apua, mies oksentaa verta?!
Mitä pitäis tehdä, mies oksentaa ja oksennus on verenpunausta, kirkasta. On ryypänny rankasti viime vuodesta asti! Pitääkö se viedä päivystykseen???
Kommentit (238)
Mies on siis vuoden ollut alkoholisti ja sinä olet loppumetreillä raskaana. Olet siis tieten tahtoen laittanut alkoholistin kanssa lapsen alulle. Nyt sitten loppuraskaudessa etsitään kotia syntymättömälle lapselle ja itselle. Et ole varmaan nenäsi pidemmälle miettinyt. Kunhan nyt vauvan saat. Ei toi mies pitkään elossa tolla menolla pysy. Sitä ennen lähtee työ. Elaritkin joudut Kelasta hakemaan. Ei känniselle miehelle voi mitään normaaleja tapaamisoikeuksia antaa, enintään valvotut tapaamiset. Ja ohiksena vielä: kannattaa vähentyä tota vitun hokemista ennen vauvan tuloa, tai pian lapsesi ekat sanat ovat tyyliin: vittu äiti.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:30"]
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:26"]
Ap, miten muuten menee, ei kai mies ole enää oksentanut? Onneksi olet jo etsimässä omaa asuntoa sinulle ja vauvalle, toivotaan että saat sen mahd. äkkiä. Stressi ei tee hyvää raskausaikana(kaan). Seuraavalla kerralla kyllä itse soittaisin ambulanssin vaikka mies kuinka vastustelisin. Toivottavasti seuraavaa verioksennus-kertaa tosin ei tule... Paljon voimia teille!
uh, kiitos positiivisemmasta kommentista.. Juu ressaaminen ei tee hyvää, ja ressaisin varmasti vielä enemmän jossain ystävän nurkissa pyörimässä, joutuisin kuunnella ystävän saarnaa siitä miten oon antanu tän jatkua (ihan niinkö miehen ongelmat olis mun vika), ei ois yksityisyyttä ja omaa tilaa, huolehtisin että mitähän se mies nyt tekee, kun yllättäen lähdin jne jne..
Mies on aika ookoo kunnossa ottaen huomioon olosuhteet, ei oo oksennellu, lepäilee tossa sohvalla kyllä ja "loiventelee" noilla kaljoilla joiden jälkeen uhosi lopettavansa koko juomisen..
Aloittaja
[/quote]
[/quote]
"Loiventelee noilla kaljoilla.. Uhoaa lopettavansa.." Voi vittu mää sanon. Et oo kyllä täyspäinen ihminen itsekkään kun tuommosen kanssa olet laittanut lapsenkin alulle. Lähde nyt helvettiin sieltä ja huomaat että oli oikea päätös. Ja soita johonkin, tai älä soita, jos et yhtään välitä miehesi hengestä. Jos hommaat sille ammattiapua niin mahdollisuudet saada elämänsä raiteilleen kasvaa.. Jos jätät asian tähän ja pian lähdet omillesi, niin se jää ryyppäämään itsensä hengiltä, ilman mahdollisuuttakaan parantua, sitäkö haluat?
Kyllä pitää. Soita lanssi jos vuoto on runsasta. Verens.vaarakon on.
Pitää ehdottomasti lähteä päivystykseen ja tarvittaessa soittaa 112.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:37"]
Mitä sit jos tulevaisuudessa lapsesi vaikka lyö päänsä kovaa ja on sekava ja oksentelee ja huutaa vaan että "ei ei ei! Ei lääkäriin!"? Niin ei sitten kun ei halua?
Ymmärrän, että miehesi on aikuinen, mutta kännissäkö se on täyspäinen arvioimaan tilanteen? Ja ei tietenkään halua lääkäriin, sitä nolottaa oma alkoholisminsa.
Ja oikeesti? Lupas lopettaa kun kaljat loppuu??? Miksei heti?
Kuinka ahkerasti sä oikein etsitkään sitä kämppää itsellesi??? Vai odotatko, että se tulla tupsahtaa sulle. Vaikuttaa pelkältä aikomukselta nimittäin...
Ja miksi ihmeessä tulit raskaaksi alkoholistille??? Äläkä selitä mitään "mä vaan tulin raskaaksi"-sontaa...
