Pula-ajan omavara viljelykset
Mietin mitä syötävää kasvatan ensi kesänä ja säästän samalla saaden puhdasta luomuruokaa.
Todennäköisesti
Tomaattia
Kurkkua
Pinaattia
Sipulia
Valkosipuli on jo maassa
Kesäkurpitsaa
Punajuurta
Perunaa
Papuja
Tilliä
Lisäksi meillä on omena ja päärynäpuita, mansikkamaa ja viinimarjoja sekä kaksi viinirypälepuskaa.
Metsässä marjoja ja sieniä.
Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään, mutta vaatii työtä.
Mitä muut suunnittelee kasvattavansa tai muuten hankkivansa ruokaa säästömielessä.
Ruuan hinta kuulema tuplaantuu helposti nyt maailman tilanteen takia.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä keitän pontikkaa. Sitä voi vaihtaa aina ruokaan, kun juoppojen viinahammasta alkaa kolottamaan. Sori vaan mammat näkemänne vaivan takia, kun ukkonne vaihtaa kilon tomaatteja pariin desiin ponua.
Jos teet hyvää ponua, niin vaihdan mielelläni, mutta pari desiä ei minun käyttööni riitä, viitisen litraa olisi hyvä alku. Minulla olisi vaihtariksi myös tupakkaa (virginiantupakkaa, ihan ehtaa kamaa ja oikein valmistettua). Tehdäänkö diili: sinä tuot viisi litraa hyvää laadukasta ponua, minä vaihdan sen nyssykälliseen tupakkaa, purkilliseen hunajaa, pariin kiloon tuoreita tomaatteja, nippuun valkosipulia ja pariin pullolliseen mustaviinimarjamehua, ja sellaiseen määrään perunaa, mikä mahtuu reppuun noiden em. tavaroiden lisäksi?
Pontikan valmistukseen 10kg hienoa sokeria ja 2kg. hiivaa.🤭😋
Tämä pontikkadiili kuulostaa hyvältä! :D Mitäs sitten kun sokeri on kortilla? Jos osallistuisin tähän teidän piiriinne, niin mitä saisin vaihdossa viidestä kilosta sokeria? ;)
Vierailija kirjoitti:
Voisin ehkä ruveta viljelemään kessua, kun tuo tupakka on niin järkyttävän hintaista nykyään ja on tämä savuton Suomi vuonna jotain kampanjakin.
Kasvaa oikein hyvin, suosittelen. Oon jo monet satsit antanut tutuille, kun itse en käytä.
Pirttiviljelyyn itsellä riittää vielä siemeniä vuosikymmeniksi.
Nykypäivänä tuollaista pientä viljelyä ei arvosteta. Siitä on esimerkki jälleen kerran Turusta: Kupittaan siirtolapuutarha laitetaan rakennusmaaksi.
Istutetaan taloja ruuan sijaan.
Samoin nykypäivän omakotitalotontit: tonttimaalla ei ole arvoa, sillä sitä maata talon ympärillä ei ole juuri nimeksikään, joten mitään puutarhoja ei perusteta. Toista se oli ennen, kun talon ympärillä oli paljon maata viljellä hedelmäpuita, pitää perunapeltoa ja kasvimaata sekä marjapensaita.
Itseasiassa kyllä ne aika itsekseen kasvaa. Hiukan kitkee ja kastelee, niin kyllä minä ainakin olen satoa saanut. T: Kaupunkilaispelle
Nyt tosiaan kun luin tätä ketjua tajusin, ettei tulisi lihasta pulaa meillä. Tarvitsee vain avata aidasta portti ja peurat kävelevät sisään pihalle. Pitäisi vaan hankkia ase.
T. Länsi-Uusimaa
Amazonista ostin kasan omavaraisuuskirjoja, niitä on hirveästi siellä, suosittelen. Hakusanoja self suffiency, homestaed
Meillä on Oulussa:
Kirsikkapuu
Kaksi omenapuuta (toinen tuottaa noin 10 vuoden päästä)
Luumupuu ei tuota vielä
Vadelmapensaita
Mustikkapensaita, eivät tuota vielä
mustaherukkapensas, ei vielä tuottoa
Vierailija kirjoitti:
Huonossa säilössä piaantuu liikaa ja se vasta kalliiksi tulee. Kaupan peruna on hyvälaatuista isompaa ja halpaa.
Niin, mutta viljelijöille on maksettu perunoista niin huonosti, että moni on lopettanut.
Perunaa on niukinnaukin riittävästi.
Nyt jos sitten ruoka kallistuu ja monen elintarvikkeen saatavuus heikkenee, ihmiset siirtyvät perussafkaan perunoihin ja ohraryyneihin, kaurahiutaleisiin...
Sitten perunat loppuvatkin kaupasta.
Silloin onkin omatarveviljely arvossaan.
Olisi hyvä olla niitä perunamaita ja -kellareita.
Kiitos kauheasti vinkistä. Nyt vielä kun saisi poliisit ja riistanvartijat pois pihapiiristään siksi aikaa kun jänispaistit ja peuran medaljongit on pöydässä. Vesi kielellä katselemme kun hanhet lentelevät pohjoiseen, oi hanhipaisti! Voitko kuvitella, ettet saa edes auton alle jäänyttä peuraa omaan käyttöön, metsästäjät ne korjaa omaan talteen? Omavaraisuusaste on korkealla metsästäjäpiireissä mutta ei meillä muilla. Luuleeko joku todellakin että kaikki minkä kiinni saa, on sinun?
Olen opetellut kasvattamaan kasviksia, joiden siementen suhteen voi myös olla omavarainen. Esim. palsternakka ja maa-artisokka, jälkimmäinen talvehtii kasvupaikassaan. On myös taloudellisempaa vaivannäköä kuin vaikka sipuleiden kasvatus, sipulihan ei maksa kaupassa juuri mitään.
Jotkut kasvit ovat monivuotisia, persiljaa vaikkapa voi kasvattaa toisenkin kesän.
Vierailija kirjoitti:
Amazonista ostin kasan omavaraisuuskirjoja, niitä on hirveästi siellä, suosittelen. Hakusanoja self suffiency, homestaed
Suomen olot ovat omanlaisensa, kannattaisi tutustua kotimaiseenkin omavaraisyhteisöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.
Totta, mutta jos sota tulee, saattaa kaupasta olla hankala saada perunoitakaan.
Ei siemenperunoita tarvitse ostaa kuin kerran,
Niistä itse kasvatetuista jätetään siemeneksi.
Toimii jos asut tosi kaukana muista perunaviljelmistä. Perunat keräävät itseensä virustauteja, joista ei pääse eroon kuin vaihtamalla sekä kasvupaikan eri kohtaan että puhtaat siemenperunat.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pontikkadiili kuulostaa hyvältä! :D Mitäs sitten kun sokeri on kortilla? Jos osallistuisin tähän teidän piiriinne, niin mitä saisin vaihdossa viidestä kilosta sokeria? ;)
Voisin osallistua tähän pontikkadiiliin. Meiltä löytyisi hunajaa sokerin tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jatkan samojen viljelyllä kuin tähänkin asti eli peruna, sipulit, porkkana, omena, marjapensaat. Näiden lisäksi tietty rehua noille lehmille.
Lisäksi on kanoja.
Kanoista olen melkein kateellinen. Meilläkin oli ennen, mutta talven yli ei saada pidettyä.
ApPaitsi että kanojen pakkasenpelko on aivan urbaanilegendaa, joku hökkeli, pikkuisen eristettä ja pari lämpölamppua, niin kyllä pärjäävät ja mielellään ulkoilevat talvellakin. Ja ihan omasta vuosien kokemuksesta tiedän, kun kasvatan kanoja täällä Lapin liepeillä.
Muistelen, että kunnasta tulevat katsastamaan, että kanala on määräysten mukainen. Eikä lintuja saa päästää ulos ilman "katollista häkkiä" helmikuun ja toukokuun välillä (ajankohtia ei muista tarkasti).
