Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa

Vierailija
12.03.2022 |

ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.

Kommentit (761)

Vierailija
61/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne sähkölaitteet on kielletty palovaaran takia. Yöpyminen jossain lattialla haittaa hoitajien työtä ( ja mahdollisesti talossa on joku maksimihenkilömäärä) ja karkit on varmaankin kielletty terveydentilan takia? Onko mummollasi II-tyypin diabetes?

Vangeilla selleissäkin saa olla televisiot, mutta vanhuksilla muka palovaaran takia huoneissaan ei? Miettikää nyt oikeasti, millä tolalla maamme vanhustenhoito on.. :(

Vierailija
62/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Realismia kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Tämä oli tavanomaisia käytäntöjä puolustavan puheenvuoro. Muuten hyvä, mutta ei siellä mitään aamupuuroja keitellä, tuskin kahviakaan. Keskuskeittiöstä ne tulevat, tai sen laitoksen omasta keittiöstä.

Nykyiset telkkarit sammuvat ihan itsekseen, ei niitä tarvitse kenenkään käydä sammuttamassa.

On  tämä kuitenkin parempi vaihtoehto kuin se, jossa kaikki kiskottiin ylös sängystä seitsemäksi,  koska silloin tulivat siivoojat töihin.

Niin, että mä en tiedä miten mun omalla työpaikalla tehdään? Mietis nyt vähän. Mä kerroin vain tosisasioita ja realismia hoitoalasta.

Mä olen töissä yksityisessä hoivakodissa jossa on toki oma keittiö, mutta sinne tulee työntekijät seitsemäksi. Puuro, kahvi ja leivät pitää olla valmiina kun aamuvuoro tulee, että saavat sitten nopeasti aamupalaa ensimmäisille. Eli kuka nuo tekee sitten valmiiksi? Niin aivan, no tietenkin yököt. Joten älä yritä päteä kun et tiedä jokaista Suomen hoitoalan yksikköä.

Ei ole jokaisen telkkarissa sitä ajastusta tai sitten asukas on nukahtanut jolloin yökkö sammuttaa telkkarin. Uskomatonta, eikö vain. 

Kävin keikkailemassa yökkönä ja kyllä,mulle kuului puuron keitto aamuksi,samoin voileipien laitto. Yöllä pesin pyykkiä ja pari-kolme kertaa kiersin. Telkkareita ei ollut mutta radiot oli,niitä sammuttelin.

Eivät kaikki paikat ole samanlaisia,mutta tuskin talojen keittäjät ennen seitsemää tulevat,että saisi puurot seitsemäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. 87-vuotias appeni asuu palveluasunnossa ja hänellä on telkkari, mieheni eli hänen poikansa on ollut siellä yötä (emme asu samalla paikkakunnalla apen kanssa), myös karkkia on ollut. Ei kuulosta ihan lailliselta tuo ap:n kertoma.

Vierailija
64/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Televisio voi syttyä palamaan ja keksiin voi tukehtua.

Laitoksenkin töllö voi syttyä ja hoitaja tukehtua leipäänsä.

Mummun kohdalla jos tukehtuminen tulee, niin pääseepähån kurjuudesta pois.

Minä olen päättänyt, että jos tuommoiseen joudun niin teen oman ratkaisun.

Vierailija
65/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.

Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!

Vierailija
66/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. 87-vuotias appeni asuu palveluasunnossa ja hänellä on telkkari, mieheni eli hänen poikansa on ollut siellä yötä (emme asu samalla paikkakunnalla apen kanssa), myös karkkia on ollut. Ei kuulosta ihan lailliselta tuo ap:n kertoma.

Kyllä, kyllä ja kyllä.

Nuoremmat polvet eivät tiedä noita vanhusten asumisen eri tasoja.

On palvelutaloja, hoitokoteja, hoivakoteja, tehostettua palveluasumista, joissa hoitaja paikalla  7/24.

Hoivakodeissa on yleensä suuri tila aula tai olohuone,  jossa on yhteinen telkkari ja jossa kaikki ruokailevat ja kahvittelevat ja viettävät aikaa.

Silti kaikilla on oma yksityinen huone, jonne saa viedä omia tavaroita, kuten omat verhot, nojatuolin, joitakin lipastoja sun muuta,  mitä nyt siihen huoneeseen mahtuu.

Palvelutaloissa asuvat vanhukset täysin itsenäisesti, kaikki tavarat ja telkut sun muut ovat omia.

Vieraita saa olla käydä ja yöpyä miten vaan.

Eikä noita mitkään hoitajat määrää,  vaan kaikki sääännöt ja muut sovitaan siinä sopimukessa, mikä tehdään, kun vanhus hoito-hoivakotiin muuttuu.    Ne ovat yhteiset kaikille asukkaille.

Vierailija
67/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne sähkölaitteet on kielletty palovaaran takia. Yöpyminen jossain lattialla haittaa hoitajien työtä ( ja mahdollisesti talossa on joku maksimihenkilömäärä) ja karkit on varmaankin kielletty terveydentilan takia? Onko mummollasi II-tyypin diabetes?

Vangeilla selleissäkin saa olla televisiot, mutta vanhuksilla muka palovaaran takia huoneissaan ei? Miettikää nyt oikeasti, millä tolalla maamme vanhustenhoito on.. :(

Heh, olin suljetulla osastolla ja juttelin jonkun mielentilatutkimuksessa olevan kanssa. Sanoi miettivänsä sen mukaan kummassa paremmat olot istua tappotuomiotaan, ajan kuluessa siinä puhui päätyneensä siihen että vankila on parempi.

Vierailija
68/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Realismia kirjoitti:

No ei se ole mikään hotelli missä sukulaiset yöpyy! Pitäisi nyt järkikin sanoa. 

Se nyt on kylmä fakta, että ei aina voi kaikkia nostaa silloin kun nämä itse herää. Ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä jokaisen asukkaan mielen mukaan kun siellä on muitakin asukkaita. Meillä klo:6.30 on töissä vain kaksi yökköä ja aamuvuoro tulee seitsemäksi. Ei yököt ala nostelemaan pyörätuoli-ihmisiä vain siksi, että ovat hereillä. Siinä voi olla jo käveleviä muistisairaita sen verran liikkeellä, että ei ehdi yhden huoneessa olemaan. Pitää myös keittää aamupuuro ja kahvi, tehdä kirjaukset ja tosiaan katsoa hereillä olevien perään. Aamuhoitajat sitten nostaa ylös sen mukaan kuinka kukin on hereillä. Meillä ainakin menee nämä melko vakiintuneesti kun ne on aina yleensä ne samat jotka heräävät aikaisin ja ne saa nukkua pidempään jotka niin tykkäävät tehdä. Voi kuitenkin tulla muuttujia jolloin hommat viivästyy. Esim. sairauskohtaus tai joku sotkenut ulosteella kämppänsä.

Televisio ja kahvinkeitin meillä saa asukkailla olla huoneessa joten en kyllä ymmärrä miksi isoäidilläsi ei saa olla. Karkkeja on niillä jotka pystyvät niitä itse syömään turvallisesti. Suklaata on kyllä niilläkin jotka syövät soseruokaa koska suklaa sulaa suuhun. Valvoa saa sängyssä telkkaria katsoen jos kerran niin haluaa, yökkö sitten sammuttaa jossakin vaiheessa telkkarin. 

Olen ollut vastaavanlaisessa paikassa töissä. Pitää paikkansa, mitä tässä puhutaan, mutta aivan kamalalta tuntuu lukea sitä. Tässä juuri korostuu se valta, jota hoitajat käyttävät. 'Ei yököt ala nosteleen jne ' olen ollut sellaisessakin paikassa töissä, missä yököt aloittivat aamupesut ym vaatteiden vaihdot klo 4 yöllä oli asukas hereillä tai ei. Se niin helpottaa aamuvuorolaisten työtä, kerrottiin, kun ihmettelin. Kuka tahtoisi, että kesken unien vaihdetaan päivävaatteet, laitetaan silmätipat ym. Eikö muka ole päivällä aikaa??? Käsittämätöntä miten vieläkin kohdellaan vanhuksia erittäin ylimielisesti. Esimiehelle kertominen ei auta, käsky tulee sieltä, kun pitää tehdä tulosta pörssiyhtiöön, hoitajat eivät tästä mitään hyödy, saavat vain ikävän maineen työkaverin joukossa, kun puuttuvat asioihin. Töitä on joka vuorossa niin paljon, henkilökuntaa niin vähän, että tähän on tultu. Ja parannusta ei näy. 0,7 henkilöä/asukas ei toteudu juurikaan missään. Asia unohtuu.

Hienosti sivuutit mun teksistä sen, että sillä yököllä voi olla siellä vahdittavana omin jaloin kulkeva muistisairaus joka kulkee muita herätellen jos ei katso perään. Lisäksi pitäisi tehdä viimeiset kirjaukset, puuro yms. valmiiksi. Jos joku on vain sattunut heräämään, niin ei nosteta ylös jos ei kerran ole vaippa märkä tai vatsa toiminut. Siellä sängyssä voi makoilla myös hereillä. 

Se itsekseen kulkeva muistisairas voi muuten hajottaa toisten asukkaiden tavaroita ja siitähän poru sitten nouseekin kun on mummon maljakko tms. hajalla. Joidenkin kohdalla on vyölupa ja saa laittaa tuoliin vyöllä kiinni kun vauhti kiihtyy niin kovaksi eikä tällainen ihminen ota puhetta vastaan.

Vierailija
69/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut palvelutalossa töissä (ei yksityinen) ja ainoa minkä tuosta ymmärrän on, että mummoa ei nosteta heti tuoliin, kun herää. Ei aina vaan ehdi, vaikkei meillä mitään aamupalaa tehty, mutta tuohon aikaan oli viimeiset kirjaukset, kun yövuoro loppumassa. Muuten en ymmärrä miksei omassa huoneessa voi olla telkkaria tai kahvinkeitintä? Kun kyse ei ole muistisairaasta edes. Herkkukieltoakaan en ymmärrä, mutta tiedän, että sitä tapahtuu. Mun mielestä ihan sama mitä ihminen viimeisinä vuosinaan syö. AIka vähissä on ilon aiheet muutenkin. Huoneessa yöpymistä en ole ennen kuullut, mutta miksei? Mun mielestä kiva ajatus. 

Meillä kehva puolella saa olla yötä. Kaikki pelkää näitä öitä, koska yhdellä omainen vaatii puoleen yöhön palvelua itselleen. Yhdellä yöpyy narkisisko ja saa pelätä, ettei murtaudu lääkehuobeeseen tai ole aggressiivinen. Monia muitakin ongelmia on näiden satunnaisten poikaystävän kanssa, jotka haluaa yöpyä.

Telkkaria ei ole yhdellä, kun on jo kolme myynyt, kun rahat loppui.

Vierailija
70/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.

Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!

Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?

Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.

Vierailija
71/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi helvetti, tietenkään omaiset eivät voi yöpyä hoivakodissa. Ei se ole mikään omaisia majottava hotelli.

Vierailija
72/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?

Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.

Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.

Säännöt ne on sullakin, kuten myös vanhuksilla.

Vierailija
73/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä hoitokodissa on todennäköisesti monta muutakin, jotka heräävät klo 6.30. Hoitajat eivät luonnollisesti voi olla monessa paikassa yhtä aikaa. Onhan mummolla sellaiset hampaat, että pystyy syömään Marianneja? Monet omaiset tuovat täysin hampaattomalle kovia herkkuja ja sitten mäkättävät kun niitä ei voi tarjota. Muuten en ymmärrä herkkurajoituksia.

Vierailija
74/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läheisen hoivakodissa oli oma hella ja uuni. Tiskikone ja pakastin. Oli kahvinkeitin ja telkkaria sai katsoa milloin halusi. Oma pyykkikone. Malsoi kyllä enemmän, ikkunan avauskin laskutettiin. Mutta hyvä hoito ja tykkäsi olla ihan viimeiseen hengenvetoon asti. Ja ruokalassa oli hyvä ruoka, jossa sai omaisetkin syödä maksua vastaan.

Mutta jos läheisesi olisi kärsinyt muistisairaudesta, johon liittyy esimerkiksi innokasta ruoanvalmistusta - tai ainakin kippojen kasaamista kuumalle levylle - häneltäkin olisi poistettu lieden sulake, jollei keittiössään ole jo valmiiksi kytkintä, jolla sähköt hellaan saadaan esim. puoleksi tunniksi kerrallaan.

Vierailija
75/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut palvelutalossa töissä (ei yksityinen) ja ainoa minkä tuosta ymmärrän on, että mummoa ei nosteta heti tuoliin, kun herää. Ei aina vaan ehdi, vaikkei meillä mitään aamupalaa tehty, mutta tuohon aikaan oli viimeiset kirjaukset, kun yövuoro loppumassa. Muuten en ymmärrä miksei omassa huoneessa voi olla telkkaria tai kahvinkeitintä? Kun kyse ei ole muistisairaasta edes. Herkkukieltoakaan en ymmärrä, mutta tiedän, että sitä tapahtuu. Mun mielestä ihan sama mitä ihminen viimeisinä vuosinaan syö. AIka vähissä on ilon aiheet muutenkin. Huoneessa yöpymistä en ole ennen kuullut, mutta miksei? Mun mielestä kiva ajatus. 

Meillä kehva puolella saa olla yötä. Kaikki pelkää näitä öitä, koska yhdellä omainen vaatii puoleen yöhön palvelua itselleen. Yhdellä yöpyy narkisisko ja saa pelätä, ettei murtaudu lääkehuobeeseen tai ole aggressiivinen. Monia muitakin ongelmia on näiden satunnaisten poikaystävän kanssa, jotka haluaa yöpyä.

Telkkaria ei ole yhdellä, kun on jo kolme myynyt, kun rahat loppui.

Tämä. Yöpyvä omainen kuvittelee usein olevansa hotellissa vaikka periaatteessa yöpyjälle ei kuulu talon ruuat tai edes kahvi.

Vierailija
76/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?

Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.

Mikäli en sitoutuisi hoitosuunnitelmaani, en asuisi hoivakodissa. Jos ihan ymmärtiäisin valintojeni riskit, ymmärtäisin myös hoivakodin ”riskit”, eli sen, että siellä olen paitsi asukas, hyös hoidettava. Miksi mummo on välinnut tuon paikan? Viihtyykö hän siellä ja pitää valinnastaan?

Vierailija
77/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kahvinkeitin muistisairaan huoneessa ei kuulosta hyvältä, taitaa jossain paikoissa paloviranomainen kieltää ne. (Alueilla saattaa olla tässä suhteessa vaihtelua, paikallinen viranomainen määrää millä tavoin paloturvallisuusasiat tulee hoitaa.) Eikä tehostetun palveluasumisen yksikössä voi omaiset tietenkään yöpyä, jollei ole esim saattohoidosta kysymys, tämä on usein määritelty jo vuokrasopimuksessakin. Tehostetun palveluasumisen yksikkö on sen kaikkien asukkaiden koti, ryhmäkoti, jossa täytyy ottaa huomioon kaikkien asukkaiden turvallisuus ja viihtyminen. Tykkäisitkö itse että sinulle vieraita ihmisiä (toisen asukkaan sukulaiset) hiippailee yöaikaan kotonasi? Kyse on myös siitä, että jos yhden omaisille sallitaan yöpyminen, se tulee sallia kaikille. Mutta television kielto kuulostaa oudolta, samoin makeiskielto, onko syynä se, että on vaikeuksia niellä ja on meinannut tukehtua Marianne karamelliin? Voisiko viedä vaikka Mariannesuklaata?

Vierailija
78/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kahvinkeitin muistisairaan huoneessa ei kuulosta hyvältä, taitaa jossain paikoissa paloviranomainen kieltää ne. (Alueilla saattaa olla tässä suhteessa vaihtelua, paikallinen viranomainen määrää millä tavoin paloturvallisuusasiat tulee hoitaa.) Eikä tehostetun palveluasumisen yksikössä voi omaiset tietenkään yöpyä, jollei ole esim saattohoidosta kysymys, tämä on usein määritelty jo vuokrasopimuksessakin. Tehostetun palveluasumisen yksikkö on sen kaikkien asukkaiden koti, ryhmäkoti, jossa täytyy ottaa huomioon kaikkien asukkaiden turvallisuus ja viihtyminen. Tykkäisitkö itse että sinulle vieraita ihmisiä (toisen asukkaan sukulaiset) hiippailee yöaikaan kotonasi? Kyse on myös siitä, että jos yhden omaisille sallitaan yöpyminen, se tulee sallia kaikille. Mutta television kielto kuulostaa oudolta, samoin makeiskielto, onko syynä se, että on vaikeuksia niellä ja on meinannut tukehtua Marianne karamelliin? Voisiko viedä vaikka Mariannesuklaata?

Televisiokielto voi liittyä myös siihen, että jos yhdelle, niin muillekin. Ohjeet ovat kyllä olleetvihan luettavissa ja varmasti ne on käyty läpi sopimusta kirjoittaessa. Enemmän minusta kuulostaa siltä, että ap on tyytymätön, ei mummo.

Vierailija
79/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikalailla riskaabelia on antaa vanhukselle karkkia, ihan sama jos antaisi taaperolle. Kurkkuun juuttuminen ei ole leikin asia. Varsinkin jos vanhus vielä puolittain makuuasennossa sitä mutustaa. Suu saattaa olla kuiva syljen erityksen vähyydestä. Karkit vie myös ruokahalua, mikä on huono juttu heikolla ihmisellä, koska muutenkaan ei ruoka välttämättä maistu

Vierailija
80/761 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin Marianne-karkkeihin on muutamakin mummo tukehtunut huoneessa yksin mässäillessään. Ja arvatkaapa keitä siitä syytetään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi