Saako työhaastattelussa valehdella, jos vastaa laittomaan kysymykseen?
Olen 30+ nainen ja multa kysytään melkein aina työhaastattelussa, onko mulla lapsia tai aionko hankkia sellaisia. Olen nyt raskaana, mutta raskauteni ei näy vielä ulospäin. Saanko valehdella, jos haastattelussa kysytään asiasta? Sellaiset kysymykset on laittomia ja sehän on täysin varmaa, että työpaikka jää saamatta jos vastaan rehellisesti, eikä kysymyksen kiertely kuulosta yhtään paremmalta.
Kommentit (142)
Mulla tulee myös melko paha fiilis tämän keskustelun sävystä. Sitten, kun vielä kuulee joskus näitä naisten keskusteluja siitä, kuinka saa keploteltua itselle työnantajan rahat tai kuinka perhevapaalta voi palata opettajana kesälomiksi töihin, niin menee jotenkin usko joidenkin naisten työmoraaliin.
Tuo raskauteen liittyvä työlainsäädäntö on perua niiltä ajoilta, jolloin ehkäisyä ei juurikaan tunnettu, ja naisen asema työmarkkinoilla oli heikko sen vuoksi. Nykyään jokaisella on oikeus säädellä omaa lisääntymistään. Raskaaksi tuleminen on oma valinta eikä mikään pakko. Tuollaiset kelpottelijat ja vääristelijät pilaavat työhaluisten naisten maineen työmarkkinoilla.
Sen vuoksi ymmärrän paljon työnantajaakin. Aivan uskomatonta, että vielä tänä päivänä naisen palkkaamisesta on tehty niin suuri riski. Kyllähän miehillä on korkeammat palkat, kun heidän suhteen voidaan olla varmoja, että he yleensä sitoutuvat niihin töihin eivätkä jää heti vakituisen työn saatuaan perse pitkällä makaamaan kotiin ja lapsia tehtailemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 06:25"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:37"] [quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:31"] [quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:47"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:33"] Voit vastata ihan mitä tykkäät, mitäs kyselevät laittomuuksia. [/quote] Voi vastata, mutta ei saa paikkaa.. Itse kysyin kerran asiaa kun haastattelin uutta työntekijää ja naiselta loksahtivat leuat auki, mutta ei saanut mitään sanotuksi. Jos alkaa änkyttämään, niin paikkaa ei tipu .. milläs todistat, että on kysytty. Jos tulisi jälkipuintia, niin sanoisin kysyneeni, ONKO lapsia ;) Se on täysin sallittua .. Lisäksi voi heittää kysymyksen ilmaan .. ONKO lapsia ja miten jatkossa ;) .. Ei ole laitonta. Jos vastaaja alkaa änkyttämään, niin älä palkkaa! Ei se sen vaikeampaa ole. [/quote]Ootko kuullu nauhoittamisesta? [/quote] Juu, yhtä laitonta kuin työnantajan nauhoittaa työntekijöitä salaa. Rapsuja saat, jos niin toimit. [/quote] Typerys. Omien keskustelujen nauhoittaminen on täysin laillista. [/quote] Omien on. Toisten ei ole. [/quote]Tietysti. Tästähän tässä puhutaan. Nauhuri omassa taskussa on laillista.
[/quote]
Tottakai nauhuria saa pitää taskussa. Toisten keskusteluja vain ei saa nauhoitella.