Mummo hoivakodissa, hoitajat määräävät mitä hän saa tehdä vuokraamassaan huonessa
ja määrittelevät hoivan sisällön, josta mummo maksaa.
"Huoneessa ei saa olla televisiota, vieraat ei saa yöpyä, kahvinkeitin poistettu sekä Marianne karkit" Hoivan osalta klo 9 mummo nostetaan ylös, kun ei ehditä aiemmin vaikka mummo itse herää klo 6.30. Mummo istuu pyörätuolissa, pää toimii mutta ei pärjää yksin kotona.
Hän maksaa vuokraa tehostetusta palveluasumisen huoneesta 512€/kk, hoivasta 760€/kk, lääkkeet itse, jalkahoidon itse yms. Silti ei saa osallistua omiin valintoihinsa. Hoitajat eivät pidä jos mummo katsoo televisioita klo 23 asti tai söisi karkkeja. Miksi hoivakodista on tullut vankila. Tyttärentyttärenä en saa yöpyä mummon huoneessa, kun ei ole soveliasta. Hänen vuokraamassaan huoneessa.
Kommentit (761)
Pannaanko ne karkit roskiin biojätteeseen vai omaan taskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.
Säännöt ne on sullakin, kuten myös vanhuksilla.
Niin onkin, esimerkiksi lakia ja järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Kielsinkös jossain tämän?
Sen sijaan sellaiseen sääntöön en vielä aikuisena ihmisenä ole törmännyt, että en saisi syödä karkkia tai katsoa televisiota kodissani.
Jos se sun oma koti olisi osa sun hoitoa, törmäisit. Tiedätkö mikä on hoivalaitos?
Kyllä tiedän. Ja sekin on siellä asuvien ihmisten koti. Kyseessä ei ole vankila.
Sen lisäksi, että se on koti, se on hoitolaitos. Hoitolaitoksessa on hoitosuunnitelma. Jos sulla olisi kodissasi hoitosuunnitelma, ihan itse päättäisit pidättöydytkö siinä, ei sun tyttärentytär. Jos haluaisit hoitosuunnitelmasta pitää kiinni ja tyttörentytär kantaisi sinulle alkoholia tai karkkia ja se kumoaisi sun halun, kellä olisi vastuu? Hoivalaitoksella on kaikki oikeudet pitää huolta vanhuksistaan ja joskus se vaatii sen, että lähimmäisiä kielletään rikkomasta sääntöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.
Ja jos mummo ilmoittaakin joku kerta että haluaa karkkeja syödä ennen nukkumaanmenoa, ei siinä pitäisi olla mitään ongelmaa vaikka kuinka on sovittu.
Silloin mummo saa karkkinsa, mutta taas keskustelisin, että riittäisikö pari karkkia sen pussillisen sijaan.
Miksi keskustelisit? Miksi aikuinen ihminen ei mielestäsi saisi päättää itse montako karkkia kerrallaan syö?
Itse syön paljon mieluummin pussillisen karkkia kerran viikossa, kuin muutaman karkin joka päivä. Ärsyttäisi todella, jos joku alkaisi "keskustelemaan" tuollaisesta asiasta mun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hoivakodeilla pitäisi olla oikeutta riistää elämää ihmisiltä! Maksavat vuokraa ym , kyllä silloin pitäisi saada illa omatoimisia .Tv ja karkit, vaikka viinit ja viinat , kelle se kuuluu?
Maksavat vuokraa, mutta ovat muiden vastuulla. Heidän turvallisuutensa ja hoito kuuluu nimenomaan hoitopaikalle, kyllä rajoituksiin lähes aina on perusteet.
Kuulkaas kun ihmisellä on itsemääräämisoikeus myös vanhana. Sellaisia rajoituksia tieyenkin saa elämiseen ja olemiseen olla, että palvelutalon muiden asukkaiden turvallisuutta vaarantavaa ja häiritsevää elämää ei saa viettää (esimerkiksi häiritsevä alkoholinkäyttö), mutta muuten ihminen saa päättää itse. Siihen oikeuteen päättää itse kuuluu myös oikeus tehdä sellaisia päätöksiä jotka ovat henkilön omalle terveydelle ja turvallisuudelle riski, täysissä järjissään omeva aikuinen vastaa niistä itse, mutta sen nyt ainakin pitäisi olla itsestäänselvyys, että aivan normaaliin elämään kuten tv:n katsomiseen ja karkinsyöntiin on jokaisella oikeus ilman mitään vastamutinoita.
