Pula-ajan omavara viljelykset
Mietin mitä syötävää kasvatan ensi kesänä ja säästän samalla saaden puhdasta luomuruokaa.
Todennäköisesti
Tomaattia
Kurkkua
Pinaattia
Sipulia
Valkosipuli on jo maassa
Kesäkurpitsaa
Punajuurta
Perunaa
Papuja
Tilliä
Lisäksi meillä on omena ja päärynäpuita, mansikkamaa ja viinimarjoja sekä kaksi viinirypälepuskaa.
Metsässä marjoja ja sieniä.
Täytyy varmaan aloittaa kalastuskin, koska rannalla asutaan eli kyllä tässä pystyy isot rahat säästämään, mutta vaatii työtä.
Mitä muut suunnittelee kasvattavansa tai muuten hankkivansa ruokaa säästömielessä.
Ruuan hinta kuulema tuplaantuu helposti nyt maailman tilanteen takia.
Kommentit (267)
Vierailija kirjoitti:
Siinäpähän haaveilette, kaupunkilaispellet. Viljelyssä on kyllä kova työ, ei ne itsestään siellä kasva.
Ja säilöntätyöt on kovat. Kuivaamista, keittämistä. Kukaan maininnut valkokaalia josta saa oikeasti ravitsevaa ruokaa hapattamalla ilman kummoisia työvälinetä tai sähköäkään ja paljon. Säilytystilat pitää olla. Eikä mikään onnistu jos viljelyksiä ja vesiä sabotoidaan.
Vierailija kirjoitti:
Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.
Tää on uskomaton väite. Siemenperunat maksaa muutaman euroa kilo lajikkeesta riippuen. Siinä kilossa on keskimäärin 25 siemenperunaa. Yksi taimi tuottaa 20-30 perunaa, eli keskimäärin 25 perunaa. Yhdestä kilosta siemenperunoita saa siis jopa 600 perunaa. Kerropa kauppa, josta saa tuon määrän perunaa halvemmalla kuin se siemenperunakilo.
En tiedä mitä vaivaa tarkoitat. Meillä ainakin perunat laitetaan maahan ja nostetaan sitten kun sato on valmis. Jos on oikein kuiva kesä, välillä annetaan vettä. Suurempi vaiva mun mielestä on kantaa perunaa kaupasta kotiin.
Viljelkääpä talven vihannekset perheelle. Miten isot tontit teillä on?
Sipulia ruohosipulia kirjoitti:
Akvaariossa muutama ahven ja karppi ne voi syödä sitten ja muutama kani niistä paistia.Sipuli kasvaa kukkapurkissa mut ne varastetut kukkapurkit sitten jää synniksi.
Milläpäs meinaat ahvenet ruokkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perunan viljely on hullun hommaa, siemenperunat maksaa enemmän kuin sen sadon määrän ostaminen kaupasta. Siihen päälle se vaiva. Ei kannata.
Tää on uskomaton väite. Siemenperunat maksaa muutaman euroa kilo lajikkeesta riippuen. Siinä kilossa on keskimäärin 25 siemenperunaa. Yksi taimi tuottaa 20-30 perunaa, eli keskimäärin 25 perunaa. Yhdestä kilosta siemenperunoita saa siis jopa 600 perunaa. Kerropa kauppa, josta saa tuon määrän perunaa halvemmalla kuin se siemenperunakilo.
En tiedä mitä vaivaa tarkoitat. Meillä ainakin perunat laitetaan maahan ja nostetaan sitten kun sato on valmis. Jos on oikein kuiva kesä, välillä annetaan vettä. Suurempi vaiva mun mielestä on kantaa perunaa kaupasta kotiin.
Missä ne perunat säilytetään kotona koko talven? Kauppias laittaa pestyt, itämättömät ja nahistumattomat perunat hyllyyn alle euron kilohinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kasvaa:
-luumuja
-omenaa
-kirsikkaa
-päärynää
-vadelmaa
-karhunvadelmaa
-viinimarjaa (punaista, valkoista, mustaa ja vaaleanpunaista)
-mansikkaa
-pensasmustikkaa
-valkosipulia
-ruohosipulia
-maa-artisokkaa
-viinirypäleitä
-erilaisia kaaleja (kukka, broccoli ja ruusu)
-perunaa
-porkkanaa
-sipulia
-pinaattia
-papuja
-maissia
-herneitä
-kesäkurpitsaa
-yrttejä
-tomaattia
-kurkkua
-vesimelonia
-salaattia
Mun unelma 😍!!! Oon niin kateellinen! No, kun ei tuota tässä elämässä voi saada, ehkä sitten seuraavassa. Nyt tyydyn pieneen pihaan ja sen antamiin mahdollisuuksiin. Jotain kuitenkin rivarissakin voi kasvattaa.
Kanoja voisi pitää parvekkeella
Vierailija kirjoitti:
Jos ette ole ennen kalastaneet, ette varmaan tiedä ettei kaloja enää juurikaan suomen vesissä ole. Voitte ihan kokeilla onkia/virvelöidä, viedä verkot vesille, tai laittaa katiskan kaislikon kupeeseen, ja kun saatte saalista, max sen muutaman kalan/sintin, muutamassa päivässä huomaatte ettei kaloja ole kuten vielä 30 vuotta sitten. Silloin kalaa tuli yllin kyllin, katiskat ja verkot olivat aina täynnä. Suosittelen kalastukseen käytetyn ajan, rahan ja energian suuntaamista ruuan viljelyyn.
Aha, sehän on sitten just niin. Kahdella katiskalla on jäiden lähdön tähän mennessä noussut ahventa 5 filekilon edestä ja haukia 21 kpl väliltä 1-2,5kg. Kuhia tuli talviverkolla siinä 100kpl.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien p4skoilla viljelypalstoilla ei perunakaan tuota tuollaisia satoja. Viime vuoden ovat olleet kuivia ja kuumia, eikä meidän palstalla ole edes kastelumahdollisuutta. Vesi tuodaan kotoa autolla 50 metrin päähän, josta kannetaan käsipelillä pellolle. Jokainen illalla kaadettu sangollinen on puoleen päivään mennessä rutikuiva ja maa on pölyävää saviaavikkoa.
Yhdestä siemenperunasta olen itse saanut yhden perunan tai muutaman pienen. Viime vuonna kaikki hukkuivat alkukesän sateessa. Yhtenä vuonna, viitisen vuotta sitten, sain ok sadon, mutta siitäkin vei rutto puolet, kun torjunta-aineet on kielletty ja jengi kasvattaa kaupan saastuneesta perunakannasta.
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöä syntyy satoja euroja. Viime kesä oli äärestä kuiva. Mites tuo kastelu?
Niin, kasteluvettä tarvitaan todella paljon ellei sada.
Omavaraisviljely on nimenomaan maanviljelyä, jotta maa pysyy hyvässä kunnossa. Olemme vanhempieni tontilla pitäneet hyötykasvimaata nyt 20 vuotta. Kaiken onnistumisen salaisuutena on vuoroviljely/viljelykierto luomuna. Kaupasta haetaan kalkki ja siemenet ja naapurista hevosenpaskaa. Kun maa on hyvässä kunnossa ja jaettu pieniin viljelylohkoihin, niin kasvimaan hoitaminen on aika helppoa. Monivuotiset rikkaruohoja on vain vähän ja ne on helppo poistaa multavasta maasta.
Kaikkea on tullut kokeiltua ja nämä toimii ja onnistuu joka vuosi: kurpitsat, pavut (pensaspapu ja härköpapu), lamopinaatti, avomaankurkku, kesäperuna ja -porkkana (ei siis varastoida, vaan suoraan maasta), parsakaali. Ollaan vihannesten, marjojen ja hedelmien suhteen lähes omavaraisia heinäkuulta pitkälle marraskuulle.
Meillä on myös tontilla paljon puolihuolimattomasti hoidettu aluetta, josta näin keväällä ja alkukesästä poimitaan kausivihannekset: nokkosta, vuohenputkea ja horsmaa.
Meillä on monta talviomenapuuta, joiden sato säilyy viileässä pitkälle yli joulun. Pakastimeen mustaherukkaa, pensasmustikkaa, tyrniä ja vihanneksista pensaspapuja ja pinaattia (ja nokkosta).
Perunaa ei tautiriskien vuoksi kannata viljellä samassa kohtaa joka vuosi, mutta viljelykierrossa se toimii ihan ok ja varhaisperunan jälkeen maahan kylvetään viherlannoituskasvit syksyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja säästöä syntyy satoja euroja. Viime kesä oli äärestä kuiva. Mites tuo kastelu?
En kastele kasvimaata kuin kaikkein pahimmilla helteillä. Olen jakanut kasvimaan pieniin lohkoihin ja ryhmittelen kumppanuuskasveihin. Käytän paljon ruohokatetta (voisi olla olkeakin) ja harsot päälle alkukaudesta (ja ötököiden vuoksi).
Viljelijöitä pitäisi tukea enemmän Suomessa. Varastoida viljaa, ottaa sadevesi hyötykäyttöön. Kuumuus uhkaa
Vierailija kirjoitti:
Perunankasvatukseen osallistun vain talkoiden muodossa, vanhempani kasvattavat niitä vielä (kohta vuoro kuitenkin siirtyy minulle ja sisaruksilleni).
