Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voisiko korvessa elää lähes omavaraisesti?

Vierailija
05.03.2022 |

Olen muuttamassa syksyllä korpeen, lähimpään kauppaankin n. 25km
Voiko siellä korvessa elää lähes omavaraisesti?
Onko kukaan muuttanut johonkin syrjäseudulle korpeen?
Itse aion siellä marjastaa, sienestää, kalastaa ja pitää omaa perunapeltoa ja kasvattaa muita kasviksia. Eläimiäkin olen harkinnut, esim kanoja ja lampaita.

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että ne asuinalueet jotka soveltuu parhaiten maanviljelyyn ja omavaraiseen elämään on ollut myös ensimmäisenä ihmisten asuttamia. Jos joku alue on täysin asumatonta niin siihen on yleensä hyvä syy olemassa.

Aivan, asumattomilla lakeuksilla elävät paimentolaiset, Suomessa siis saamelaiset. Poromiehiltä ja -naisilta varmaan onnistuisi vieläkin. Kuivattua lihaa, marjoja, lämmin vaatetus ja kalastus. Onhan maapallolla pärjätty aina ennen sähköjä ja mukavuuksiakin, mutta ne taidot ovat suurimmalta osalta kadonneet. Ja sitten ei voi olettaa, että aina olisi kovin mukavaa, vaan epämukavuuden sietokykyä on oltava.

"Suomessa suurporonhoito yleistyi vasta 1800-luvun loppupuolella."

Poronhoito oli saamelaisille siirtymistä pois omavaraisuudesta. Sitä ennen saamelaiset on eläneet metsästämällä ja kalastuksella. Pienissä määrin poroja on ollut, mutta ei sillä tapaa pääelinkeinona. Poronhoito on yleistynyt vasta kun sitä lihaa on kasvatettu myyntiin. Saamelaiset myy/myi poronlihaa sun muuta ja ostaa niillä rahoilla muuta ruokaa ja tarvikkeita. Ei se ole omavaraisuutta vaan jotain ihan muuta.

Ennen poropaimentolaisten tuloa Lapissa asusti lappalaisia, ensimmäisten väestölaskujen mukaan noin 900 henkeä, jotka eivät paimentaneet poroja vaan käyttivät vetojuhtina ja metsästivät peuroina. Vasta Norjasta ja Ruotsista tulleet nykysaamelaiset toivat nykyisen poronhoidon. Vielä 1960-luvulla suomalaisten porot palkivat itsekseen metsissä, ja vain merkityksiin ja erotuksiin ne kerättiin aitoihin: Niin tehdään vielä tänäkin päivänä suurella osalla poronhoitoaluetta, mutta hyvästä syystä poroja ruokitaan entistä enemmän ostorehulla, mikä vähentää niin kannattavuutta kuin omavaraisuutta.

Vierailija
102/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen ilmasto ei mahdollista omavaraisuutta. Jossain Länsi-Afrikassa voi asua savimajassa kun läpi vuoden joku sato on aina kypsä. Ei tarvita edes vetojuhtia kun ei ole turvetta maassa. Naiset kuokkivat pellon pienin lapsi selässään kuten viimeiset 10 000 vuotta.

Suomen ilmastossa on elänyt omavaraisia ihmisiä jo kivikaudella. Ei ole ollut läheskään yhtä helppoa kuin Afrikassa, mutta eläneet ovat. Vaihdantatalous oli silloin aika heikkoa, kun oli niin vähän muita ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut mitään vaihtaa.

Onko kukaan miettinyt, kuinka monen erilaisia taitoja omaavan yksilön ryhmä täällä tulisi omavaraisesti toimeen?

https://areena.yle.fi/1-50681812

Tuossa on mielenkiintoinen dokkari aiheesta, ei tosin Suomesta. Uusimmat suomalaiset arkeologiset löydöthän ovat mullistaneet täysin käsityksemme suomalaisesta muinaisuudesta. 

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000008090315.html

Nuo ihmiset olivat metsästäjäkeräilijöitä. Ehkäpä asuivat luolissa, jossa oltiin suojassa pedoilta ja oli lämmintä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan "korvessa" eli juurikin tuon 25km päässä kaupasta ja kasvatan paljon syötävää eli se puoli on ok, mutta eläimiä ei ole enää juurikin sen takia, että talvella ei kannata lämmittää kanoille tilaa.

Omien eläinten lihaa ei syödä ja maitoa saa helpommalla kaupasta.

Työtä teettää todella paljon omavaraisesti eläminen

Meillä kanalassa hyvin palava kestopehku jota hoidetaan tarkasti. Ei sähkölämmitystä, vaikka siihenkin hätätilassa on mahdollisuus. Lämpötila kovillakin pakkasilla viisi astetta, suojasäällä joutuu tuulettamaan liikaa lämpöä pois.

Eli ei ole tarpeellinen se sähkölämmitys. Meillä on ollut kanoja kymmenen vuotta joten aika luottavaisesti uskallan näin sanoa.

Vierailija
104/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me asutaan "korvessa" eli juurikin tuon 25km päässä kaupasta ja kasvatan paljon syötävää eli se puoli on ok, mutta eläimiä ei ole enää juurikin sen takia, että talvella ei kannata lämmittää kanoille tilaa.

Omien eläinten lihaa ei syödä ja maitoa saa helpommalla kaupasta.

Työtä teettää todella paljon omavaraisesti eläminen

Meillä kanalassa hyvin palava kestopehku jota hoidetaan tarkasti. Ei sähkölämmitystä, vaikka siihenkin hätätilassa on mahdollisuus. Lämpötila kovillakin pakkasilla viisi astetta, suojasäällä joutuu tuulettamaan liikaa lämpöä pois.

Eli ei ole tarpeellinen se sähkölämmitys. Meillä on ollut kanoja kymmenen vuotta joten aika luottavaisesti uskallan näin sanoa.

Kestopehku on aika tehokas lämmöntuottaja. Meilläkin aikoinaan oli kanoja, osa jopa leghorneja, osa maatiaisia, hyvin pärjäsivät ilman lämmitystä kestopehkun ansiosta. Se loppui, kun ylijäämämunia ei enää saanut viedä lähikauppaan myytäväksi hygieniasäännösten mukaan. Kesäisin kanat olivat ulkona, kettu vei muutaman, vaikka otettiin iltaisin sisälle kanalaan.

Vierailija
105/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanojen pito kallis harrastus. Ei tahdo munia putoilla jos ei munitusrehua syötetä.

Vierailija
106/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinä ihan korvessa sitten asu. 100 km lähimpään taajamaan on jo korvessa. Hyvin pärjää kunhan on lääniä. Jauhot tosin tarvitsisi ehkä ostaa kaupasta.

Vierailija
107/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kanojen pito kallis harrastus. Ei tahdo munia putoilla jos ei munitusrehua syötetä.

Joo, munitustipua mekin syötettiin talvella. Eivätkä märehtijätkään lypsä ilman tukevaa valkuaispitoista ruokaa. Ennenvanhaan pientilojen suomenkarjanlehmät olivat ummessa talvisin, koska ruoka oli pelkkää heinää. 

Vierailija
108/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen harkinnut muuttoa mökille, kyllä ainakin itse ajattelisin että siellä voisi elää lähes omavaraisesti. Kyllähän esim 1930 luvulla moni on tällaista elämää elänyt. Miksei siis nytkin se olisi mahdollista.

Jaa. Mitä kaikkia kotieläimiä ottaisit? Pari lehmää, kanoja ainakin, sikoja myös. Hevonen olisi välttämätön liikkumiseen, koska autoahan ei voisi olla.

Polkupyörä ja potkuri kyllä ovat järkevämpiä kuin hevonen. Sinulla ei varmastikaan ole hevosia ollut, kun et ymmärrä miten paljon ne syövät heinää. Vain isommilla tiloilla oli ennen hevonen, jota sitten lainattiin muille.

Vierailija
109/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen harkinnut muuttoa mökille, kyllä ainakin itse ajattelisin että siellä voisi elää lähes omavaraisesti. Kyllähän esim 1930 luvulla moni on tällaista elämää elänyt. Miksei siis nytkin se olisi mahdollista.

Jaa. Mitä kaikkia kotieläimiä ottaisit? Pari lehmää, kanoja ainakin, sikoja myös. Hevonen olisi välttämätön liikkumiseen, koska autoahan ei voisi olla.

Polkupyörä ja potkuri kyllä ovat järkevämpiä kuin hevonen. Sinulla ei varmastikaan ole hevosia ollut, kun et ymmärrä miten paljon ne syövät heinää. Vain isommilla tiloilla oli ennen hevonen, jota sitten lainattiin muille.

Jos nyt oikeesti lehmät ja lampaat niin sitten hevonen peltotöihin.

Vierailija
110/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis maalta kotoisin ja osaan kalastaa, sienestää, marjastaa, tehdä kalpeja, kasvattaa kasviksia ja perunoita, olen myös asunut puulämmitteisessä vanhassa ok-talossa ja tiedän mitä se vaatii.

Uskon onnistuvani omavaraisuudessa aika hyvin.

Olen ammatiltani maatalouslomittaja. Lähinnä kyselin vain että onko omavaraisesti eläminen mahdollista.

Ap

Vierailija
111/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis maalta kotoisin ja osaan kalastaa, sienestää, marjastaa, tehdä kalpeja, kasvattaa kasviksia ja perunoita, olen myös asunut puulämmitteisessä vanhassa ok-talossa ja tiedän mitä se vaatii.

Uskon onnistuvani omavaraisuudessa aika hyvin.

Olen ammatiltani maatalouslomittaja. Lähinnä kyselin vain että onko omavaraisesti eläminen mahdollista.

Ap

Miksei olisi, jos sillä ei tarkoiteta sellaista utopiaa, ettei koskaan mitään kaupasta ostettaisi. Ja jos kuten sulla on tarvittavat taidot.

Vierailija
112/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olen miettinyt että muuttaisin korpeen. Olisi niin kiva nauttia luonnosta ja rauhasta.

Talon voisi saada varmasti alle kymppitonnilla.

Ruoan suhteen voisi olla lähes täysin omavarainen.

Vaatteita ei tarvitsisi ostaa, koska niitä on nytkin jo liikaa.

Ainoita pakollisia maksuja olisi kiinteistövero, nuohous ja puhelinlasku. Sähköä saa helposti kesällä aurinkopaneeleista.Talven pärjäisi ilman sähköjä. Puilla lämmittäisi talon.

Roskatkin voisi polttaa ja kun ei ostaisi kaupasta juuri mitään niin sitä roskaa tulee tosi vähän.

Ainoa este korpeen muuttamisella itsellä olisi

Se että miten maksaa ne muutamat laskut. Mitään muuta estettä ei olisi.

Vierailija
113/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aasi on helpompi ja syö vähemmin.

Vierailija
114/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekkin olen miettinyt että muuttaisin korpeen. Olisi niin kiva nauttia luonnosta ja rauhasta.

Talon voisi saada varmasti alle kymppitonnilla.

Ruoan suhteen voisi olla lähes täysin omavarainen.

Vaatteita ei tarvitsisi ostaa, koska niitä on nytkin jo liikaa.

Ainoita pakollisia maksuja olisi kiinteistövero, nuohous ja puhelinlasku. Sähköä saa helposti kesällä aurinkopaneeleista.Talven pärjäisi ilman sähköjä. Puilla lämmittäisi talon.

Roskatkin voisi polttaa ja kun ei ostaisi kaupasta juuri mitään niin sitä roskaa tulee tosi vähän.

Ainoa este korpeen muuttamisella itsellä olisi

Se että miten maksaa ne muutamat laskut. Mitään muuta estettä ei olisi.

Sama. Laskut olisi ongelma

Vierailija
115/118 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan kovaa työtä siellä saa tehdä.

mutta niinkuin aina kaikille sanon elämä on lyhyt, unelmat pitää toteuttaa ja elää niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.

Kokeilemiseesa ei häviä mitään!

Juuri näin

Ja antaa itselle se armo, että esim. säilömiseen saattaa tarvita muutakin kuin omavaraisuutta, koska esim. energian tuottaminen ei usein yksityiseltä ihmiseltä onnistu. Toki ilman sähköjä ja vettäkin voi elää.

Jos ajatellaan, että olisi 100% omavarainen, säilöminen menisi hankalaksi. Sokeria, suolaa ja etikkaa kun ei olisi. 

Lähes kaikkea voi säilöä kuivaamalla. Työlästä, mutta toimii.

Työlästä? Ostin kolme vuotta sitten tarjouksesta kuivurin, maksoi noin 40 euroa ja on ollut kovassa käytössä. Sieniä olen kuivannut, omenanviipaleita ja hedelmiäkin voisi kuivata talven varalle. Tosi hyvä ostos! Ei vie sähköä juuri lainkaan.

Oletko kuivannut lihat ja kalat sillö kuivurillasi?😅

Vierailija
116/118 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se oli aivan **lvetin vaikeaa jo entisaikoja, vaikka sen ajan ihmiset olivatkin tottuneet paljon vähempään, ja tekemään itse. Eipä taida onnistua tämän päivän vässyköiltä edes kesän yli eläminen omavaraistaloudessa, saati talven.

Vierailija
117/118 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polkupyörällä on melko työlästä mm. äestää. Tässähän pyrittiin omavaraisuuteen.

Vierailija
118/118 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa kysyttiin, pystyisikö korvessa elämään lähes omavaraisesti. Tämä ehdottoman omavaraisuuden vaatimus tulee teiltä kommentoijilta, ei alkuperäiseltä kysyjältä.

Kyllä, melkein omavaraisesti pystyy elämään, tiettyjä asioita on melkein pakko hankkia joko rahalla tai vaihtokaupoilla. Ei varmastikaan ole helppoa, vaan työlästä, ja vaatii kykyä oppia omista virheistään.