Mikä satsaus omaan hyvinvointiisi on oikeasti kannattanut?
Mikä yksittäinen, pieni tai iso asia on vaikuttanut huomattavasti terveyteesi tai hyvinvointiisi? Vinkkaa meille muillekin!
Itse sanoisin, että hyvä, laadukas sänky on ollut jokaisen euron arvoinen.
Kommentit (958)
Annettiin koiralle lopetuspiikki. Elämänlaatu parani heti. Ei enää aamu/iltalenkkejä ja jatkuvaa miettimistä minne rakki laitetaan viikonloppumatkojen ajaksi. Suosittelen kaikille.
Kun lopetin opiskelun ja työt! Nyt aivoilla on aikaa prosessoida asioita ja keholla on aikaa parantua.
Laihdutusleikkaus, kävin yksityisellä, maksoi kymppitonnin, en ollut "hirveän lihava" ennen leikkausta ja nyt ns. missimitoissa. Olen tosi tyytyväinen.
Psykoterapia minullakin.
Aloitin puolisentoista vuotta sitten, eli vielä on puolet jäljellä Kelan tukemana. Edelleen on huonoja päiviä ja viikkoja, mutta ehkä ensi kertaa elämässäni näen tulevaisuudessa mahdollisuuksia ja vapautta, sekä alan tuntea olevani muista erillinen ihminen, joka ei ole vastuussa muiden ongelmista. En myöskään koe enää olevani masentunut. Kärsin OCD:stä noin 14 vuotta yksin, ja kun korona tuli ja vei tavallisen arjen, menin aivan sekaisin ja koin, että nyt ei ole enää mitään menetettävää.
Toinen juttu on ehkä myös aiemmin mainittu kuntosali. Ihan paskaahan se on eikä ikinä huvita mennä, mutta on se silti kivaa kun kroppa on paremman näköinen, selkäkivut poissa, jaksaa enemmän sekä mieli voi paremmin.
Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen paransi elämänlaatua huomattavasti.
Kondomi on ihan hyvä keksintö, miehet ovat saaneet opetella käyttämään sitä.
Sellaisen sovelluksen ostaminen jonka avulla voin tehdä päivittäin kotijumpan. On juuri minulle sopivia jumppia ja olo tuntuu paljon paremmalta kun saa päivittäin liikettä.
Vierailija kirjoitti:
Hormonaalisen ehkäisyn lopettaminen paransi elämänlaatua huomattavasti.
Kondomi on ihan hyvä keksintö, miehet ovat saaneet opetella käyttämään sitä.
Kaksi lasta kondomin “läpi“ saaneena sanoisin että ainakin se muuttaa elämänlaatua.
- Kesämökin hankinta on meidän perheen paras päätös. 4. vuosi menossa, kun lapset lähtevät pesästä, muutamme sinne kokonaan. Ihan parasta, ei pysty sanoin kuvaamaan. Se rauha, se hiljaisuus ja luonto. Sauna, avanto, metsä, voi puuhastella tai vain olla.
- Liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat itsestään selvyyksiä meillä, ilman niitä ei pysy pää, eikä kroppa kunnossa.
- Työpaikan vaihto on vähentänyt stressiä.
Vierailija kirjoitti:
Avioero ja oma asunto. Voi että, mulla on oma elämä ja omat rahat ekan kerran koskaan. Oon 56.
Tuntuu kuin olisin vankilasta päässyt, oudolta ja ihanalta.
Omistusasumisessakaan ei välty lypsämiselta. Järkevintä olisi heittäytyä sossulle, mutta itserriittoinen luonne estää.
Jännä huomata, että osa ei ymmärrä mitä tarkoittaa satsaus. Se ei ole synonyymi elämän muutokselle, kuten ero miehestä, tai vehnän pois jättö. Satsaus on esim. rahallinen satsaus siihen, että maksoi pt:lle neuvosta ja opastuksesta jotta saisi itsensä parempaan kuntoon, tai maksoi itselleen plastiikkakirurgin leikkauksen.
Kunnollinen polkupyörä ja yogaia -jäsenyys
Tein vähän joka alalla uudistusta. Meni pari v
Konmarin. Siivoaminen käy hetkessä
To do listat ja päätös lista on tyhjä sunnuntaina
5 vkon suunniteltu ruokalista ja kauppakassi
PT.n palkkaaminen. 10 käyntiä. Katsoi ruuat läpi, antoi ohjeita arkiliikuntaan.
Kalenterin päivitys
Yksi hyvä satsaus on ollut sunnuntain puoli tuntia, kun suunnittelen seuraavan viikon ruokalistan ja kauppalistan ja maantaina puoli tuntia kun valmistelen eli preppaan vihanneksia helposti jääkaappiin otettaviksi. porkkanaraaste tai porkkanatikkuja, kaaliraaste, perattu lehtikaali, pilkottu fenkoli, lohkottu paprika, idut, paistetut uunivihannekset, selleritikut, keitetyt parsakaalit, yms. mitä milloinkin. Yleensä 4-5 erilaista boksia arkipäivien varalle, joista on helppo koostaa aina jotain joka aterialle.
Tämä satsaus ajankäytöstä on lisännyt järkyttävän paljon kasvisten syöntiäni ja sitä myöten parantanut nopeasti vatsan toimintaa, painonhallintaa ja mielialaa. Epäterveelliset mieliteotkin olen onnistunut usein voittamaan näiden ”helpposyöntivihannesten” avulla.
Ennen luulin syöväni monipuolisesti ja riittävästi kasviksia, mutta oikeasti harvoin jaksoin tehdä edes salaattia tai ruveta keittämään jotain vihannesta spagetin ja jauhelihakastikkeen kylkeen.
Katsokaa YLE Areenasta dokumentti Lapset ja roskaruoka. Vaikutti, niin kovasti, että kyllä ruokavalio vaihtui ja tuo pätee myös aikusiin.
Ketogeeninen ruokavalio on pelastanut mun elämän ja terveyden 🙏
Toisen kylpyhuoneen + erillisen wc:n rakentaminen. En ymmärrä, kuinka ikinä on tultu toimeen yhden kylppärin varassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivinen päätös lopettaa ainainen huolehtiminen. AIna oli mielessä, mitä pahaa voi tapahtua, paha tunne sisimmässä, öinen huolehtimaan heräily = heräsin, jotain tuli mieleen ja pyörin sängyssä.
Yhtenä päivänä päätin, että loppuu. Kun mieleen tuli pahoja juttuja, aloin vaan tekemään jotain muuta, lukemaan, tiskaamaan, telkkaa katsomaan, kävelylle, vauvalle etsimään joku hömppäketju...
Otti aikansa, mutta opin siirtämään ajatukseni pois vellomasta kaikesta menneestä tai mahd. tulevasta ja nyt olen ennen kadehtimani valoisa ihminen, joka löytää hyvää kaikista jutuista.
En olisi itsestäni uskonut!
Hieno saavutus, mutta kerro, miten oikein opit siirtämään ajatukset pois, koska helposti sitä käy läpi samaan noidankehää?
Se oli kyllä aika vaikeaa, mutta ihan tietoisesti, kun ajatuksiin (aika usein) tuli jotain huonoa, kirjaimellisesti ja fyysisesti pysähdyin ja sanoin mielessäni: EI. Ja aloin tekemään jotain muuta. Aluksi toimi hyvä, mielenkiintoinen kirja tai sarja parhaiten. Otin kaksi eri suoratoistoa ihan sen vuoksi, että varmasti löydän heti jotain mielenkiintoista katseltavaa ja hain lainastosta pinon kivoja kirjoja. Sitten alkoi toimia kodin askareet, tiskasin käsin, vaikka konekin on, radio taustalla. Värittelin värityskirjoja radio/musiikki taustalla. Kävelyllä opin katselemaan luontoa.
Toisin sanoen, ihan oikeasti pysähdyin ja pakotin ajatukset johonkin muuhun. Kun sitä teki aikansa, aloin huomata, että oli helpompaa entisestä noidankehästä siirtyä toiveikkaampiin ajatuksiin, tyyliin, jos oikeasti ei nyt jotain pahaa asian X kanssa tapahdu, onko varmaa, että jotain hyvää ei asian X kanssa tapahdu?
Nykyään jo uskon, että ihan hyvin voi tapahtua hyvää. Lisäksi jos kurjaa tapahtuu, pystyn ajattelemaan, että voisi olla kurjemmin ja pyytää vaikka kaveria kylään, siirtää ajatukseni siihen, mitä vaikka tarjoaisin ja keskittyä kaveriin, kun hän tulee. Asia X on nyt kurja, fine, mutta se on vain asia X!
Halusin tehdä tämän, koska tajusin, että on totta, mitä hokevat, elämä on lyhyt, turha sitä on suremalla pilata. En sano, että että tosta noin on helppoa, mutta innostan kyllä kokeilemaan, eihän siinä menetäkään. Otin itse vähän niin kun sielun salikäyntinä.
Koiran hankinta. Paransi elämänlaatua ja fyysistä kuntoa ihan oleellisesti. Virkistää ja ilahduttaa.