelen, miksi kukaan ostaa vapaaehtoisesti kiristäviä vaatteita, jos tarjolla olisi ei-kiristävä vaihtoehto? Jos ulkoilutakki on ns. naisten mallia eli vyötärön kohdalta vähän kapeampi kuin rinnoista ja lantiolta, miten se sopivankokoinen on yhtäkkiä säkki? Jos käyttää esimerkkinä noita ulkoiluvaatteita, kyse ei ole vain ulkonäöstä vaan käyttökelpoisuudesta ja mukavuudesta. Eihän kinnaavissa vaatteissa voi edes liikkua yhtä vapaasti kuin oikeankokoisissa.

Tämä. Ulkoiluvaatteessa pitää olla tilaa liikkua. Ihan sama erottuuko vyötärö vai ei. Jos se vyötärö on jollekulle tärkeä niin sitten ostaa mallin, jossa on kiristysnauha , kuminauha tai vyö vyötäisillä.

Vierailija
735/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tykkään tunikoista ja löydän hyviä monesta kaupasta. Kaikissa näkemissäni ja ostamissani on a- linja tai selkeä leikkaus sopivassa kohdassa. En ole nähnyt säkkimäisiä tai laatikkomaisia tunikoita. Missähän te niitä näette. Joitakin Tokmannilta ostettuja mekkojakin minulla on. Niissäkin selkeä linja evätkä mitään säkkejä. Luulen, että se joka ei muka sopivaa vaatetta löydä ja jopa suomalaisesta mallistosta, haluaa vain huomiota.

Vierailija
736/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin pukeutua kauniisti, mutta hoikkanakin en löydä hyvin istuvia vaatteita. Olen kaupan vaatteisiin ja takkeihin liian harteikas. Olkapäiden ja kyynärpäiden kohdalta aina kiristää takit epämukavasti.

Olen keskipituinen, en mikään mallinmittainen, niin housun lahkeetkin on aina liian pitkät ja jäävät rypylle tai niitä pitää jopa kääntää. Lisäksi sopivia housuja on vaikea löytää, sellaiset johon mahtuu pyllyni ja joihin ei jää vatsankohdalle lerpattavaa tilaa, on vaikeaa löytää. Ihan kuin oletettaisiin että isopyllyisillä on myös iso vatsa.

Ihan näiden ongelmien takia olen alkanut harkita harrastaa käsitöitä, vaikka ei minua ikinä ole sellaiset kiinnostaneet. Mutta kun on tarve vaatteille niin kas kummaa nyt on alkanut kiinnostaa. Haluaisin pukeutua muuhunkin kuin höntsävaatteisiin. Tällä hetkellä en osaa lyhentää edes housun lahjetta, eikä minulla ole ompelukonetta, mutta alkaa tehdä mieli hommata välineet ja alkaa opetella.

Vinkki. Tee paitapuseroihin vinoon leikattu hartiakappale.

Vierailija
737/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä ihmetellyt ihan samaa. Olen normaalipainoinen, pienirintainen ja vartalomallini on A. Vielä reilu 10 v sitten löysin marimekolta tyköistuvia mekkoja, jotka menivät jakun kanssa siistimpänä työasuna ja myös juhlissa. Olen ostanut viimeisen mekkoni varmaan vuonna 2015, sen jälkeen mallit menivät niin kummallisiksi pikkumyy-tyylisiksi mekoiksi, ettei niitä ole voinut ostaa

Täällä on ehdotettu vyötä ratkaisuksi, mutta käytännössä vyötä ei voi laittaa, kun kangasta on niin paljon, ettei vyö pysy paikallaan (varsinkin kun leikkaus sauma on rinnan alla). Monissa mekoissa on myös sivusaumassa tasku, joten vyötä ei saa millään asettumaan. Kyseisistä mekoista monet sopivat paremmin isorintaiselle vyötärölihavalle O-vartaloiselle kollegalleni.