Mutta itse olen suunnitellut kasvattavani ja/tai hyödyntäväni:
-valkosipulia (se on jo istutettu syksyllä)
-raparperiä (istutettu useampi vuosi sitten, saan myös naapurilta)
-herukoita (itsellä isot mustaviinimarjapensaat, naapurissa punaista)
-aroniaa (naapurista)
-sieniä metsästä (harjoittelin viime syksynä jo varuiksi suolasienten tekoa, tässä ollut väliä yli 20v, niin piti varmistaa, että osaan), suolaan, kuivaan, pakastan, ja meillä syödään todella paljon metsäsieniä
-porkkanaa
-palsternakkaa
-punajuurta (tai raitajuurta tai keltajuurta, riippuu mitä siemeniä tuolla siemensäilössäni vielä on)
-retiisiä
-salaatteja
-herneitä (silpoydinherneitä ja sokeriherneitä)
-härkäpapua
-pensaspapuja
-ruusupapuja
-köynnöskrassia (käytän tästä lehtiä, kukkia ja siemeniä)
-mangoldia
-lehtikaalia
-erilaisia yrttejä (osa mausteeksi, osa teeksi)
-kurpitsoja
-tomaatteja
-paprikaa
-chiliä
Noiden lisäksi kerään runsaasti villivihanneksia (suolaheinää, vuohenputkea) joita käytän tuoreena, ja siteen tottakai nokkosta, jota käytän sekä tuoreena että kuivattuna (etenkin teessä)
Villiyrttejä teeaineksiksi (mm. pihlaja, vadelma, mesiangervo)
mansikanperkeet ja mustaherukanlehdet teeaineksiksi.
Varmaan paljon muutakin, mutta noi nyt ainakin muistan.
Ruusupapua? Tarhapapu on parempi.
Osa listallasi olevista vaatii ehdottomasti torjunta-aineita ja/tai harson, muuten kirpat syö. Retiisi, rucola, mangoldi ja lehtikaali nuorena, ovat kirppojen herkkua.
Härkäpapu on rehukasvi... Keskity aluksi vähempään. Pidä kasvit terveinä, jotta taudit ei niin helposti iske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kastele kasvimaata kuin kaikkein pahimmilla helteillä. Olen jakanut kasvimaan pieniin lohkoihin ja ryhmittelen kumppanuuskasveihin. Käytän paljon ruohokatetta (voisi olla olkeakin) ja harsot päälle alkukaudesta (ja ötököiden vuoksi).
Joo, ruoho-/olkikate on todella hyvä käyttää.
Meillä olisi iso piha ja suunnittelin viljelmiä:
10 kpl lavakaulustyyppisiä viljelylaatikoita itse tehtynä, tarvikkeet n. 250 e
Mullat n. 100 e
Vettä kesän aikana kuluu arviolta kuusi kuutiota eli n. 50 e
Siemenet ja taimet n. 100 e
Harsot, työkaluja, hanskoja, tukikeppejä, lannoitetta yms. n. 50 e
Tällä suunnitelmalla hintaa tulisi n. 550 euroa.
En ole ihan varma, kannattaako..?! 550 eurolla saa kaupasta aika paljon perunaa, salaattia ja herneitä, vaikka hinnat vielä tuplaantuisivat..!
Pienellä rivitalon maapläntillä kasvaa marjapensaita eli musta- ja punaherukkaa ja karviaista sekä raparperia yksi kutakin. Kevään ensimmäinen raparperisato alkaa olla valmiina. Puskat ovat aika vanhoja. Punaherukka ja karviainen ovat jo pitkän aikaa antaneet hyvän sadon, mutta mustaa viinimarjaa on tullut vuosittain vain pari litraa. Joskus olen istuttanut ämpäriin muutaman perunan, mutta niistä ei oikeastaan tullut minkäänlaista satoa ja lopetin perunanviljelyn kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parina viime vuonna pahat helteet ovat kestäneet viikkokausia ilman pisaraakaan vettä. Kyllä tuo vesiasia kannattaa miettiä etukäteen kuntoon, esim. kurkkupenkki vie 30 asteen helteessä ja paahteessa kymmeniä litroja/pvä. Pitää olla mahdollisuus vesiletkuun tai kunto riittää kantoveteen. Lisäksi matkustelu on ongelmallista, jos ei saa kasveille kastelijaa. Katteet ja harso auttavat pitkälle, tosin olen itse joutunut ottamaan harsoja pois viime vuosina. Niiden alla saattaa lämpötila kohota 50-60 asteeseen ja kasvit kuoIevat sinne. Ikävä ns. vanhan ajan kesiä, jolloin satoi välillä.
Laitoin tänään viljelylaatikkoon esikasvatetut pinaatin taimet ja tomaatit. Kunhan sade loppuu, laitan neljään riviin punajuuria (keltaisia ja pinkkejä). Iso laatikko ei itse rakennettuna maksanut mitään, kun se tehtiin jämälaudoista. Pohjakangas, harso, multa, hevosenkakkalannoite 70 euroa. Saa nähdä minkälainen punajuurten ja muiden kilohinnaksi tulee! Perunoita on maassa muualla. Ei sillä pitkälle pärjää, mutta on ainakin jotain.
Akvaariossa muutama ahven ja karppi ne voi syödä sitten ja muutama kani niistä paistia.Sipuli kasvaa kukkapurkissa mut ne varastetut kukkapurkit sitten jää synniksi.