Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako ystävyyssuhteesta pitää taukoa? - ystävä suuttui ehdotuksestani

Vierailija
08.03.2022 |

Minulla on ystävä, joka on pitkään kärsinyt mt-ongelmista. Olen yrittänyt tukea ja ymmärtää jo useamman vuoden ajan. Tilanne on mennyt haastavammaksi viimeisen vuoden aikana. Ystävällä on ollut vaikeaa ja hän on usein ollut pahalla tuulella ja ilkeillyt minulle. On sanonut tämän ilkeilyn johtuvan siitä, että hänellä on paha olla itsensä kanssa. Jos minulle on tapahtunut jotain hyvää, on ystävä suhtautunut asiaan ivallisesti tai jopa suoraan pilkannut asiasta. Ystävän kanssa on jo kauan saanut olla varpaillaan ja miettiä sanansa tarkkaan, kun ystävä on herkästi suuttunut. Omassa elämässäni on tapahtunut paljon, eikä minulla ollut enää tuossa hetkessä jaksamista ystävän tukemiselle. Energia on mennyt omasta elämäntilanteesta selviämiseen.

Ystävän ehdottaessa näkemistä sanoin, että kaipaisin pientä taukoa yhteydenpidosta ja näkemisestä. Ehdotin, että pitäisimme pari kuukautta taukoa yhteydenpidosta ja katsottaisiin sitten, olisiko jaksaminen molemmilla parempaa sen jälkeen. Ystävä suuttui ja tokaisi, ettei hänen kanssaan ole pakko tekemisissä jos kerta on niin vaikeaa eikä hänestä enää tuon jälkeen kuulunut. Parin kuukauden tauon jälkeen otin häneen yhteyttä ja kysyin kuulumisia. Ystävä vastasi viestiini lyhyesti, ei vastavuoroisesti kysynyt kuulumisiani eikä hänestä ole enää tuon jälkeen kuulunut.

Olinko aivan hirveä, kun ehdotin ystävyyssuhteessa tauon pitämistä? Ystävä selvästi pahoitti mielestä tuosta, kun sanoin, että tarvitsen hänestä taukoa.

Kommentit (150)

Vierailija
61/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaisi siltä, että olette toisillenne ajanhaaskausta. Vain pinttynyt tapa. Ei huonoissa ihmissuhteissa kannata roikkua. Let it go. 

Vierailija
62/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmia ei voi ystävyydellä parantaa. Tämän ihmisen pitäisi itse ottaa vastuuta omasta tilanteestaan eikä kaataa kaikkea toisten niskaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysongelmia ei voi ystävyydellä parantaa. Tämän ihmisen pitäisi itse ottaa vastuuta omasta tilanteestaan eikä kaataa kaikkea toisten niskaan.

Voi aloittaa ystäväpiirin karsimisesta niin, että epäluotettavat Ap:n kaltaiset ihmiset ulos ja luotettavat ja tukevat ihmiset pidetään.

Vierailija
64/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit sanoa hänelle, että kaverisuhde ei ole hoitosuhde. Että toivot hänelle hyvää, mutta on epäreilua, että hän yrittää vetää sinut kanssaan synkkyyteen. Ettet vaan jaksa enää. Sitten estoon joksikin aikaa.

Vierailija
65/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa että naiset on kyllä hankalia välillä... aloittajan olisi kannattanut alunperin avata suunsa ja kertoa mille hänestä tuntuu, ystävä olisi saattanut mennä itseensä ja ymmärtää, voinut pahoitella käytöstään ja muuttua. Nyt kun toinen on niellyt kaikkea mitä toinen suoltanut, ei toinen enää jaksa ja haluaa ottaa "aikalisän". No tietysti toinen osapuoli siitä loukkaantuu ja tuskinpa välit enää korjaantuvat. Tietysti kellään ei ole tarve jaksaa ilkeitä ihmisiä ja toistuvaa huonoa käytöstä ja esim. kerran vielä ymmärtää, mutta toisella kertaa olisi hyvä avata suunsa ja kertoa että eipä ollut mukavasti sanottu tms että kuulostaa loukkaavalta. Jos joku ei itse ymmärrä loukkaavansa, hälle voi kertoa sen ja ehkä siten onnistuu korjaamaan tapaansa ja on mahdollisuus pyytää anteeksi. Ihmiset ovat erehtyväisiä. Mutta tietysti jatkuvaa toisten huonon olon niskaan kaatamista ei kenenkään tarvitse katsella, jokaisella oikeus vetää rajansa. 

Avoin kommunikointi ja tunteista rehellisempi kertominen auttaisi vain monissa ihmissuhteissa.

Vierailija
66/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa että naiset on kyllä hankalia välillä... aloittajan olisi kannattanut alunperin avata suunsa ja kertoa mille hänestä tuntuu, ystävä olisi saattanut mennä itseensä ja ymmärtää, voinut pahoitella käytöstään ja muuttua. Nyt kun toinen on niellyt kaikkea mitä toinen suoltanut, ei toinen enää jaksa ja haluaa ottaa "aikalisän". No tietysti toinen osapuoli siitä loukkaantuu ja tuskinpa välit enää korjaantuvat. Tietysti kellään ei ole tarve jaksaa ilkeitä ihmisiä ja toistuvaa huonoa käytöstä ja esim. kerran vielä ymmärtää, mutta toisella kertaa olisi hyvä avata suunsa ja kertoa että eipä ollut mukavasti sanottu tms että kuulostaa loukkaavalta. Jos joku ei itse ymmärrä loukkaavansa, hälle voi kertoa sen ja ehkä siten onnistuu korjaamaan tapaansa ja on mahdollisuus pyytää anteeksi. Ihmiset ovat erehtyväisiä. Mutta tietysti jatkuvaa toisten huonon olon niskaan kaatamista ei kenenkään tarvitse katsella, jokaisella oikeus vetää ra

"Avoin kommunikointi ja tunteista rehellisempi kertominen auttaisi vain monissa ihmissuhteissa."

Niin, niin. Vaan eniten ap:n tilanteessa auttaisi jos hänen kaverinsa olisi kiinnostunut ap:n tunteista ja välittäisi hänen hyvinvoinnista. Aikuiset ihmiset tietävät milloin ovat ilkeitä, ja jos ei jostain syystä X tiedä, niin miksi kummassa ap tahtoisi olla ystävyyssuhteessa idiootin kanssa?

Vierailija
67/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin ap kertoi asian omalta kannaltaan! Mitä muuta hän voisi? Ei ole hänen tehtävänsä esittää sitä vastapuolen kannalta. Ei hän siihen edes pystyisi: sehän edellyttäisi että hänellä olisi pääsy suoraan sen toisen aivoihin ja  ajatuksiin. Miten hän voisi tietää miten se toinen tilanteen koki? Eikä hänellä ole edes oikeutta puhua jonkun toisen suulla, sellainen on hävytöntä.

En ylipäänsä ymmärrä sitä, että kun joku kertoo miten hän tietyn vaikean asian tai tilanteen sen koki, häntä syyllistetään siitä ettei hän samaan syssyyn kerro sitäkin, miten joku toinen asianosainen sen koki. Miten hän sen muka pystyisi tekemään? Toisen sulla puhuminen on mahdotonta ja sitä paitsi äärimmäinen loukkaus. 

Minulle ei tullut ap:n tekstistä sellaista tunnetta että "kumpikin oli toiselle ilkeä". En ymmärrä mitä sellaista ap:n tekstissä oli josta olisi syntynyt tuollainen käsitys.

Minulle tuli ihan toise

Kyllähän monet harrastavat itsetutkiskelua että mistä omista puheista tai tekemisistä mahdollisesti toinen on voinut pahoittaa mieltään . Ei se sitä tarkoita että puhuisi toisen suulla.

Vierailija
68/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi aloittaa ystäväpiirin karsimisesta niin, että epäluotettavat Ap:n kaltaiset ihmiset ulos ja luotettavat ja tukevat ihmiset pidetään.

Tämähän on yrittäjien ikiaikainen toimintatapa! Myös ystävyyssuhde on hyötysuhde; se ei kestä ongelmia eikä sairastumisia. Siksi nautin jokaisen suomalaisen yrittäjän vastoinkäymisistä ja sairastumisesta täysin rinnoin! Samoin heidän läheistensä joiden ongelmia ei pääsekään pakoon. Karma!

Vierailija
69/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Ei tarvitse vetää hernettä nenään :) Mutta jokainen meistä voi sanoa joskus jotain tyhmää tai käyttäytyä huonosti, tai allapäin ollessa sanoa jotain ikävää mutta usein näistä normaaleissa ihmissuhteissa päästään yli. Itse olen hyvinkin kohtelias ja pyrin siihen etten sanoisi kellekään mitään loukkaavaa tai aina näyttäisi huonoa päivääni, mutta aivan varmasti se ei ei ole vuosikymmeninä kaikkien kanssa täysin onnistunut, sillä olen voinut sanoa ihan tyhmyyttäni tahattomastikin jotain hölmöä jota en ole edes tarkoittanut. Anteeksianto on myös hyvä ominaisuus. Kuten kirjoitin, ei kellään ole tarve katsella ikävää käytöstä ja jokainen vetää omat rajansa. Mielestäni aloittajan ystävä on ollut sellainen jonka pahaa oloa ja sen purkamista ei kenenkään tarvitsisi sietää, mutta siltikin mielestäni avoin keskustelu on elämässä hyväksi. Sanoa suoraan jos joku pahoittaa mielen, eikä jäädä hautomaan sitä ja sitten katkoa välejä. Samoin jokainen ilkeä ihminen vastaa omasta käytöksestään ja jos joku ei heitä enää jaksa, se tulee heidän ymmärtää. Keskustelu ajoissa vain voisi kummasti parantaa kaikkien välejä ja ymmärrystä. 

Vierailija
70/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on yrittäjien ikiaikainen toimintatapa! Myös ystävyyssuhde on hyötysuhde; se ei kestä ongelmia eikä sairastumisia. Siksi nautin jokaisen suomalaisen yrittäjän vastoinkäymisistä ja sairastumisesta täysin rinnoin! Samoin heidän läheistensä joiden ongelmia ei pääsekään pakoon. Karma!

Ok, eli sinulla on jotain kaunoja yksinyrittäjiä, pienyrittäjiä ja suuryritysten johtajia / omistajia kohtaan? Asia selvä. Olet varmasti tietoinen, että jokaikinen yrittäjä meillä antaa työpaikan jollekulle toiselle, sekä joka palkkaa muita on myös aika hyödyllinen yhteiskunnalle? Moni yksin / pienyrittäjä maksaa aika paljon veroja siitä, että joku suomalainenkin voi halutessaan olla kotona kun ei kiinnosta siivota tai mennä mäkkäriin töihin, koska ollaan niin paljon parempia kuin esim. ulkomaalaiset wolttikuskeina elantonsa hankkivat jne. Olet varmaan tietoinen myös, kuinka paljon esim. yksinyrittäjä saa maksaa erilaisia maksuja ja veroja, ihan vain jotta ei näkisi koskaan samaa eläkettä kuin tavan työssäkävijät?

Vierailija
71/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli sinulla on jotain kaunoja yksinyrittäjiä, pienyrittäjiä ja suuryritysten johtajia / omistajia kohtaan? Asia selvä. Olet varmasti tietoinen, e

Te olette maan syöpä; opportunisteja, hyväksikäyttäjiä ja narsisteja. Hyväksikäytön mentaliteetti on teillä varjoisassa dna:ssa, ja se on sieluttoman olennon, ikiaikaisen pimeyden ja pahuuden leimaamaa. Mitään _pyyteetöntä_ hyvää teissä ei ole. Markkinatalouden prostituutit. 

