Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?

Vierailija
12.03.2022 |

Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!

Kommentit (1217)

Vierailija
301/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaunisvartaloinen, slim-hoikka nainen heittää säkin päällensä, miksi?

https://www.marimekko.com/fi_fi/vaatteet/mekot/agnete-floretti-mekko-pe…

Miksi "kaunisvartaloinen slim-hoikka" nainen ei saisi pukeutua tuollaiseen muodikkaaseen oversized-mekkoon? Onko "kaunisvartaloisella slim-hoikka" naisella jokin velvollisuus tuoda "kaunis slim-hoikka vartalo" muiden tarkasteltavaksi?

Haloo, kukaan ei ole kiinnostunut sinun ”slim-hoikka”vartalostasi. Joten pukeudu millaiseen säkkiin vain ikinä mielesi tekeekin. Me muut taas haluamme pukeutua tyylikkäästi, mikä ei tarkoita paljastavaa tai pintaa nuolevaa pukeutumista.

Vierailija
302/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ikävä kyllä suurin osa kohderyhmästä eli aikuisista on keskivartalolihavia. Silloin ei tyköistuvat vaatteet sovi päälle, vaan muoto on säkki sekä vaatteella että vartalolla.

Miksi sitten on valittu se sama kohderyhmä kuin kaikilla muilla? Kyllä muunkin muotoisia ihmisiä on olemassa. Jos ei olisi, niin ei mikään henkkamaukkakaan pärjäisi. Sitä paitsi firmoilla voi olla useampia mallistoja eri vartalotyypeille, tyyleille, ikäkausille jne. Miksi pitäisi kaikki tunkea samaan muottiin? En minä ainakaan ole ikinä ostanut näitä Nanson kukkatunikoita tai Marimekon tasaraitapaitoja. 

ap

Näiden merkkien kohderyhmä on keskituloiset Keski-ikäiset. Ei sitä niin vaan uudelleenbrandata teineille.

No nyt on aika kapea käsitys tästä ihmisryhmästä. Olen itsekin keskituloinen ja keski-ikäinen. Ostaisin tosi mielelläni kotimaisia vaatteita, mutta en löydä mieleisiä ainakaan isoilta merkeiltä. Se on pettymys.

ap

Etkö siis ymmärrä olevasi marginaalissa?

60+% aikuisista on ylipainoisia.

Ihmiset käyttävät keskimäärin vaatteisiin 63e kuukaudessa (https://www.talouselama.fi/uutiset/suomalainen-kuluttaa-vaatteisiin-63-…)

Laskepa siitä montako keski-ikäistä normaalipainoista naista löytyy, joilla on varaa vaikka 200 euron mekkoon. Kyllä valmistajat laskevat hyvin tarkkaan mille on todennäköisesti tarpeeksi menekkiä ja mille ei.

Miksi tästä tuli painokeskustelu? Minun mielestäni trikootunikat ja säkkivaatteet ei pue ylipainoista ihmistä sen paremmin kuin hoikkaakaan, omasta painostani en ole kertonut ketjussa mitään. Kyllä lihavakin ihminen voi haluta pukeutua kauniisti. Lihavassakin vartalossa voi korostaa parhaita kohtia, mitä nämä suomalaiset vaatteet ei kyllä todellakaan tee. Ne tekee kaikista sellaisia maatuskamummoja.

ap

Tukevalle tai lihavalle henkilölle (tämä voi olla mieskin) pystyy varmasti tekemään vaatteita, jotka näyttävät hyvältä päällä. Mutta se maksaa! Pitäisi olla hyvätasoinen vanhanajan ompelija tai räätäli tekemässä vaate asiakkaan mittojen mukaan. Ikävä kyllä loppulasku on useimmille liian suuri. Tavllisten ihmisten käyttövarat ovat tässä maassa tosi niukat. Ensin maksetaan asumiskulut, sitten sähkölasku, puhelin ym pakollinen. Sen jälkeen ostetaan ruokaa ja viimeisenä tulee vaatepuoli. Vaatteisiin ei jää juuri lainkaan rahaa.

Höpönlöpön. Olen keskivartalolihava ja tiedän tasan tarkkaan millaisissa vaatteissa näytän hyvältä. Trikoossa ja säkkivaatteissa en näytä. Ihan tavallisista kaupoista ostan kaikki vaatteeni enkä maksa niistä kovinkaan paljoa. Ei ole yhtään sen kalliimpaa laittaa se vyötärökaitale vähän korkeammalle tai tehdä A-mallisia hameita, kuin ommella samasta kankaasta säkkejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi "kaunisvartaloinen slim-hoikka" nainen ei saisi pukeutua tuollaiseen muodikkaaseen oversized-mekkoon? Onko "kaunisvartaloisella slim-hoikka" naisella jokin velvollisuus tuoda "kaunis slim-hoikka vartalo" muiden tarkasteltavaksi?

Haloo, kukaan ei ole kiinnostunut sinun ”slim-hoikka”vartalostasi. Joten pukeudu millaiseen säkkiin vain ikinä mielesi tekeekin. Me muut taas haluamme pukeutua tyylikkäästi, mikä ei tarkoita paljastavaa tai pintaa nuolevaa pukeutumista.

En tiedä, keitä lasket ”meihin muihin”, mutta minä en ainakaan halua kuulua samaan porukkaan noin moukkamaisesti toisille puhuvan ihmisen kanssa.

Vierailija
304/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi läski keskivartalolihava. Ei ne suorat kaavut tai ylipäänsä liian väljät yläosat sovi varsinkaan lihavalle. Näyttää entistä suuremmalta. Itseä pukee parhaiten sellainen kevyesti a-linjainen mekko, jossa kapein kohta heti rintojen alapuolella. Tällaisia ei vaan löydä kovinkaan helposti. Ja voi kun niissä olisi pituutta kunnolla! H&M, Tokmannin Ivanahelsinki ja Prisma ovat ne paikat, joista itse löydän sopivia vaatteita. Rahaa ei valitettavasti ole paljoa laittaa vaatteisiin.

Mäkin yritän aina etsiä tällaisia, mutta niitä ei tosiaankan ole helppo löytää! Nyt kun kietaisumekot on muotia niin niissä on välillä sellaisia, mitkä sopii keskivartalolihavalle. Mullakin paras olisi jos kapein kohta olisi vähän rintojen alapuolella, pituutta takapuolen yli. Ei liikaa kangasta, koska se säkkimäisyys tekee vielä lihavamman näköiseksi. Kapeahkon kokopitkät hihat. Trikoo on aivan mahdoton, koska se korostaa kaikkia makkaroita ja pahimmassa tapauksessa napakin näkyy sellaisena kuoppana paidassa. 

Trikoovaatteen alle tarvitaan muotoilevat alusvaatteet esim spanxit. Ylipäätään kaikki vaatteet laskeutuu paremmin niin.

Vierailija
305/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1980-luvulla sai vielä istuvia ns räätälöityjä hameita. Oli paljon vaatetehtaita. Nykyään voi ostaa kirpputorilta niin kutsuttua vintagea ja muodistaa ompelijalla. Painoni on täsmälleen sama kuin 1977 eli 54 kg (168 cm) , mutta selkä on mennyt notkoon ja kehon koostumus muuttunut lässähtäen liikunnadta huolimatta. Kokoni on nyt suurempi, mutta telttaan en pukeudu enkä käytä isoja kuvioita.

Vierailija
306/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, keitä lasket ”meihin muihin”, mutta minä en ainakaan halua kuulua samaan porukkaan noin moukkamaisesti toisille puhuvan ihmisen kanssa.

No sitten et kuulu siihen porukkaan. Eikö ole hyvä asia, että jokainen saa pukeutua kuten haluaa, kunhan säädyllisyyden rajoissa liikkuu? Jos haluaa pukeutua säkkimaisiin kauhtanoihin, kukaan ei sitä estä. Toivoisin, että meille tyylikkäiden ja istuvien vaatteiden ystäville löytyisi myös vaatevalikoimaa. Siitähän tässä ketjussa on kysymys.

Vierailija
307/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Värit ja printit on usein myös kamalia. Minulle sopii lämpimät sävyt ja niitä on vaikea löytää. Vaatekaupan myyjät on ihmeissään, miten suomalaiselle voikin sopia niin hyvin lämpimät sävyt. Tuskin olen ainut.

Vierailija
308/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta katselin suomalaisia vaatteita(joista monet ommellaan ulkomailla) ja tottahan se on. Tunikaa, legginssejä kuosilla jotka muistuttavat verhoja tai lastenvaatteita. Sitten on tylsiä yksivärisiä trikoopaitoja, kauluspaitoja, huppareita, samanlaisia löytyy Prismasta. Ovathan ne kotimaisia, ehkä laadukkaampia ja ainakin kalliimpia mutta aivan järkyttävän tylsiä. Puuttuuko suunnittelijoilta halu tai taito tehdä vaatteita joissa olisi edes jokin "juttu".

Vierailija
309/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi läski keskivartalolihava. Ei ne suorat kaavut tai ylipäänsä liian väljät yläosat sovi varsinkaan lihavalle. Näyttää entistä suuremmalta. Itseä pukee parhaiten sellainen kevyesti a-linjainen mekko, jossa kapein kohta heti rintojen alapuolella. Tällaisia ei vaan löydä kovinkaan helposti. Ja voi kun niissä olisi pituutta kunnolla! H&M, Tokmannin Ivanahelsinki ja Prisma ovat ne paikat, joista itse löydän sopivia vaatteita. Rahaa ei valitettavasti ole paljoa laittaa vaatteisiin.

Mäkin yritän aina etsiä tällaisia, mutta niitä ei tosiaankan ole helppo löytää! Nyt kun kietaisumekot on muotia niin niissä on välillä sellaisia, mitkä sopii keskivartalolihavalle. Mullakin paras olisi jos kapein kohta olisi vähän rintojen alapuolella, pituutta takapuolen yli. Ei liikaa kangasta, koska se säkkimäisyys tekee vielä lihavamman näköiseksi. Kapeahkon kokopitkät hihat. Trikoo on aivan mahdoton, koska se korostaa kaikkia makkaroita ja pahimmassa tapauksessa napakin näkyy sellaisena kuoppana paidassa. 

Trikoovaatteen alle tarvitaan muotoilevat alusvaatteet esim spanxit. Ylipäätään kaikki vaatteet laskeutuu paremmin niin.

Hyi hitto että kuulostaa mummomaiselta ja epämukavalta. Ennemmin ostan riittävän väljiä vaatteita.

Vierailija
310/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni nimenomaan pitäisi korostaa niitä muotoja (on sitten hoikka tai ylipainoinen) ja lisätä kangasta sinne, mihin haluaa enemmän huomiota. Esim. pienirintaiselle vartalonmyötäinen paita jossa rintamuksessa röyhelöä tai leveäharteiselle ei mitään paitaa missä röyhelöä olkapäillä ja leveyttä enemmän alaosaan. Jos haluaa enemmän tiimalasia kroppaan niin sitten joku näkyvä vyö (tai solmittava nauhakin riittää). 

Vierailija
311/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset vaatteet ovat kyllä rumia ja kalliita.

Naisten kengätkin on kuin tehty työkengiksi joillekin parkkipirkoille ja vanginvartijoille, lättäkoroin ja "tukevin lestein". Ainakin kestää vuosia, mutta estetiikka on kaukana esim italialaisista  tai ranskalaisista.

Ehkä suurin osa suomalaisista naisista arvostaa terveitä jalkoja ja liikkumisen helppoutta ja turvallisuutta. Talvikelillä harva haluaa tai pystyy lasten kanssa liikkumaan korkokengillä. Lisäksi kengät maksaa paljon, silloin ostetaan vuosia kestäviä neutraaleja kenkiä jotka käy monien asujen kanssa. Normaali terve aikuinen ei ole huonon itsetunnon omaava muotipelle. Moni sipsuttelee talvella korkokengillä ja kuvittelee saavansa katseita tyylikkään ulkomuodon vuoksi kun tosiasiassa toiset katsoo että onpa typerä vaatetus Suomen keliin.

Korkokenkien tarkoitus on saada naisen lantio keinahtelemaan kävellessä. Tämä herättää miehissä miellyttäviä hm...  tuntemuksia. Aiheesta puhuttiin kerran suoraan eräässä pohjoismaisessa kuluttajalehdessä.

Vierailija
312/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tossa marimekon mekossa on muodikasta..?

Vierailija
313/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä siitä, että kirjavat ”poppanavaatteet” pukevat lopulta harvoja. Ja materiaaleissa olisi todella päivittämisen varaa, miksi kuluttajille yritetään myydä tunkkasia trikoita Finnish Designina? Ja olen ollut alalla 15 vuotta, joten tiedän, mitä sylttytehtaalla tapahtuu. Design-pesua, viherpesua ja tuotannon valvonta ihan retuperällä. Vaihdoin 4 vuotta sitten alaa, koska oma etiikka ei vaan enää kestänyt niin kuluttavaa tuotantomallia.

Haluaisin silti tukea suomalaista vaateteollisuutta, vaikka se sitten käsittäisi vain suunnittelun ja malliompelun. Mielestäni Katri Niskasella on kauniita vaatteita myynnissä, ja lookki on sellainen ajattoman ylellinen ja naisellinen skandi. Hyvä Katri! Tulispa kosinta, jotta voisin pukeutua suunnittelemaasi hääpukuun, haha. Tykkäsin myös Almadan neulemallistosta. Ja Sauson käsineet on klassikkoja. Terhi Pölkin kengät kauniita. Muitakin varmasti on, nämä tulivat ensimmäisinä mieleen. Nämä merkit vertautuvat esim. Tiger of Swedenin ja Filippa K:n hintatasoon pohjoismaisista kilpailijoista, ja niissä on sellaista vähäeleistä eleganssia. Ehkä joku jo ehtikin kommentoida nämä, en lukenut koko ketjua läpi.

Voisko listata merkkejä, jotka tarjoavat muutakin kuin ”poppanaa”?

