Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko korvessa elää lähes omavaraisesti?

Vierailija
05.03.2022 |

Olen muuttamassa syksyllä korpeen, lähimpään kauppaankin n. 25km
Voiko siellä korvessa elää lähes omavaraisesti?
Onko kukaan muuttanut johonkin syrjäseudulle korpeen?
Itse aion siellä marjastaa, sienestää, kalastaa ja pitää omaa perunapeltoa ja kasvattaa muita kasviksia. Eläimiäkin olen harkinnut, esim kanoja ja lampaita.

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan omavaraisesti eläminen onnistunut Suomessa ennenkin. Jos olet valmis tekemään kovasti työtä ja tinkimään monesta mukavuudesta, kokeile ihmeessä.

Olethan tietoinen, että silloin ennen ihmiset kuolivat huomattavasti nuorempina kuin nykyisin eikä vähiten siksi, että ruokavalio oli kehno. Myös nälkä oli yleinen vieras niillä, jotka oikeasti elivät täysin omavaraisesti. Suomessa kun tuo kasvukausi ei ole kovin pitkä ja jos sattuu katovuosi kohdalle niin siinäpä sitten järsitään kynsiä talvella. 

Itselläni on tuttavapariskunta, joilla kauppaan on 30 km. Ovat kuitenkin jo eläkkeellä, joten ehtivät kesän marjastella, sienestää ja kalastelevat paljon. Heillä on isot pakasteet, jotka auttavat säilönnässa. On puutarha ja omenapuita. Aiemmin oli lampaita ja kanoja ja miettivät uudelleen niiden hankkimista. Mutta aika paljon pitää tehdä töitä, mutta nauttivat rauhallisesta pikkukylästä., missä enää muutama vakituinen asukas. Ja tosiaan kaikki mukavuudet on ja nykyaikaiset koneet nettiyhteyksineen jne.

Vierailija
22/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lampaita meinaat noin syrjässä pitää, sinun on vahdittava niitä koko ajan. Esim. Kolilla Lieksassa ahmat pyörivät nykyään pihoissa melkein talojen rappusilla asti, muista pedoista puhumattakaan. Suosittelen ostamaan kaupasta edulliset ruoat ja viljelemään itse kalliimmat: valkosipulit, paprijat, tomaatit yms. Satsaisin mieluummin kasvihuoneisiin kuin kotieläimiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähintään suolaa pitää ostaa kaupasta. Uskallan väittää, että se ei ole ainut tuote, jota ei itse pysty tuottamaan, mutta kuitenkin tarvitsee. 

Vaatteet, työkalut ja kalastusvälineet+ vene nyt alkuun. Jos kalaa aikoo saada syötäväksi asti, niin verkkoja on syytä olla. Tuskin hän niitä itse kutoo. Onki/ pilkki tuo vain sinttejä jos jotain yleensä saa. Lisäksi se vaatii tuhottamasti aikaa, joka tulee aloittajalla olemaan kortilla

Vierailija
24/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan omavaraisesti eläminen onnistunut Suomessa ennenkin. Jos olet valmis tekemään kovasti työtä ja tinkimään monesta mukavuudesta, kokeile ihmeessä.

Olethan tietoinen, että silloin ennen ihmiset kuolivat huomattavasti nuorempina kuin nykyisin eikä vähiten siksi, että ruokavalio oli kehno. Myös nälkä oli yleinen vieras niillä, jotka oikeasti elivät täysin omavaraisesti. Suomessa kun tuo kasvukausi ei ole kovin pitkä ja jos sattuu katovuosi kohdalle niin siinäpä sitten järsitään kynsiä talvella. 

Itselläni on tuttavapariskunta, joilla kauppaan on 30 km. Ovat kuitenkin jo eläkkeellä, joten ehtivät kesän marjastella, sienestää ja kalastelevat paljon. Heillä on isot pakasteet, jotka auttavat säilönnässa. On puutarha ja omenapuita. Aiemmin oli lampaita ja kanoja ja miettivät uudelleen niiden hankkimista. Mutta aika paljon pitää tehdä töitä, mutta nauttivat rauhallisesta pikkukylästä., missä enää muutama vakituinen asukas. Ja tosiaan kaikki mukavuudet on ja nykyaikaiset koneet nettiyhteyksineen jne.

Eli eivät ole omavaraisia. Tässähän oli nyt puhe omavaraisuudesta, ei yleisesti maalla elämisestä. 

