Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Kaikkien, osin 60-luvulta peräisin olleiden paikkojen korvaaminen keraamisilla. Kallista lystiä, mutta hampaiden mureneminen, paikkojen vuotaminen ja reikiintyminen jopa juurihoitoon saakka loppuivat kuin seinään. Ei enää satasten hammaslääkärilaskuja vuosittain, pelkkä tarkistus riittää.
Nyt on kunnolla hoidettu suu, ei hutiloiden ja kiireessä latoen paikkaa paikan päälle kuten julkisella vuosia tehtiin. No, huono tuuri siinä oli myös mukana.
Lupa syödä mitä haluaa.
Ei puntarilla käyntiä.
Nyt paino 98kiloa, mutta olen vapaa ulkonäköpaineista ja nautin täysillä elämästä.
N 162cm ja 37v
Vierailija kirjoitti:
Huomion kiinnittäminen uneen. Unen määrä on ollut minulle tärkeää ja sitä kautta riittävä määrä unen vaiheita ja ylipäätään unta.
Sama! Säännöllinen unirytmi on mullistanut mun hyvinvoinnin. Arkisin olen sängyssä 21:30 ja yleensä nukahdan kymmenen maissa, aamulla herään aina ilman kelloa kuuden pintaan.
Tupakan polton lopettaminen yli 31 vuotta sitten. Hyvä niin, mutta miksi edes aloitin.
Vierailija kirjoitti:
Pienelle paikkakunnalle muutto PK-seudulta jo vuosia sitten. Masennus hellitti, olo on paljon parempi ja rauhallisempi. Olen taas työkykyinen ja töissä. En nähtävästi kestä kovin karua ympäristöä ja melua, pitää olla vehreyttä.
Mahtava juttu!
Rintojen pienennys yli 20v sitten. Ei vastaantulijoiden tuijotusta. Ei selkäsärkyjä. Ei telttavaatteita peittelyyn. Voi nukkua ilman liivejä.
Ohjatut liikuntaharrastukset. Maksavat jonkin verran ja se aika on tietysti perheeltä pois, mutta voi veljet miten hyvältä olo nykyään tuntuu, kun saa säännöllisesti treenata hyvien valmentajien johdolla juuri niitä lajeja, joista itse pitää; kun kehittyy ja oppii ja kunto kasvaa ja kroppa tiivistyy… olo on vain ihan mahtava ja satsaus kannattaa todella!
Hommasin auton. Maailma avartuu, tulee tehtyä paljon enemmän. Säällä kuin säällä tulee lähettyä salille, ystävien luo kylään, ostoksille, uimaan , mitä tahansa. Ehtii paljon enemmän kun ei tarvitse kulkea julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt itsestäni vapaan.
Olisi kiva tietää enemmän. Millä tavalla vapaan? Ja miten teit sen?
Alkoholin käytön totaalinen lopettaminen.
Painoa lähti n. 10 kg, eikä ole tullut takaisin 2 vuoden aikana. Mielialani on parempi, nukun ehkä hiukan paremmin ja viikonloppuisin (maltillisestakin käytöstä seurannut) väsynyt olotila on poissa. Olen myös painoa pudotettuani kokenut liikunnan olevan helpompaa ja mukavampaa.
Enää en aio käyttää alkoholia pisaraakaan, en yhtään, en edes liköörikarkeissa.
Se, että noudatin lukioaikana muurarin repsikkana ollessani kuulemaani vinkkiä. Muurari lähestyi eläkeikää; hänellä oli kauhakädessään magneettiranneke. Hän sanoi ettei kykenisi tekemään näitä hommia ilman sitä.
Vuosia myöhemmin päätin kokeilla toimisiko tuo itselläkin. Siitä lähtien olen useimmiten menestyksellisesti käyttänyt eri vahvuisia magneetteja useiden eri vaivojen lievittämiseen, esim. ristiselkäkipu tai (kivusta päätellen) lievä tulehdus korvakäytävässä. Tyypillinen käyttämäni magneetti on noin eurocentin kokoinen, parin millin vahvuinen, voimakas neodyymimagneetti. Tein rannekkeen hiirikäteen leveästä kalsarinkuminauhasta johon kiinnitin heftalla magneetin. Estää tehokkaasti karpaalitunnelin oireita! :D
(Tämä saattaa olla reposti; en viitsinyt koko ketjua käydä läpi...)
Ollut jo useasti esillä mutta en malta olla jakamatta. Ystävän esimerkistä innostuneena alkoholin käytön lopettaminen.
Tämä tapahtui 3 kk ennen koronaa. Olen kiittänyt itseäni ja ystävää monet kerrat sillä tiedän että ilman päätöstä lopettaa olisin rentouttanut itseäni monet illat viinillä. Ei niin että siinä olisi mitään väärää mutta omalla kohdalla se on ollut omiaan väistämään tunteita joita ahdistavat asiat aiheuttavat. Ainakaan viini ei ole omalla kohdallani koskaan ratkaissut yhtäkään ongelmaa.
Oman ulkonäön vertailu muihin, vertaan mieluummin vanhoihin valokuviin, joissa kuvissa on tavallisen näköisiä naisia, jotka silti ovat kauniita ilman meikkiä, täytettä, leikkausta.
Lopetin jokapäiväisen meikkaamisen ja oon tyytyväinen omaan arkiseen ulkonäkööni. Henkisesti helpottaa, kun ei tarvi kilpavarustaa itseään ja olla aina tyytymätön omaan luonnolliseen ulkonäköön.
Terveisin kauneutensa löytänyt harmaavarpunen
Vierailija kirjoitti:
Liikunta ja nimenomaan kuntosali vapailla, isoilla painoilla harjoittelu. Parikymppisenä ajattelin, ettei naisille sovi isojen painojen nosto, menee paikat rikki ja näyttää mieheltä. Ajattelin, että ihan hölmö nainen joka haluaa treenata vaikka selkälihaksia tai olkapäitä. Nyt nelikymppisenä saliharrastajana voin olla kiitollinen, että 30 vuotiaana muutin mieleni ja aloitin salitreenin ensin pt:n opastuksella, sitten itse asiaan perehtyen lisää. Nyt kun on vahvat lihakset, jaksan arkea paljon paremmin mitä liikuntaa harrastamattomat tai lihastreenin skippaavat ikäiseni. Monilla on erinäisiä kolotuksia, niskat ja hartiat jumissa (--> päänsärky), selkäkipuja, huono ryhti, heikkojen pakaralihasten aikaansaamia ongelmia yms. Tai muuten vaan löysä kroppa ja joudutaan miettimään jokainen suupala tarkkaan, ettei vaan liho. Minulla taas lihaksikkaan naisellisen ryhdikäs x-mallinen kroppa, lihaa oikeissa paikoissa, kapea vyötärö ja voin syödä lihomatta kuin pieni hevonen. Vaikka työergonomiani on ihan pyllystä, ei siltikään ole ollut mitään niska/hartia/selkä- yms. kipuja.
Tämän allekirjoitan täysin!! Itsekin kun aloin 18v käymään salilla, tein lähinnä vatsa- ja peppujumppaa pienillä painoilla, koska ajattelin, että niin naisen kuuluu treenata. 25-vuotiaana aloin treenaamaan juurikin vapailla isoilla painoilla koko kehoa. Tähän olen yhdistänyt vain pitkät reippaat kävelylenkit ja vitsi miten hyvä olo, ja paino pysyy kurissa ihan yrittämättä kunnon ruokaa syömällä, vaikka herkuttelenkin.
Jos tuntuu vaikealta aloittaa niin itse aloitin Arnold's Golden Six ohjelmalla, se ja sen "kevytversio" löytyvät googlaamalla.
Lisäksi uniongelmat korjaantuivat panostamalla nukkumisolosuhteisiin sekä iltarutiinehin.
Komppaan edellisiä ja suosittelen kiireisille tai vähävaraisille kahvakuulaa, loistokapine selän kunnossapitoon. Kannattaa olla mieluusti kaksi kokoa. Käytettynäkin noita voi löytää.
Itse en osaa viihtyä kuntosalilla mutta lihastreeniin koukuttuu helposti kun sitä jonkin aikaa tekee. Ja antaa sekä virtaa että rentouttaa. Kroppa on tehty käytettäväksi, iästä riippumatta.
Hieno saavutus, mutta kerro, miten oikein opit siirtämään ajatukset pois, koska helposti sitä käy läpi samaan noidankehää?