Vierailija
314/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavinta katsella lihavia naisia sellaisissa tiukoissa pitkissä paidoissa sillä se kangas menee joka ihrapoimun väliin ja näyttää siltä että naisella on kolmekin pelastusrengasta paidan alla päällä :P

Vierailija
315/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisten kengätkin on kuin tehty työkengiksi joillekin parkkipirkoille ja vanginvartijoille, lättäkoroin ja "tukevin lestein". Ainakin kestää vuosia, mutta estetiikka on kaukana esim italialaisista  tai ranskalaisista.

Ehkä suurin osa suomalaisista naisista arvostaa terveitä jalkoja ja liikkumisen helppoutta ja turvallisuutta. Talvikelillä harva haluaa tai pystyy lasten kanssa liikkumaan korkokengillä. Lisäksi kengät maksaa paljon, silloin ostetaan vuosia kestäviä neutraaleja kenkiä jotka käy monien asujen kanssa. Normaali terve aikuinen ei ole huonon itsetunnon omaava muotipelle. Moni sipsuttelee talvella korkokengillä ja kuvittelee saavansa katseita tyylikkään ulkomuodon vuoksi kun tosiasiassa toiset katsoo että onpa typerä vaatetus Suomen keliin.

Korkokenkien tarkoitus on saada naisen lantio keinahtelemaan kävellessä. Tämä herättää miehissä miellyttäviä hm...  tuntemuksia. Aiheesta puhuttiin kerran suoraan eräässä pohjoismaisessa kuluttajalehdessä.

Ainakin minä osaan ketkuttaa prcettäni ihan lättäpohjaisilla kengilläkin kulkiessani.

Vierailija
316/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ylpeä suomalaisten naisten itsellisyydestä, kun ei tarvitse lähteä pilaamaan jalkojaan ja selkäänsä miesten miellyttämiseksi. Olen käyttänyt korkokenkiä hyvin harvoin ja nyt viisikymppisenäkään minulla ei ole mistään liikavarpaista tietoakaan. Jalkaterät on terveet. Jos olisin kaikki työpäivät keikkunut koroissa, ei varmasti olisi.

Vierailija
317/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.

On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.

Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?

Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?

Heh, no jopas sentään, mun seksikkäällä miehellä on Paavo pesusieni-paita ja itselläni on mekko, jossa on muumeja. Tykkään väljistä malleista vaatteissa, Marimekko ja R collection on oikein hyvä merkki itselleni. Minun talvitakki näyttää aamutakilta ja useimmat muutkin on oversize.

Eikä minua haittaa ollenkaan vaikka jonkun esteettistä silmää häiritsee. Sisällä kaavuissani olen sutjakassa kunnossa, mutta en vain halua korostaa vartaloani tyköistuvilla vaatteilla. Pääasia, että itsellä on hyvä olla.

Hyvin hoikalla itseasiassa nuo väljät oversize mallit usein näyttääkin kivalta. Mut ainakin itsellä ne ei kertakaikkiaan toimi kun tietyissä osaa kehoa on niin paljon runsautta , että vaatteen istuvuus (laskeutuvuus) kärsii. Eli jos vaate on vaikka lantion alueelta juuri sopivan väljä , se on aivan ylimitoitettu vyötärön kohdalta . Tavallaan tämmönen oversize siis toimii vaan hyvin sopusuhtaisella / hoikalla.

Itse näytin väljissä vaatteissa entistä laihemmalta, kun painoindeksi oli reilu 17. Vartalonmyötäisissä vaatteissa näytin enemmän hoikalta ja paljon terveemmältä. Voi tietysti olla, että vartalotyyppi vaikuttaa tähän.

Vierailija
318/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://fi.pinterest.com/pin/341992165463848030/

Mä en suostuis käyttämään tätä edes yöpaitana :( ja mikä hinta? yli 200 e??

Hyi hitto! Tämän täytyy olla jokin sairas vitsi!

Vierailija
319/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://fi.pinterest.com/pin/341992165463848030/

Mä en suostuis käyttämään tätä edes yöpaitana :( ja mikä hinta? yli 200 e??

Hyi hitto! Tämän täytyy olla jokin sairas vitsi!

Ihana. Ottaisin heti jos vain saisin. Marimekon vaatteet myydään koko ajan loppuun hinnasta huolimatta, joten kyllä noille on omat asiakkaansa.

Vierailija
320/1217 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaa, kun sesonki alkaa taas vaihtua ja pitäis miettiä mitä keväällä/kesällä pitää päällä. Yököttää kaupan retkut. Miten pukeudun ja mistä löydän kaunista vaatetta, kun kaikki myynnissä oleva on polyesterilumppua, kukertavankirjavaa hörsöä tai trikookaapua. Sais talvi vaan jatkua ikuisuuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi