Mitä tekisit, kun yksi työntekijä poistuu aina tasan klo 16:00 Teamsistä, Slackistä jne, eikä vastaa puhelimeen tai sähköpostiin sen jälkeen?
Esim. eilen tuli yksi kiireinen asia klo 16:11. Tämä henkilö joka on melkein ainut kuka sen ongelman osaa hoitaa oli tietysti poistunut taas tasan klo 16:00. Yritin laittaa viestiä whatsapilla eikä vastannut (työpuhelin). Olemme siis etätöissä kaikki. En viitsinyt henk.koht. numeroon soittaa edes. Alkaa pikku hiljaa loppumaan kärsivällisyys. Kyseinen henkilö toki yleensä aloittaa tasan kasilta aamulla ja tekee työnsä hyvin. Mutta tuollainen väliinpiittaamattomuus ei anna hyvää kuvaa. Olen siis alle 20 henkilön IT firmassa töissä esimiesasemassa.
Kommentit (199)
No mitä ihmettä valitat. Työntekijä hoitaa työnsä työajallaan ja siis vielä ilmeisesti hyvin. Klo 16 kone kiinni on ihan ok, miksi siellä pitäisi venyä pidempään? Ehkä hänellä on elämä ja muitakin asioita elämässä kuin työ. Ihan turhaa niuhaamista949.
Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan
Miksi pitäisi vapaa-ajalla tehdä töitä? Jos on korvaamaton, lisää palkkaa pitäisi saada.
Olen 800 ihmisen it-firmassa töissä ja sielläkään ei ole yhtään noin idioottia esimiestä kuin ap.
Aloita itsekin kasilta äläkä vasta 9-20 aikaan niin olette samaan aikaan töissä. Tai sovi hänen kanssaan, että tekee päivittäin ylitöitä tunnin. Maksat toki sitten kuuluvat korvaukset.
Hän pitää kiinni sopimuksesta: työaika 8-16. Ja työaika on määritelty ihan siitä yksinkertaisesta syystä, että ihmisellä olisi aikaa palautua ja rentoutua! Sun ei pitäisi edes olla esimiesasemassa, kun asenne on tuo! Jos teillä on asioilla noin kiire, sopikaa päivystysviikoista ja liksaa lisää sen mukaan.
Mitä teillä on sovittu työajasta? Lukeeko 08-16 tai että työntekijän päätettävissä 07-18 tjs?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi työajan jälkeen vastata. Varmaan menee pihalle, hakemaan lapsia tai lenkille tms eikä ota työpuhelinta mukaan
No eihän siihen ketään voi pakottaa, mutta ei myöskään sitten kannata ihmetellä jos omistautuneemmat työkaverit saavat joka vuosi palkankorotuksia, ylennyksiä jne. kun itse junnaa paikallaan.
AP
Edellisessä työpaikassani sai 30% tuntipalkasta päivystyslisää, jolla sitoutui vastaamaan puhelimeen myös työajan ulkopuolella ja tarvittaessa menemään töihin.
Kuka tuota nyt ilmaiseksi tekisi?
Ap, et kai sinä oikeasti käytä sanaa väliinpiittaamattomuus missään asiallisessa yhteydessä?
Kun työkone menee kiinni, minä en sähköposteja tai muita viestejä enää sen jälkeen lue, ennen kuin seuraavana työaamuna. Jos joku katsoo välttämättömäksi häiritä sen jälkeen, voi yrittää saada kiinni puhelimella. Kertaakaan ei ole näin kylläkään käynyt. IT-firmassa minäkin.
Ei se katsos mene täällä niinkuin Jaappanissa, missä töistä saa lähteä vasta kun pomokin lähtee, vaikka se lähtisi klo 22.
Kuulostaa joltain hikiseltä kahden innostuneen sankarin startupilta, johon on just palkattu muutama kaveri ja ollaan ihmeissään kun niillä ei niin into riitäkään yli työpäivän :D
Työmyyrä kirjoitti:
Edellisessä työpaikassani sai 30% tuntipalkasta päivystyslisää, jolla sitoutui vastaamaan puhelimeen myös työajan ulkopuolella ja tarvittaessa menemään töihin.
Kuka tuota nyt ilmaiseksi tekisi?
Muistuipa vielä mieleen, että ennen noiden päivystyslisien tuloa yhdellä esimiehelläni oli tapana soitella vapaapäivänä ja pyytää töihin hoitamaan jotain kiireellistä asiaa. Opin äkkiä valehtelemaan sille, että mielellänihän minä, mutta olen mökillä, laivalla tai vähintäänkin kännissä, joten en voi tulla.
Alaisellasi ei ole mitään velvollisuutta päivystää työajan päätyttyä.
Sinä et sovellu esimieheksi.