Pula-ajan omavara viljelykset
Mietin mitä syötävää kasvatan ensi kesänä ja säästän samalla saaden puhdasta luomuruokaa.
Todennäköisesti
Tomaattia
Kurkkua
Pinaattia
Sipulia
Valkosipuli on jo maassa
Kesäkurpitsaa
Punajuurta
Perunaa
Papuja
Tilliä
Lisäksi meillä on omena ja päärynäpuita, mansikkamaa ja viinimarjoja sekä kaksi viinirypälepuskaa.
Metsässä marjoja ja sieniä.
Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään, mutta vaatii työtä.
Mitä muut suunnittelee kasvattavansa tai muuten hankkivansa ruokaa säästömielessä.
Ruuan hinta kuulema tuplaantuu helposti nyt maailman tilanteen takia.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Kesäkurpitsa on satoisaa. Perus porkkanaa , sipulia ja potaattia. Maa-artisokka säilyy maassa vuosikausia.
Joskus oli kesäkurpitsaa kasvamassa ja alkuinnostuksen jälkeen jäi omia aikojaan kasvamaan. Oli muutama valtava kesäkurpitsa, pituutta oli yli 80cm ja halkaisija parhaimmillaan lähempänä 30 cm. On siinä hiukan talven varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aiheesta. Onko kellään kokemuksia, onnistuuko kerrostalossa jonkin ruuan viljely, vaikka asunnossa ei ole parveketta?
Ainahan sitä voi jonkun yrttitupsun tai salaatin kasvattaa, mutta et sä sillä mitään säästä. Päin vastoin.
Minua naurattaa nämä yrttien kasvattajat ruokapulaan, puoli päivää voi nälkää pitää.
Vierailija kirjoitti:
Monet vihannekset on sesonkiaikaan järjettömän halpoja, ostan ne silloin ja pakastan/kuivaan/säilön.
Salaatti on melkein ainoa, missä säästää selvästi itse kasvattaen ja mikä on helppoa itse kasvattaa. Se ei ole kovin halpaa kesälläkään, se ei pysy kauaa hyvänä eikä sitä voi pakastaa.
Mulla taas ei nykyään kasva salaatti ollenkaan. Olen onnistunut vain yhtenä vuonna sen suhteen. Tomaatti on mulle se taloudellisesti kannattavin. Ja sitä voi myös pakastaa.
Vierailija kirjoitti:
Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.
Totta, mutta jos sota tulee, saattaa kaupasta olla hankala saada perunoitakaan.
Ettekö te vieläkään tajua mihin tämä maatilojen tuhoaminen liittyy. https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/paavovirtaniemi/77350-agenda-21-tie-or…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöä syntyy satoja euroja. Viime kesä oli äärestä kuiva. Mites tuo kastelu?
Kaikilla omat systeeminsä, mutta meillä tulee Saimaasta pumpulla eli ei lopu.
Käyttääkö pumppu sähköä?
Meillä pumpataan polttoöljyn voimalla. Sitä on ostettu varastoon vuosia sitten.
Jos olisi sähköpumppu, niin se pyörisi aurinkopanelien voimalla.
Huonossa säilössä piaantuu liikaa ja se vasta kalliiksi tulee. Kaupan peruna on hyvälaatuista isompaa ja halpaa.
Kanala kannattaa laittaa, jos asuu omakotitalossa tai saa naapurit mukaan.
härkäpapua, keräkaalia, perunaa (Peruna on helppohoitoinen) lannoitteena ihmisvirtsaa, kerää kanistereihin talven aikana,, kastele sillä keväällä, samoin myöhemmin lannoitteena Nokkosvettä, kerää nokkoset joutomailta isoon vesisaaviin, anna maatua vedessä 2 viikkoo, sillä kun lannoittaa niin kasvaa perunat todella isoiksi.
Täällä kerrostalossa nyt sisätiloissa tomaattien siemenet kasvamaan. palkokasvien idättäminen ja versottaminen. Salaatti itämään sisällä.
Parin viikon päästä salaatti parvekkeelle, ja yrtit.
Vierailija kirjoitti:
Mä keitän pontikkaa. Sitä voi vaihtaa aina ruokaan, kun juoppojen viinahammasta alkaa kolottamaan. Sori vaan mammat näkemänne vaivan takia, kun ukkonne vaihtaa kilon tomaatteja pariin desiin ponua.
mistäs ne juopot sulle tomaatit hakee, viljeleekö itse vai varastaako muilta?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko lukeneet tätä, esim et paljonko tarvitsis kasvattaa kaikkea jos haluaisi olla omavarainen? https://www.omavarainen.fi/l/kasvimaanperustaminen
250 neliömetriä pitäs laittaa kasvamaan täyteen ruokaa, siinäpä vasta kasvimaa, hoitamista, kastelemista riittää eikä ole vapaa-ajanvietto ongelmaa, koska sitä vapaa-aikaa ei jää.
