Saako työhaastattelussa valehdella, jos vastaa laittomaan kysymykseen?
Olen 30+ nainen ja multa kysytään melkein aina työhaastattelussa, onko mulla lapsia tai aionko hankkia sellaisia. Olen nyt raskaana, mutta raskauteni ei näy vielä ulospäin. Saanko valehdella, jos haastattelussa kysytään asiasta? Sellaiset kysymykset on laittomia ja sehän on täysin varmaa, että työpaikka jää saamatta jos vastaan rehellisesti, eikä kysymyksen kiertely kuulosta yhtään paremmalta.
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:37"]
Etkö osaa lukea? Lue se linkattu perusteellinen teksti koeajan tarkoituksesta ja lainsäädännöstä. http://www.oikeus.fi/hovioikeudet/helsinginhovioikeus/material/attachments/oikeus_hovioikeudet_helsinginhovioikeus/julkaisut/painetutjulkaisut/kirjoituksiatyooikeudesta2009/Jl62BMeHH/07_Koeajasta_tyosopimussuhteessa_Liisa_Lehtimaki.pdf
[/quote]
Osaan lukea, mutta meidän tes lukee, ettei sitä tarvitse perustella. Usko jo.
[/quote]
Teidän tes ei voi heikentää työntekijän oikeuksia lakeja kuten työsopimuslakia heikommaksi. Siinä voi lukea ettei tarvitse perustella, mutta se ei anna oikeutta toimia lain vastaisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:08"] Juuri raskaana olevan naisen takia kahden vuoden työttömyys minulta loppui. Olin työkokeilussa ja samaan aikaan yksi työntekijä tuli raskaaksi. Tein työtä sen ajan hänen kanssaan ja aina valitti meille muille kuinka ei jaksa ja halua tehdä töitä. Meni äitiyslomalle ja pomo tarjosi minulle vakinaisen työpaikan juuri sen naisen raskauden takia. Ei ole vaikea arvata että kun kyseinen mamma tulee takaisin todennäköisesti ottaa lopputilin itse kun näkee minut siellä ja kun hänet on "syrjäytetty". Kyllä, sain hänen työhuoneensa omakseni. Odotan innolla millainen soppa tuleekaan kun nainen palaa takaisin... :D Tiedän myös että pomolta paskamainen temppu kyseiselle äidille joka ei tiedä asiasta mitään mut hei, mulla on töitä enkä aio hankkiutua raskaaksi. [/quote] Ihan oikein. Monet naisvaltaiset (julkiset) alat onkin ihan halvaantuneita, kun tyyppi on poissa 3 x 3 vuotta, eikä uskalleta edes työhuonetta antaa pois. Alakoululaisilla vaihtuu joka vuosi opettaja, kun oma ope käy vaan kesälomat töissä. Tosi hienoa, että meillä on niin hyvät perhevapaat, mutta oikeasti moni homma jää hoitamatta, kun systeemistä puuttuu joustavuus. Ja viime kädessä naisvaltaisten alojen pätkätyöt johtuvat juuri näistä rakenteista, ei niinkään työnantajien ilkeydestä. [/quote] eipä nuo hommat naisvaltaisella alalla, esim. kotihoito, jää hoitamatta yhden raskaudesta.
[/quote]
Entisessä työpaikassa nainen pyöräytti kolme mukulaa.. aika meni 5 vuotta ja sen jälkeen pomon oli pakko kysyä haluaako nainen takaisin töihin, joista olisi ollut aivan pihalla. Eipä halunnut nainen itsekään takaisin, vaan työnantajaa ja muita tuuraajia roikotettiin hirressä 5 vuotta.
Ei kyllä ole oikein.
[/quote] Tiedän tuon. Joissakin paikoissa se pomo ei yksinkertaisesti uskalla hankkia uutta vakinaista työntekijää sen mamma työntekijän tilalle ja kas vuodet ovat kuluneet. Kirjoittajalla on ollut fiksu pomo joka ei ole jäänyt miettimään "otanko toisen vakituisen vai en ota. entä jos se meidän vakkari äiti suuttuu".
Jos mä olisi ollut töissä puoli vuotta määräaikaisena ja sitten tarjottaisiin vakkaripaikkaa samaan tehtävään vaikka niin, että taukoa olisi kuukausi ja mulle läiskättäis koeaika, niin ihan salettiin hakisin varmuuden vuoksi uutta työpaikkaa. Koeaika tuossa tilanteessa olisi todella tökerö ja epäluottamusta herättävä vaikka laillinen olisikin.
Mä kerran palasin melkein kahden vuoden tauon jälkeen takas vanhaan työpaikkaan ja pomo naureskellen sanoi, että ei laitettu sulle koeaikaa kun tunnetaan jo entuudestaan.
Eikö ole kutienkin aika epäkohteliasta työnantajaa vastaan jättää kertomatta tuollainen asia? Ylipäätänsä on vähän vanhanaikaista ajatella, ettei raskaus saisi vaikuttaa. Tottakai raskauden pitäisi vaikuttaa. Sehän on jokaisen ihmisen vapaa valinta nykypäivänä eikä syrjintää voi tapahtua sellaista asiaa kohtaan, johon ihminen on saanut itse vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:02"]
Sinun sijassasi vastaisin tuohon kysymykseen - tai siis toteaisin vastaamatta, että " tähän kysymykseen te ette varmaan edes odota vastausta".
Jos raskaus tulee koeajalla ilmi, työnantajalla pitää olla todella hyvä syy työsuhteen purkamiseen, jotta voi todistaa ettei purku johtunut raskaudesta.
[/quote]
Ei tarvitse. Yleensä koeaikana voi kumpi tahansa osapuoli voi purkaa sopimuksen ilmoittamatta syytä. Tai voi sanoa, että henkilö ei ollut ominaisuuksiltaan sopiva tähän työhön - sitä on tosi vaikea lähteä kiistämään.
[/quote]
Työnantajan täytyy pystyä näyttämään toteen, ettei työsuhteen purku koeajalla johtunut työntekijän raskaudesta. Silloin ei riitä perusteluksi, ettei henkilö ollut ominaisuuksiltaan sopiva - varsinkaan, jos nuo ominaisuudet tarkoittavat työnantajan mielessä sitä raskautta.
[/quote]j
juuri näin. Koeaikapurkua säätelee työsopimuslaki. Koeaikapurun syyn täytyy olla asiallinen ja koeajan tarkoitukseen (sopivuuden testaaminen) liittyvä. Syyn asiallisuutta arvioitaessa, jos työntekijä on raskaana, yleensä työnantajan täytyy voida näyttää, että syy ei ollut raskaus, ja myös sitä on varsin vaikea lähteä kiistämään, jos työntekijä on ensin ollut ihan sopiva työhön sen määräaikaisen työsopimuksen ajan. Siinä tuskin merkitsee, että työsuhteiden välissä olisi ollut pieni väli.
[/quote]
Mikä sen asiallisempaa, kuin että työntekijä ei ole sopiva? Pitäisikö irtosanoa sopivia työntekijöitä?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:24"]
Työtehtävien pitäisi muuttua olennaisesti, esim. siivoojan ruveta myyjäksi, jotta olisi perusteltua uusi koeaika samalla työnantajalla.
[/quote]
Ja vanha työsopimus on kauanko voimassa? Kerroppa se.
[/quote]
Enpä taida, kun en ymmärrä miten se vanha työsopimus voisi olla voimassa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:33"]
Voit vastata ihan mitä tykkäät, mitäs kyselevät laittomuuksia.
[/quote]
Voi vastata, mutta ei saa paikkaa..
Itse kysyin kerran asiaa kun haastattelin uutta työntekijää ja naiselta loksahtivat leuat auki, mutta ei saanut mitään sanotuksi. Jos alkaa änkyttämään, niin paikkaa ei tipu .. milläs todistat, että on kysytty. Jos tulisi jälkipuintia, niin sanoisin kysyneeni, ONKO lapsia ;) Se on täysin sallittua .. Lisäksi voi heittää kysymyksen ilmaan .. ONKO lapsia ja miten jatkossa ;) .. Ei ole laitonta. Jos vastaaja alkaa änkyttämään, niin älä palkkaa! Ei se sen vaikeampaa ole.
[/quote]
Et sä saa kysyä edes sitä, että onko lapsia. Saat kysyä vain kysymyksiä jotka liittyvät työntekoon.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:37"]
Etkö osaa lukea? Lue se linkattu perusteellinen teksti koeajan tarkoituksesta ja lainsäädännöstä. http://www.oikeus.fi/hovioikeudet/helsinginhovioikeus/material/attachments/oikeus_hovioikeudet_helsinginhovioikeus/julkaisut/painetutjulkaisut/kirjoituksiatyooikeudesta2009/Jl62BMeHH/07_Koeajasta_tyosopimussuhteessa_Liisa_Lehtimaki.pdf
[/quote]
Näitä olen lukenut satoja kertoja työnantajana. Työehtosopimukset vaihtelevat, jos et sitä tiennyt.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:49"]Saa valehdella, vaikka kysyisivät "laillisia" kysymyksiä. Valehtelu ei ole rikos työhaastattelussa.
Valehtelu on rikos vain oikeudessa todistajana tai joissain tapauksissa kunnianloukkaus voi tulla kyseeseen.
[/quote]
Kyllä työhaastattelussa valehteleminen aika helposti täyttää petoksen tunnusmerkistön.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:08"]
Juuri raskaana olevan naisen takia kahden vuoden työttömyys minulta loppui. Olin työkokeilussa ja samaan aikaan yksi työntekijä tuli raskaaksi. Tein työtä sen ajan hänen kanssaan ja aina valitti meille muille kuinka ei jaksa ja halua tehdä töitä. Meni äitiyslomalle ja pomo tarjosi minulle vakinaisen työpaikan juuri sen naisen raskauden takia. Ei ole vaikea arvata että kun kyseinen mamma tulee takaisin todennäköisesti ottaa lopputilin itse kun näkee minut siellä ja kun hänet on "syrjäytetty". Kyllä, sain hänen työhuoneensa omakseni. Odotan innolla millainen soppa tuleekaan kun nainen palaa takaisin... :D Tiedän myös että pomolta paskamainen temppu kyseiselle äidille joka ei tiedä asiasta mitään mut hei, mulla on töitä enkä aio hankkiutua raskaaksi.
[/quote]
Ihan oikein. Monet naisvaltaiset (julkiset) alat onkin ihan halvaantuneita, kun tyyppi on poissa 3 x 3 vuotta, eikä uskalleta edes työhuonetta antaa pois. Alakoululaisilla vaihtuu joka vuosi opettaja, kun oma ope käy vaan kesälomat töissä.
Tosi hienoa, että meillä on niin hyvät perhevapaat, mutta oikeasti moni homma jää hoitamatta, kun systeemistä puuttuu joustavuus. Ja viime kädessä naisvaltaisten alojen pätkätyöt johtuvat juuri näistä rakenteista, ei niinkään työnantajien ilkeydestä.
[/quote]
No mikä sinulla on ratkaisuna tuohon opettajaongelmaan? Rajoittaa opettajien lapsilukua vai jopa kieltää lisääntyminen kokonaan? Yhdelle kollegalle kerran sanottiin, että "olisit vähän voinut miettiä, milloin pamahdat paksuksi", kun kyseinen nainen jäi äitiyslomalle ekaluokanopettajana loppukeväästä. Eipä kommentaattoriäiti tiennyt, että raskaaksi tuleminen oli ollut tuolle opettajalle todella pitkällinen, vaikea ja kalliskin projekti, jonka lopulta onnistuessa ei kyllä ollut työ ihan ekana mielessä.
[/quote]
No muuttaisin systeemiä siten, että lasten oikeus opetuksen jatkuvuuteen menisi ohi opettajan "etuajo-oikeuden". Ihan jo pelkästään se, että virassa olevat opettajat eivät saisi palata kesäksi "töihin", vaan sijainen saisi tehdä kesänkin "työt", varmasti auttaisi siihen ettei tarvitsisi joka syksy ihan nollapisteestä aloittaa.
Samoin katson, että jos sijainen on muodollisesti pätevä ja on menestyksekkäästi vetänyt 2-3 vuotta lasten kanssa, voisi se vakityöntekijä aloittaa jo uuden ekaluokan kanssa. Nykyään koulut ovat niin isoja yksiköitä, että varmasti usein onnistuisi.
[/quote]
Lapsellista opportunismia. Palkataan sitten 2 työntekijää yhden tilalle, ja sinäkö maksat omasta pussistasi?
Työehtosopimus on lain alapuolella. Laki kieltää raskaussyrjinnän.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:33"]
Voit vastata ihan mitä tykkäät, mitäs kyselevät laittomuuksia.
[/quote]
Voi vastata, mutta ei saa paikkaa..
Itse kysyin kerran asiaa kun haastattelin uutta työntekijää ja naiselta loksahtivat leuat auki, mutta ei saanut mitään sanotuksi. Jos alkaa änkyttämään, niin paikkaa ei tipu .. milläs todistat, että on kysytty. Jos tulisi jälkipuintia, niin sanoisin kysyneeni, ONKO lapsia ;) Se on täysin sallittua .. Lisäksi voi heittää kysymyksen ilmaan .. ONKO lapsia ja miten jatkossa ;) .. Ei ole laitonta. Jos vastaaja alkaa änkyttämään, niin älä palkkaa! Ei se sen vaikeampaa ole.
[/quote]
Et sä saa kysyä edes sitä, että onko lapsia. Saat kysyä vain kysymyksiä jotka liittyvät työntekoon.
[/quote]
Hyvä, turha sitten ilmoitella että lapsi on kipeänä. Sehän ei työntekoa haittaa ..
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:50"]
Juuri raskaana olevan naisen takia kahden vuoden työttömyys minulta loppui. Olin työkokeilussa ja samaan aikaan yksi työntekijä tuli raskaaksi. Tein työtä sen ajan hänen kanssaan ja aina valitti meille muille kuinka ei jaksa ja halua tehdä töitä. Meni äitiyslomalle ja pomo tarjosi minulle vakinaisen työpaikan juuri sen naisen raskauden takia. Ei ole vaikea arvata että kun kyseinen mamma tulee takaisin todennäköisesti ottaa lopputilin itse kun näkee minut siellä ja kun hänet on "syrjäytetty". Kyllä, sain hänen työhuoneensa omakseni. Odotan innolla millainen soppa tuleekaan kun nainen palaa takaisin... :D Tiedän myös että pomolta paskamainen temppu kyseiselle äidille joka ei tiedä asiasta mitään mut hei, mulla on töitä enkä aio hankkiutua raskaaksi.
[/quote]
Ihan oikein. Monet naisvaltaiset (julkiset) alat onkin ihan halvaantuneita, kun tyyppi on poissa 3 x 3 vuotta, eikä uskalleta edes työhuonetta antaa pois. Alakoululaisilla vaihtuu joka vuosi opettaja, kun oma ope käy vaan kesälomat töissä.
Tosi hienoa, että meillä on niin hyvät perhevapaat, mutta oikeasti moni homma jää hoitamatta, kun systeemistä puuttuu joustavuus. Ja viime kädessä naisvaltaisten alojen pätkätyöt johtuvat juuri näistä rakenteista, ei niinkään työnantajien ilkeydestä.
[/quote]
No mikä sinulla on ratkaisuna tuohon opettajaongelmaan? Rajoittaa opettajien lapsilukua vai jopa kieltää lisääntyminen kokonaan? Yhdelle kollegalle kerran sanottiin, että "olisit vähän voinut miettiä, milloin pamahdat paksuksi", kun kyseinen nainen jäi äitiyslomalle ekaluokanopettajana loppukeväästä. Eipä kommentaattoriäiti tiennyt, että raskaaksi tuleminen oli ollut tuolle opettajalle todella pitkällinen, vaikea ja kalliskin projekti, jonka lopulta onnistuessa ei kyllä ollut työ ihan ekana mielessä.
[/quote]
No muuttaisin systeemiä siten, että lasten oikeus opetuksen jatkuvuuteen menisi ohi opettajan "etuajo-oikeuden". Ihan jo pelkästään se, että virassa olevat opettajat eivät saisi palata kesäksi "töihin", vaan sijainen saisi tehdä kesänkin "työt", varmasti auttaisi siihen ettei tarvitsisi joka syksy ihan nollapisteestä aloittaa.
Samoin katson, että jos sijainen on muodollisesti pätevä ja on menestyksekkäästi vetänyt 2-3 vuotta lasten kanssa, voisi se vakityöntekijä aloittaa jo uuden ekaluokan kanssa. Nykyään koulut ovat niin isoja yksiköitä, että varmasti usein onnistuisi.
[/quote]
Lapsellista opportunismia. Palkataan sitten 2 työntekijää yhden tilalle, ja sinäkö maksat omasta pussistasi?
[/quote]
Ainahan isosta koulusta joku jollekin vapaalle jää, joten samalla vaivalla voisi edes yrittää pyrkiä jonkinmoiseen jatkuvuuteen. Ja kyllä, minä todellakin maksan jo nyt omasta pussistani.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:11"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:02"]
Sinun sijassasi vastaisin tuohon kysymykseen - tai siis toteaisin vastaamatta, että " tähän kysymykseen te ette varmaan edes odota vastausta".
Jos raskaus tulee koeajalla ilmi, työnantajalla pitää olla todella hyvä syy työsuhteen purkamiseen, jotta voi todistaa ettei purku johtunut raskaudesta.
[/quote]
Ei tarvitse. Yleensä koeaikana voi kumpi tahansa osapuoli voi purkaa sopimuksen ilmoittamatta syytä. Tai voi sanoa, että henkilö ei ollut ominaisuuksiltaan sopiva tähän työhön - sitä on tosi vaikea lähteä kiistämään.
[/quote]
Työnantajan täytyy pystyä näyttämään toteen, ettei työsuhteen purku koeajalla johtunut työntekijän raskaudesta. Silloin ei riitä perusteluksi, ettei henkilö ollut ominaisuuksiltaan sopiva - varsinkaan, jos nuo ominaisuudet tarkoittavat työnantajan mielessä sitä raskautta.
[/quote]j
juuri näin. Koeaikapurkua säätelee työsopimuslaki. Koeaikapurun syyn täytyy olla asiallinen ja koeajan tarkoitukseen (sopivuuden testaaminen) liittyvä. Syyn asiallisuutta arvioitaessa, jos työntekijä on raskaana, yleensä työnantajan täytyy voida näyttää, että syy ei ollut raskaus, ja myös sitä on varsin vaikea lähteä kiistämään, jos työntekijä on ensin ollut ihan sopiva työhön sen määräaikaisen työsopimuksen ajan. Siinä tuskin merkitsee, että työsuhteiden välissä olisi ollut pieni väli.
[/quote]
Hah.. tuskin ja tuskin. Missähän se laissa lukee? Se on kyllä tiedossa, että jos menet seuraavana päivänä palkkaamaan vanhan työntekijän, niin et voi lätkäistä uutta koeaikaa. Näistä on ihan ennakkotapauksiakin, mutta kuinkahan kauan tuollainen sääntö sitten on voimassa? Entäpä jos esimies on vaihtunut? Miten hän voisi arvioida sinua, kun ei tunne sinua.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:53"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ainahan isosta koulusta joku jollekin vapaalle jää, joten samalla vaivalla voisi edes yrittää pyrkiä jonkinmoiseen jatkuvuuteen. Ja kyllä, minä todellakin maksan jo nyt omasta pussistani.
[/quote]
Jahas. Voisitko maksaa minullekin kuukausipalkan sitten?
Edelleen opportunismia. Palkataan yhden ihmisen tilalle kaksi ihmistä, mutta eihän se yhtään enempää maksa, koska olen nainen?
Minulta on kysytty lapsista ja olen sanonut, että "voi hyvänen aika, yksi on jo ja niin hyvin tehty, että ei ole ajateltu enempää hankkia". Sain paikan ja 7 kk kuluttua syntyi toinen lapsi.
Työhaastattelu edessä niin pitäskö sanoa että en voi saada lapsia, valitettavasti.
Työehtosopimus on lain alapuolella. Laki kieltää raskaussyrjinnän.
[/quote]
Koeaikapurku on aina syrjintää. Uskoit sitä tahi et, niin sekin on oikein lakiin kirjattu. Ja kuulemma molempien etu.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:58"]
Minulta on kysytty lapsista ja olen sanonut, että "voi hyvänen aika, yksi on jo ja niin hyvin tehty, että ei ole ajateltu enempää hankkia". Sain paikan ja 7 kk kuluttua syntyi toinen lapsi.
[/quote]
Tuo ei toimi kuin AV palstalla. 92% ensimmäisen lapsen tehneistä suunnittelee jo uuden hankitaa.
T: Tilastomies, Esimies
On surullista todeta että eduskunta ei mitään saa aikaan kun raskaus kaatuu paljolti naisen työnantajan piikkiin. Ei uskosi että asiat on edelleen tämmöiselä tolalla.
Kun kuitenkin yhteiskunta tarvitsee uusia ihmisiä niin raskuden kuluja ei ole pysytty jakamaan tasan kaikille. Täytyy olla niin että edes naiset eivät halua asiaan korjausta.