Nyt otat itseäsi niskasta kiinni, sillä miehesi ei näytä olevan ainoa saamaton.
[/quote]
Suoraan sanottuna, haista paska. Mulla ei oo mitään velvollisuutta hyysätä tuota miestäni, ja pakottaa sitä lääkäriin. Se, että se lupaa lopettaa ei oo myöskään mun ongelma. Lopettaa jos lopettaa, en mä ala sillä oikeasti ENÄÄN VUOSIEN JÄLKEEN päätäni vaivaamaan, ja vinkumaan että "lopeta rakas heti, yhyy".. Kun ei se lopeta jos ei ite niin halua.
Ja ihan niin ahkerasti etsin sitä asuntoa, että olen tilanteeni kertonut kaupungin as. toimistossa ja sanoivat et muutamassa viikossa vapautunee asunto, johon olen etuoikeutettu pääsemään. Yksityisille kun olen ollut menossa, on mm. lemmikki joka rajoittaa plus ei ole löytynyt minun kukkarolle sopivaa hetivapaata kämppää. En mä voi ottaa ylikallista asuntoa, ja raskaana ollessa muutella edes takaisin muutaman viikon takia.. Onnea sulle jos saat kämpän heti huomiseks jos tartteet. Mulla ei oo onnistunu, ja tää tässä oleminen kunnes löytyy kämppä (mulla oma huone ja yksityisyyttä täällä) on ollu paras ratkasu!!!
Mun ei tarttee ottaa itteeni niskasta kiinni, koska mä oon tehny kaiken voitavan tässä suhteessa ja elämässäni.. Ja mun raskautuminen, no semmosta se on kun harrastaa seksiä! Vittuako sä saat siitä että syyllistät minua.
Suomessa arviolta 300 000 TYÖSSÄKÄYVÄÄ alkoholistia.. Ja mä nyt saan paskaa niskaan kun mielestäni teen vain niin oikein kuin tässä tilanteessa ja tilassa voi tehdä. Jos en olis raskaana niin en varmaan edes muuttais pois, ehkä. Mutta kiva kun koette että on ihan oikein syyllistää mua siitä että oon muuttamassa pois vauvani tähden.. Syyllistätte siitä että teen oikein hälle, joka päätti tulla. Aika moni jää lapsienkin kanssa alkoholisitin kanssa asumaan! Mä sentään koitan oikeesti tehdä oikein..
Kiva ku täällä itku kurkussa saan lukee ja kirjotella näitä.. Onko oikeasti ihmiset näin tunteettomia, että kun ollaan anonyymeinä netissä niin voidaan laukoa "päin naamaa" ihan mitä vaan!?
aaloittaja
Vielä kysyt, ambulanssin paikka. Se voi olla hengenlähtö.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00099
Verioksennus
Lääkärikirja Duodecim
1.12.2014
sisätautien erikoislääkäri Pertti Mustajoki
Jos oksentamisen yhteydessä tulee verta, kyseessä on vakava tila, jonka vuoksi pitää välittömästi hakeutua hoitoon. Suomessa kuolee vuosittain yli 300 henkilöä ruoansulatuskanavan yläosan vuotoihin.
Oksennuksen veri on peräisin ruokatorven tai mahalaukun alueen verenvuodosta. Verioksennukseen johtavia yleisimpiä sairauksia ovat maksakirroosiin (ks. «Maksakirroosi»1) liittyvät ruokatorven laskimolaajentumat, ulkustauti (ks. «Peptinen ulkustauti ("mahahaava")»2) tai muu mahalaukun limakalvon haavauma. Etenkin iäkkäillä henkilöillä runsas tulehduskipulääkkeiden käyttö (ks. «Kipulääkkeet – turvallinen käyttö»3) lisää mahalaukun verenvuodon vaaraa. Joskus verenvuoto aiheutuu mahalaukun tai ruokatorven syöpäkasvaimesta.
Ruokatorvesta peräisin oleva veri on yleensä kirkasta. Mahalaukusta tuleva veri voi viipyä mahassa pitempään, jolloin se ei yleensä ole punaista vaan tummaa.
Ruokatorven ja mahalaukun verenvuotoon liittyy usein myös tummat ulosteet eli meleena (ks. «Ulosteessa verta (veriuloste) tai musta uloste (meleena)»4), sillä osa verestä kulkeutuu suoliston läpi. Matkalla veren punaisuus häviää ja muuttuu tummaksi. Tuloksena on hyvin tumma melkein musta ja tervamainen uloste. Tumma uloste merkistee, että vuoto on tapahtunut useita tunteja tai jopa vuorokauden aikaisemmin. Jos tumman tervamaisen ulosteen syyksi epäilee ruuansulatuskanavan verenvuotoa, pitää hakeutua välittömästi hoitoon.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:29"]
Mitä pitäis tehdä, mies oksentaa ja oksennus on verenpunausta, kirkasta. On ryypänny rankasti viime vuodesta asti! Pitääkö se viedä päivystykseen???
[/quote]
VERIOKSENNUS on aina mentävä päivystykseen heti,
mahassa voi olla haava, joka vuotaa, huonossa tilanteessa voipi vuotaa, kun häränkurkusta, eli ihminen voi jopa menehtyä.
Jaksaako mies olla jalkeilla, heikottaako, pyörryttääkö ? Mitenpaljon verta on oksennuksessa, onko maha pinkeä ?
Miten moonta kertaa on oksentanut, paljonko määrällisesti ?
Eli jos jotain noista on niin kiireellä, jopa ambulanssia voi tarvita, runsasverenvuoto yhdessä nestehukan kanssa voi olla todella vaaraallinen tilanne ja mennä ainakin vaaralliseksi tosi nopeaan.
Heti päivystykseen.Jos ette omalla autolla pääse (mies niin huonossa kunnossa), nii soitto 112. Tsemppiä!
T:Hoitaja
Voipi olla vatsahaava. Mun mies oksensi verta kerran humalassa ja siltä löyty vatsahaava. Menkää lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:44"]
"Lupas lopettaa kun kaljat loppuu."
Voi kultapieni. Se mies ei lopeta. Ei PYSTY lopettamaan. Se on alkoholisti. Hoitoon menemisen on tultava miehestä itsestään, sinä et voi häntä pelastaa. Itse olen lapsesta saakka seurannut tämmöisten ihmisten elämää sukulaisten puolelta ja sanonkin siksi suoraan: Lähde hänen luotaan, taaksesi katsomatta.
Suosittelen muuten lukemaan muuten Peter Franzenin kirjan, tumman veden päällä, niin tajuat millaista elämää tarjoat lapsillesi. Se Kertoo hyvin alkoholisti-isästä. En voinut lukea sitä itkemättä.
[/quote]
Kiitos ihan vitusti tästäkin syyllistämisestä! Mä en oo mikään "kulta pieni" sulle, MÄ EN USKOKAAN miehen lupauksiin, kunhan vain kerroin mitä sanoi minulle! Ja jos oisit lukenu ajatuksella jotain kommentteja niin huomaat että olen jo lähdössä, enkä usko miehen lupauksiin ja tehnyt ihan helvetin kovan henkisen työn sen eteen että pystyn lähteä.
Kiitos todella paljon, että syyllistät MINUA siitä minkälaisen elämän tarjoan lapselleni.. Ihan kuin olisi minun vika, että mies on alkoholisti ja tulin raskaaksi.. Olisko pitäny tehdä abortti, no anteeksi kun en pystynyt tappamaan lastani.. Kiitos kun ajattelet, etten pysty tarjoamaan vauvalleni enään mitään elämisen arvoista vain koska mies alkoholisti.. Mitä jos sairaus olisi puhjennut vasta vauvan synnyttyä, kuten niin monessa perheessä käy?!
Aloittaja, joka on jo aika romuna ja itsetunto vitun mennyttä kiitos teidän kommenttien...
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 14:51"]
Suoraan sanottuna, haista paska. Mulla ei oo mitään velvollisuutta hyysätä tuota miestäni, ja pakottaa sitä lääkäriin. Se, että se lupaa lopettaa ei oo myöskään mun ongelma. Lopettaa jos lopettaa, en mä ala sillä oikeasti ENÄÄN VUOSIEN JÄLKEEN päätäni vaivaamaan, ja vinkumaan että "lopeta rakas heti, yhyy".. Kun ei se lopeta jos ei ite niin halua.
