Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voi olla, että me eletään yli varojemme? Bruttotulot 11 000 euroa kuussa, eikä raha riitä.

Vierailija
09.03.2022 |

Ydinperhe, kolme lasta. Lapset kouluikäisiä, ei mene enää päivähoitomaksuja. Vanhempien yhteenlasketut tulot lapsilisineen noin 11 000 euroa kuussa, eli tienataan keskivertoa enemmän.

Asutaan aivan tavallisessa rivitalossa Helsingissä, josta maksettiin 450 000 euroa (aivan tavallinen rivitalon hinta neljällä makuuhuoneella Helsingissä). Asuntolainaa tästä on noin 350 000 euroa. Yhtiövastike on 550 euroa.

Ei tilata lehtiä, ei käydä ravintoloissa, lapsilla aivan tavalliset harrastukset (musiikkiopisto, tanssi).

Ja koko ajan tuntuu siltä, että raha on tiukassa. Rahaa menee säästöön 300 euroa kuussa ja säästötili tyhjenee aina parin vuoden välein, kun tulee joku isompi ja yllättävä meno - pesukone hajoaa tai jotain muuta tällaista.

Halvimmat puhelinliittymät, pakolliset vakuutukset. Ei ole Netflixejä, ei tupakoida, ei matkustella, ei mitään.

Auto on yksityisleasingillä (550 euroa kuussa + bensat), kun ei ole varaa ostaa omaa.

Syödään makaronilaatikkoa ja vaatteita ostetaan alesta, kun edelliset ovat hajonneet. Miten tämä voi olla mahdollista?

Kommentit (518)

Vierailija
341/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suunnilleen samat tulot kuin ap:lla, n.7000€ netto/kk. Tosin vain yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Rahaa jää useampi tuhat säästöön. Lisäksi meillä on 5 sijoitusasuntoa (vuokrataloilla lainanlyhennys) ja sijoitetaan muutenkin.

Asutaan myös rivitalossa, tosin lainanlyhennyskulut vain 600€/kk ja vastike 300€/kk. Meillä on kaksi autoa, joista ei lainaa. Autot tosin 8 vuotta vanhoja ja ostettu suoraan omalla rahalla, ilman lainaa.

On vaikea ymmärtää, mihin ap:n rahat kuluu. Me matkustettiin ennen koronaa n. kerran vuodessa ulkomaille. Vaatteita ostetaan tarpeeseen, tosin uutena ja laadukkaita. Harrastuksiin menee muutama satanen. Ikinä ei ole tarvinnut mistään pihistellä, toki ei törsätä mihinkään ylimääräiseen, vaan tarpeeseen ostetaan.

Vierailija
342/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suunnilleen samat tulot kuin ap:lla, n.7000€ netto/kk. Tosin vain yksi päiväkoti-ikäinen lapsi. Rahaa jää useampi tuhat säästöön. Lisäksi meillä on 5 sijoitusasuntoa (vuokrataloilla lainanlyhennys) ja sijoitetaan muutenkin.

Asutaan myös rivitalossa, tosin lainanlyhennyskulut vain 600€/kk ja vastike 300€/kk. Meillä on kaksi autoa, joista ei lainaa. Autot tosin 8 vuotta vanhoja ja ostettu suoraan omalla rahalla, ilman lainaa.

On vaikea ymmärtää, mihin ap:n rahat kuluu. Me matkustettiin ennen koronaa n. kerran vuodessa ulkomaille. Vaatteita ostetaan tarpeeseen, tosin uutena ja laadukkaita. Harrastuksiin menee muutama satanen. Ikinä ei ole tarvinnut mistään pihistellä, toki ei törsätä mihinkään ylimääräiseen, vaan tarpeeseen ostetaan.

Mä en kyllä kans tajuu yhtään. Meillä on myös 6000 euron nettotulot. Lisäksi on rahasto, vähän metsää, viiden miljoonan osakesalkku, pari merenrantamökkiä Ekenäsissä ja tietty sitten muffalta ja faffalta saadaan aina vähän jotain tarpeen mukaan. 

