Sisarus tekee auttamisesta hirveän haloon
Toivottavasti hän ei palstaile. Tarvitsen välillä apua johonkin kuskaushommaan, kun itselläni ei ole ollut varaa pitää autoa. Kyseessä ei ole mitkään säännölliset kuskaukset paikasta a paikkaan b ja takaisin vaan ihan satunnaisesti joskus jotain. Ja kyseessä on ihan lähialueet eli koskaan en pyydä kyytiä hornantuuttiin. Mutta sisarus (sisko vai veli, en kerro) tekee aivan kamalan haloon näistä pyynnöistäni eikä voi millään lopettaa jankuttamista. Tuntuu kuin olisi kyseessä tuhannen euron menetys, vaikka kyseessä on vain minimaalinen avun anto ja siinä se!
Kommentit (222)
Ap, otatko sisarukseen muuten yhteyttä, kuin niissä tilanteessa kun olet vailla hänen rahojaan ja aikaansa?
Kuulostat ihan mun pikkuveljeltä. Joten luultavasti säki todellisuudessa vingut apua joka pikku asiaan.
Mulla on kaveri joka aina haloon tekemisistään. Tulee meille ja tuo kassillisen ruokaa kaupasta. Sanon tietysti kiitos. Lupaa mun lapselle et vie sen ostoskeskukseen, tulee ja vie. Sanon tietysti kiitos. Haluaa tulla muuttamaan vaikka sanon et sun selkä ei kyllä kestä. Tulee ja kantaa, sanon tietysti kiitos. Sanoo miehelleen et mene auttamaan "Pirjoa" pesukoneen kanssa. Tuo mun miehelle olutta tai terävää tullessaan. Myöhemmin kun soitellaan niin huokailee kun kauppaan meni niin paljon rahaa, voi voi kun nyt väsyttää kun piti kiertää siellä ostoskeskuksessa, koko päivä meni siihen. Samperi kun selkää särkee kun piti sun tavaroita kantaa, taas meni koko päivä siihen. Nyt se mun mieskin siellä sun luona pesukoneen kimpussa vaikka kotonakin olis tekemistä! Vois tulla kotiinsa jo. Aika paljon se sun mies ottaa alkoa. Taasmeni koko päivä siellä sun luona, kylläpä meni rahaa taas kun lapses kanssa käytiin.... Aina sama juttu. Enikinä pyydä mitään, tarjoutuu tekee ja tuo ja jälestäpäin valittaa. Ja valittaa varmaan muillekin. En ymmärrä?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:06"]Kuulostat ihan mun pikkuveljeltä. Joten luultavasti säki todellisuudessa vingut apua joka pikku asiaan.
[/quote]
Ja lisään vielä, pyydät siis muiltakin apua. Ja sisaruksesi tiedostaa tämän ja häntä vituttaa avuttomuutesi/laiskuutesi/lellimisesi. Eikä siksi halua osallistua edes niihin "pariin kantokeikkaan".
Tai yksinkertaisesti olette vaan niin samanlaisia et sisaruksesi on kaltaisesi vajakki eikä vaan haluaisi auttaa sua koska sitä ei kiinnosta
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 06:02"]Vittu täällä on taas tyhmää porukkaa :DD Missä sanotaan että sisarus ei halua olla tekemisissä kanssani? Olemme aina olleet tällaisia, sorryt vaan :) Naurattaa kun vitun randomit tulevat kertomaan totuuksiaa toisista randomeista:DD hän ei pidä minuun yhteyttä säännöllisesti eikä kysele kuulumisia, samoin en minä, koska se ei ole ikinä tullut meiltä luonnostaan ja aivan pikkukakaroista lähtien olemme kasvaneet sellaisen mallin alaisina että kaikilla on omat asiat ja niihin ei oikein puututa, perheemme ei ole koskaan ollut "tiimi" vaan porukka yksilöitä jotka sulkeutuivat omiin huoneisiin ja riitelivät. Että kyllä se malli tulee ihan sieltä lapsuuden ensimetreiltä ja sillä ei ole mitääntekemistä jonkun inhoamisen kanssa :DD Ja edelleen vajukit EN VOI KANTAA HUONEKALUJA BUSSILLA. Asioilleni menen AINA julkisilla. Vitun vajaat :DDF
[/quote] mitä ihmettä tulet sitten tännne parkumaan ja valittamaan sisaruksestasi, jos tuo kerta on normaalia kanssakäymistä teille? Minua muuyen ärsyttää suuresti ihmiset, jotka aina syyttävät menneisyyttään ihan kaikesta. Ihminen itse luo itselleen kahleet. Lapsuus ei ole tekosyy olla muuttamatta kanssakäymistään läheisiään kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 06:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:47"]Pyydä ystäviäsi kantoavuksi. [/quote] Tarvitaan sattumoisin se autokin.
[/quote]
Miten olisi bussi tai taksi :)
[/quote]
Miten olisi LUKUTAITO:D puhuin PAINAVISTA HUONEKALUISTA. Taksi on hieman kallis (paljon kalliimpi kuin sisaruksen bensat) ja bussiin en sattumoisin voi raahata painavia huonekaluja:D:D vitun idiootti.
[/quote] yleensä firmoilla, jotka myyvät huonekaluja, myyvät myös kuljetuspalvelun. Olet varmasti ihana ihminen, kun kielenkäyttö on täälläkin kuin 14-vuotiaalla.
Tottakai apua on ikävä antaa jos ei muutenkaan ole hyvissä väleissä. Hankkiudu parempiin väleihin sisaruksesi kanssa niin, että avunanto, pyytäminen ja tarjoaminen on luonnollinen osa kanssakäymistänne tai hanki apua jostain muualta. Tai tee jotain vastapalvelukseksi (vaikkei pyydetäkään). Hyvässä ystävyyssuhteessa ei tarvitse laskea, meneekö palvelukset tasan vaan auttaminen on itsestäänselvyys, mutta jos ei olla väleissä, se ei ole.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:06"]Kuulostat ihan mun pikkuveljeltä. Joten luultavasti säki todellisuudessa vingut apua joka pikku asiaan.
[/quote]
Itse asiassa olen erittäin itsenäinen ja en tosiaan vingu apua kuin 1-2 krt vuodessa. Period. Piste. Finito.
Ehkä sisaruksesi inhoaa juuri kuskaamista. Itse ajan töihin päivittäin ja muutenkin elämässä on monta juttua. Olen tarkka vapaa-ajasta ja erityisesti inhoan ylimääräisiä kuskausreissuja. Olen hyvä ja rutinoitunut kuski, mutta mulle ajaminen on melkein työtä, joka vielä maksaa.
Ja autottomat kuskaamisen pyytäjät on ärsyttäviä. Mielummin hoitaisin toisen lapsia kuin istuisin tuolla kaupungilla autonratissa. Mulla on yksi kaveri, joka on autoton ja joskus pyytää kyytiä. Näen punaista. Muita palveluita voisin tehdä, mutta en jaksaisi pilata iltaani pienellä keikalla. Ei ne keikat koskaan niin pieniä ole. Esimerkkinä soitti, että tarvis päästä päivystykseen. Meinasin alkaa itkemään, kun päivystys on sellainen painajainen, etten edes omia lapsia vie sinne, ellei ole suunnilleen henki lähteämässä. Sitten pyysi hetken odottamaan seurana... Jep, jep. Istuin sitten kaksi tuntia lauantaina illalla nauttimassa päivystyksestä, kunnes pääsin liukenemaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:06"]Kuulostat ihan mun pikkuveljeltä. Joten luultavasti säki todellisuudessa vingut apua joka pikku asiaan.
[/quote]
Ja lisään vielä, pyydät siis muiltakin apua. Ja sisaruksesi tiedostaa tämän ja häntä vituttaa avuttomuutesi/laiskuutesi/lellimisesi. Eikä siksi halua osallistua edes niihin "pariin kantokeikkaan".