[/quote]
Itse asiassa Suomen laki sanoo, että hädässä olevaa tulee auttaa. Tämä voi olla esim. ambulanssin soittaminen, jos kotona on joku joka oksentaa verta. Lainsäädäntö turvaa myös lapsenne hyvinvoinnin, eli jos sinä vanhempana et pysty tarjoamaan lapselle turvallista ja päihteetöntä asuinympäristöä ja perhettä, niin yhteiskunta järjestää sellaisen. Ei sinun ole pakko tehdä yhtään mitään, jos et halua.
Jos kaikki on noin selvää sinulle ja kaikki reilassa, miksi edelleen luet näitä viestejä ja pahoitat mieltäsi?
Mitä tässä vaiheessa enää teet muiden mielipiteillä?
Jos on ryypännyt, niin en kiirehtisi asian kanssa, koska johtuu todennäköisesti siitä. Itsellä käynyt samaa parikin kertaa. Parani sillä kun lopetti viinan kittaamisen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="02.08.2015 klo 23:29"]
[/quote]
VERIOKSENNUS on aina mentävä päivystykseen heti,
mahassa voi olla haava, joka vuotaa, huonossa tilanteessa voipi vuotaa, kun häränkurkusta, eli ihminen voi jopa menehtyä.
Jaksaako mies olla jalkeilla, heikottaako, pyörryttääkö ? Mitenpaljon verta on oksennuksessa, onko maha pinkeä ?
Miten moonta kertaa on oksentanut, paljonko määrällisesti ?
Eli jos jotain noista on niin kiireellä, jopa ambulanssia voi tarvita, runsasverenvuoto yhdessä nestehukan kanssa voi olla todella vaaraallinen tilanne ja mennä ainakin vaaralliseksi tosi nopeaan.
[/quote]
Ehkä parempi ap, jos et jää vastailemaan näihin..nopsasti vaan sairaalaan!
-ohis
Se äijä lähtee hakemaan lisää bisseä, kun ne 12 kaljaa on juotu. Onks se juonut ne jo? Tai ehkä se pyytää suo hakemaan lisää, kun niin heikottaa. Sääliksi käy koko poppoota, olisi pitänyt ehkäisystä huolehtia. Lapsi joutuu pienenä isänsä hautaamaan.
Eikö ne siellä töissä ole muka mitään huomannu? Johtotehtävissä my ass. Raksalla vai?
Voi apua.. :( mä en nähny ku mies meni huuhtomaan ennenku näin, sano vaan et oksensi verta ja katsoin niin oli pisaroita vielä reunoilla mihi vesi ei ollu huuhtonut! Nyt sit väittää ettei tiedä oliko vertta, no mitää punasta ei oo syöty et vois tulla siitäkää on kaljaa kitannu vaikka kuinka.. Itkettää iha vitusti, tää on ihan hirveetä :(
En tajua tätä APn syyllistämistä, en ollenkaan. Hän ei pysty juuri enempää tekemään, jos aikuinen mies ei halua hoitoa. Se lanssin soittaminenkin on aivan turhaa, jos mies ei suostu lähtemään hoitoon. Mitä se olisi auttanut, jos AP olisi soitellut minne vaan...? Mies sanoi EI! Alkolistit ovat toisinaan järkyttäviä jääräpäitä.
Itse olen anopilleni soittanut usean kerran lanssin, ei ole suostunut lähtemään koskaan kyytiin, kun hänellä on kaikki hyvin. Hän oli vuosikymmenten ajan alkoholisti ja sitten ykskaks alkoi haisemaan entistä kamalammalta. Menihän siinä muutama kuukausi ihmetellessä ja lanssihenkilökunta kävi suostuttelemassa. Siellä se anoppi vaan pötkötti sohvallaan, dokas ja haisi. Kunnes sitten kuoli pois. Hänellä oli munuaiset tulehtunut hoitamattoman virtsiksen takia. Niinpä. Tuokin eläisi vielä, jos olisi halunnut hoitoa.
Hurjasti voimia APlle ja kaikkea hyvää raskauteen. Kunpa miehesi valon näkisi ja ymmärtäisi hakeutua hoitoon. Hän ei tuosta suosta itsekseen parane, eikä tarviikaan.