Korona-ajan alussa ajattelin ostaa marimekolta jonkun mukavan trikoisen mekon käytettäväksi kotona videopalavereihin. Mekot olivat kuitenkin käytännössä jotain jätti isoja unikko-kuvioisia leuhakkeita että en kelpuuttanut niistä yhtään. Seuraavassa mallistossa oli joku hevoskuvioinen mekkko! Kuka näitä oikein ostaa? Eikö voisi tehdä jotain istuvampaa. Luulisi kysyntää olevan niillekin eivät kaikki suomalaiset naiset ole omenavartaloisia!

Itse kaivoin kaapista varmaan 10 vuotta vanhan lindexiltä ostetun paksun mustan trikoomekon ja vaihtelin siihen khyivia, liiviä jne. kaveriksi.

Joku linkitti ketjuun Uhanan vaatteita. Vaatteet ovat todella kivoja, mutta itse miellän ne kyllä enemmän juhliin sopiviksi, enkä ainakaan itse niin ohutta materiaalia pysty pitämään edes siistimpinä toimistopäivinä, kun materiaali on liian ohutta vetoiseen toimistoon.

Vierailija
738/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisen tunnistaa kilsan päästä ulkomailla.

Vaatekauppojen + kenkien valikoima suominaisille on niin suppea.

Suomalaisnaiset tunnistaa ulkomailla(kin) siitä, että kaikilla on sama väri ja leikkaus hiuksissaan ja jokaisella silmälasit, nekin saman malliset.  Katsokaapa joskus huviksenne mitä liikkeitä keskustoissa enää nykyisin on: optikkoliikkeitä ja kampaamoja.  Ei ruotsalaisilla tai virolaisilla ole sama tukkamuoti+silmälasit.

Tää on niin totta! 🤭🙈 Kyllä todellakin tunnistaa! Kananper*etukka tai sitten semmonen luiru lyhyt permistukka, vaatetus, kaikki....Ei voi olla tunnistamatta suomalaista perusirmaa ja -erkkiä ulkomailla. 😅

Vierailija
739/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Andiata ei kyllä tee mitään säkkejä. Pätkii Bossinkin vaatteet.

Vierailija
740/1217 |
14.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä ihmetellyt ihan samaa. Olen normaalipainoinen, pienirintainen ja vartalomallini on A. Vielä reilu 10 v sitten löysin marimekolta tyköistuvia mekkoja, jotka menivät jakun kanssa siistimpänä työasuna ja myös juhlissa. Olen ostanut viimeisen mekkoni varmaan vuonna 2015, sen jälkeen mallit menivät niin kummallisiksi pikkumyy-tyylisiksi mekoiksi, ettei niitä ole voinut ostaa

Täällä on ehdotettu vyötä ratkaisuksi, mutta käytännössä vyötä ei voi laittaa, kun kangasta on niin paljon, ettei vyö pysy paikallaan (varsinkin kun leikkaus sauma on rinnan alla). Monissa mekoissa on myös sivusaumassa tasku, joten vyötä ei saa millään asettumaan. Kyseisistä mekoista monet sopivat paremmin isorintaiselle vyötärölihavalle O-vartaloiselle kollegalleni.

Korona-ajan alussa ajattelin ostaa marimekolta jonkun mukavan trikoisen mekon käytettäväksi kotona videopalavereihin. Mekot olivat kuitenkin käytännössä jotain jätti isoja unikko-kuvioisia leuhakkeita että en kelpuuttanut niistä yhtään. Seuraavassa mallistossa oli joku hevoskuvioinen mekkko! Kuka näitä oikein ostaa? Eikö voisi tehdä jotain istuvampaa. Luulisi kysyntää olevan niillekin eivät kaikki suomalaiset naiset ole omenavartaloisia!

Itse kaivoin kaapista varmaan 10 vuotta vanhan lindexiltä ostetun paksun mustan trikoomekon ja vaihtelin siihen khyivia, liiviä jne. kaveriksi.

Joku linkitti ketjuun Uhanan vaatteita. Vaatteet ovat todella kivoja, mutta itse miellän ne kyllä enemmän juhliin sopiviksi, enkä ainakaan itse niin ohutta materiaalia pysty pitämään edes siistimpinä toimistopäivinä, kun materiaali on liian ohutta vetoiseen toimistoon.

No se on se oversize-muoti joka määrittää. 😉

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi