Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako työhaastattelussa valehdella, jos vastaa laittomaan kysymykseen?

Vierailija
09.08.2015 |

Olen 30+ nainen ja multa kysytään melkein aina työhaastattelussa, onko mulla lapsia tai aionko hankkia sellaisia. Olen nyt raskaana, mutta raskauteni ei näy vielä ulospäin. Saanko valehdella, jos haastattelussa kysytään asiasta? Sellaiset kysymykset on laittomia ja sehän on täysin varmaa, että työpaikka jää saamatta jos vastaan rehellisesti, eikä kysymyksen kiertely kuulosta yhtään paremmalta.

Kommentit (142)

Vierailija
21/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen joskus valehdellut, en kylläkään ollut raskaana ja hain jotain kassaduunia välivuosiksi (ja työnantaja tiesi tämän että meinaan mennä opiskelemaan). Ei siis ollut lapsia näköpiirissä, ei ole vieläkään. Mutta joskus varmaan tulee olemaan. Haastattelija siis kysyi että oonko avoliitossa ja mitkä perhesuunnitelmat, alkoi ärsyttää niin valehtelin että olen sinkku ja asun yksin. Sain paikan eikä ongelmia ollut kellään.

Pienyrittäjien ahdingon äitiyslomalaisista ymmärrän mutta isojen pamppujen kitinää en vaan tajua.

Vierailija
22/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos henkilö hoitaa työnantajalla A määräaikaisuutta joka päättyy nyt ja ensi viikolla alkaa samalla työnantajalla vakkarisopimus, on koeaika laiton.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:49"]

Saa valehdella, vaikka kysyisivät "laillisia" kysymyksiä. Valehtelu ei ole rikos työhaastattelussa. 

Valehtelu on rikos vain oikeudessa todistajana tai joissain tapauksissa kunnianloukkaus voi tulla kyseeseen. 

[/quote]

Väärin meni. Että saa valehdella olevansa lääkäri, vaikka ei olekkaan .. 

Taas on asiat näillä "järki" palstalla aivan sekaisin..

[/quote]

Kyllä suullisesti saa suoltaa ihan mitä tahansa työhaastattelussa. Jos esittää väärennetyt paperit, niin sitten se on petos, ei valehtelua. 

Vierailija
24/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:56"]

17, tuossakin tapauksessa koeaika on laiton. Kysy keneltä tahansa työoikeuteen perehtyneeltä juristilta.

[/quote]

Montako päivää se on laiton? Jos palkkaa seuraavassa kuussa, niin onko se laiton, entä jos palkkaa seuraavana vuonna, niin onko se laiton.

Lukeeko laissa joku päivämäärä, että vanhalla sopimuksella pääsee takaisin ilman koeaikaa ja mitenhän pitkä tämä aika on?

Juristien "voittaminen" perustuu siihen, ettei yrityksillä ole aikaa ruveta tappelemaan vuosia missään oikeudessa muutamista hassuista pennosista, ei lakiin.

Vierailija
25/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sijassasi vastaisin tuohon kysymykseen - tai siis toteaisin vastaamatta, että " tähän kysymykseen te ette varmaan edes odota vastausta". 

Jos raskaus tulee koeajalla ilmi, työnantajalla pitää olla todella hyvä syy työsuhteen purkamiseen, jotta voi todistaa ettei purku johtunut raskaudesta.

Vierailija
26/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:02"]

Sinun sijassasi vastaisin tuohon kysymykseen - tai siis toteaisin vastaamatta, että " tähän kysymykseen te ette varmaan edes odota vastausta". 

Jos raskaus tulee koeajalla ilmi, työnantajalla pitää olla todella hyvä syy työsuhteen purkamiseen, jotta voi todistaa ettei purku johtunut raskaudesta.

[/quote]

Ei tarvita MITÄÄN syytä. Koeajalla voidaan purkaa työsopimus selvittämättä syytä ollenkaan. Lukee työehtosopimuksessakin aivan mustaa valkoisella.

Vierailija
27/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön ja lakiin perustuu. Ikävää, ettet tiedä perusasioita.

Vierailija
28/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit vastata, että tämä kysymys (aiotko tehdä lapsia) on paitsi laiton, myös henkilökohtaisesti aika loukkaava sillä olen omakohtaisesti huomannut ettei lapsia noin vain tehdä. Olen itse vastannut näin rehellisesti kun olin lapsettomuushoidoissa ja hain paikkaa, jonka myös sain. Paikan saamisesta ilmoittamispuhelussa sain myös anteeksipyynnön pomolta, joka kysyi asiaa eikä olisi kuulemma halunnut ja asiasta oli kiistelty valitsijaryhmässä etukäteen. Hän toisti anteeksipyyntönsä myös ensimmäisessä tapaamisessa sen jälkeen, joten uskon että hän oli vilpittömästi pahoillaan. Olemme nykyään 15 vuoden päästä muuten eri paikoissa töissä, hyviä ystäviä eikä minulla edelleenkään ole lasta.

Vierailija
29/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:32"]Nuo on hankalia. Jos raskaus joka tapauksessa tulee ilmi koeajalla, oma valhe varmasti kosahtaa nilkkaan. Varmaan puhuisin totta, kun en osaa valehdellakaan. Tosin multa ei tuollaisia ole ikinä kysytty. [/quote]Mutta niin kosahtaa työantajankin nilkkaan. Jos nimittäin koeajalla päättää raskaanaolevan työsuhteen, saa varmasti isot sakot ja joutuu maksamaan isot korvaukset työntekijälle

[/quote]

Jos ei ihan potkuja saa, niin taatusti työnantajalle valehteleminen ihan hippusen näkyy urakehityksessä.

Vierailija
30/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:00"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 17:56"]

17, tuossakin tapauksessa koeaika on laiton. Kysy keneltä tahansa työoikeuteen perehtyneeltä juristilta.

[/quote]

Montako päivää se on laiton? Jos palkkaa seuraavassa kuussa, niin onko se laiton, entä jos palkkaa seuraavana vuonna, niin onko se laiton.

Lukeeko laissa joku päivämäärä, että vanhalla sopimuksella pääsee takaisin ilman koeaikaa ja mitenhän pitkä tämä aika on?

Juristien "voittaminen" perustuu siihen, ettei yrityksillä ole aikaa ruveta tappelemaan vuosia missään oikeudessa muutamista hassuista pennosista, ei lakiin.

[/quote]

No, voisiko leikkijuristi nyt kertoa, että montako päivää se vanha työsopimus on voimassa? Ja varmaan löydät sellaisen pykälänkin jostakin?? Jos se on viikon voimassa, niin palkataan sitten 8 päivän päästä ;)

Vierailija
31/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri raskaana olevan naisen takia kahden vuoden työttömyys minulta loppui. Olin työkokeilussa ja samaan aikaan yksi työntekijä tuli raskaaksi. Tein työtä sen ajan hänen kanssaan ja aina valitti meille muille kuinka ei jaksa ja halua tehdä töitä. Meni äitiyslomalle ja pomo tarjosi minulle vakinaisen työpaikan juuri sen naisen raskauden takia. Ei ole vaikea arvata että kun kyseinen mamma tulee takaisin todennäköisesti ottaa lopputilin itse kun näkee minut siellä ja kun hänet on "syrjäytetty". Kyllä, sain hänen työhuoneensa omakseni. Odotan innolla millainen soppa tuleekaan kun nainen palaa takaisin... :D Tiedän myös että pomolta paskamainen temppu kyseiselle äidille joka ei tiedä asiasta mitään mut hei, mulla on töitä enkä aio hankkiutua raskaaksi.

Vierailija
32/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajan tarkoitus on selvittää, soveltuuko työntekijä tehtäväänsä. Jos hän on aiemmin hoitanut samalla työnantajalla samantapaisia töitä, ei koeajalle ole perusteita.

Vierailija
33/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:05"]

Voit vastata, että tämä kysymys (aiotko tehdä lapsia) on paitsi laiton, myös henkilökohtaisesti aika loukkaava sillä olen omakohtaisesti huomannut ettei lapsia noin vain tehdä. Olen itse vastannut näin rehellisesti kun olin lapsettomuushoidoissa ja hain paikkaa, jonka myös sain. Paikan saamisesta ilmoittamispuhelussa sain myös anteeksipyynnön pomolta, joka kysyi asiaa eikä olisi kuulemma halunnut ja asiasta oli kiistelty valitsijaryhmässä etukäteen. Hän toisti anteeksipyyntönsä myös ensimmäisessä tapaamisessa sen jälkeen, joten uskon että hän oli vilpittömästi pahoillaan. Olemme nykyään 15 vuoden päästä muuten eri paikoissa töissä, hyviä ystäviä eikä minulla edelleenkään ole lasta.

[/quote]

Työnantajana laitoin plussia tuosta lopusta.

Vierailija
34/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:04"]

Ihan vakiintuneeseen oikeuskäytäntöön ja lakiin perustuu. Ikävää, ettet tiedä perusasioita.

[/quote]

Mikä perustuu?

Vierailija
35/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei tarvitse. Yleensä koeaikana voi kumpi tahansa osapuoli voi purkaa sopimuksen ilmoittamatta syytä. Tai voi sanoa, että henkilö ei ollut ominaisuuksiltaan sopiva tähän työhön - sitä on tosi vaikea lähteä kiistämään.

Vierailija
36/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:09"]

Koeajan tarkoitus on selvittää, soveltuuko työntekijä tehtäväänsä. Jos hän on aiemmin hoitanut samalla työnantajalla samantapaisia töitä, ei koeajalle ole perusteita.

[/quote]

Työnkuvahan on helppo muuttaa.

Vierailija
37/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:08"]

Juuri raskaana olevan naisen takia kahden vuoden työttömyys minulta loppui. Olin työkokeilussa ja samaan aikaan yksi työntekijä tuli raskaaksi. Tein työtä sen ajan hänen kanssaan ja aina valitti meille muille kuinka ei jaksa ja halua tehdä töitä. Meni äitiyslomalle ja pomo tarjosi minulle vakinaisen työpaikan juuri sen naisen raskauden takia. Ei ole vaikea arvata että kun kyseinen mamma tulee takaisin todennäköisesti ottaa lopputilin itse kun näkee minut siellä ja kun hänet on "syrjäytetty". Kyllä, sain hänen työhuoneensa omakseni. Odotan innolla millainen soppa tuleekaan kun nainen palaa takaisin... :D Tiedän myös että pomolta paskamainen temppu kyseiselle äidille joka ei tiedä asiasta mitään mut hei, mulla on töitä enkä aio hankkiutua raskaaksi.

[/quote]

Ihan oikein. Monet naisvaltaiset (julkiset) alat onkin ihan halvaantuneita, kun tyyppi on poissa 3 x 3 vuotta, eikä uskalleta edes työhuonetta antaa pois. Alakoululaisilla vaihtuu joka vuosi opettaja, kun oma ope käy vaan kesälomat töissä.

Tosi hienoa, että meillä on niin hyvät perhevapaat, mutta oikeasti moni homma jää hoitamatta, kun systeemistä puuttuu joustavuus. Ja viime kädessä naisvaltaisten alojen pätkätyöt johtuvat juuri näistä rakenteista, ei niinkään työnantajien ilkeydestä.

Vierailija
38/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:11"]

[/quote]

Ei tarvitse. Yleensä koeaikana voi kumpi tahansa osapuoli voi purkaa sopimuksen ilmoittamatta syytä. Tai voi sanoa, että henkilö ei ollut ominaisuuksiltaan sopiva tähän työhön - sitä on tosi vaikea lähteä kiistämään.

[/quote]

Työnantajan täytyy pystyä näyttämään toteen, ettei työsuhteen purku koeajalla johtunut työntekijän raskaudesta. Silloin ei riitä perusteluksi, ettei henkilö ollut ominaisuuksiltaan sopiva - varsinkaan, jos nuo ominaisuudet tarkoittavat työnantajan mielessä sitä raskautta.

Vierailija
40/142 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:15"]

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:11"]

[/quote]

[/quote]

Työnantajan täytyy pystyä näyttämään toteen, ettei työsuhteen purku koeajalla johtunut työntekijän raskaudesta. Silloin ei riitä perusteluksi, ettei henkilö ollut ominaisuuksiltaan sopiva - varsinkaan, jos nuo ominaisuudet tarkoittavat työnantajan mielessä sitä raskautta.

[/quote]

Työehtosopimuksessa lukee, ettei koeajalla tehtyä purkua tarvitse perustella ja se astuu voimaan heti.

Mikä tässä on epäselvää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä