Pula-ajan omavara viljelykset
Mietin mitä syötävää kasvatan ensi kesänä ja säästän samalla saaden puhdasta luomuruokaa.
Todennäköisesti
Tomaattia
Kurkkua
Pinaattia
Sipulia
Valkosipuli on jo maassa
Kesäkurpitsaa
Punajuurta
Perunaa
Papuja
Tilliä
Lisäksi meillä on omena ja päärynäpuita, mansikkamaa ja viinimarjoja sekä kaksi viinirypälepuskaa.
Metsässä marjoja ja sieniä.
Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään, mutta vaatii työtä.
Mitä muut suunnittelee kasvattavansa tai muuten hankkivansa ruokaa säästömielessä.
Ruuan hinta kuulema tuplaantuu helposti nyt maailman tilanteen takia.
Kommentit (267)
KASVIMAATKIN ENNALLISTETTAVA kirjoitti:
mistähän piipertäjät aikovat kasvu turpeensa hankkia vihreä hallitus kun kielsi turpeen tuotannon. nyt olivat pöyristyneitä kun tuottajat lopettivat kasvu turpeenkin nostamisen. ITSE KIELSIVÄT SITTEN SYYTTÄVÄT TUOTTAJIA. KIITOS VIHREÄT SDP JA KEPU
Laitetaan maahan ilman turvetta ja keinotekoisia lannotteita niin kuin tähänkin asti, haloo... T. Viherpiiperö
Mä keitän pontikkaa. Sitä voi vaihtaa aina ruokaan, kun juoppojen viinahammasta alkaa kolottamaan. Sori vaan mammat näkemänne vaivan takia, kun ukkonne vaihtaa kilon tomaatteja pariin desiin ponua.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aiheesta. Onko kellään kokemuksia, onnistuuko kerrostalossa jonkin ruuan viljely, vaikka asunnossa ei ole parveketta?
Parveke kyllä auttaisi, mutta ehkä valoisalla ikkunalla/kasvivalon avulla onnistuisi esim. pienimuotoinen salaatin viljely. Voileipäkrassi nyt ainakin. Ravintosisällöltään perussalaattia parempia ituja saa idätettyä kaapissa ilman valoa (netistä löytyy ohjeita). Lisäksi on kaikenlaisia sienenkasvatussettejä myynnissä, mutta en ole itse kokeillut ikinä.
Tai saisiko kerrostalon yhteispihalle laitettua lavakauluksia? :) Niitä voi nikkaroida aika helposti pihatalkoissakin.
Vierailija kirjoitti:
Ne viinirypälepuskat minäkin haluaisin. Muutama kana voisi olla hyväolla olemassa, mutta kyllä niillekin pitäisi varata reilusti rehua.
Tuleeko niistä viinärypäleistä oikein syötäviä? Jos tulee, niin kuinka pohjoisessa niitä voi yrittää? Pitääkö olla rannikolla?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aiheesta. Onko kellään kokemuksia, onnistuuko kerrostalossa jonkin ruuan viljely, vaikka asunnossa ei ole parveketta?
Ainahan sitä voi jonkun yrttitupsun tai salaatin kasvattaa, mutta et sä sillä mitään säästä. Päin vastoin.
Kokeilumielessä kun olen harrastelija ollut 25v niin 10 neliön kasvihuoneessa, purkeissa ja lavakauluksissa olen kasvattanut vaikka mitä. Riippuen sääolosuhteista ja tuholaisten määrästä niin ei kaikessa aina onnistu. Lisäksi hyötypuutarhassa on tyrniä, aroniaa, saskatoonia, päärynää kahta eri lajiketta ja eri kirsikka ja luumulajikkeita.
