Helsingin Meilahdessa pyörätie aiotaan siirtää meren päälle. Pätkän kustannusarvio on 6–7 miljoonaa.
Miten tällaiseen rahaa Helsingillä riittää. Eikö pyöräilijät jaksa enää ylämäkeen polkea?
Helsingin Meilahteen suunniteltu Humallahden silta siirtää noin 200 metrin pituisen osuuden pyörätiestä meren päälle, ja hankkeen kustannusarvio on noussut 6–7 miljoonaan euroon. Silta on osa Munkkiniemenbaanaa, ja sen tavoitteena on poistaa pyöräilijöiltä jyrkkä mäki.
Pituus: Noin 200 metriä pitkä silta, joka sijoitetaan noin 20 metrin etäisyydelle rannasta.
Kustannusarvio: 6–7 miljoonaa euroa.
Tarkoitus: Korvata Seurasaarentien jyrkkä ylämäki ja sujuvoittaa Munkkiniemenbaanan reittiä.
Perustelut: Tasaisemman reitin uskotaan madaltavan kynnystä pyöräilyyn ja luovan uuden esteettömän reitin merimaisemista nauttimiseen.
Kritiikki: Hanke on herättänyt vastustusta korkean hinnan, luonto- ja maisemavaikutusten sekä kulttuuriympäristön muutosten vuoksi
Poliittiset puolueet: Vihreät ovat olleet hankkeen pääasiallisia moottoreita. Myös Vasemmistoliitto on tukenut Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelman viemistä eteenpäin.
Kommentit (16)
Hyvä ajatus varmaan. Vaikka en olekaan paikkakuntalainen.
Rahaa on!!
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012170556.html
Liito-oraville tehty tolpat!! Voi jestas!
Munkkiniemessä asuu pääosin vanhuksia. Ei ne jaksa pyöräillä edes tasaisella.
Vierailija kirjoitti:
Ai onko se nyt päätetty?
Kaupunkiympäristölautakunta ottaa hankesuunnitelman käsittelyyn elokuussa 2026. Jos hanke hyväksytään, siitä ryhdytään laatimaan tarkempia puisto- ja siltasuunnitelmia.
Eiköhän sitä rahaa löydy tuohonkin turhuuteen.
Euroopan kaatopaikka tuhlaa jatkuvasti rahaa turhuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, olen asunut siellä. On kaikenikäisiä ja todella moni pyöräilee työmatkaa esim. keskustaan.
Ja haloo, ihmiset liikkuu pyörillä paljon ja pitkiä matkoja täällä. Itse ajan Espoon perukoilta Meilahteen töihin joka päivä 19km suunta.
Vierailija kirjoitti:
Rahaa on!!
https://www.is.fi/politiikka/art-2000012170556.html
Liito-oraville tehty tolpat!! Voi jestas!
Kaikkien kuuluu olla mukana tarinassa, muuten rakentaminen ei olisi onnistunut. Rahalla ostetaan tie vapauteen.
Vierailija kirjoitti:
Ja ne elää siellä ikuisesti? Muita ei ole tulossa?
Vastaan kysymykseen.
Helsingin cityvihreät ei jaksa polkea ylämäkeen, paitsi sähköpyörällä. Me tavalliset pyöräilijät poljetaan kyllä. Jos on oikein jyrkkä mäki, niin sitten talutetaan pyörää. Sellaista mäkeä nyt ei ole vielä tullut. Mulla on n 20 v vanha pyörä, ja olen liki 70 v.
Lisähuomautus, en ole mikään spandex, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ajatus varmaan. Vaikka en olekaan paikkakuntalainen.
Tuolla hinnalla pätkä siltaa!! Eihän tuossa ole mitään järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymykseen.
Helsingin cityvihreät ei jaksa polkea ylämäkeen, paitsi sähköpyörällä. Me tavalliset pyöräilijät poljetaan kyllä. Jos on oikein jyrkkä mäki, niin sitten talutetaan pyörää. Sellaista mäkeä nyt ei ole vielä tullut. Mulla on n 20 v vanha pyörä, ja olen liki 70 v.
Lisähuomautus, en ole mikään spandex, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Nostan hattua sinulle asiallisesta vastauksestasi ja myös siitä, että olet reipas pyöräilija etkä mikään " muka " pyöräilijä.
AP
Mutta leikkipuistoihin ei saada Helsingissä edes pinnoitettuja pintoja, vaan lapset leikkivät mutavellissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ne elää siellä ikuisesti? Muita ei ole tulossa?
Heillekö tuo pyörätie tehdään?
Vai heille, jotka hinkkaavat päivät pitkät hybridipyörillään tasaista tietä silmät ummessa? Siinä ei maisemia ehdi katsella.
Rahasta en puhu, mutta tuo pyörätie on vakava vaara meren ekosysteemille enkä keksi yhtäkään syytä, miksi pitää tehdä vakava ympäristötuho, jotta voidaan ajaa fillarilla.
Samaan aikaan helsinkiläiset Vihreät kauhistelevat hakkuita jossain Suomussalmella. Siellä sentään metsä uudistuu ja 70 vuoden kuluttua tilalla on yhtä vankka metsä kuin ennen hakkuita, mutta meren ekosysteemi ei palaudu.
Pieni hinta. Seuraavaksi on suunnitteilla pyörätie Suomenlinnaan ja sen jälkeen Tallinnaan.
- Helsingin viherhassarinaiset
Ai onko se nyt päätetty?