Niin onkin, esimerkiksi lakia ja järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Kielsinkös jossain tämän?
Sen sijaan sellaiseen sääntöön en vielä aikuisena ihmisenä ole törmännyt, että en saisi syödä karkkia tai katsoa televisiota kodissani.
Jos se sun oma koti olisi osa sun hoitoa, törmäisit. Tiedätkö mikä on hoivalaitos?
Kyllä tiedän. Ja sekin on siellä asuvien ihmisten koti. Kyseessä ei ole vankila.
Sen lisäksi, että se on koti, se on hoitolaitos. Hoitolaitoksessa on hoitosuunnitelma. Jos sulla olisi kodissasi hoitosuunnitelma, ihan itse päättäisit pidättöydytkö siinä, ei sun tyttärentytär. Jos haluaisit hoitosuunnitelmasta pitää kiinni ja tyttörentytär kantaisi sinulle alkoholia tai karkkia ja se kumoaisi sun halun, kellä olisi vastuu? Hoivalaitoksella on kaikki oikeudet pitää huolta vanhuksistaan ja joskus se vaatii sen, että lähimmäisiä kielletään rikkomasta sääntöjä.
Täytyypä muistaa kirjoittaa hoitotahtoon, että minun on saatava riittävä määrä hyviä makeisia ja muita herkkuja, minua ei saa herättää ennen yhdeksää, jos en itse herää, huoneessa on oltava kahvinkeitin ja tv.
Ap jatkaa, soitin sinne yksikköön ja luin sopimuksia.
Luin siis vuokrasopimuksen ja siinä ei ole kieltoja. Ei lue että omaiset ei saisi satunnaisesti yöpyä. Mummolla ei ole diabetesta eikä ylipainoa, ja syö hyvin. Kuulemma muut mummot pahoittavat mielensä jos yksi syö karkkia. Kahvikietin ja televisio ei saa olla huoneessa, kun sisustusarkkitehti käynyt tekemässä suunnitelma. Lisäksi yhteisöllisyys kuulemma vaarantuu. Todellisuudessa ei ole lain perusteita rajoittaa vierailuja tai muutakaan. Terveydellisistä syistä jos rajoitetun ajan pitää olla syy. Huolehtikaa omaisista ja kysykää, huomenna mummon huoneeseen laitetaan televisio ja kahvinkeitin, ja karkitkin on ok. Ongelma on se että henkilökuntaa ei riitä vahtimaan muita asukkaita, että eivät samoilisi mummon huoneessa, mutta se ei ole meidän ongelma vaan paikan. Mummolla on oikeus toimia ja saada mielekkäitä asioita elämäänsä, niinkuin meillä kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Mikäli en sitoutuisi hoitosuunnitelmaani, en asuisi hoivakodissa. Jos ihan ymmärtiäisin valintojeni riskit, ymmärtäisin myös hoivakodin ”riskit”, eli sen, että siellä olen paitsi asukas, hyös hoidettava. Miksi mummo on välinnut tuon paikan? Viihtyykö hän siellä ja pitää valinnastaan?
Edelleen, vaikka ihminen on sitoutunut hoitosuunnitelmaan, hänellä on oikeus myös siitä poiketa. Vaikka asuisi hoivakodissa. Tästä ei edes päätä sinä eikä minä, vaan tämä on ihan laissa.
Toki, mutta se ei ole apn tehtävissä oleva asia. Mummeli saa rikkoa mitä sääntöä haluaa, ap ei.
Jos "mummeli" pyytää saada karkkia tai laittamaan television päälle, niin todellakaan ei kuulu omaisen sanoa, että ei käy.
Sairasta touhua rajoittaa ikäihmisten elämää. Varmaan kotona olisi halunnut asua, ja useinkin kotihoito käy 4x vrk ennekuin pääsee tehostettuun palveluasumiseen. Siellä maksut määräytyvät myös vuokran, hoivan osalta erikseen. Sinne ei pääse jos tarvii vähän apua. Ap kirjoittajan mummon voi olla ihan hyvin tehostetussa palveluasumisessa jos tarvii vaikka 2 hoitajan apua tai yöllä myös. Ei ne ole pelkästään kuutamolla oleville. Mun täti 76v on tällaisessa Parkinson taudin takia, pää toimii ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, JOS ITSE haluaisit pitää siitä suunnitelmasta kiinni niin silloin tietenkään ei olisi oikein toimittu karkkien tyrkyttäminen. Mutta jos itse haluaisit syödä karkkeja kuten aloittajan mummo ilmeisesti haluaa, niin omaistesiko pitäisi alkaa sitä estelemään? Mietihän uudestaan, sitten kun olet vanha.
Ja edelleenkään missään laitoksessa ei voi olla sellaista sääntöä, että täysissä järjissään olevalta ihmiseltä viedään tämän omasta huoneesta tämän omat karkit. Sellainen sääntö voi olla, että huoneessa ei saa esimerkiksi tupakoida tai polttaa kynttilöitä, koska se on yhteisen turvallisuuden kannalta perusteltua, mutta karkkien kieltäminen on pelkkää mielivaltaa ja kiusaamista.
Lähihoitajan opinnoissakin painotetaan joka välissä hoidettavan itsemääräämisoikeutta, mutta näköjään se sitten käytännössä on pelkkä vitsi ainakin vanhusten puolella.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa, soitin sinne yksikköön ja luin sopimuksia.
Luin siis vuokrasopimuksen ja siinä ei ole kieltoja. Ei lue että omaiset ei saisi satunnaisesti yöpyä. Mummolla ei ole diabetesta eikä ylipainoa, ja syö hyvin. Kuulemma muut mummot pahoittavat mielensä jos yksi syö karkkia. Kahvikietin ja televisio ei saa olla huoneessa, kun sisustusarkkitehti käynyt tekemässä suunnitelma. Lisäksi yhteisöllisyys kuulemma vaarantuu. Todellisuudessa ei ole lain perusteita rajoittaa vierailuja tai muutakaan. Terveydellisistä syistä jos rajoitetun ajan pitää olla syy. Huolehtikaa omaisista ja kysykää, huomenna mummon huoneeseen laitetaan televisio ja kahvinkeitin, ja karkitkin on ok. Ongelma on se että henkilökuntaa ei riitä vahtimaan muita asukkaita, että eivät samoilisi mummon huoneessa, mutta se ei ole meidän ongelma vaan paikan. Mummolla on oikeus toimia ja saada mielekkäitä asioita elämäänsä, niinkuin meillä kaikilla.
No nih, asiat selviää kun kysyy. MOT
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, JOS ITSE haluaisit pitää siitä suunnitelmasta kiinni niin silloin tietenkään ei olisi oikein toimittu karkkien tyrkyttäminen. Mutta jos itse haluaisit syödä karkkeja kuten aloittajan mummo ilmeisesti haluaa, niin omaistesiko pitäisi alkaa sitä estelemään? Mietihän uudestaan, sitten kun olet vanha.
Ja edelleenkään missään laitoksessa ei voi olla sellaista sääntöä, että täysissä järjissään olevalta ihmiseltä viedään tämän omasta huoneesta tämän omat karkit. Sellainen sääntö voi olla, että huoneessa ei saa esimerkiksi tupakoida tai polttaa kynttilöitä, koska se on yhteisen turvallisuuden kannalta perusteltua, mutta karkkien kieltäminen on pelkkää mielivaltaa ja kiusaamista.
Lähihoitajan opinnoissakin painotetaan joka välissä hoidettavan itsemääräämisoikeutta, mutta näköjään se sitten käytännössä on pelkkä vitsi ainakin vanhusten puolella.
Missä kohtaa aloitusta sanottiin, että mummo näitä haluaa? Jos haluaa, sit kysytäön miksi ei. Aloitus on apn ajatuksia täysi.
Ensin sanot ettei huoneessa saa olla tv:tä ja sitten, että hoitajat ei pidä jos mummo katsoo sitä 23 asti, eli miten tuo nyt siis oikeasti on?
Kyllä tv:tä saa katsoa asukkaat vaikka läpi yön, jos heillä on normaali kuulo eli se tv ei pauhaa täysillä häiriten muita asukkaita. Toisaalta, jos asukkaalla on univaikeuksia muutenkin tai rytmi sekaisin niin, ettei aamuista ja päivistä tule mitään muuta kuin nukkumista niin tuossa tilanteessa voisi kuvitella että tv yritetään sammutella suht ajoissa.
Yöpyä saa varmasti suurimmassa osassa paikoista, jos on sellaiset tilat olemassa. Harva haluaa kuitenkaan sen mummon kanssa samoissa vuodesuojissa nukkua… Karkkia ym. voidaan yrittää rajoittaa diabeetikoilta, ylipainoisilta, niiltä joille ei ruoka enää makean ylimalkaisen mässytyksen takia maistu tai niiltä joilla menee vatsa sekaisin makeasta, ei niitä keneltäkään kielletä. Ainoa joka sellaisen päätöksen voisi tehdä on lääkäri, en ole koskaan moisesta kyllä kuullut. Jopa alkoholia saa lähes joka palvelutalossa asukkaat niin halutessaan.
Yksilöllisesti ei voi ikävä kyllä jokaista olla aamuhommissa auttamassa juuri sillä hetkellä milloin kukakin haluaa herätä, se on mahdotonta niin kauan kuin jokaisella asukkaalla ei ole yhtä omaa hoitajaa käytettävissä. Jos yhdellä on 12 hoidettavaa aamuvuorossa, niin ymmärrät varmasti että siinä menee aikansa jokaisen kanssa ja siihen miksi kukakin hoidetaan missäkin järjestyksessä on useampiakin syitä. Yövuoro ei yleensä ala asukkaita aamuyöstä laittelemaan muiden asukkaiden häiriintymisen vuoksi ja toisaalta myös turvallisuussyistä, jos yöhoitajia ei ole kuin yksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa hoivakotia parempaan tai palvelutaloon. Tehkää valitus kunnalle ja eduskuntaan jos laki määrää noin. Entä EU:n systeemi. Muuten ei mikään muutu. Hoitaja/hoivakoti ei voi olla diktaattori iäkkäitä yksityishenkilöitä kohtaan ja tuo on maassa yleinen ongelma. Jolloin muutosta tulee hakea.
Paremmassa palvelutalossa ei välitettäisi diabeteksesta, vaikeasta ylipainosta, tukehtumisvaarasta, palovaarasta yms. Annettaisiin kaiken aina tapahtua asukkaan ja omaisten mieltymysten mukaan!
Kerrohan, pitäisikö sinua valvomassa olla joku taho, joka määräisi esimerkiksi sen, mitä saat syödä, ettet nyt vain lihoisi tai saisi diabetestä? Jos ei pitäisi, niin mikä sitten on se ikäraja jonka jälkeen tällainen taho pitäisi elämässäsi olla (kyllä, myös sinä vanhenet)? Vaikka olisit täysissä järjissäsi ja ymmärtäisit itse valintojesi mahdolliset riskit?
Tulipalo nyt on eri juttu koska se vaikuttaa muihinkin, mutta television kieltoa ei sillä voi perustella ellei kyseessä ole joku vanha romutv.
Nostele itse satakiloisia jalattomia vanhuksia monta kertaa päivässä ja vahdi verensokereita ihmiseltä joka ei itse enää ymmärrä. Luuletteko että nuo säännökset on vain kiusalla tehty. Täällä joku omainen sanoi että jos vanhus tukehtuu mariannekarkkiin niin sehän on vaan hyvä. Aikamoista tekstiä.
Ei meidän hoivakodissa saa olla karkkeja huoneissa, ei alkoholia edes lukkojen takana. Silti kaikkien on katsottava joka sunnuntai jumalanpalvelusta ja laitettava yöpuku päälle klo 19 kun yököt ei jaksa vaihdella niitä. Suurin osa kärrätään sänkyyn klo 20. Ulkoilemaan meillä ei pääse, harvalla ulkovaatteita. Omaiset ei käy eikä haekaan esim. kahvilaan. Yhden omainen tuo silliä ja suolakalaa omaiselleen, tosi kiva juttu. Hänellä on myös jääkaappi huoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisessa hoivakodissa on säännöt yöpymisten, sähkölaitteiden ym. suhteen. Niihin on hyvä tutustua jo ennen kuin hyväksyy tarjotun paikan, ja paikasta voi aina kieltäytyä. Jos ap on merkitty mummon omaiseksi, voi hän kysyä perusteluja esim. karkkikiellolle, vanhuksella on saattanut olla ongelmia verensokerin kanssa.
No ei minusta voi mitään karkkikieltoja ihmiselle laittaa jos on ns järki päässä. Kyllä ihminen saa itsensä syödä vaikka hengiltä jos haluaa. Joku pitkälle muistisairas vähän eri juttu.
Ehkäpä mummon kanssa on neuvoteltu ja sovittu, että karkkeja nautitaan päiväkahvin yhteydessä.
Ei aikuinen ihminen ole mikään pikkulapsi, jonka karkinsyönnistä joku muu päättää. Asia tietysti eri, jos kyseessä esim vaikeasti muistisairas henkilö, mutta sellaisesta ei tässä tapauksessa ollut kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nostele itse satakiloisia jalattomia vanhuksia monta kertaa päivässä ja vahdi verensokereita ihmiseltä joka ei itse enää ymmärrä. Luuletteko että nuo säännökset on vain kiusalla tehty. Täällä joku omainen sanoi että jos vanhus tukehtuu mariannekarkkiin niin sehän on vaan hyvä. Aikamoista tekstiä.
Harvoinpa siellä vanhusten hoivakodeissa hirveän lihavaa väkeä on, aliravitsemus siellä on suurempi ongelma.
Onko muistisairaus vai jotain muuta? Oma läheinen hoivakodissa ja saa olla telkkari, omat eväät jne. Saa poistua asunnosta haluamansa mukaan. Yövieraita tuskin saa olla eikä mahtuisikaan kun ne asunnot on sellasia rotankolon kokoisia.
Miksi mummoista pitäisi tehdä lainkuuliaisia ja terveitä, muuttaa heidän elämäänsä terveelliseksi, jos koko elämänsä on vaikka tupakoinut ja syönyt meetwurstia. Eikös 3 viimeisintä vuotta pitäisi asua vaan hoivakodissa. Miksi 10v, itse haluan saunoa, syödä suklaata, nauttia punaviiniä. Mitä sitten jos kuolen niihin.
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän hoivakodissa saa olla karkkeja huoneissa, ei alkoholia edes lukkojen takana. Silti kaikkien on katsottava joka sunnuntai jumalanpalvelusta ja laitettava yöpuku päälle klo 19 kun yököt ei jaksa vaihdella niitä. Suurin osa kärrätään sänkyyn klo 20. Ulkoilemaan meillä ei pääse, harvalla ulkovaatteita. Omaiset ei käy eikä haekaan esim. kahvilaan. Yhden omainen tuo silliä ja suolakalaa omaiselleen, tosi kiva juttu. Hänellä on myös jääkaappi huoneessa.
No onpa ankeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aikuisen ihmisen syömistä ja painoa saa kukaan määrätä sillä perusteella että työ muuttuu liian raskaaksi! He ovat ihmisiä, eivät perunasäkkejä joiden koko määräytyy työturvallisuussäädösten mukaan. Juuri tuo on sitä epäinhimillistä asennetta.
Kyllä meillä tehostetussa palveluasumisessa saa omainen yöpyä. Harva niin silti tekee. Yhden vanhuksen sisko asuu 200 km päässä. Kun hän tulee vierailulle, hän lähtee valoisaan aikaan ajamaan ja jää sitten yöksi, ettei tarvitse pimeällä ajaa takaisin. On nimittäin siskollakin ikää. Eikä kyllä haittaa ketään, on vain ihanaa kun pystyvät vielä näin viettämään aikaa yhdessä.