Tai yksinkertaisesti olette vaan niin samanlaisia et sisaruksesi on kaltaisesi vajakki eikä vaan haluaisi auttaa sua koska sitä ei kiinnosta
[/quote]
Ööö... Niin keiltä muilta? :D oletko jossain aineissa kenties?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 06:02"]Vittu täällä on taas tyhmää porukkaa :DD Missä sanotaan että sisarus ei halua olla tekemisissä kanssani? Olemme aina olleet tällaisia, sorryt vaan :) Naurattaa kun vitun randomit tulevat kertomaan totuuksiaa toisista randomeista:DD hän ei pidä minuun yhteyttä säännöllisesti eikä kysele kuulumisia, samoin en minä, koska se ei ole ikinä tullut meiltä luonnostaan ja aivan pikkukakaroista lähtien olemme kasvaneet sellaisen mallin alaisina että kaikilla on omat asiat ja niihin ei oikein puututa, perheemme ei ole koskaan ollut "tiimi" vaan porukka yksilöitä jotka sulkeutuivat omiin huoneisiin ja riitelivät. Että kyllä se malli tulee ihan sieltä lapsuuden ensimetreiltä ja sillä ei ole mitääntekemistä jonkun inhoamisen kanssa :DD Ja edelleen vajukit EN VOI KANTAA HUONEKALUJA BUSSILLA. Asioilleni menen AINA julkisilla. Vitun vajaat :DDF
[/quote] mitä ihmettä tulet sitten tännne parkumaan ja valittamaan sisaruksestasi, jos tuo kerta on normaalia kanssakäymistä teille? Minua muuyen ärsyttää suuresti ihmiset, jotka aina syyttävät menneisyyttään ihan kaikesta. Ihminen itse luo itselleen kahleet. Lapsuus ei ole tekosyy olla muuttamatta kanssakäymistään läheisiään kohtaan.
[/quote]
Jos olen vauvasta asti nähnyt ympärilläni henkistä etäisyyttä niin totta helvetissä se muokkaa minua :D Ja totta helvetissä olen tottunut siihen :) En koe oloani mukavaksi kun ajattelen itseäni vaikka itkemässä jotain miesjuttuja perheeni nähden. Itse asiassa ajatus on kamala :D itken murheeni yksin ja pääsen yksin yli asioista. :)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:37"]Onko apu vastavuoroista, eli kun sisaruksesi pyytää sinulta jotain, autat myös häntä? [/quote] Ei hän pyydä.
[/quote]
ehkä voisit kiittää jollakin lailla? Tarjota kahvit tai hankkia jotain. Kyllä sisaruksillakin se on vastavuoroista. Eikä vain yhdelle apu. Mitä voisit tehdä sisaruksesi eteen? kysy.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:29"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 06:04"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:47"]Pyydä ystäviäsi kantoavuksi. [/quote] Tarvitaan sattumoisin se autokin.
[/quote]
Miten olisi bussi tai taksi :)
[/quote]
Miten olisi LUKUTAITO:D puhuin PAINAVISTA HUONEKALUISTA. Taksi on hieman kallis (paljon kalliimpi kuin sisaruksen bensat) ja bussiin en sattumoisin voi raahata painavia huonekaluja:D:D vitun idiootti.
[/quote] yleensä firmoilla, jotka myyvät huonekaluja, myyvät myös kuljetuspalvelun. Olet varmasti ihana ihminen, kun kielenkäyttö on täälläkin kuin 14-vuotiaalla.
[/quote]
Niin mihin vittuun tarvitsen kotiinkuljetuspalvelun jos minun täytyy siirtää huonekalu X kotoani vaikka vittu mummolaan? :D ei teille kyllä mikään mene jakeluun:)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 05:37"]Onko apu vastavuoroista, eli kun sisaruksesi pyytää sinulta jotain, autat myös häntä? [/quote] Ei hän pyydä.
[/quote]
ehkä voisit kiittää jollakin lailla? Tarjota kahvit tai hankkia jotain. Kyllä sisaruksillakin se on vastavuoroista. Eikä vain yhdelle apu. Mitä voisit tehdä sisaruksesi eteen? kysy.
[/quote]
Kahvit hän saa kotonakin. Siellä kotona, minne on aina julmetun kova kiire.
Tiedätkö miksi se auttaminen on hänelle niin vaikeeta. Itse stressaan ajamista kaupungeissa enkä suurin surminkaan mene autolla keskustaan.
Tai sisaruksesi on kontrolloivassa parisuhteessa ja pyyntösi aiheuttaa ongelmia kotonaan.
Tai sit hän on vaan rasittava uhriutuja.
Eikö sulla ole kavereita? Tai omaa miestä? Vai eikö kukaan kestä sua?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:40"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 11:06"]Kuulostat ihan mun pikkuveljeltä. Joten luultavasti säki todellisuudessa vingut apua joka pikku asiaan.
[/quote]
[/quote]
Ööö... Niin keiltä muilta? :D oletko jossain aineissa kenties?
[/quote]
Iskältä ja äiskältä, muilta sun sukulaisilta/kavereilta.. keneltä sä nyt pummitkaan apua? Kahvia join, mutta se nyt tuskin sun luetun ymmärtämiseen vaikuttaa :)
Kyllä minäkin voisin vähän nikotella auttamisessa, jos minuun otetaan yhteyttä vain silloin kun apuani tarvitaan. Kun siihen lisätään vielä se, että mitään vaivanpalkkaa ei makseta, olis auttaminen vielä vastenmielisempää.
Pyyteetön avun antaminen ilman palkkaa toimii läheisessä ihmissuhteessa, mutta ap:n tapauksessa välit eivät ole läheiset, joten on suoranaista hyväksikäyttöä vaatia apua ja olla tarjoamatta palkkaa siitä.
Kuulostat aivan siskoltani. Hän pyytää apua jatkuvasti pienissä asioissa, kuten kyyti kauppaan/kaverille/johonkin tapahtumaan/töihin, käy luonani syömässä yms. Tämä ei haittaa minua lainkaan, vaan autan mielelläni. Usein jopa ostan hänelle tavaroita tai tarjoan ruuat, koska tiedän, ettei hänellä ole paljon rahaa (vaikka olemmekin kummatkin samassa elämäntilanteessa ja tulotasomme on lähestulkoon sama).
Ainoa asia mikä minua hiertää tässä järjestelyssä on se, ettei hän juuri koskaan kiitä, vaan tapaamisten jälkeen itselle jää todella ikävä fiilis. Jos kyyti ei ilmestykään juuri silloin kun toive olisi, niin saan osakseni tiuskimista ja ärhentelyä, tai jos en haluaisi tehdä jotain asiaa heti töistä päästyäni, niin silloinkin olen itsekäs enkä ymmärrä hänen aikataulujaan. Olen yrittänyt kysyä miksi hän kokee oikeudekseen käyttäytyä minua kohtaan niin, mutten saa vastausta. Yritän aina ajatella, että olen meistä se vanhempi ja siksi tehtäväni on joustaa ja ymmärtää, mutta jossain vaiheessa voisi toisen odottaa jo aikuistuvan. Jos joku ystävistäni käyttäytyisi samalla tavalla minua kohtaan niin katkaisisin välit hyvinkin nopeasti. Haluain hänen viettävän aikaa kanssani muustakin syystä kuin siksi, että hän on jotain vailla.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 10:43"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 07:27"]Minä olen kyllä sitä mieltä, että ihmisellä on oikeus sanoa suoraan, mitä haluaa ja mitä ei halua tehdä. Aloittajan sisarus kokee jostain syystä isoksi asiaksi kuljettaa sisarusta tavaroineen, ilmeisesti ilman, että sisarus tarjoaa edes bensarahoja. Ja silloin se on iso asia. Jos se kuskaaminen on pikkujuttu, voi aloittaja hoitaa sen itse. Mutta ei taida olla , kun ei kerran hoida. jotenkin arvaan, että aloittaja on pikkusisarus, joka on tottunut olemaan vanhempiensa lellikki, ja kuvittelee, että isot sisarukset näkevät hänet samoin. Kun totuus on, että jos haluaa saada sisaruksen hyvän suhteen, sen pitää olla kahden aikuisen välinen. [/quote] En ole ap. Mutta meillä isosisko on AINA se jolle täytyy lainata rahaa ja auttaa ilmaiseksi. Muiden pitäisi hänen puolestaan pistäs tehdä kaikkee ja heti kun hänen korkeutensa tarvitsee. Ihmettelee kun meille ei aina käy 45 min varoitusajalla hänen joku tempauksensa. Itse olen perheellinen siskoni ei. Mielelläni autan mutta on jo korkea aika alkaa isosiskonkin pärjätä. Kyse tosiaan on viikottaisista tarvitsen haluan juttuja. Lapsesta asti olen itse ollut se isosisko hänelle. Vaikka hän on isosiskoni niin ei se kyllä ole ikinä tuntunut siltä että vastavuoroista tukea olisi saanut. [/quote] Minä olen ap ja minulla ei tosiaan ole viikottaisia tarpeita vaikka täällä porukka tykkää sitäkin jankuttaa. Kerran-kaksi vuodessa pyydän apua johonkin kuljetukseen, siinä se. Saanen muuten huomauttaa, että siskoveli ei ole maksanut euroakaan autostaan itse. Hän sai sen lahjaksi, upouutena. Mitä minä sain? En mitään.
[/quote]
Aah, sisaruuskateus löyhkää. Ehkä siinä on pointtinsa miksei sulle lahjoja tipu.