Sadot vaihtelelevia eri vuosina ja kaikkiin lajikkeisiin ei tule välttämättä joka vuosi satoa ollenkaan niin että ilmeisestikköhän huilaa välillä ja voimakas leikkaaminen välillä suututtavat ne, olen huomannut. Kasteluvettä varten on kaivo mutta jos paha kuiva kausi niin kastelua säännösteltävä kuten viime kesänä oli pahin kuivin kausi kahteenkymmeneen vuoteen. Osalla kuivu kaivot kokonaan mutta meillä tuli jonkin verran joka päivä riittäen purkki kasvien kasteluun mutta ei muuhun. Sitten kevät hallat vaikuttavat myös hedelmäsatoon, liika sateet, tuholaisten määrät jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainahan sitä voi jonkun yrttitupsun tai salaatin kasvattaa, mutta et sä sillä mitään säästä. Päin vastoin.
Se on sitä terapiaa enemmänkin :D
Kasvatan juurekset, vihannekset, yrtit, marjat ja omenat. Tähän saakka olen ollut omavarainen noiden suhteen heinäkuusta tammikuulle, tänä vuonna pyrin tuottamaan koko vuoden tarpeet. Ehkä otan myös muutaman kanan etanajahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kasvattaminen mitään, kaupunkiasujakin saa jonkun palstan vuokrattua, mutta säilyttäminen talven ajan. Useimmista kerrostaloista on perunakellarit/kylmäkellarit poistettu ja uudempiin ei edes rakennettu. Jääkaappiin ei mahdu kuin max parin viikon sapuskat. Kannattaisi varmaan palautella käyttöön vielä olemassa olevia kellaritiloja.
Siinähän olisi pikkubusiness, jos vuokaisi kellarikomeroaan. Aikoinaan naapurini, joka viljeli ilmeisen runsaasti kesämökillään, pyysi tyhjänä ollutta komeroani vuokralle. Annoin ilmaiseksi käyttöön, koska olivat kunnollisia ja siivoja ihmisiä. Kaikki oli ihan Ok aina siihen asti, kunnes muutin pois ja ilmoitin, että komero pitäisi tyhjentää (olin jo alunperin sanonut, että tämmöinen tilanne varmsti jossain vaiheessa tulee).
Tavallaan ymmärrän, etteivät olisi halunneet luopua siitä, mutta otti kyllä päähän, kun alkoi "ei me nyt tyhjenetä sitä, kun ei tiedä, vaikka seuraavakin asukas suostuisi vuokraamaan", siinä vaiheessa kun oli muutakin tekemistä kuin tämmöisistä huolehtiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kurkku kasvaa lännen- ja etelänpuolen ikkunalaudallakin, mutta vaatii kiipeilytuen vaikka verhotankoon. Saa kuivassa ilmassa herkästi vihannespunkkeja riesakseen, joten sumutinpullolla suihkuttelu auttaa sitä. Vihannespunkki ei viihdy kosteassa.
Myös sipulinvarret ovat ihan syötävää kamaa, eli itäneitä sipuleita ruukkuun ja varsia voi napsia ruuan sekaan. Lehtisalaatistakin saa uuden sadon pistämällä jämän multaan. Katsele vaikka Pinterestistä lisää. Yrttejä voi kasvattaa, mutta varsinaisesti ruuan kasvatus...ilman parveketta menee tosi hankalaksi. Paprikaa voi myös kokeilla, pölytetään vaikka vesiväripensselillä, mutta ne olisi pitänyt kylvää jo helmikuun alkupuolella. Tomaatin ehtii vielä just ja just. Sama tekniikka pölyttämisessä.
Itse kasvatin työttömänä parvekkeella ämpäreissä pottuja, tomaattia, salaattia ja kesäkurpitsaa. Pissalla lannoitin.....Mutsikin laittaa aina 10 ämpäriä kesäpottuja kasvamaan.
Ostimme pienen maatilan Tampereen lähistöltä ja tuotamme lähes kaiken ruoan omaan pöytään. Kasvatamme siipikarjaa, lampaita, lehmiä ja vuohia. Lisäksi iso hyötykasvimaa ja keräämme myös luonnosta marjat, sienet, nokkoset, villiyrtit jne. Kanat, ankat, hanhet, viiriäiset munivat ja näistä saadaan myös lihaa. Vuohista saadaa maitoa ja siitä tehdään erilaisia juustoja ja hapanmaitotuotteita. Lampaista ja naudoista lihaa ja villaa. Haemme paikallisen marketin hävikin mikä on eläinhävikkiä eikä kelpaa hyväntekeväisyyteen. Syömme tästä myös itse sillä, kun ottaa pakkauksesta yhden huonon hedelmän pois niin muut ovat täysin kelvollisia. Tänä vuonna kasvimaalla perinteiset, salaatit, yritit jotka ovat muuten kaupan poisheittämiä ruukkuja uudelleen istutettuna. Satoa saadaan lähes heti ja se jatkuu pitkälle syksyyn. Lisäksi erilaiset palkokasvit, avomaankurkut, kesäkurpitsat ja kurpitsat. Silmän iloksi erilaisia kesäkukkia pölyttäjille ja maljakkoon.
Itse lähinnä harrastelen hyötyviljelyä niin en ole säästötarkoituksella liikenteessä ollut mutta kasvihuoneessa kasvatan lähinnä tomaatteja ja basilikaa, bonuksena tulee chilejä, kurkkuja ja kesäkurpitsoita ellei joku ötökkä iske mutta toistaseks onnistunu hyvin. Lisäksi on terassilla lavassa ollut yrttejä, herneitä, mansikkaa, jättisipulia ja salaatteja joista muut onnistuu ok mutta salaatteja en jaksa, ei huvita syyä sitä määrää mitä niitä tulee. Kaalikasvit skippaan kun ne houkuttaa ötököitä. Syksyllä lava (1x3m) meni melkeen täyteen talvivalkosipulia joten voi olla että jättisipuleita ei montaa mahdu. Ja vaiva ei ole tuntunut kovin suurelta kun on päivittäin kastellut kasvihuoneen ja kerta viikkoon kasvimaan, kitkeä tarvitsi ehkä kans kerran viikkoon tms ja siihen meni se 5min. Mutta niin, juuresten kasvattaminen on ollut haasteellista myyrien takia mutta se on se mitä haluaisin saada onnistumaan, olisi ihanaa tehda itse etikkapunajuuria oman maan punajuurista.
Omat omenapuut ja marjapensaat istutin viime vuonna kun talo on tosiaan uusi niin mitään ei kasvanut valmiina. Herukkapensaat löysin luonnosta niin ei niihin rahaa mennyt, vattuja kasvaisi ojassa myös mutta en halua niitä siitä siirtää kun ovat kuitenkin jotain hukkasia villivadelmia.
Minun lapsuus kotini on meidän kesän vietto paikkamme, Etelä-Savossa. Muulloin se on autiona, mutta nyt kun jäin eläkkeelle, ja mieheni jo on eläkkeellä, me olemme siellä noin toukokuusta --- syyskuulle .. Käymme noin pari kertaa kuukaudessa kaupunki kodissamme, mutta muuten siellä ollaan ja myös viljellään omiksi ja lastemmekin tarpeisiin vähän sitä sun tätä...
Kuten : perunaa, sipulia, yrttejä, porkkanaa ja siellä on muutamia viinimarja pensaita.
Niistä saa satoa ihan kohtuullisesti, viinimarjat ja niiden mehut riittävät yleensä maalis - huhtikuulle pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunankasvatukseen osallistun vain talkoiden muodossa, vanhempani kasvattavat niitä vielä (kohta vuoro kuitenkin siirtyy minulle ja sisaruksilleni).
Mutta itse olen suunnitellut kasvattavani ja/tai hyödyntäväni:
-valkosipulia (se on jo istutettu syksyllä)
-raparperiä (istutettu useampi vuosi sitten, saan myös naapurilta)
-herukoita (itsellä isot mustaviinimarjapensaat, naapurissa punaista)
-aroniaa (naapurista)
-sieniä metsästä (harjoittelin viime syksynä jo varuiksi suolasienten tekoa, tässä ollut väliä yli 20v, niin piti varmistaa, että osaan), suolaan, kuivaan, pakastan, ja meillä syödään todella paljon metsäsieniä
-porkkanaa
-palsternakkaa
-punajuurta (tai raitajuurta tai keltajuurta, riippuu mitä siemeniä tuolla siemensäilössäni vielä on)
-retiisiä
-salaatteja
-herneitä (silpoydinherneitä ja sokeriherneitä)
-härkäpapua
-pensaspapuja
-ruusupapuja
-köynnöskrassia (käytän tästä lehtiä, kukkia ja siemeniä)
-mangoldia
-lehtikaalia
-erilaisia yrttejä (osa mausteeksi, osa teeksi)
-kurpitsoja
-tomaatteja
-paprikaa
-chiliä
Noiden lisäksi kerään runsaasti villivihanneksia (suolaheinää, vuohenputkea) joita käytän tuoreena, ja siteen tottakai nokkosta, jota käytän sekä tuoreena että kuivattuna (etenkin teessä)
Villiyrttejä teeaineksiksi (mm. pihlaja, vadelma, mesiangervo)
mansikanperkeet ja mustaherukanlehdet teeaineksiksi.
Varmaan paljon muutakin, mutta noi nyt ainakin muistan.
Kuinka paljon lääniä tarvitset, että saat noita kaikkia viljeltyä? Vai onko käytössä jotain tilaratkaisuja?
Varmasti ymmärrät, että jos puhun metsäsienistä, villivihanneksista tai naapurin pihasta, ne eivät välttämättä ole minun pihaani. Samoin perunapelto ei ole minun maillani.
Kasvimaani on tällä hetkellä noin 2 aaria, eli 10mx20m, 200 neliömetriä. Siitä osa on marjapensailla, raparperilla jne ja osan alueesta vie kasvihuone, ja kompostikasa. Minulla on tällä hetkellä 5 kasvulaatikkoa (4kpl 0,9mx2m ja 1kpl 0,9mx5m). Ja näiden lisäksi on vielä erilliset mansikkakehikot 2kpl 0,5mx2m.
Tuo on vanha pellon pääty, loppu pellosta on tällä hetkellä ihan kesannolla ja läpikulkureittinä metsään.
Minulla on kaksi kasvihuonetta, joista toinen, pienempi, on varsinaisella piha-alueella, ja sen vieressä on kuution vesisäiliö ja kaksi kompostipönttöä (Biolanin ja joku toinen halvempi malli). Toinen on sitten siis tuolla kasvimaa-alueella, se on 3mx6m.
Kasvihuoneissa kasvatan tomaatit, paprikat, chilit ja osan yrteistä, lisäksi joka vuosi on kokeilussa milloin mitäkin, ananaskirsikkaa (kasvaa hyvin, tekee hyvin satoa), munakoisoa (aivan surkea tulos), vesimelonia (pesäpallon kokoisia meloneja, mutta maistuvat ihan vesimelonille) jne. Lisäksi kasvihuoneissa on taimikasvatusta, isoja ruukkua salaattia, köynnöskrassia jne.
Kasvilaatikoissa kasvavat porkkanat, palsternakat, maissi, pavut (leikkopapu, ruusupapu), lehtikaali, osa kurpitsoista, valkosipulit, joitain yrttejä, salaattikasveja. Sitten suoraan maassa kasvimaalla kasvaa yleensä mangoldi, punajuuret, auringonkukkaa, hernettä, härkäpapua (sitä on paljon), pari riviä perunaa vaikkei se siinä viihdykään, kurkkua ja kurpitsaa.
Ensi kesäksi olen sopinut jo aarin tai pari kokoisesta palstasta vanhempieni pellolla.
Eli minulla on käytössä aika iso kasvimaa, mutta parhaiten siitä tuottavat kasvihuoneet ja kasvulaatikot. E ole kovin tehokas kasvattaja, suuremmalla vaivannäöllä saisin huomattavasti enemmän kasviksia pienemmältä alalta. Tämä on kuitenkin harrastus, ja teen sen juuri niin kuin haluan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pohtinut sitä, mitä kannattaisi viljellä, jos haluaisi että pula-aikana saisi mahdollisimman hyödyllistä vatsantäytettä. Kyseessä pitäisi olla mahdollisimman ravitseva kasvi ja jonka "hinta/ravitsemussuhde" olisi paras mahdollinen.
Tomaatti on satoisa, mutta ainakin toistaiseksi tomaattimurskaa saa purkeissa tosi halvalla. Lehtisalaatti ei pidä nälkää loitolla, sen kasvattamisen vaivalla saisi jotain muutakin, ja niin edelleen. Peruna ja porkkana ovat halpoja - ainakin toistaiseksi. Yrtit ovat kivoja, mutta ne eivät täytä vatsaa.
Mitä viljelisitte pula-aikana?
Mahdollisimman monipuolisesti. Se suojelee myös kasvatettavia kasveja, laajat alat yhtä ainoaa kasvia ovat aina alttiimpia tuholaisille ja kasvitaudeille kuin pienet läntit sitä sun tätä. Tyypillinen virhe onkin tuo, että laskelmoi, että tuhat kiloa perunaa, ja sillä hyvä. Entäs jos onkin sadevuosi, ja siemenperunat mätänee maahan? Tai kuiva vuosi, ja mikään salaattityyppinen kasvis ei ole syömäkelpoinen?
Olen tähän asti kasvattanut ja tulen vast'edeskin kasvattamaan: perunaa, porkkanaa, punajuuria, salaattikasveja (lehtikaalia, salaattia, mangoldia, pinaatteja jne), mansikkaa, tomaattia, paprikaa, härkäpapua ja muita papuja, maissia jne. Ja tietenkin valkosipulia. Joku onnistuu aina, ja valkosipuli joka kerta.
Vierailija kirjoitti:
Mä keitän pontikkaa. Sitä voi vaihtaa aina ruokaan, kun juoppojen viinahammasta alkaa kolottamaan. Sori vaan mammat näkemänne vaivan takia, kun ukkonne vaihtaa kilon tomaatteja pariin desiin ponua.
Jos teet hyvää ponua, niin vaihdan mielelläni, mutta pari desiä ei minun käyttööni riitä, viitisen litraa olisi hyvä alku. Minulla olisi vaihtariksi myös tupakkaa (virginiantupakkaa, ihan ehtaa kamaa ja oikein valmistettua). Tehdäänkö diili: sinä tuot viisi litraa hyvää laadukasta ponua, minä vaihdan sen nyssykälliseen tupakkaa, purkilliseen hunajaa, pariin kiloon tuoreita tomaatteja, nippuun valkosipulia ja pariin pullolliseen mustaviinimarjamehua, ja sellaiseen määrään perunaa, mikä mahtuu reppuun noiden em. tavaroiden lisäksi?
Vierailija kirjoitti:
Itse jatkan samojen viljelyllä kuin tähänkin asti eli peruna, sipulit, porkkana, omena, marjapensaat. Näiden lisäksi tietty rehua noille lehmille.
Lisäksi on kanoja.
Hernettä. Herne kerää typpeä juuristoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teet hyvää ponua, niin vaihdan mielelläni, mutta pari desiä ei minun käyttööni riitä, viitisen litraa olisi hyvä alku. Minulla olisi vaihtariksi myös tupakkaa (virginiantupakkaa, ihan ehtaa kamaa ja oikein valmistettua). Tehdäänkö diili: sinä tuot viisi litraa hyvää laadukasta ponua, minä vaihdan sen nyssykälliseen tupakkaa, purkilliseen hunajaa, pariin kiloon tuoreita tomaatteja, nippuun valkosipulia ja pariin pullolliseen mustaviinimarjamehua, ja sellaiseen määrään perunaa, mikä mahtuu reppuun noiden em. tavaroiden lisäksi?
Pontikan valmistukseen 10kg hienoa sokeria ja 2kg. hiivaa.🤭😋
Ei tarvita mitään kasvuturvetta, kun pitää maan terveenä ja lannoitettuna. Miten se viljely on ennen turpeenkasvatusta onnistunut, jos nyt ollaan pulassa? 🙄