Ollaanko oikeasti ainoa pariskunta, joka ei "suojele" puhelintaan?
Mies tietää mun kännykän salasanat, sähköpostin salasanan ja facen salasanan.Samoin mä tiedän hänen.
Kyllä, olen lukenut hänen viestejään. Ihan huvin vuoksi. Silleen, että mies istuu vieressä. Oon tullut huoneeseen silleen, että mies ettii mun puhelin kädessään jotain viestiketjua mistä tarvitsee tietoa (esim. sanon, että mennään vanhemmilleni tänään syömään, mies kysyy monelta, mä sanon et voitko tarkistaa mun puhelimesta).
Jaetaan rahat, sänky, koti, ajatusmaailma, arvot. Puhutaan päivittäin monista vaikeistakin asioista.
Minkä hiton takia sen puhelimen pitää olla jotenkin varjeltu valtiosalaisuus, jonka yksityisyyttä pitää vaalia tiukemmin kauan odotettua esikoispoikaa? Miks täälläkin riehutaan siitä, miten iso synti jonkun puhelimen tutkiminen on?
Mulla ei ole _mitään_ salattavaa, jännää tai yksityistä, mikä pitäos pitää miehen silmiltä. Ei näköjään miehelläkään. En oikeastaan käy miehen facessa, mutta jos haluaisin, niin pääsisin. Mitä hiton väliä?
Kun on oltu 8 vuotta naimisissa, tietää toisesta ihan kaiken ja on nähnyt toisen esim. ripulipaskalla ja oksennustaudissa, itkemässä, leikkaamassa varpaankysiä pytyllä tai tuijottamassa hääohjelmia (mun miehen salainen pahe) nii eiköhän ne rajat oo kadonnu jo.
Kysymys kuuluu, mitä te suojaatte toisen katseilta sieltä puhelimesta? Ja miksi?
Kommentit (223)
Ystäväsi kertoo sinulle luottamuksellisia asioita viesteissään ja miehesi lukee ne, vaikka ne on tarkoitettu vain sinulle. Ei kuulosta kovin mukavalta.
Minusta tää on tosi järkyttävää luettavaa. Luuletteko, että vastapuoli on tarkoittanut asiansa puolisollenne?
Mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en petä, en puuhaile mitään epäilyttävää mieheltä salaa. Mutta mun puhelimessa on viestejä ystäviltä, sisaruksilta, vanhemmiltani. Osittain kipeitä ja rankkoja asioita, sellaisia, joita ei ole tarkoitettu mun miehelleni. Mä olen monelle ystävälle luotettu ja tukija. En ikinä koskaan milloinkaan jaa ystävieni salaisuuksia ja elämän kipukohtia mieheni kanssa!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:20"]
Meillä tämmöstä kanssa, paitsi ei ole tarvetta ollut toisen puhelimeen ryhtyä, mutta eipä noita koneita peitelläkään. Hääohjelmia en kyllä katso, yök. "kakoo voimakkaasti"
[/quote]
ahha! Meidän digiboksi on täynnä neljät häät amerikassa,(häät sulhasen tapaan, satuhäät. En voi mäkään ymmärtää mut nii se vaan tykkää. Jos kavereita näkee ne on tietty mun.H
OT, mutta olisi kuitenkin järkevää tietää käyttäjätunnukset ja salasanat esim. sairauden tai kuolemantapauksen varalta. Nimimerkillä kokemusta on
Molemmilla työpaikan kännykät ja työpaikan kryptaukset niihin, kummallakaan ei ole ollut mitään tarvetta tsekkailla toisten viestejä.
En krm
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:29"]
Minusta tää on tosi järkyttävää luettavaa. Luuletteko, että vastapuoli on tarkoittanut asiansa puolisollenne? Mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en petä, en puuhaile mitään epäilyttävää mieheltä salaa. Mutta mun puhelimessa on viestejä ystäviltä, sisaruksilta, vanhemmiltani. Osittain kipeitä ja rankkoja asioita, sellaisia, joita ei ole tarkoitettu mun miehelleni. Mä olen monelle ystävälle luotettu ja tukija. En ikinä koskaan milloinkaan jaa ystävieni salaisuuksia ja elämän kipukohtia mieheni kanssa!
[/quote]No, sit te ootte erilaisia kuin me. Saatan hyvinkin puhua mieheni kanssa asioista. En kenenkään muun. Sellasta se on. Kaveriporukkani on pitänyt yhtä lapsuudesta asti ja hyvin pprskutetaan mun viallisuudesta huolimatta.
Meilläkin on ihan samanlaista. Välillä kyllä poistan puhelimesta sivuhistoriasta jotain tietoja, koska hävettää sit kuitenkin vähän jos mies sais tietää mitä olen esim täällä kirjoitellut. Tämä kun on vähän mun sellainen piilopaikka, missä voin höpötellä ja kysellä mitä tykkään, ei miehen aivan kaikkea sentään tarvitse tietää :D
Tekstiviestejä ja faceviestejä voi lukea ihan vapaasti, ei siellä mitään salaista ole. Paskallakin saatetaan käydä ovi auki jne.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:26"]
Ystäväsi kertoo sinulle luottamuksellisia asioita viesteissään ja miehesi lukee ne, vaikka ne on tarkoitettu vain sinulle. Ei kuulosta kovin mukavalta.
[/quote]
Tuollaisesta sana kiirii. Sen jälkeen tietää ettei kerro entiselle ystävälle, nykyiselle kaverile, kuin sellaisia asioita joita kertoisi myös hänen puolisolleen.
Ei mun miehellä ole mitään oikeutta lukea mun tekstiviestejä tms. Ihan vain siksi että esim. ystävieni asiat ei hänelle kuulu millään tavalla, jos eivät itse miehelleni niistä avaudu.
Mä oon sit varmaan ihan hirvee kaveri, mutta jos kaveri sanoo mulleet älä sit kerro kellekkään, niin se ei mulla koske kyllä miestäni. Hänelle kerron kaiken, ollaan vähän niinkuin yhtä. Mitä se ketään haittaa, että mieheni tietää, hän kun ei kaverilleni tai kellekkään muullekkaan mene mitään möläyttämään.
Kaveri kertoo esim ihan alkuraskaudessa et vauva tulee, eikä saa viel kertoo kellekkään, niin aivan varmasti kerron miehelleni. Muille en kyllä sit kerrokkaan. Harvemmin sitä miestä mun tuttujeni asiat kiinnostaa, mutta tykätään kuitenkin keskustella asioista
Ystäväni lähettävät viestejä minulle, eivät miehelleni tai meille pariskuntana. En vaadi että ystävilläni ei saa olla mitään salattavaa mieheltäni
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:29"]
Minusta tää on tosi järkyttävää luettavaa. Luuletteko, että vastapuoli on tarkoittanut asiansa puolisollenne? Mulla ei ole mitään salattavaa. Mä en petä, en puuhaile mitään epäilyttävää mieheltä salaa. Mutta mun puhelimessa on viestejä ystäviltä, sisaruksilta, vanhemmiltani. Osittain kipeitä ja rankkoja asioita, sellaisia, joita ei ole tarkoitettu mun miehelleni. Mä olen monelle ystävälle luotettu ja tukija. En ikinä koskaan milloinkaan jaa ystävieni salaisuuksia ja elämän kipukohtia mieheni kanssa!
[/quote]
Olen samaa mieltä vaikka meillä on toistemme salasanoja yms. tiedossa. Joskus jos toinen on koneella ja toisen facebook on jäänyt auki ja sinne tulee viesti niin ei sitä mennä lueskelemaan. Ostin eilen uuden puhelimen ja mies kopioi (?) sinne edellisen puhelimen tietoja. Ei hän lueskellut minun viestejä sieltä.
Ystäväni luottavat että minulle uskotut asiat pysyvät minun tietonani. Jos kuulisin että "Kaisa" kertoo miehelleen "Kallelle" kaikki mitä olen luottamuksellisesti "Kaisalle" kertonut niin luottamus siinä menisi. Tätä ketjua lukiessa tulee myös olo että pariskunnat oikein pohtivat/nauravat/keskustelevat toisen ystävän asioita? En tosiaan halua että esim. "Kalle" pohtii minun ja äitini välisiä riitoja!
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:14"]
Paremman avioliiton perheleirillä kehitettiin juurikin kertomaan kaikki salasanat.
[/quote]
Viime viikolla? :D Tutut oli myös siellä, melkoista kristillistä haipakkaa.
Meillä ei ole salattavaa. Esim vastaan mieheni puhelimeen, kun hän on saunassa tai jalkapallossa. Viestejä ei lueta silti koskaan. Ne on tarkoitettu vastaanottajalle. Sähköpostit on yhteisellä koneella ilman salasanaa mutta ei tulis mieleenkään lukea toisen viestejä.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:23"]Meillä kaikki muu on yhteistä, mutta puhelimessa menee raja. En todellakaan halua että mies lukisi esimerkiksi viestittelyä äitini kanssa jossa hän kaataa avioliittonsa ongelmat minun niskaan. Asia ei miehelle kuulu, se on äitini yksityisasia. Eli pitämällä puhelimen yksityisenä suojelee myös muiden yksityisyyttä.
[/quote]
Vahingossa alapeukku!
Eihän kyse alunperin ollutkaan siitä, että niitä viestejä kollataan, vaan siitä ettei tarvitse puhelintaan piilotella. T2
Vaikka tiedämmekin toistemme salasanat ja koodit ja laitteisiin on vapaa pääsy, niin ei se tarkoita sitä että lukisimme mitään viestejä. Ei ole mitään syytä sellaiseen.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:36"]
Meilläkin on ihan samanlaista. Välillä kyllä poistan puhelimesta sivuhistoriasta jotain tietoja, koska hävettää sit kuitenkin vähän jos mies sais tietää mitä olen esim täällä kirjoitellut. Tämä kun on vähän mun sellainen piilopaikka, missä voin höpötellä ja kysellä mitä tykkään, ei miehen aivan kaikkea sentään tarvitse tietää :D
Tekstiviestejä ja faceviestejä voi lukea ihan vapaasti, ei siellä mitään salaista ole. Paskallakin saatetaan käydä ovi auki jne.
[/quote]
No arvan hävettäisikö jos hän löytäisi mun vauvasurffailut ja huvikseen googlailut jostain rasvansiirrosta perseeseen ja julkkiksien suhdesotkujen kyttäämisestä. Mut hän ei kato mun sivuhistoriaa enkä mä hänen, joten ihan sama. Jos kattoisi, niin kyl mua nolottais mut ihan sama :D Kyl silläkin jotain ihmejänniä googlailuja löytyis.
Nii hei, mäpä räjäytän pankin. Tiedetään myöskin molemmat toistemme korttien salasanat, pankkitilien salasanan ja tunnuksen ja missä tunnuslukuja säilytetään. Hui kauhia. Nyt en vois laittaa salaa rahaa sivuun kuten ehta av-mamma kun mies kärähtäis 19-vuotiaan kanssa pettämisestä :'( En vois livahtaa rahojen kanssa aamuruskoon
Meillä ei ole salattavaa, mutta silti puhelimet ja sähköpostit on yksityisiä. Kummankaan työmailit ei kuulu toiselle ja avioliitto ei ole mikään symbioosi.
[
quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 16:13"]
Sitä hiton väliä, että siellä puhelimessa, sähköpostissa tai facebookissa saattaa olla ystävien kirjoittamia henkilökohtaisia asioita, tai vaikka vain vastaanottajalle tarkoitettuja työasioita, tai mitä tahansa muuta luottamuksellista.Rautalangasta väännettynä: kysymys on muidenkin kuin teidän kahden yksityisyydestä.
[/quote]Hmm, en tiedä susta, mutta mun mies ei ole ikinä hoitanut työasioitaan facebookissa.
Osaatko antaa esimerkin mikä olisi sellainen mullistava salaisuus, mitä siellä saattaisi lymytä?
Ja ei, en köy muuten vaan lukemassa keskusteluja. Ei huvita enkä jaksa. Mutta voisin jos haluaisin. Jos se ahdistaa miehen kavereita niin voi voi. Naurattaa vaan se, että ihan kuin te ette kaikkinpariskuntina ruotisi kavereittenne elämää. Ei tässä mitään 15-vuotiaita olla, joilla ihastuksen kertominen eteenpäin räjäyttää maailman.
Ja jos menisin ja lukisin, niin mitä väliä? Varmaan mä siihen puuttuisin jos saisin tietää esim. jonkun pettävän vaimoaan tai olevan peliveloissa. Tietäisin sen jo mieheni kautta muutenkin :D Ois kiva kuulla minkälaisia riipiviä salaisuuksia kannatte puolisoiltanne?