Ollaanko oikeasti ainoa pariskunta, joka ei "suojele" puhelintaan?
Mies tietää mun kännykän salasanat, sähköpostin salasanan ja facen salasanan.Samoin mä tiedän hänen.
Kyllä, olen lukenut hänen viestejään. Ihan huvin vuoksi. Silleen, että mies istuu vieressä. Oon tullut huoneeseen silleen, että mies ettii mun puhelin kädessään jotain viestiketjua mistä tarvitsee tietoa (esim. sanon, että mennään vanhemmilleni tänään syömään, mies kysyy monelta, mä sanon et voitko tarkistaa mun puhelimesta).
Jaetaan rahat, sänky, koti, ajatusmaailma, arvot. Puhutaan päivittäin monista vaikeistakin asioista.
Minkä hiton takia sen puhelimen pitää olla jotenkin varjeltu valtiosalaisuus, jonka yksityisyyttä pitää vaalia tiukemmin kauan odotettua esikoispoikaa? Miks täälläkin riehutaan siitä, miten iso synti jonkun puhelimen tutkiminen on?
Mulla ei ole _mitään_ salattavaa, jännää tai yksityistä, mikä pitäos pitää miehen silmiltä. Ei näköjään miehelläkään. En oikeastaan käy miehen facessa, mutta jos haluaisin, niin pääsisin. Mitä hiton väliä?
Kun on oltu 8 vuotta naimisissa, tietää toisesta ihan kaiken ja on nähnyt toisen esim. ripulipaskalla ja oksennustaudissa, itkemässä, leikkaamassa varpaankysiä pytyllä tai tuijottamassa hääohjelmia (mun miehen salainen pahe) nii eiköhän ne rajat oo kadonnu jo.
Kysymys kuuluu, mitä te suojaatte toisen katseilta sieltä puhelimesta? Ja miksi?
Kommentit (223)
[
quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:41"]
Mä oon sit varmaan ihan hirvee kaveri, mutta jos kaveri sanoo mulleet älä sit kerro kellekkään, niin se ei mulla koske kyllä miestäni. Hänelle kerron kaiken, ollaan vähän niinkuin yhtä. Mitä se ketään haittaa, että mieheni tietää, hän kun ei kaverilleni tai kellekkään muullekkaan mene mitään möläyttämään.
Kaveri kertoo esim ihan alkuraskaudessa et vauva tulee, eikä saa viel kertoo kellekkään, niin aivan varmasti kerron miehelleni. Muille en kyllä sit kerrokkaan. Harvemmin sitä miestä mun tuttujeni asiat kiinnostaa, mutta tykätään kuitenkin keskustella asioista
[/quote]
No sama. Tiedän usean ystäväni toimivan samoin. Big deal.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:19"][quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:13"]Sitä hiton väliä, että siellä puhelimessa, sähköpostissa tai facebookissa saattaa olla ystävien kirjoittamia henkilökohtaisia asioita, tai vaikka vain vastaanottajalle tarkoitettuja työasioita, tai mitä tahansa muuta luottamuksellista.Rautalangasta väännettynä: kysymys on muidenkin kuin teidän kahden yksityisyydestä.
[/quote]
Näin.
[/quote]
Komppaan
Tiedämme toistemme salasanat puhelimiin ja tietokoneelle. En tiedä salasanoja esim. miehen facebookiin ja sähköpostiin, mies taitaa tietää minun, en niitä kyllä koskaan selaimesta suljekaan. Emme kuitenkaan koskaan käytä toistemme laitteita ilman lupaa, emmekä koskaan lue toistemme viestejä. Tätä varten ei tarvitse kuitenkaan tarvitse lukita mitään toiselta, arvostamme toistemme yksityisyyttä ja suomme toisillemme oikeuden käydä keskusteluja ystävien kanssa netissä tai puhelimitse niitä valvomatta.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:47"]
Eihän kyse alunperin ollutkaan siitä, että niitä viestejä kollataan, vaan siitä ettei tarvitse puhelintaan piilotella. T2
[/quote]
Ei tarvitse piilotella, kun toinen ei lue viestejä. Tai itseasiassa on tainnut aina kysyä voiko katsoa jotain, jos on halunnut puhelintani ropata.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:47"]Eihän kyse alunperin ollutkaan siitä, että niitä viestejä kollataan, vaan siitä ettei tarvitse puhelintaan piilotella. T2
[/quote] Aapee kertoi kyllä lukevansa viestejä ihan huvikseen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:14"]
Paremman avioliiton perheleirillä kehitettiin juurikin kertomaan kaikki salasanat.
[/quote]
Työpaikan tietoturvaprotokolla ei tunnista premman avioliiton leirien näkemyksiä tietosuojasta joak koskee työkännyköitä, joita meilläkin on molemmillaa :D
Sinänsä miten huono avioliiton täytyy olla, jotta luottamus ei kestä omia puhelimia? Mies raksta minua koska kyttää minua, niinkö :D
Kyllä joku yksityisyys pitää olla parisuhteessa kun. Ei edes kiinnostais mennä lukemaan miehen puhelinta taikka posteja.
Minä en petä enkä viestittele mitään epämääräistä vastakkaista sukupuolta olevien kavereiden kanssa, MUTTA en todellakaan halua, että mieheni lukisi viestejä, joita olen saanut ystäviltä. Ne on luottamuksellisia. En myöskään kerro miehelleni kasvotusten, jos vaikka ystäväni Maija on avautunut jostain ongelmastaan minulle LUOTTAMUKSELLA. Ne ei kuulu mun miehelle. Onneksi mieheni ei ole edes yrittänyt urkkia tai enpä ole ainakaan huomannut... Itse en ole ikinä lukenut mieheni viestejä eikä edes käynyt mielessä.
Niin ja oon käynyt jopa paria äärihaastavaa työasiaa jotka meinasivat stressata mut järjiltä miehen kanssa. Pallotellaan ideoita.
En muuten tiedö, vaikuttaaki tähän asiaan se, ettö mieheni ei ole täysin suomalainen. Toisen vanhemman kotimaassa avioliitossa ollaan 100% "kiinni" toisessa, ja onkin arvostellut esim. minulle miten yksin Suomessa ollaan liitoissa.
Ihmisillä on vaihteleva tarve yksityisyydelle. Ne jotka tarvivat vähemmän, voivat hyvin jakaa viestinsä, sivuhistoriansa siinä missä vessakäyntinsäkin.
En halua että mies koskee puhelimeen koska mulla saattaa olla siellä av auki...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:02"]
Ihmisillä on vaihteleva tarve yksityisyydelle. Ne jotka tarvivat vähemmän, voivat hyvin jakaa viestinsä, sivuhistoriansa siinä missä vessakäyntinsäkin.
[/quote]Just näin. Me vaan ollaan vähän ällöjä. Ja läheisriippuvaisia(kin) avn mukaan. :)
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 17:05"]
En halua että mies koskee puhelimeen koska mulla saattaa olla siellä av auki...
[/quote]:D Ah, well played. Touché! Kuinkahan paljon meit sala-av-mammoja onkaan? ;)
Tiedämme myös toistemme tilien ja korttien tunnusluvut, mutta ei niitäkään käytetä kuin pyydettäessä ja hätätapauksissa.
Terv. 39
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:18"]
Vaikka on ollut 8 vuotta naimisissa, ei todellakaan voi sanoa tietävänsä toisesta kaikkea. On olemassa luottamussuhteita esimerkiksi ystävien kanssa. Nämä asiat ei ole tarkoitettu puolison silmille. Kai nyt omaa yksityisyyttäkin saa parisuhteessa olla. Et vaikuta kovin itsenäiseltä, oletko läheisriippuvainen?
[/quote]
Meillä myös kaikki avointa miksi ei olisi kun on täysi luottamus. Mies tietää ystävienikin "salaisuudet" vaikka ei saisi, mitä väliä? kun luotan mieheeni ettei hän niistä missään puhu :) näin saamme monesti hyvät keskustelut ja naurut, ja tunteen kuinka meillä meneekään hyvin, kun tiedämme kuinka huonosti toisilla menee.
Meillä sama juttu, eikä ole kuin puoli vuotta mennyt!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:18"]
Vaikka on ollut 8 vuotta naimisissa, ei todellakaan voi sanoa tietävänsä toisesta kaikkea. On olemassa luottamussuhteita esimerkiksi ystävien kanssa. Nämä asiat ei ole tarkoitettu puolison silmille. Kai nyt omaa yksityisyyttäkin saa parisuhteessa olla. Et vaikuta kovin itsenäiseltä, oletko läheisriippuvainen?
[/quote]
Meillä myös kaikki avointa miksi ei olisi kun on täysi luottamus. Mies tietää ystävienikin "salaisuudet" vaikka ei saisi, mitä väliä? kun luotan mieheeni ettei hän niistä missään puhu :) näin saamme monesti hyvät keskustelut ja naurut, ja tunteen kuinka meillä meneekään hyvin, kun tiedämme kuinka huonosti toisilla menee.
[/quote]Vastenmielistä.
Kyllä me tiedetään puolin jo toisin salasanat mutta ei kumpikaan niitä salaa käytä. Tuntuu varmemmalta kun tietää että halutessaan voisi katsoa mutta ikinä ei ole ollut tarvetta tai halua katsoa. Tämä sopii kummallekin oikein hyvin.
Meillä ei salasanoja tiedetä mutta kaikki on julkista. Miehellä naamakirja monesti auki, kun minä en siellä enää ole niin käyn hänen tilillään surffailemassa silloin tälloin. Käynnykät on yhteistä omaisuutta. Mieheni tietää pankkikorttini tunnusluvun ja käy mulle tankkaamassa autoa jne. Vapaasti eletään.
Meillä täysin sama kun teillä, ihan rauhassa saan lukea miehen viestejä jos haluan ja toisin päin. Myös läppärin ja sähköpostin yms salasanat tiedossa.