Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Ihme ihmisiä täällä puolustelemassa tuollaista laitosta
Ihan ihmisiä nuo vanhukset yhä, varmasti kun olette vanhoja kaipaisitte näitä asioita myös...
Ei kai se telkkari nyt tuleen syty, oletteko täysin pihalla miten nyky teknologia toimii?
Perus ihmisellä on telkkari päällä tekee mitä vaan koko päivän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.
Säännöt ne on sullakin, kuten myös vanhuksilla.
Niin onkin, esimerkiksi lakia ja järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Kielsinkös jossain tämän?
Sen sijaan sellaiseen sääntöön en vielä aikuisena ihmisenä ole törmännyt, että en saisi syödä karkkia tai katsoa televisiota kodissani.
Vierailija kirjoitti:
Ihan ihmisiä nuo vanhukset yhä, varmasti kun olette vanhoja kaipaisitte näitä asioita myös...
Kukaan ei puolusta laitosta vaan selittää miksi laitoksessa kuin laitoksessa on sääntöjä. Miksi mummo on tuolla, jos sen säännöt eivät hänelle kelpaa? Miksi hän ei asu omassa kodissaan? Miksi hän ei ole tuetussa asumisessa? Miksi hän on hoitolaitoksessa, jossa väistömättä on enemmän sääntöjä ja hoitovastuu? Ihan ihmisiä vanhukset ovat, osa heistä tarvitsee enemmän hoitoa kuin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.
Niin onkin, esimerkiksi lakia ja järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Kielsinkös jossain tämän?
Sen sijaan sellaiseen sääntöön en vielä aikuisena ihmisenä ole törmännyt, että en saisi syödä karkkia tai katsoa televisiota kodissani.
Jos se sun oma koti olisi osa sun hoitoa, törmäisit. Tiedätkö mikä on hoivalaitos?
Jos elämän viimeisten vuosien ainoat ilot ovat karkit ja telkkarinkatselu, niin osoittaa hoitajalta jo epäinhimillistä luonnetta edes miettiä näiden kieltämistä. Ei varmaan vie sitä puolikasta Buranaakaan tekosyyllä, ettei mummu 94 v. addiktoidu. Tuo hoitajaporukka alkaa olla asenteineen sellaista sakkia, että -40 luvun keskitysleirihenkilökunta alkaa näyttää pyhäkoululapsilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Mikäli en sitoutuisi hoitosuunnitelmaani, en asuisi hoivakodissa. Jos ihan ymmärtiäisin valintojeni riskit, ymmärtäisin myös hoivakodin ”riskit”, eli sen, että siellä olen paitsi asukas, hyös hoidettava. Miksi mummo on välinnut tuon paikan? Viihtyykö hän siellä ja pitää valinnastaan?
Edelleen, vaikka ihminen on sitoutunut hoitosuunnitelmaan, hänellä on oikeus myös siitä poiketa. Vaikka asuisi hoivakodissa. Tästä ei edes päätä sinä eikä minä, vaan tämä on ihan laissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos se sun oma koti olisi osa sun hoitoa, törmäisit. Tiedätkö mikä on hoivalaitos?
Kyllä tiedän. Ja sekin on siellä asuvien ihmisten koti. Kyseessä ei ole vankila.
Hoivakodeissa saa kyllä yöpyä kun lähtö on lähellä, onko ukko heittänyt sut pihalle vai oletko vaan tyhmä.
Tahdonvastaiseen hoitoon tarvitaan lääkärin määräys...
Ei sitä helposti vanhukselle aseteta. Vaikka herkuttelisikin karkeilla ('mässyttäisi karkkia'), johon voisi ehkä tukehtuakin. Tai pelaisi nintendoa yöt läpeensä (tulevaisuuden vanhus).
Rauhaa hyvät kanssavaeltajat. Ei pidä kimmahtaa heti kun oma mielipide on erilainen kuin toisen. Kannattaisi varmaan jutella siellä hoivakodissa asioista, tällä foorumilla asiat ei varmaan hoidu.
Vierailija kirjoitti:
Televisio voi syttyä palamaan ja keksiin voi tukehtua.
Myös meteoriitti putoaa silloin tällöin katon läpi sänkyyn.
Onhan näitä riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei puolusta laitosta vaan selittää miksi laitoksessa kuin laitoksessa on sääntöjä. Miksi mummo on tuolla, jos sen säännöt eivät hänelle kelpaa? Miksi hän ei asu omassa kodissaan? Miksi hän ei ole tuetussa asumisessa? Miksi hän on hoitolaitoksessa, jossa väistömättä on enemmän sääntöjä ja hoitovastuu? Ihan ihmisiä vanhukset ovat, osa heistä tarvitsee enemmän hoitoa kuin toiset.
Ei, kyllä sille laitoksen henkilökunnalle pitää tehdä selväksi että ihmisiä kohdellaan ihmisinä. Jos yksi sieltä lähteekin, monta muuta jää kiusattavaksi. Hoitoalan riesana on paljon matalasti koulutettuja alisuoriutujia, joille inhimillisyys ja kunnioitus ovat täysin vieraita käsitteitä. Eivät kaikki ole sellaisia, mutta matalapalkka-alalle kertyy kaikkein hankalin osuus työikäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Niihin Marianne-karkkeihin on muutamakin mummo tukehtunut huoneessa yksin mässäillessään. Ja arvatkaapa keitä siitä syytetään?
Hirveän halveksivasti puhut vanhoista ihmisistä. Mummo "mässäilee" karkkeja. Ihan kuin se olisi jotenkin tuomittavaa, että ihminen haluaa syödä jotain mistä kovasti pitää.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa hoivakotiyksikössä on tällä hetkellä yhdellä hoitajalla 7 hoidettavaa asukasta jotka siis kaikki ovat sellaisessa fyysisessä kunnossa, että eivät pääse itse sängystä ylös. Yhden asukkaan hoitamiseen menee 10-30min riippuen hieman tarpeistaan. Miten luulet, että hoitaja ehtii nostaa kaikki 7 asukasta sängystä kuudelta?
Tuskin kaikki haluaa edes nousta jo kuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. 87-vuotias appeni asuu palveluasunnossa ja hänellä on telkkari, mieheni eli hänen poikansa on ollut siellä yötä (emme asu samalla paikkakunnalla apen kanssa), myös karkkia on ollut. Ei kuulosta ihan lailliselta tuo ap:n kertoma.
Palveluasunto on eri asia kuin tehostettu palveluasuminen. Palveluasunto on nimensä mukaisesti asunto, johon asukas saa ostaa (= kunta ostaa) palveluita, hoitajat käyvät tietyn sovitun määrän käyntejä ja auttavat ennalta sovituissa asioissa. Tehostettu palveluasuminen on tarkoitettu sellaisille, joille nuo hoitajien käynnit eivät riitä, vaan he tarvitsevat koko ajan elämisessään apua. Esim liikkumisessa, syömisessä, wc-käynneissä, eksyisivät ulos ilman jatkuvaa valvontaa jne. Tehostettu palveluasuminen toteutetaan ryhmäkodeissa, jotka nykyään suurin osa ovat toki aika laitosmaisia, koska pienet yrittäjät on ajettu alalta pois. Mutta nämä ryhmäkodit toimivat siten, että asukkaalla on oma makuuhuone ja yleensä omat pesu/wc-tilat, ja muut tilat, oleskeluhuone, ruokailutila, keittiö, sauna jne, ovat yhteisiä tiloja. Ryhmäkodissa on tietenkin ryhmäkodin säännöt, jotka perustuvat siihen että ne ovat kaikille asukkaille samat ja pyrkivät takaamaan kaikkien asukkaiden turvallisuuden ja viihtyvyyden. Ryhmäkodissa täytyy siis ottaa kaikki asukkaat huomioon. Tämä olisi omaisten hyvä muistaa. Yleensä kyllä puhumalla asiat selviää ja kieltoihin on aina olemassa ihan järkisyyt Toki huonojakin paikkoja on. On mielestäni häpeällistä, että vanhusten hoito ollaan haluttu ajaa takaisin isoihin laitoksiin, kuten se tapahtui ennen 1990-luvun loppua, jolloin tuli mahdolliseksi perustaa yksityisiä hoivakoteja (=tehostettu palveluasuminen). Sitten heräsi ilmeisesti kateus tai joku ihme kauna kuntien virkamiehissä, ja alettiin pikkuhiljaa ajaa isompien yksiköiden etua. Katsokaa Areenasta "Vakuusmummot", niin opitte mistä on kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Jos elämän viimeisten vuosien ainoat ilot ovat karkit ja telkkarinkatselu, niin osoittaa hoitajalta jo epäinhimillistä luonnetta edes miettiä näiden kieltämistä. Ei varmaan vie sitä puolikasta Buranaakaan tekosyyllä, ettei mummu 94 v. addiktoidu. Tuo hoitajaporukka alkaa olla asenteineen sellaista sakkia, että -40 luvun keskitysleirihenkilökunta alkaa näyttää pyhäkoululapsilta.
Yksi hoitaja olisi kieltänyt satavuotiaalta voileivät! Lääkäri oli sitten puuttunut asiaan ja sanonut että satavuotias saa kyllä tässä kohtaa elämäänsä syödä mitä haluaa.
Innokkaassa (joskus itse keksittyjen) sääntöjen noudattamisessa saattaa inhimillisyys unohtua.
Vierailija kirjoitti:
Niihin Marianne-karkkeihin on muutamakin mummo tukehtunut huoneessa yksin mässäillessään. Ja arvatkaapa keitä siitä syytetään?
Yksi mummo oli kaatunut, joutui leikkaukseen ja kuoli komplikaatioiden seurauksena. Laitetaanko mummot ketjulla sänkyyn kiinni että ei hoitajaparkoja vain syytetä ikinä mistään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Mikäli en sitoutuisi hoitosuunnitelmaani, en asuisi hoivakodissa. Jos ihan ymmärtiäisin valintojeni riskit, ymmärtäisin myös hoivakodin ”riskit”, eli sen, että siellä olen paitsi asukas, hyös hoidettava. Miksi mummo on välinnut tuon paikan? Viihtyykö hän siellä ja pitää valinnastaan?
Edelleen, vaikka ihminen on sitoutunut hoitosuunnitelmaan, hänellä on oikeus myös siitä poiketa. Vaikka asuisi hoivakodissa. Tästä ei edes päätä sinä eikä minä, vaan tämä on ihan laissa.
Toki, mutta se ei ole apn tehtävissä oleva asia. Mummeli saa rikkoa mitä sääntöä haluaa, ap ei.
Kun se mummo siellä huoneessaan vetäsee henkeensä sen Mariannekarkin, niin syy on ihan varmasti henkilökunnan...
... Tai käräyttää kahvinkeittimensä jos ei aina ihan ilmiliekkeihin, niin ainakin sen verran, että saa aikaan erittäin kalliin ja monelle taholle työlään palohälytyksen...