Ikinä ei ole tarttenu mistään pihistellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkän ketju taas ihan turhasta. Joko ap on trolli, tai sitten vaan elelee miehensä rahoilla, eikä ole talousasioista mitään tolkkua. Jos jää 2765 euroa kuussa käteen ruokaan ja menoihin ja se ei riitä, niin kyse on ihan puhtaasti kyvyttömyydestä käyttää rahaa. Tuollaista venettä ei satunnainen 200 euroa apteekkiin, tai kymppi lapsen kaverin lahjaan heilauta yhtään mihinkään.

Vaikka kaupassa kävisi todella huolimattomasti,  niin tuosta jää vielä 1500 euroa kuussa siihen "muuhun". Suorastaan surullista, jos on pitänyt menoista kirjaa eikä siltikään pysty asiaa ymmärtämään.

Pitäkääpä työpaikoistanne kiinni, voi tulla kylmää kyytiä jo ansiosidonnaisella ja  myös sen jälkeen, jos uuden työpaikan tulot on yhtään pienemmät.

Vierailija
344/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama parametri, jotka ainakin itsellä vaikuttaa tähän deltaan välillä bruttotulo -toimeentulo:

Tuloluokka; korkea kokonaisvero, vähennysten vaikutus vähentyvä

ns bruttomaksaja kaikissa palveluissa, sekä kulutuksessa (ei tukia, ei vähennyksiä tms, en käytä julkisia palveluja)

Pääkaupunkiseudulla kalliit asumiskustannukset, sekä kulutustottumukset

Kasvavan perheen tarpeiden määrä, sekä elinkustannusten nousu nopeampaa, kuin indeksikorotusten kompensaatio, lisättynä tähän progressiiviseen verotukseen. 

Sellaista se, tulonsiirtopolitiikka ja se pieni veroprosenttijengi, jotka maksaa kokonaisuudessaan viulut.

Mielestäni teillä mm auto vaikuttaa olevan ihan peruskottero (hinnasta päätellen), mutta varmaan uusi ja toimii. Ei siis mitenkään överiä kulutuksellisesti.  Eikä muissakaan kulutustottumuksissa näyttäisi olevan mitään normaalia mellevänpää. 

Totuus vain taitaa olla, että kallista on. Onnekasta siinä moneen verrattuna, että tulee toimeen, mutta ei rahallisesti kuitenkaan rikastuttavaa, vielä. Myöhemmin ehkä, kun voi alkaa realisoimaan mm kaupunkiasuntoa yms. Hyvä uutinen kuitenkin, ettei onnellisuus ole rahasta riippuvainen, vaan toimeentulosta. Elämä on..

Vierailija
345/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaa nämä. Joku ei ymmärrä miksi jollain ei tunnu riittävän rahat jos saa xxx brutto tai netto ja joku toinen ymmärtää hyvinkin.

En mä ainakaan tuollaisia lähtisi kysymään täältä neuvoja, ja eihän tuo ap tosissaan ole. 11000€ brutto ei olisi mitään ongelmia meillä, se on selvä.

Alle 5000€ netto ymmärrän jos jotkut valittelee. Jos siis puhutaan perheestä, jossa useampi henkilö.

Vierailija
346/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet ostettua viisi sijoitusasuntoa noilla nettotuloilla? Aika höveliäitä on pankit nykyään sitten. Paljon on lainakulut noihin asuntoihin? 

Vierailija
347/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näin tyhmät voi olla noin hyvin palkatuissa töissä, siinä myös palautetta tämän päivä rekrytoijille, meilläkin korkeilla palkoilla sellaisia jotka: sairastelevat huvikseen, myöhästelevät, sotkevat työpaikalla, puhuvat pahaa, ovat täysin riippuvaisia siitä puhelimestaan ja sos.mediasta jne Itse en palkkaisi tällaisia lainkaan, tunnen monta työtöntä jolla ei ole tällaisia piireteitä ollenkaan, heistä saisi paljon parempia työntekijöitä.

Vierailija
348/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksatte autosta 550€ kuussa?!! Mun Corolla makso 500€🤔

Kaikki ei romulla halua ajaa, vaikka meille toisille se kelpaakin hyvin.

Mutta onhan tuo 550€/kk paljon, tarkoittaa sellaista n. 50 000 euron auton arvonalenemaa ensimmäisten 3 vuoden aikana. Nimimerkillä: tuollaisenkin joskus omistanut.

Romulla? Eihän parempaa ole.... ! Vanha Corolla taatusti on varmatoimisempi auto ku mikä tahansa uus "liisattu" kottero! 

Vierailija
349/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko sanoa, että en ymmärrä ap:n kaltaisia ongelmia. Halutaan monta lasta, tyyris auto, halutaan sitä tätä ja tota ja sitten ihmetellään, kun rahat on loppu. Eräällä kaverillani on neljä lasta, jotka ovat teini-iässä, joten menot ovat hurjat. Tästä huolimatta hänen on pakko käydä monta kertaa viikossa lounaalla eikä hän tunnu muutenkaan tietävän mihin rahaa oikein menee. Ainoa mitä hän rahankäytöstään tietää on se että kaikki menee. Kuulema pihistelemällä saa juuri ja juuri muutaman kympin kuukaudessa säästöön.

Itse olen pari kertaa elämäni aikana joutunut elämään todella pienillä tuloilla eli olen elänyt köyhyysrajan alapuolella. Nämä elämänvaiheet ovat olleet merkittäviä hetkiä opettamaan järkevää taloudenhallintaa. Olen todella tarkka käyttämään rahaa. En kerta kaikkiaan osaa samaistua siihen tunteeseen, että yhtäkkiä tili olisi tyhjä tai että edes muutama kymppi vain häviäisi tililtä, puhumattakaan satasista.

Joka kuukausi tietty prosentti minulla menee säästöön ja sijoituksiin. Tämä tapahtuu automaattisesti palkkapäivänä, joten en edes huomaa asiaa. Pyrin ennakoimaan hankinnat ja seuraan tarjouksia sen mukaan. Lapset kasvavat, joten käytännössä joka kevät ja syksy vaatekaappi menee tietyltä osin uusiksi. Olen hankkinut puskurin, joten auton tai kodinkoneen rikkoutuminen ei taloutta kaada. En shoppaile vaan ostan tarpeeseen. Koska rahaa ei valu turhaan, ostan välillä kalliitakin asioita. Tämä on joskus aiheuttanut selän takana puhumista ja on epäilty miten rahoitan elämiseni, koska joidenkin mielestä minun palkoillani ei pitäisi olla varaa ostaa kuin pelkkää krääsää. Joskus harvoin teen heräteostoksen, mutta senkin teen maltilla ja tiedostan, että tuo raha on sitten pois muualta. Ja mikä tärkeintä, olen lapsilleni opettanut järkevää rahankäyttöä. Lapset tietävät, ettei raha kasva puussa eikä kaikkea pidä tuhlata ensimmäiseen asiaan mikä tulee vastaan.

Luulen, että monella rahapulaa valittavalla ongelma on siinä, ettei oikeasti ajatella mihin se raha menee. Kyllähän isotkin tulot hupenevat, jos ei mitään rotia ei pidä. Aivan kuin olisi jotenkin häpeä budjetoida arjen kulutusta, kun ei uskalleta katsoa rahavirtaa ja oikeasti pohtia mikä on tärkeää. Minä olen tehnyt tiettyjä taloudellisia valintoja ja elän niiden kanssa. En kerta kaikkiaan osaa yhtyä valitukseen siitä, kun rahat on aina loppu, vaikka kyse on vähintäänkin keskipalkkaa nauttivista ihmisistä.

350/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla tuloilla tuppaa oleen iso veroprosentti. Luulette tienaavanne menoihinne tarpeeksi, mutta todellisuus on toista. Verojen progressiivisuus tekee sen että käteen jää vain himpun verran enemmän kuin esim. 5000eur/kk tienaavilla. Ei ne isot tulot vaan menot. Onhan teillä kallis asunto. Tarviiko olla? Muuttakaa maalle esim. Hyvinkäälle? Asumiskustannukset huomattavasti järkevämmät. Autoon teillä on kyllä varaa. Ihan pelkästään tuolla kuukausi maksulla saisitte nettiautosta varmasti ihan hyvän perusauton, joka olisi kerralla kk maksun hinnalla jo omaksi maksettu. Ei ulospäin tarvitse näyttää keskiluokkaiselta. Oletteko yrittäjiä, tai toinen teistä?

Itse olen yrittäjä ja nähnyt ja kokenut samaa. Olen huomannut ettei minun kannata tehdä liikaa töitä. Aikanaan työllistin useita nuoria ja koin sen jopa velvollisuudeksi, kun siihen oli mahdollisuus. Eipä siitä koitunut lopulta kuin ongelmia monella tapaa. Yrityksen kasvaessa kustannukset kasvaa, vastuu kasvaa, suhteellinen käteen jäävä "isompi" raha ei ole mitenkään sen arvoinen. Ei minun kannata ketään työllistää, että saisin itselleni enemmän kiirettä, joka on vapaa-ajastani pois. Niin sanottu downshifting on ihan hermoille ja hyvälle elämälle perusta. Tutustukaa aiheeseen. Verojen progressiivisuus opettaa ja moni tyytyy pienempään palkkaa kun se vain on oikeastikkin järkevää. Toki tulot ja menot pitää osata suhteuttaa aina elämässä. Pitää elää elämää johon on varaa. Tehkää muutos.

Vierailija
351/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi jäädä nyt iso osa menoista kertomatta.

Voi olla, että peruselämänne menot ovat kohtuulliset, mutta onko taipumus sen lisäksi impulsiiviseen rahankäyttöön?

P.S. Kertomallasi yhtälöllä pesukoneen hajoaminen ei kyllä säästötiliä tyhjennä.

No säästötilille kerrytetään rahaa, että voi ostaa isompia ostoksia kajoamatta luottoon tai luottokortteihin. Eli jos pitää ostaa uusi läppäri (helposti 500 euroa), pesukone hajoaa tai jotain muuta. Ainahan lapsiperheessä tulee jotain.

Nimenomaan tuntuu siltä, ettei ole varaa ostaa edes suksia lapsille.

ap

Häh? Teillä jää menojen jälkeen 2765e ja ei ole varaa ostaa suksia?????

Jos ei kelpaa tavalliset sukset? Joku kirjoittaa pian "Kaikki eivät halua romuilla hiihtää!" Jos suksissa pitää vaikka olla tv tai tietokone tai jotain muita lisävarusteita....:-)

Vierailija
352/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muuten tuomitse teitä. Minullakin on isot tulot, mutta myös jonkinlainen synnynnäinen vauhtisokeus rahankäytössä. Vaikka olen muuten erittäin hyvä matematiikassa, en jotenkin kykene hahmottamaan sitä, paljonko minulla on oikeasti pitkällä tähtäimellä ajateltuna vapaasti käytettävissä.

Jos päästän itseni kuvittelemaan että minulla menee taloudellisesti hyvin, saan tuhlattua todella paljon ilman että siitä jää juuri mitään käteen. Ostan kalliita heräteostoksia, erikoisia kalliita huonekasveja (jotka kuolevat pian koska ovat niin erikoisia), unohdan perua tilauksia joita en käytä, tarjoan kavereille.

Olen saanut itselleni taloudellisen turvan aikaiseksi niin, että tililtä siirtyy aina palkkapäivänä osa säästötilille, ja muuten olen manipuloinut itseni uskomaan että olen köyhä ja on elettävä säkki suuta vasten.

Jos tulee ostohimoja, kirjoitan ne paperille. Jos haluan sen asian vielä tietyn ajan päästä (1/3/6 kk summasta riippuen), ostan sen vasta sitten. Usein ei tarvitse, koska en tarvinnut sitä asiaa.

Isommat toiveet olen ottanut erikseen. Esim. kesämökki. Jos olen onnistunut säästämään säästötilille tietyn summan, investoin neljännesvuosittain sinne kertyneen potin rahastoon. Kun mieleiseni kohde tulee aikanaan myyntiin, realisoin nuo rahastot mökin omarahoitusosuudeksi.

Aivan yhtä hyvin se summa voisi mennä sellaiseen turhaan hömppään, jota en tarvitse.

Tämä!

Itse olen myös sellainen rahankäyttäjä, että kaikki menee mitä tulee. Ainoa keino on ollut se, että tilipäivänä maksan asuntolainan, vastikkeen ja muut pakolliset laskut, jonka jälkeen siirrän rahastoon 300 euroa ja 700 euroa säästötilille. Sitten elän sen käyttötilille jäävän summan mukaan. Pystyn elämään ns. normaalia elämää, mutta kaikki yllä olevankin kuvailemat kalliit huvikseen tehdyt heräteostokset (itselläni mm. suomalaisia merkkivaatteita, kirjoja, verkkokursseja joita en koskaan lopulta suorita loppuun, kukkia ja kasveja, kalliita luksusruokia ja viinejä...) jäävät tekemättä tai ainakin joudun harkitsemaan tarkemmin. 

Tuloni ovat elämän aikana, aivan viime vuosinakin, vaihdelleet todella paljon peruspäivärahalla kitkuttamisesta nykyiseen, yli 5000 euron kuukausipalkkaan. Ehkä senkin takia on ollut vaikeaa hahmottaa ja järkeistää rahankäyttöä. Sen olen huomannut, että raha ei vaikuta onnellisuuteeni tai tyytyväisyyteeni elämässä juurikaan. Mielialassani ei ole eroa, jääkö käteen kuukaudessa 4000 tai 1000, niin uskomattomalta kuin se tuntuukin.

Vierailija
353/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olette saaneet ostettua viisi sijoitusasuntoa noilla nettotuloilla? Aika höveliäitä on pankit nykyään sitten. Paljon on lainakulut noihin asuntoihin? 

Pienissä kunnissa, kaupunkien tai kasvukeskusten vierestä, voi ostaa muutamalla k tuhannella pieniä asuntoja, jotka voi sitten vuokrata sossun kautta takuuvuokralla eteenpäin. Hyvä tuotto myös lainapääomalle, valtio vuokranmaksajana ja vahinkojen korvaajana. Siinä pääsee kiinteistömoguliksi kiinni jo suhteellisen pienelläkin pääomalla. Moraali -asia on sitten toinen keskustelu. Niinkuin bisneksessä yleensä.

Vierailija
354/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas ketju jossa hyvätuloiset valittaa rahan olevan vähissä. Oispa kivaa joskus lukea oikeasti pienituloisen valittavan, mutta useimmiten nekin ketjut alkaa hyvätuloisen valituksella siitä, kuinka hän henkilökohtaisesti rahoittaa työttömiä luusereita.

Sori etten jaksa vuodattaa kyyneliä tai olla empaattinen.

Vierailija
355/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo autohan on ihan h*lkutin kallis omaan verrattuna! Ei meillä mene kahteenkaan autoon 6600 e/vuosi + bensat, vaikka ovat vanhoja kotteroita ja korjatakin tarvitsee joskus. Oman autoni vakuutus (osakasko hinausturvalla) on 360 e/vuosi, katsastus 80 e ja korjauksiin, renkaisiin ym. menee 0-500 e vuodessa. Bensa on törkeän kallista, joten ajan vain pakolliset. Miehen auto on vähän kalliimpi ylläpidettävä, ja vaatinut isompia korjauksia, muttei siihenkään vuositasolla enempää mene kuin maks. 1000 e + bensat.

Tekin puolittaisitte autokulut, jos ostaisitte oman auton rahoituksella (200-300 e/kk), jollei ole säästöjä ostaa käteisellä.

Vierailija
356/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan liian isot asumismenot=liian paljon myönnetty lainaa. Auton menot tuohon päälle ja siinä on vastauksenne. Mihin tuo vuoden aikana säästetty 3600 eur häviää? Tuottaako se jotakin vai syökö inflaatio?

Vierailija
357/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä että olet tyhmä. Leasingauto pois. Jos mahdollista, asunto myyntiin ja muutto halvemmalle asuinalueelle. Sitten inhorehellinen katselmus tiliotteeseen, minne käyttövarat hupenee.  Vertailun vuoksi omat kuluni. Tulot vuositasolla 15 000 €, tästä kuukausittain asumiseen 500, lainojen lyhennykset 150 €, ruokaan 300 ja loput humputellaan. Makaronilaatikkoa ei ole tarvinnut syödä.

Vierailija
358/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas ketju jossa hyvätuloiset valittaa rahan olevan vähissä. Oispa kivaa joskus lukea oikeasti pienituloisen valittavan, mutta useimmiten nekin ketjut alkaa hyvätuloisen valituksella siitä, kuinka hän henkilökohtaisesti rahoittaa työttömiä luusereita.

Sori etten jaksa vuodattaa kyyneliä tai olla empaattinen.

Juuri näin! Tulee kommentointia että "Aivan oma vika mitäs on köyhä!", tai "Miksi et ole ostanut uutta sähköautoa?!" yms...  

Vierailija
359/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo autohan on ihan h*lkutin kallis omaan verrattuna! Ei meillä mene kahteenkaan autoon 6600 e/vuosi + bensat, vaikka ovat vanhoja kotteroita ja korjatakin tarvitsee joskus. Oman autoni vakuutus (osakasko hinausturvalla) on 360 e/vuosi, katsastus 80 e ja korjauksiin, renkaisiin ym. menee 0-500 e vuodessa. Bensa on törkeän kallista, joten ajan vain pakolliset. Miehen auto on vähän kalliimpi ylläpidettävä, ja vaatinut isompia korjauksia, muttei siihenkään vuositasolla enempää mene kuin maks. 1000 e + bensat.

Tekin puolittaisitte autokulut, jos ostaisitte oman auton rahoituksella (200-300 e/kk), jollei ole säästöjä ostaa käteisellä.

Pohdin aiemmin oman auton ja leasing-auton hankkimisen välillä. Leasing on olevinaan jotenkin helpompi vaihtoehto ja ehkä se onkin, jos auton haluaa vain vuodeksi tai pariksi. Päädyin kuitenkin hankkimaan hyväkuntoisen ja asiallisesti huolletun alle 10 vuotta vanhan auton, joka maksoi saman verran kuin parin vuoden leasing-maksut. En kokenut saavani uudemmista autoista sellaista hyötyä, että olisi kannattanut laittaa autoon enemmän rahaa kiinni. Kuitenkin leasing-maksuun ei kuulu vakuutukset, bensat, renkaat jne, jotka pitää omassakin autossa maksaa. Ainakin täällä pk-seudulla on korjaamoita joka mutkassa, joten auton vieminen huoltoon ei ole temppu eikä mikään. Ainoa leasingin etu on se, että jonkinlaisella kk-maksulla ilman omaa rahaa pääsee vähän parempaan autoon käsiksi. Minulle auto on pelkkä hyödyke, ei mikään munanjatke tai naapurikateuden lietsomisen väline.

Vierailija
360/518 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oxy kirjoitti:

Aivan liian isot asumismenot=liian paljon myönnetty lainaa. Auton menot tuohon päälle ja siinä on vastauksenne. Mihin tuo vuoden aikana säästetty 3600 eur häviää? Tuottaako se jotakin vai syökö inflaatio?

Täysin normaalit asumiskulut pk-seudulla. Kun perheasunnot maksaa sen 400k, niin eipä sitä pienemmällä lainalla saa mitään. Vaihtoehtona on maksaa vuokraa 4h+k kämpästä vähintää 1500e/kk, todennäköisesti lähempänä 2000e/kk.

Ap:lla  on täysin riittävät tulot maksaa asuntolainaa ja jos haluaa, niin myös se auton leasing-maksu. Muu rahankäyttö on vain holtitonta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän