Miksi suomalaiset vaatemerkit tekee pelkkiä trikootunikoita tai muodottomia säkkejä?
Nyt Finlaysonkin on lähtenyt vaatealalle ja nehän on kaikki samaa sarjaa kuin tavan nansot ja marimekot. Ei mitään mielenkiintoista uutta ole uskallettu edes yrittää, vaan sitä samaa trikoorättiä ja valtavia telttoja. Miksi?!
Kommentit (1217)
Voi kumpa tehtäisiin kauniita tavallisia vanhan mallisia mekkoja aikuisillekin...ja vieläpä sellaisia joissa ei ole raitoja palloja, värikkäitä printtejä yms.
Halpoja ja nopeita tehdä. Ei vaadi paljoa osaamista + Suomen verotus pitää siitä huolen että täällä ei kannata yrittää
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset vaatteet ovat kyllä rumia ja kalliita.
Naisten kengätkin on kuin tehty työkengiksi joillekin parkkipirkoille ja vanginvartijoille, lättäkoroin ja "tukevin lestein". Ainakin kestää vuosia, mutta estetiikka on kaukana esim italialaisista tai ranskalaisista.
Ehkä suurin osa suomalaisista naisista arvostaa terveitä jalkoja ja liikkumisen helppoutta ja turvallisuutta. Talvikelillä harva haluaa tai pystyy lasten kanssa liikkumaan korkokengillä. Lisäksi kengät maksaa paljon, silloin ostetaan vuosia kestäviä neutraaleja kenkiä jotka käy monien asujen kanssa. Normaali terve aikuinen ei ole huonon itsetunnon omaava muotipelle. Moni sipsuttelee talvella korkokengillä ja kuvittelee saavansa katseita tyylikkään ulkomuodon vuoksi kun tosiasiassa toiset katsoo että onpa typerä vaatetus Suomen keliin.
Vaatteita hankkiessa etsin vintagea eli vanhempaa vuosikertaa ajalta, jolloin oli kunnollinen kaavoitus, laadukkaat kankaat ja huolellinen viimeistely. Nykyisestä retkuvalikoimasta ei kelpaa mikään sillä laatu on joka suhteessa onnetonta. Paras hinta/laatusuhde on supermarkettien vaateosastolla, jos jotain uutta on pakko ostaa.
Neppareita oli ennen lähinnä vauvojen potkupuvuissa, nyt myös aikuisten pukeutumisessa korvaamassa napit. Huh, huh mitä linssiin viilaamista, kun sellaistenkin karjakkomallisten kaapujen hinta huitelee satasissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt muotia.
https://www.r-collection.fi/product/4358/silje-silkkimekko-syreeni
Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.
Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.
Kuin suoraan sikalasta.
Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.
Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta.
Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.
Ikävä pilata ilosi mutta sikatilan emännät ja muutkin maatilalliset on kyllä nykyään yleensä ihan hoikkia ja hyvännäköisiä. Raskas liikuntaa fyysisesti vaativa työ pitää hoikkana. Sen sijaan kaupunkilaiset sikaemännät, joilla löytyy yleensä pikkukaupungeista, vähän liikuntaa vaativista matalapalkkaisista toimistotöistä, tai vaikka kulttuurialalta.
Keskimäärin kaupunkilaiset ovat selvästi hoikempia kuin maalaiset. Ne matalapalkkaiset kulttuurityöläiset yleensä liikkuvat paikasta toiseen kävellen tai pyörällä, kun taas maalla kaikkialle mennään autolla. Lisäksi maalla on edelleen perinteenä syödä samalla tavalla kuin silloin kun työ tehtiin lihasvoimalla. Huolestuttavinta on, että maaseudun lapsista jopa puolet on ylipainoisia.
T. Maalla syntynyt, kaupunkiin muuttanut.
Kyllä se on kuule niin että myös matalapalkkaisuus, urbaani köyhyys/työttömyys ja yksinäisyys sekä kulttuurialla yleiset mielenterveysongelmat lääkityksineen aiheuttavat ylipainoa. Myös kaupallisella alalla, johtamisen alalla, humanistisella ja kulttuurialla vallitseva yleinen matalampi älykkyys, tunteellisuus ja pienten piirien pakkososiaalisten suhteiden luoma ahdas karsina aiheuttavat ylipainoa.
Lapsista tässä(kään) nyt ei taaskaan ollut kyse ollenkaan. Ihmeellistä että ne pitää tunkea naistenvaatteita koskevaan keskusteluun.
Ihmeellistä on ainoastaan se että naisten paino, ammatti, koulutus ja asuinpaikka liittyy mitenkään vaatekeskusteluun. Hävetkää kaikki edelliset!
Vierailija kirjoitti:
Naisten kengätkin on kuin tehty työkengiksi joillekin parkkipirkoille ja vanginvartijoille, lättäkoroin ja "tukevin lestein". Ainakin kestää vuosia, mutta estetiikka on kaukana esim italialaisista tai ranskalaisista.
Onneksi edes täällä tehdään suurin piirtein jalan muotoisia kenkiä eikä ole pakko tunkea varpaita kapenevakärkiseen kenkään ja kärsiä sitten vääntyneistä varpaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne sopii kaikille vartaloille.
Ei todellakaan sovi.
Itse olen vartalotyypiltäni dramatic ja minulle sopii siis vartalonmyötäiset parhaiten.Dramatic, anna mun kaikki kestää! 😂
Laittakaa nyt joku linkkiä että miltä tuollainen näyttää. 😄
Mulla on täydellinen kroppa ja kaikki, siis aivan kaikki teidän dissaamat säkkivaatteetkin näyttää mun päällä todella hyvältä.
Siksi ap, kun vain ne menee Suomessa kaupaksi.
Kaikki monimutkaisempi tulee liian kalliiksi valmistaa Suomessa, ei löydy yrittäjiä niitä valmistamaan.
Miun mammalla oli itse ommeltu kietaisumallinen navettatakki jo noin viisikymmentä vuotta aikaisemmin kuin Diane von Furstenberg lanseerasi samalla periaatteella toimivan kietaisumekkonsa. Marimekot, vuokot ja finlaysonit ovat sitä samaa kotikutoista maalaisperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan sovi.
Itse olen vartalotyypiltäni dramatic ja minulle sopii siis vartalonmyötäiset parhaiten.Dramatic, anna mun kaikki kestää! 😂
ai sinulla on joku tyyppivartalo. minä taas olen ainutlaatuinen lumihiutalec.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan sovi.
Laittakaa nyt joku linkkiä että miltä tuollainen näyttää. 😄
vihreä Hulk
Vierailija kirjoitti:
Halpoja ja nopeita tehdä. Ei vaadi paljoa osaamista + Suomen verotus pitää siitä huolen että täällä ei kannata yrittää
Ei se yksin verotuksesta kiinni ole. Vaan myös tuotantokustannuksista.
Työntekijöiden palkkaaminen on erittäin suuri menoerä yrityksille, kaikkineen sivukuluineen ja Suomessa on lisäksi työehtosopimukset.
Halpamaissa vastaavia ongelmia ei aina ole, siellä tehdas-ja valmistustyö on halvempaa, sillä halpamaissa palkkataso on yleisesti halvempi ja kehno.
Suomessa ei vaateteollisuus enää kannata, se on ollut selvää jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs jos etsisit vähän pienempiä suomalaisia tekijöitä. Paapii, Verso... nää nyt tuli ekana mieleen, kyllä heilläkin on tunikoita, mutta enemmän tyköistuvampaa. itse olen hurahtanut heidän kuoseihinsa, mutta säkkimäisyyteni takia en mahdu vaatteisiin, vielä.
On niitä taatusti muitakin olemassa, kunhan vaan etsii. Eikä älyttömän kalliitakaan.
Just. Paapii? Ne on kaikki nimettykin taaperoille. Guggelista ja Piipulia. Kuosit kuin lastentarhasta. Miksi aikuisen naisen tulisi pukeutua kuin taapero? Ehkä joku haluaa ja se on täysin Ok, mutta miksi nämä brändit olettaa että kaikki heidän potentiaaliset asiakkaat, kaikki naiset?
Miettikää toisinpäin. Mies joka on kokoa M ja pukeutuisi XXXL kaapuun, tai mies joka pukeutuu lastenvaatteisiin. Esim paita, jossa hymyileviä traktoreita tai Paavo Pesusieni? Onko turn off?? Onko seksikäs?
Heh, no jopas sentään, mun seksikkäällä miehellä on Paavo pesusieni-paita ja itselläni on mekko, jossa on muumeja. Tykkään väljistä malleista vaatteissa, Marimekko ja R collection on oikein hyvä merkki itselleni. Minun talvitakki näyttää aamutakilta ja useimmat muutkin on oversize.
Eikä minua haittaa ollenkaan vaikka jonkun esteettistä silmää häiritsee. Sisällä kaavuissani olen sutjakassa kunnossa, mutta en vain halua korostaa vartaloani tyköistuvilla vaatteilla. Pääasia, että itsellä on hyvä olla.
En kyllä voisi edes ajatella seksiä miehen kanssa, joka pukeutuu Paavo Pesusieni vaatteisiin. Tai niihin muumeihin.
Eihän tässä ole kyse siitä, etteikö jokainen saisi pukeutua miten haluaa, vaan missä tänä päivänä ovat ne laadukkaat, kauniisti leikatut aikuisen naiset vaatteet, jotka ei ole mallia säkki ja taaperon pallotunika? Miksi brändit olettaa, että naiset haluaa pukeutua kuin lapset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on nyt muotia.
https://www.r-collection.fi/product/4358/silje-silkkimekko-syreeni
Onpas karsea. Etenkin tuo musta mekko takaapäin kuvattuna on kuin joku laatikko, jonka sisälle on piiloutunut joku olio maiharit jalassa.
Mallitkin näyttävät niin iloisilta. Päässä pipo, jalassa maiharit, lenkkarit tai läskipohjasandaalit.
Kuin suoraan sikalasta.
Mä tykkäsin jotenkin tosi paljon, kun siellä R-Collectionin malleissa oli se yksi tukevampi nainen, josta tuli sellainen topakka vaikutelma ja helposti mieleen, että siinä on sikatilan emännän prototyyppi. (Vaikka ainoa tuntemani sikatilan emäntä on normaalipainoinen ja sporttinen, niin se oma mielikuva ei silti helpolla horju.) Mua ilahdutti tämä malli nimenomaan siksi, että itselläni on melkolailla samanmallinen kroppa ja yhtä tukevassa kunnossa olen itsekin. Oli kiva nähdä vaatteita tällaisenkin mallin päällä ja joku niistä mekoista näytti ihan asialliselta.
Erityisesti lihavien ihmisten kohdalla sen vaatteen istuvuudella on iso merkitys. Jouduin vähän päälle 100-kiloisena ostamaan mekon äitini hautajaisiin ja oli ihan uskomaton tunne, kun löytyi mekko, joka sai minut kuhmuraisesta ja lihavasta vartalosta huolimatta näyttämään tyylikkäältä! Tietenkin se maksoi 300€ ja oli joku kotimainen merkki, mutta mieskin kotona hämmästeli miten hyvältä näytin siinä mekossa ja sain siitä muiltakin paljon suitsutusta.
Kun sitten 25 kiloa kevyempänä raakkasin vaatekaapistani liian isoksi jääneitä vaatteita pois, niin tuo mekko ja hieman hohtava, vaalea pellavasekoitejakku olivat ainoat, jotka säästin ja vein tutulle ompelijalle pienennettäväksi. 150€ maksoi niiden pienentäminen, uusina olin maksanut niistä yhteensä 460€. Molemmat olivat niin laadukkaita ja mieluisia, että mieluummin satsasin ompelijaan kuin luovuin niistä kokonaan.
Ikävä pilata ilosi mutta sikatilan emännät ja muutkin maatilalliset on kyllä nykyään yleensä ihan hoikkia ja hyvännäköisiä. Raskas liikuntaa fyysisesti vaativa työ pitää hoikkana. Sen sijaan kaupunkilaiset sikaemännät, joilla löytyy yleensä pikkukaupungeista, vähän liikuntaa vaativista matalapalkkaisista toimistotöistä, tai vaikka kulttuurialalta.
Keskimäärin kaupunkilaiset ovat selvästi hoikempia kuin maalaiset. Ne matalapalkkaiset kulttuurityöläiset yleensä liikkuvat paikasta toiseen kävellen tai pyörällä, kun taas maalla kaikkialle mennään autolla. Lisäksi maalla on edelleen perinteenä syödä samalla tavalla kuin silloin kun työ tehtiin lihasvoimalla. Huolestuttavinta on, että maaseudun lapsista jopa puolet on ylipainoisia.
T. Maalla syntynyt, kaupunkiin muuttanut.
Kyllä se on kuule niin että myös matalapalkkaisuus, urbaani köyhyys/työttömyys ja yksinäisyys sekä kulttuurialla yleiset mielenterveysongelmat lääkityksineen aiheuttavat ylipainoa. Myös kaupallisella alalla, johtamisen alalla, humanistisella ja kulttuurialla vallitseva yleinen matalampi älykkyys, tunteellisuus ja pienten piirien pakkososiaalisten suhteiden luoma ahdas karsina aiheuttavat ylipainoa.
Lapsista tässä(kään) nyt ei taaskaan ollut kyse ollenkaan. Ihmeellistä että ne pitää tunkea naistenvaatteita koskevaan keskusteluun.
Aijai, nyt taisi kolahtaa työttömään maalaiseen.
Vierailija kirjoitti:
Siksi ap, kun vain ne menee Suomessa kaupaksi.
Kaikki monimutkaisempi tulee liian kalliiksi valmistaa Suomessa, ei löydy yrittäjiä niitä valmistamaan.
Jos ulkomailla taas valmistetaan, siellä voidaan osatakin tehdä muotolaskoksia, vuorituksia ynnä muita tyylikkään mekon yksityiskohtia siedettävään hintaan. Siitä huolimatta kyllä jämpti on niin, että kannattavinta on se kun ui g uurior jat ompelevat parin sauman trikoo- tai pöytäliinateltat Suomeen saakka, vai mitä Marimekko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista naisista on läskejä
deal with it
Myös me muut tarvitaan vaatteita. Suurin osa ei ole yhtä kuin kaikki. Ei vaan voi pukeutua telttaan, jossa on pieni kaula-aukko, kun on isot rinnat, kapea vyötärö ja leveä lantio.
Tuo on vaikein vartalomalli jolle löytää vaatteita. Mutta kokeile noita kietaisumekkoja ja nyt on sellaisia mekkoja joissa on vyö tai kavennus vyötärön kohdalla ja väljähkö alaosa. Tsekkaa noi mitä laitoin yllä, eli suomalaiset merkit Hálo, Uhana, yms.
Mitä vaikeeta tossa on? PItää lisätä vain vyö, ja näytät hoikalta siinä säkissäkin.
Katsoin juuri Etsystä, siellä voi näköjään rajata tosi hyvin millaisen mallin, minkä pituisen, kokoisen, värisen jne jne jne haluaa. Voi jopa katsoa vain taskulliset mekot. Ihan mahtavaa! Ja aluerajaus tietysti Eurooppa.
Vierailija kirjoitti:
Aika monilla suomalaisilla vain on geneetisistä syistä johtuen leveä ja usein myös rintava jalka. Italialaiset ja ranskalaiset ovat paljon sirompia, katsokaapa käydessänne siellä. Monen suomalaisen on ollut vaikea löytää kaupasta sopivia kenkiä sen jälkeen, kun oman maan kenkätehtaat lopettivat. Ulkomaiset Ecco-kengät olivat hyviä, mutta jossain vaiheessa valmistaja alkoi käyttää niihin hyvin kovaa nahkaa. Viimeiset ostamani Eccot aiheuttivat kipua jalkoihin. Suutarin mukaan tilanne oli toivoton, joten kegät saivat mennä.