Olen pitänyt kasvimaata aina siitä lähtien kun tämän oman tuvan ostimme.
Oon kasvattanu perunoita, porkkanoita, punajuuria, lehtikaalta, maa-artisokkaa, lanttua, kyssäkaalta, papuja, herneitä, tilliä, persiljaa,pinaattia, salaatteja
Monivuotisista pihalta löytyy ruohosipulit, minttu, oregano, lipstikka, mustaherukka, karviaiset, punaherukka, vadelmaa, omenaa, kirsikoita ja luumuja
Lisäksi aion kerätä entistä enemmän luonnon yrttejä, nokkosta, kuusenkerkkiä, mustaherukan, vadelman, horsman, mesiangervon, siankärsämön ym lehtiä teeaineksiksi.
Olen myös muutenkin suunitellut laajentavani yrttitarhaa, kuten kamomillaa, ym rohtokukkia.
Tietysti kerään niin kuin ennenkin, mutta vielä ahkerammin,metsästä marjoja ja sieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.
Ei siemenperunoita tarvitse ostaa kuin kerran,
Niistä itse kasvatetuista jätetään siemeneksi.
Voisin ehkä ruveta viljelemään kessua, kun tuo tupakka on niin järkyttävän hintaista nykyään ja on tämä savuton Suomi vuonna jotain kampanjakin.
kuinka ollakaan kirjoitti:
Kaikki mitä täällä kasvatan, on kyllä uhanalaista. Kumma kun kukaan ei ole maininnut kuinka vihannes- ja juures kelpaa kaikissa vaiheissaan rusakoille, peuroille, myyrille ja hirville. Sekä linnuille nuo marjapuskien ja mansikkamaiden tuotokset. Perunaa viljelemme vielä kotitarpeiksi, vaikka siihen tarvitaan peuroja varten aitaus. Vaivalloista on. Naapuri lakkasi juuri peurojen vuoksi koko hommasta. Jopa kurjet voi viedä vasta istutetut perunat kaivamalla nokalla vaon reunasta. Rusakko syö kaiken syksyllä paitsi sen "pupun ruuan" eli salaatin, peurat syö omenapuun lehdet, mansikan lehdet, pureskelee jopa kukkien lehtiä ja tietysti perunan ensimmäiset versot. Nimimerkki kokenut ja kaiken tietää.[/quote
]
Sun täytyy ehdottomasti rueta metsästämään, hoida pakkasees noi rieskat ja saat ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä aiheesta. Onko kellään kokemuksia, onnistuuko kerrostalossa jonkin ruuan viljely, vaikka asunnossa ei ole parveketta?
Jonkun mukaan kurkkua voisi kasvattaa sisällä. Pistäs testiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja totta myös että ei tarvitse ostaa siemenperunoita. Tasan tarkkaan samalla tavalla kasvaa kun idättää ylijäämä perunat. Eli 0,75€/kg ainakin tämän talven ollut.
Vierailija kirjoitti:
kuinka ollakaan kirjoitti:
Kaikki mitä täällä kasvatan, on kyllä uhanalaista. Kumma kun kukaan ei ole maininnut kuinka vihannes- ja juures kelpaa kaikissa vaiheissaan rusakoille, peuroille, myyrille ja hirville. Sekä linnuille nuo marjapuskien ja mansikkamaiden tuotokset. Perunaa viljelemme vielä kotitarpeiksi, vaikka siihen tarvitaan peuroja varten aitaus. Vaivalloista on. Naapuri lakkasi juuri peurojen vuoksi koko hommasta. Jopa kurjet voi viedä vasta istutetut perunat kaivamalla nokalla vaon reunasta. Rusakko syö kaiken syksyllä paitsi sen "pupun ruuan" eli salaatin, peurat syö omenapuun lehdet, mansikan lehdet, pureskelee jopa kukkien lehtiä ja tietysti perunan ensimmäiset versot. Nimimerkki kokenut ja kaiken tietää.[/quote
]
Sun täytyy ehdottomasti rueta metsästämään, hoida pakkasees noi rieskat ja saat ruokaa.Kuinka se mahtaa olla, rinnastuuko haaskalta ampumiseen jos napsii kasvimaan paikalle houkuttamat elikot pataan?
Porkkanaa, kaikkia mahdollisia juureksia kuten punajuuri, juuriselleri, juuripersilja, lanttu. Lamopinaattia, tomaatteja. Sipulia,pottuja, yrttejä, marjapensaita ja omenapuita. Raparperia. Mikä ettei härkäpapuja?? Jos olis mahdollista vuokrata maata niin rypsiä tai rapsi josta teksii biodieseliä. Lisäksi keltaiset rypsipellot on kauniita ja tuoksuukin hyvältä.