Vierailija
72/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli sinulla on jotain kaunoja yksinyrittäjiä, pienyrittäjiä ja suuryritysten johtajia / omista

Mitkä te, en ole itse yrittäjä? Kuulostaa kyllä sille että sinulla voisi olla aika lääkkeiden ottamiselle... 

Vierailija
73/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin ehkä vastaavassa tilanteessa kertonut alun perin ystävälle, että nyt on mulla niin paha olo itteni kanssa, että en taida olla mitenkään hyvää seuraa. Että parempi kun ei soitella tässä muutamaan kuukauteen, multakin voi tulla äkkiä sammakoita suusta.

Vierailija
74/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olisin ehkä vastaavassa tilanteessa kertonut alun perin ystävälle, että nyt on mulla niin paha olo itteni kanssa, että en taida olla mitenkään hyvää seuraa. Että parempi kun ei soitella tässä muutamaan kuukauteen, multakin voi tulla äkkiä sammakoita suusta.

Eli valehtelu on paras tekniikka? 

Vierailija
75/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli valehtelu on paras tekniikka? 

Mikä valehtelu? Aapee kertoo aloituksessa, että energia on mennyt omasta elämäntilanteesta selviytymiseen. Eli jokin ongelma hänelläkin on, hoi sen mainita ystävälleenkin. 

Vierailija
76/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole kuullut sen toisen osapuolen näkemystä.  Millä perusteella oletat että se olisi jotenkin rehellisempi ja aidompi ja että kun kuulisimme sen niin sieltä se TOTUUS paljastuisi? Millä perusteella lähtökohtaisesti oletat että ap valehtelee? Edelleen kysyn, mikä lause tai sanavalinta ap:n ensimmäisessä tekstissä viittasi siihen että hän on itsekin ollut toiselle ilkeä? Minä en löydä sieltä mitään sellaista. 

Vierailija
77/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kuukautta taukoa olisit saanut ihan vain ilmoittamalla olevasi "kiireinen". Ei olisi tarvinnut välejä jäädyttää. Pari kuukautta on muutenkin aikuiselle lyhyt aika (ei kukaan yleensä ihmettele, jos ei pariin kuukauteen nähdä). En todellakaan ihmettele, että ystäväsi pahoitti mielensä.

Vierailija
78/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kyllä. Mutta Ap kertoi erässä julkaisuissaan asiasta kysyttäessä että hän oli sanonut ystävälleen useammankin kerran tuosta ilkeydestä. Ystävä myönsi asian mutta selitti sen johtuvan siitä että hänellä on itsellään niin paha olo. Eikä hän luvannut yrittää lopettaa iökeilyään eikä myöskään lopettanut sitä. Mitä Ap:n olisi pitänyt tehdä? Jatkaa asiasta nalkuttamista? Niellä mielipahansa ja jatkaa ns. ystävyyttä eli emotionaalista hyväksikäyttöä? 

Vierailija
79/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari kuukautta taukoa olisit saanut ihan vain ilmoittamalla olevasi "kiireinen". Ei olisi tarvinnut välejä jäädyttää. Pari kuukautta on muutenkin aikuiselle lyhyt aika (ei kukaan yleensä ihmettele, jos ei pariin kuukauteen nähdä). En todellakaan ihmettele, että ystäväsi pahoitti mielensä.

Ei kaikille aikuisille...

Vierailija
80/150 |
26.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrot ystäväsi virheistä, mutta et näe omiasi. Mitä, jos asetelma olisi toisin päin? Mitä toivoisit ystävältäsi? Onko mahdollista tehdä jonkinnäköinen kompromissi? Jos on kyse oikeasti hyvästä ystävästä, yleensä välit pyritään korjaamaan. Hyviä ystäviä on harvassa. Kaikkea ei kuitenkaan voi korjata ja sille ei sitten voi mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän