Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suuret ikäluokat ja ulkonäön kommentointi - onko muilla tällaista?

Vierailija
09.03.2022 |

Äitini, tätini, anoppini ja monet muut lähipiirin naiset ovat boomer-ikäluokkaa. Oman tyttöni lähestyessä murrosikää olen huomannut miten älytöntä ja melko jatkuvaa tämän ikäluokan ulkonäön kommentointi on. Ainakin meidän piirissä.

Esimerkkejä lähiajoilta:
”Ai ollaanko sitä menossa poikia vikittelemään, kun on tuollaiset pimatsuvaatteet?” (Lapsella pillifarkut ja löysä, mutta lyhyt T-paita, josta saattaa vilahtaa vähän mahaa/selkää)
”Voi voi, nyt sulla on murrosikä alkanut, kun on tuolla tavalla naama täynnä finnejä, hiki haisee ja hiukset ihan rasvaiset.”
”Onko sulla anoreksia, kun olet tuollainen luuviulu?” (Lapsi treenaa 4-5krt viikossa lajiaan tavoitteellisesti)
”Harmi, että olet perinyt nuo meidän suvun paksut reidet”(edelleen treenaa monta kertaa viikossa)
”Kyllä nuo hiukset pitäisi jo leikata, kun ovat tuollainen epäsiisti hamppukasa”(lapsella kuiva hiuslaatu joka vaatii minkä mittaisena tahansa paljon hoitoa).

Onko meidän lähipiiri ainoa, jossa on tällaista käytöstä? Muistan omasta lapsuudestani kuinka ikävältä tuo kommentointi tuntui. Nyt näen kuinka oma lapsi kokee olonsa epämukavaksi näiden kommenttien takia. Minun puoliani ei kukaan pitänyt, mutta itse pidän joka kerta lapseni puolia. Enkä voi ymmärtää miksi toisen ulkonäköä ylipäätään tarvitsee kommentoida millään tavalla. On muutenkin haastavaa kasvattaa tyttöä, jolla on hyvä itsetunto jo somesta ja ikäisillään tulevien ulkonäköpaineiden takia. En ymmärrä miksi aikuisten ihmisten pitää kommentoida ja tehdä tästä vielä haastavampaa.

Kommentit (137)

Vierailija
101/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shortsit on myös alle 40 - vuotiaille. Ei kuulu näytellä selluliittia, suonikohjuja ja raskausarpia, ne pitää peittää.

Uskomatonta, että yli 50 - vuotiaat pitävät kesä helteellä lyhyttä mekkoa, toisaalta on hyvä nähdä heidän selluliittisääret, yököttävän näköiset. Oma itsetunto nousee, kun näkee että muutkin on rumia. Ryppyiset selluliitti jalat.

Vierailija
102/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän Mirkku on maailman kaunein paksukainen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs Martta, tuo lauta luuviulu.

Nykyään osa käyttää kyllä topattuja rintaliivejä.

Vierailija
104/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Äitini on syntynyt -59 ja koko ikäni olen saanut kuulla arvostelua ulkonäöstäni (kaiken muun ohella). "Harmi, kun sinulle on tullut nuo *-tädin polvet niin et voi pitää lyhyitä hameita, kuten äitis", "Onpas siula levee perse!", "Ei nuo housut sovi sinulle ollenkaan" yms yms. Viimeksi näimme mummon hautajaisissa ja ensimmäinen kommentti oli "No olisit nyt voinu ees hameen laittaa päälle" (minulla oli musta bleiseri ja mustat leveät, suorat housut). Pikkuvelikin sai osansa: "Kissat pelkää niitä rumia viiksiä, vois ajaa pois".

Aina, aina ensimmäinen kommentti on jotain ulkonäköön liittyvää arvostelua. Olen niin täynnä sitä ja kaiken muun arvostelua ja jatkuvaa uhriutumista, että suoraan sanottuna en haluaisi tietää koko naisen olemassaolosta. Nyt stressaan, kun on pakko joskus vastata viestiin, vaikka olisi parempi, ettei oltaisi enää missään tekemisissä.

Vierailija
105/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs Martta, tuo lauta luuviulu.

Nykyään osa käyttää kyllä topattuja rintaliivejä.

Huutavatko pojat koulussa, että lauta, lauta

Vierailija
106/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli just tollanen ..vielä kun olin jo 30 v niin kommentoi..voi voi oletko laittanut silmiin meikkiä miksi?

Oletpas lihonnut ,miksi sulla on tollaset housut ..Sama homma oli tätini joka ikiseen asiaan piti kommentoida jotain ilkeesti.

Vierailija
107/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Shortsit on myös alle 40 - vuotiaille. Ei kuulu näytellä selluliittia, suonikohjuja ja raskausarpia, ne pitää peittää.

Uskomatonta, että yli 50 - vuotiaat pitävät kesä helteellä lyhyttä mekkoa, toisaalta on hyvä nähdä heidän selluliittisääret, yököttävän näköiset. Oma itsetunto nousee, kun näkee että muutkin on rumia. Ryppyiset selluliitti jalat.

Rumat kintut lapsena, rumemmat aikuisena, susirumat vanhana. Ei totuus satuta.

Vierailija
108/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin joskus mökillä, että kuka on tuo outo mies, mutta se olikin lyhyt tukkainen anoppini.

Tätähän se on. Monesti nämä muiden arvostelijat voisivat itse vilkaista peiliin, kun ei se omakaan ulkonäkö ole ihan sillä tasolla, että olisi varaa kommentoida muille yhtään mitään. Viestistäsi nyt ei käynyt ilmi käyttäytyykö anoppisi niin, mutta tuli muutama oma sukulainen mieleen. Nämä sukulaisnaiset ovat paitsi ilkeitä, myös nuukia. Vaatteet hankitaan halpahalleista ja hiukset leikkautetaan lyhyiksi liian harvoin. On siinä naurussa pitelemistä, kun heitä kuuntelee ja katselee. Joku herkässä iässä oleva nuori voisi tietysti loukkaantuakin. Lähipiirissä nyt on vain poikia ja nämä arvostelevat pelkästään muita naisia, joten nuori polvi saa olla rauhassa. Tyttöjä puolustaisin, jos heitä olisi.

Vierailija
109/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti oli just tollanen ..vielä kun olin jo 30 v niin kommentoi..voi voi oletko laittanut silmiin meikkiä miksi?

Oletpas lihonnut ,miksi sulla on tollaset housut ..Sama homma oli tätini joka ikiseen asiaan piti kommentoida jotain ilkeesti.

Opitpahan olemaan, et luulemaan.

Vierailija
110/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei auta parturilla käynti. Lyhyt poikatukka niin näyttää mieheltä.

Vierailija
111/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katselin joskus mökillä, että kuka on tuo outo mies, mutta se olikin lyhyt tukkainen anoppini.

Tätähän se on. Monesti nämä muiden arvostelijat voisivat itse vilkaista peiliin, kun ei se omakaan ulkonäkö ole ihan sillä tasolla, että olisi varaa kommentoida muille yhtään mitään. Viestistäsi nyt ei käynyt ilmi käyttäytyykö anoppisi niin, mutta tuli muutama oma sukulainen mieleen. Nämä sukulaisnaiset ovat paitsi ilkeitä, myös nuukia. Vaatteet hankitaan halpahalleista ja hiukset leikkautetaan lyhyiksi liian harvoin. On siinä naurussa pitelemistä, kun heitä kuuntelee ja katselee. Joku herkässä iässä oleva nuori voisi tietysti loukkaantuakin. Lähipiirissä nyt on vain poikia ja nämä arvostelevat pelkästään muita naisia, joten nuori polvi saa olla rauhassa. Tyttöjä puolustaisin, jos heitä olisi.

Jaahas, sinä siis olet se naiset tiettyyn muottiin pakottava pitkätukkainen tyylitaituri. Onpa hyvä ettet tyttöjä ole saanut. Heillä kun voi olla ihan oma mielipide tyylistä.

Vierailija
112/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneimmat naiset eivät tarvitse peittoa päälleen.

Vierailija
113/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä meidän pulskien, rumien ja epäsiistien vertaistukiketju? Kenen mude oli kaikkein ilkein kilpailu. Kenelle jäi ikuiset arvet läskien alle. Kuka syö eniten unohtaakseen.

Minä olin alipainoinen päälle 20-vuotiaaksi asti, nyt normaalipainoinen. Olin 18-vuotiaana 168cm/45kg ja äitini jaksoi aina arvostella miltä näytän. Alipainoni oli minulle vaikea asia, näytin zombielta ja sain jatkuvasti kuulla miten rumalta näytän, kun luut näkyy. Kun vihdoin sain lihotettua suurinpiirtein normaalipainoiseksi, niin sitten olinkin äitini mielestä läski ja läiski minua perseelle nauraen kuinka iso siitä on tullut.

Että sellanen pulska.

Vierailija
114/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yök muistan kuinka kamalia tuollaiset kommentit oli, etenkin teini-ikäisenä. Vanhemmat ihmiset kuvittelevat, että voivat tuolla lailla nöyryyttää nuorempia, koska nuoret harvemmit uskaltavat puolustautua. Ap, aun täytyy tehä selväksi, että et hyväksy tuollaista kommentointia enää kertaakaan.

Puutun kyllä joka kerta. Lisäksi en koskaan pakota lasta näkemään näitä ihmisiä, sillä tuntee olonsa epämukavaksi näiden seurassa. Yhdelle sanoin myös miksi lapsi ei halua tulla enää kylään. Vastaus: ”voi voi kun nykylapset ovat niin herkkänahkaisia”. En tiedä tajuavatko nuo ikinä, vaikka miten yrittäisi sanoa.

Tuo boomerihan siinä on itse herkkänahkainen, kun ei suostu myöntämään, että käyttäytyy huonosti ja vyöryttää syyn toiselle. 

Vierailija
115/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä meidän pulskien, rumien ja epäsiistien vertaistukiketju? Kenen mude oli kaikkein ilkein kilpailu. Kenelle jäi ikuiset arvet läskien alle. Kuka syö eniten unohtaakseen.

Minä olin alipainoinen päälle 20-vuotiaaksi asti, nyt normaalipainoinen. Olin 18-vuotiaana 168cm/45kg ja äitini jaksoi aina arvostella miltä näytän. Alipainoni oli minulle vaikea asia, näytin zombielta ja sain jatkuvasti kuulla miten rumalta näytän, kun luut näkyy. Kun vihdoin sain lihotettua suurinpiirtein normaalipainoiseksi, niin sitten olinkin äitini mielestä läski ja läiski minua perseelle nauraen kuinka iso siitä on tullut.

Että sellanen pulska.

Läskiäkö söit?

Vierailija
116/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yök muistan kuinka kamalia tuollaiset kommentit oli, etenkin teini-ikäisenä. Vanhemmat ihmiset kuvittelevat, että voivat tuolla lailla nöyryyttää nuorempia, koska nuoret harvemmit uskaltavat puolustautua. Ap, aun täytyy tehä selväksi, että et hyväksy tuollaista kommentointia enää kertaakaan.

Puutun kyllä joka kerta. Lisäksi en koskaan pakota lasta näkemään näitä ihmisiä, sillä tuntee olonsa epämukavaksi näiden seurassa. Yhdelle sanoin myös miksi lapsi ei halua tulla enää kylään. Vastaus: ”voi voi kun nykylapset ovat niin herkkänahkaisia”. En tiedä tajuavatko nuo ikinä, vaikka miten yrittäisi sanoa.

Tuo boomerihan siinä on itse herkkänahkainen, kun ei suostu myöntämään, että käyttäytyy huonosti ja vyöryttää syyn toiselle. 

Paksunahkainen. Opettele termit.

Vierailija
117/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kommentoidaan edelleen näin äidin toimesta. Koko iän olen tätä kuullut ja mm. luullut olevani ylipainoinen. Ainoa kehu, minkä muistan, on se, että "sinulla on aika hyvät rinnat". N49

Vierailija
118/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos parta kasvaa, ei kutrit auta.........

Vierailija
119/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua kommentoidaan edelleen näin äidin toimesta. Koko iän olen tätä kuullut ja mm. luullut olevani ylipainoinen. Ainoa kehu, minkä muistan, on se, että "sinulla on aika hyvät rinnat". N49

Vieläkö epäilet aikuinen nainen.

Vierailija
120/137 |
09.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauneimmat naiset eivät tarvitse peittoa päälleen.

Mutta pitkät hiukset tarvitsee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä