Mitä tekisit, kun yksi työntekijä poistuu aina tasan klo 16:00 Teamsistä, Slackistä jne, eikä vastaa puhelimeen tai sähköpostiin sen jälkeen?
Esim. eilen tuli yksi kiireinen asia klo 16:11. Tämä henkilö joka on melkein ainut kuka sen ongelman osaa hoitaa oli tietysti poistunut taas tasan klo 16:00. Yritin laittaa viestiä whatsapilla eikä vastannut (työpuhelin). Olemme siis etätöissä kaikki. En viitsinyt henk.koht. numeroon soittaa edes. Alkaa pikku hiljaa loppumaan kärsivällisyys. Kyseinen henkilö toki yleensä aloittaa tasan kasilta aamulla ja tekee työnsä hyvin. Mutta tuollainen väliinpiittaamattomuus ei anna hyvää kuvaa. Olen siis alle 20 henkilön IT firmassa töissä esimiesasemassa.
Kommentit (199)
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin työpuhelin on sama kuin oma puhelin. Vain yksi laite. Ja se sitten piippailee 24/7, tuoden viestejä Teamsista/släckistä/yms. ja vapaa-ajan viestit myös.
Toki noi työpiippaukset voi laittaa hiljaiselle jos on sellainen hetki, että ei halua että ne häiritsee. Mutta muussa tapauksessa, ei minua häiritse sen piippaus jos nyt teen ruokaa tai vien lapsia harrastuksiin. Ja voin siis kurkata mitä viestissä on. Ja todellakin voin siihen vastata, jos minulla on siihen aikaa.
En tajua miten joustamatonta sakkia täällä on. Monesti olen esim. lasten ratsastustallilla kirjoitellut työviestejä tai terveyskeskuksen odotuspenkillä tai jopa ruokakaupassa.
Meidän firmassa on noin 50 henkeä, ja ihan normaalia on, että työkavereita voi tavoitella iltaisin. Sitten niitä saa kiinni tai ei saa kiinni, jolloin sitten palataan aamulla asiaan.
Niin ja sitten ihmetellään, kun saikut lisääntyy ja työntekijät on burn outin partaalla, kun työpuhelin kilkattaa 24/7, ja viesteihin vastaillaan kaiken muun tekemisen ohella.
Entisessä työpaikassa oli tosir asittava pomo siinä mielessä, että se jäi höpisemään varsinkin töiden jälkeen. Siinä saattoi vierähtää vartti jos toinenkin samalla kun itse yrittää hivuttautua kohti autoa, mutta pomo jatkaa vaan elämäntarinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin työpuhelin on sama kuin oma puhelin. Vain yksi laite. Ja se sitten piippailee 24/7, tuoden viestejä Teamsista/släckistä/yms. ja vapaa-ajan viestit myös.
Toki noi työpiippaukset voi laittaa hiljaiselle jos on sellainen hetki, että ei halua että ne häiritsee. Mutta muussa tapauksessa, ei minua häiritse sen piippaus jos nyt teen ruokaa tai vien lapsia harrastuksiin. Ja voin siis kurkata mitä viestissä on. Ja todellakin voin siihen vastata, jos minulla on siihen aikaa.
En tajua miten joustamatonta sakkia täällä on. Monesti olen esim. lasten ratsastustallilla kirjoitellut työviestejä tai terveyskeskuksen odotuspenkillä tai jopa ruokakaupassa.
Meidän firmassa on noin 50 henkeä, ja ihan normaalia on, että työkavereita voi tavoitella iltaisin. Sitten niitä saa kiinni tai ei saa kiinni, jolloin sitten palataan aamulla asiaan.
Itsellä myös vain yksi puhelin ja totta kai voin vastata viestiin, jos luen uutisia tai odotan puolisoa kaupasta. En oikein ymmärrä näitä, jotka heti ahdistuvat jostain viestistä.
Toiset arvostaa omaa vapaa-aikaa ja palautumista enemmän kuin toiset.
Onneksi ei ole työpuhelinta. Kun laitan työhuoneen oven kiinni tai läppärin etätöissä, niin ne hommat oli sitten siinä siltä päivältä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää päivystää joidenkin iltavirkkujen takia, jotka herää hommiin vasta puolen päivän jälkeen. Aloittaa ne hommat heti aamusta vaan.
Miksi päivystää heti aamusta aamuvirkujen takia. Ne virkut nukkuukin jo alkuillasta.
Aloittaa ne hommat päivällä ja jatkaa hyvää työaikaa iltaan.
Pikkupomot joustaa itsensä ja omien tavoitteiden takia ja olettaa että kaikki muut tekevät tietysti samoin pelkästä hyvästä tahdosta. Sovi korvauksesta ja työajan ulkona tehdystä työstä erikseen äläkä odota ilmaisia lounaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää päivystää joidenkin iltavirkkujen takia, jotka herää hommiin vasta puolen päivän jälkeen. Aloittaa ne hommat heti aamusta vaan.
Miksi päivystää heti aamusta aamuvirkujen takia. Ne virkut nukkuukin jo alkuillasta.
Aloittaa ne hommat päivällä ja jatkaa hyvää työaikaa iltaan.
No en nuku alkuillasta vaan klo 23 ja herään klo 6. En ole pyytänyt ketään päivystämään heti aamusta, mutta tässä viestissä pyydetään päivystämään työpäivän jälkeen. Tekee ne hommat työpäivän aikana eikä vasta työpäivän jälkeen.
Suurempi ongelma kuulostaa olevan se, että vain tämä yksi henkilö osaa hoitaa ongelman, kuin että hän lähtee aina klo 16.
Kuka samanlaisia ongelmia hoitaa silloin kun tämä henkilö on lomalla, saikulla tms.?
Joustamisessa ei varmaan ole mitään pahaa, jos siinä ei käytetä ketään hyväksi. Usein vaan tahtoo käydä niin, että työntekijöiden ajatellaan joustavan "pikkujuttujen" takia jatkuvasti, mutta työnantaja ei samalla tavalla tule vastaan. Itsellä on valitettavasti vain sellaisesta kokemusta.
Jos tämä työntekijä on lähtenyt töistä 16:00 ja tehtävä on ilmaantunut 16:11, ei työntekijällä ole edes tietoa, että pitäisi joustaa. Työntekijän joustavuutta ei siis voi arvioida esimerkin perusteella. Jos tehtävä ilmaantuu 15:47 ja työntekijä kieltäytyy jäämässä yli 16, voi hänen joustavuutta arvioida. Jos tehtävä vie esimerkiksi 25 minuuttia, niin työntekijä on joustava, kun tehtävän tekee ja antaa työnantajalle 12 minuuttia omasta ajasta saaden sen sitten myöhemmin takaisin etukäteen sovitulla tavalla (vapaata, ylityökorvausta jne...). Jos tehtävä vie 3 tuntia, ei työntekijää voi vaatia joustamaan noin lyhyellä varoitusajalla ja tehtävä joutaa odottamaan aamuun.
Jos tarvitaan työntekijöitä iltavuoroon, yritys palkatkoon sellaisia. Työttömiä Suomesta löytyy. Miksi oletuksena on, että työntekijän pitää tehdä palkatta töitä työajan ulkopuolella?
Vierailija kirjoitti:
Johtajana sanon, että hän voi valita oman vapaansa toteutumisen ajankohdan 100%:sti kiinnipitäen sovitusta, mutta hän hyötyisi enemmän pienestä joustamisesta, mikäli hänen elämäntilanteensa sen sallii. Joustamalla hän voisi jopa edetä asemaani, mutta joustamattomana hän tulee jäämään asemaansa.
Minulla on mahdollisuus päättää työajoistani varsin joustavasti, mutta olen aina silloin tavoitettavissa, kun tilanne niin vaatii. Kun en ole tavoitettavissa, minulla on varahenkilö, joka pienellä joustamisellaan tulee siis saamaan korkeampaa palkkaa ja etenemään urallaan.
Ja johtajana nyökkäisit vain kiltisti, jos sinut alennettaisiin tavalliseksi työntekijäksi niin, että teet kuitenkin entiset johtajan työt tavallisen työntekijän palkalla ilman etenemismahdollisuuksia. Aivan.
Mitä on sovittu päivystyksestä?Miksi on sellaisia hommia mitä kukaan muu ei osaa?Eikö voi ohjeistaa?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen varmaan ainoa täällä, joka ymmärtää ap:ta.
Ei tietenkään aina tarvitse päivystää 24h, mutta kyllähän nyt pieniin yksittäisiin ja kiireellisiin pyyntöihin voi vastata, ainakin joskus. Todella typerää jos ihan periaatteen vuoksi ei koskaan ole tavoitettavissa 16 jälkeen. Nyt tuon periaatteen takia, toisen työt jää jumittamaan.
Tätä ei tietysti IT-alan ulkopuolella ymmärretä, mutta IT-alalla ihan normaalia.
No kuule voithan sinä tuota vaatia, mutta sitten pitää maksaa myös päivystyskorvaus. Sinä ja AP haluatte aina saatavilla olevan orjan, joka iloisesti uhraa vapaa-aikansa firman hyväksi. Kuule fyffeä vain pöytään niin asiat saa kyllä sovittua, mutta siinähän ongelma taitaa piillä, kun ette halua maksaa mitään ylimääräistä.
Koittakaapa resursoida ja johtaa sitä puljuanne niin, että ihmiset pysty pt noudattamaan työaikalakia. Ei ole mitään rakettitiedettä tämä.
Meneekö pulju ihan sekaisin, kun tämä työntekijä jää lomalle tai sairastuu?
Mitä tekisin? Jos tulee sovitun työajan ulkopuolella kiirellisia asiota niin järjestäisin päivystyksen, työvuorot, hoitaisin itse tms. Se on sinun homma esimiehenä, ongelma ei mitenkään kuulu alaisellesi ja on huonoa esimiestyötä vyöryttää niitä hänen syyksi.
Onko ongelma aidosti edes kiireellinen jos teillä ei ole päivystystä kunnossa vai teetkö sinä siitä kiirellisen?
No lähettäisin työt aiemmin enkä jättäisi työajan jälkeen hoidettavaksi.
Ööh, resursoisin paremmin. Ei työntekijän tarvitse olla töissä pitempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan
No eihän siihen ketään voi pakottaa, mutta ei myöskään sitten kannata ihmetellä jos omistautuneemmat työkaverit saavat joka vuosi palkankorotuksia, ylennyksiä jne. kun itse junnaa paikallaan.
AP
Minä lopetin omistautumisen työlle, kun ura ei auennut siitä huolimatta. Joustin ja olin aina valmis säätämään oman elämäni työn eteen. Ei auttanut. Eikä näkynyt edes palkassa.
Ne tosiasiassa pärjää, jotka käy pomon kanssa samalla kuntosalilla ja saavat omat projektinsa läpi siellä saunan lauteilla. Työmaalla ei sellaiselle keskustelulle ole aikaa ja eri sukupuoli aiheuttaa saunomisen suhteen sanomista siellä salilla.
Veikkaan, että sinua ei pidetä esimiehenä joka voi uraan vaikuttaa. Siksi niitä joustoja ei tule. Oikeus vapaa-aikaan on.
Itsellä myös vain yksi puhelin ja totta kai voin vastata viestiin, jos luen uutisia tai odotan puolisoa kaupasta. En oikein ymmärrä näitä, jotka heti ahdistuvat jostain viestistä.