Eivät tule jos eivät tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa ja toteaa, että unohtui montakin kasvatusta kirjoittaa ja eikä ihan vähäinen määrä, tuhansia kiloja ruista kasvaa pellossa ja siitähän saa leipää sekä mahtavaa marjapuuroa erilaisten marjojen kanssa keiteltynä.
'
Onko teillä puimakone myös, kun ruista kasvaa?
Miten niistä rukiinjyvistä itse jauhoa teette?
Sivusta. Leikkaavat sirpillä, jauhavat käskivillä.
Vierailija kirjoitti:
Minä päätin jo syksyllä luovuttaa yksivuotisen viljelypalstani pois, saakoon joku muu sen ja ainakin kevään ajaksi mielenrauhan omavaraisuuden suhteen. Palsta on niin savinen ja kivikova, että vaatii kymmeniä ellei satoja tunteja töitä, jotta mikään kasvaa. Kasteluvesi kannetaan 50 m päästä sangoilla, ja sitä menee kun kesäisin ei enää sada.
Pidin palstaa muutaman vuoden ja kun viime keväänä taas yöllä lähdin kädet rakoilla kotiin, päätin että nyt riittää. Ihan hullua tuhlata rahaa siemeniin ja taimiin, kun mikään ei edes kasva. Se vähä mikä kasvaa, tuhoutuu helposti rankkasateissa (savi ei ime vettä), kuivuudessa tai tuhohyönteiset ja etanat syö. Ei siis kannata turhan ruusunpunaisien linssien läpi tiirailla tätä viljelyasiaa. Toki jotain satoa aina sain minäkin, mutta työtä on sitten aivan jumalattomasti.
Oma palstani Turussa, joten menkää jonottamaan se pois ensi viikolla palstojen jaossa.
Mullakin on palsta Turussa, mutta onneksi monivuotinen, joten viljely on paljon palkitsevampaa, kun maan kuntoon pystyy oikeasti vaikuttamaan omilla viljelyvalinnoilla ja -metodeilla. Aiemmin olin kanssa 4h-yhdistyksen yksivuotisella pellolla, ja se oli aikamoista kuukiveä kyllä. Kyllä sieltäkin satoa tuli yllättävän paljon, mutta kun palstat käännetään joka vuosi koneellisesti, niin kyllähän se vaikuttaa maan kuntoon aika dramaattisesti. Sinänsä en liikaa parjaa savea, sehän on kuitenkin hyvin ravinnepitoista, mutta on siinä haasteensa. Nykyinenkin palstakin on aika savinen, mutta juurekset ja suurin osa muistakin viljelyksistä on silti onnistunut kohtuuhyvin ja ovat todella hyvänmakuisia. Monivuotinen palsta on huomattavasti vähemmän työläs, kun penkkejä ei tarvitse joka vuosi tehdä uudestaan ja kaikkea ei tarvitse edes kylvää tai istuttaa kuin kerran.
KASVIMAATKIN ENNALLISTETTAVA kirjoitti:
mistähän piipertäjät aikovat kasvu turpeensa hankkia vihreä hallitus kun kielsi turpeen tuotannon. nyt olivat pöyristyneitä kun tuottajat lopettivat kasvu turpeenkin nostamisen. ITSE KIELSIVÄT SITTEN SYYTTÄVÄT TUOTTAJIA. KIITOS VIHREÄT SDP JA KEPU
Hullun hommaa olisi ostaa turvetta kasvimaata varten. Kyllä sitä multaa löytyy ihan sieltä pellolta tai pihalta, kukin parantaa maanlaatua haluamallaan tavalla. Komposti nyt on ehdoton, jos haluaa kasvimaata pitää. Lantaa saa hevostalleilta. Kohopenkit tekemällä saa ravinnerikkaan viljelysalustan useiksi vuoksi edellämainittujen lannoitteiden, kasvimassan ja mullan avulla. Ei tulisi mieleenkään ostaa turvetta kasvimaata varten, johan se maksaisi sen verran että sen vähäisenkin säästön voi unohtaa.