Vierailija
25/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kanat on sekasyöjiä, tarvitsevat myös eläinproteiineja (rehua). Vapaana tonkivat itse hyönteisiä kesällä, mutta myös kasvimaata, munivat omiin piiloihinsa ja ovat alttiina pedoille.

Luonto tuppaa omaan pihaan pienpetojen, jänisten ja sorkkaeläinten ym. muodossa.

Kastelun järjestäminen isolle viljelmälle vaatii omansa.

Jne.

Kokeilemisen arvoista, jos on tekeväistä sorttia ja monella tapaa kätevä ja kekseliäs sekä hyväkuntoinen.

Vierailija
26/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ajatellaan aika naiivin romanttisesti että kerätään marjoja ja kasvatetaan perunoita.

Niitä saa oikeasti kerätä ja kasvattaa ihan saatanasti jotta riittäisi.

Ihan vaikka peruna. Ajattele että jos syöt 2 perunaa päivässä, pitäisi satoa saada yli 700 perunaa.

Vierailija
27/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En viihtyisi, sillä pidän siitä että ympärillä on elämää ja palveluita.

Ja tätäkö kysyttiin?

Vierailija
28/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavattoman hankalaa, pitää olla valmiiksi raivattua pelto, karjasuoja, auto, traktori, moottorikelkka,  työkoneet, sähköt, puhelinyhteys, apuvoimia. 

Vierailija
29/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempani elivät aika lailla omavaraisesti vielä 70-luvun alussa, sähköjäkään ei ollut. Ruuat säilyivät kellarissa ja kaivoon tehdyssä kylmähyllyssä. Talo on kalaisan järven rannalla.

Omavaraisuus edellyttää todella paljon taitoja. En varmaan kykenisi täyteen omavaraisuuteen, vaikka olen ammatiltani maanviljelijä. Eläimistä vuohi olisi järkevin valinta.

Vierailija
30/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähtisin siitä lähtökohdasta, että omavaraisuus ei olisi ensimmäinen tavoite. Alkuun ihan vain katselisi, miten se elämä maalla alkaa sujua. Oletan, että kyse on maaseudusta, kun peltoja ja elämisiäkin harkitaan. Sitten, jos olo alkaa tuntua hyvältä, voi vähitellen alkaa kasvattaa ruokiaan. 25km on suhteellisen lyhyt matka kauppaan, joten hätä ei tule, vaikka kaupan varassa olisikin. Ostaa vaan hyvät varastot kaappeihin niin ei tule ongelmia, jos esim. auto temppuilee. 

Vierailija
31/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta huomaa, miten vieraantuneita moni on luonnosta. Ja siitä, miten monen asian tuottaminen ei todellakaan ole yksinkertaista täysin itsenäisesti. Ihan lähtien lämmityksestä. Saa tehdä todella paljon klapeja, että niillä koko talon lämmittää ja ruuat saa tehtyä. Jos siis ei aio sähköäkään muualta ostaa. 

Vierailija
32/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisesti ajatellaan aika naiivin romanttisesti että kerätään marjoja ja kasvatetaan perunoita.

Ihan vaikka peruna. Ajattele että jos syöt 2 perunaa päivässä, pitäisi satoa saada yli 700 perunaa.

No hiukan nyt malttia tollo.

Minä olen syntynyt 1955, kun olin lapsi, meillä kasvatettiin itse syömäperunat, ei mikään hemmetin iso pelto ollut, riitti kuuden hengen perheelle, kellari oli huono ja siksi keväästä oli ostoperunat ja kellarissa itäneet pantiin maahan uutta kasvamaan. Jos olisi hyvä ja tilava kellari, niin kyllä perunat ja kasvikset olisi helppo viljellä, marjat poimia. Puolukka säilyy survottuna talven, mustikka pitäisi pakastaa, tai keittää hilloksi, toki ravintoarvot kärsii keitosta. Viljaa voisi yrittää viljellä myös, leipää ja puuroa varten.

Mutta toki niinkin pärjää, että ostaa jauhot isossa erässä, niin ennenkin tehtiin, isäni kotona oli iso perhe, pappa haki (osti) hevosella jauhosäkin myllyltä, nykyään saman voi hakea kaupasta, kyllä ne tilaa kun pyydät.

Siitä vaan yrittämään.

Vierailija
33/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt pariksi ensimmäiseksi vuodeksi aettaisit 20% omavaraisuuden ruuissa ja vaikka 10% muussa. Nuokin voi olla eka kertaa "korpeen" muuttavalle kovia tavoitteita saavutaa.

Vierailija
34/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 1955, kun olin lapsi, meillä kasvatettiin itse syömäperunat, ei mikään hemmetin iso pelto ollut, riitti kuuden hengen perheelle, kellari oli huono ja siksi keväästä oli ostoperunat ja kellarissa itäneet pantiin maahan uutta kasvamaan. Jos olisi hyvä ja tilava kellari, niin kyllä perunat ja kasvikset olisi helppo viljellä, marjat poimia. Puolukka säilyy survottuna talven, mustikka pitäisi pakastaa, tai keittää hilloksi, toki ravintoarvot kärsii keitosta. Viljaa voisi yrittää viljellä myös, leipää ja puuroa varten.

Mutta toki niinkin pärjää, että ostaa jauhot isossa erässä, niin ennenkin tehtiin, isäni kotona oli iso perhe, pappa haki (osti) hevosella jauhosäkin myllyltä, nykyään saman voi hakea kaupasta, kyllä ne tilaa kun pyydät.

Siitä vaan yrittämään.

Et ole tainnut aikuisena maalla käydä, kun kuvittelet, että viljely on jotenkin helppoa. Selviäisi toki ihan uutisiakin lukemalla, miten kannattamatonta maanviljely monin paikoin on. Kasvit kun eivät automaattisesti (tai varsinkaan ilman kovaa työtä) kasva tuottoisasti. Ja siinä saa kyllä tolkuttomasti kerätä, jos aikoo koko vuodeksi marjat saada yksin poimittua kaiken muun viljelytoiminnan, kalastuksen, eläintenhoidon jne. ohella. Ei riitä vuorokaudessa tunnit sellaiseen. 

Vierailija
35/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestätkö yksinäisyyttä? Siis niin, että näät pari ihmistä kuukaudesa.

Vierailija
36/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan yrittämään.

Mummo hyvä. Et nyt ihan ymmärrä, mitä tarkoittaa omavaraisuus. Lisäksi puhut täysin ristiin. Ensin sanot, että perunat riittivät koko perheelle ja heti seuraavaksi sanot, että keväällä kuitenkin oli ostoperunoita. Sehän ei ole omavaraisuutta, jos ostaa ruokaa. Lainaamasi kirjoittajan laskelma oli ihan realistinen. Omavaraisena pitää tuottaa todella suuria määriä ennen kuin ruokaa on tarpeeksi. Ihminen kuin ei parilla perunalla päivässä pärjää. 

Vierailija
37/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon suoraan: Ei voisi. Jotain voi kasvattaa, mutta edes kasvisten osalta lähes omavaraisuus vaatii todella paljon. Puhumattakaan kaikesta muusta. Käytännössä mahdotonta, vaikka idealistisesti ihanalta ajatukselta voi kuulostaakin. Kyllä ne entisaikaankin kävivät asioita ostamassa. Kenkiä, suolaa, etikkaa, soodaa jne. 

Vierailija
38/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

700 perunaa voi kuulostaa äkkiseltään isolta määrältä, mutta ei sen kasvattaminen kovin suurta palstaa. Yhdestä varresta voi jo tulla toista kymmentä perunaa, jos hyvä satovuosi sattuu olemaan. 

Vierailija
39/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan yrittämään.

Et ole tainnut aikuisena maalla käydä, kun kuvittelet, että viljely on jotenkin helppoa. Selviäisi toki ihan uutisiakin lukemalla, miten kannattamatonta maanviljely monin paikoin on. Kasvit kun eivät automaattisesti (tai varsinkaan ilman kovaa työtä) kasva tuottoisasti. Ja siinä saa kyllä tolkuttomasti kerätä, jos aikoo koko vuodeksi marjat saada yksin poimittua kaiken muun viljelytoiminnan, kalastuksen, eläintenhoidon jne. ohella. Ei riitä vuorokaudessa tunnit sellaiseen. 

No juu en, olen vain maatalon emäntä. 😂

Kerroin vain lapsuudesta kun nykyään meillä on kaikki niin suurta että sitä ei voi verrata omavaraistoimintaan.

Peruna kasvaa hyvin hoidetussa maassa ihan itsekseen, multaa vain pari kertaa niin hyvä tulee, ei sitä peltoa yhden hengen syöntiä varten kovin suurta alaa tarvitse. Istutukseen ja ja nostoon riittää n. 12 tunnin työ, siis yhteensä. Porkkanat ja muut juurekset kylvetään käännettyyn maahan ja harvennetaan ja kitketään, viikonlopussa käy kyllä viljelykset läpi, toki tehdä pitää, ei vain maata sohvalla. Minulla on isot kasvimaat kesäisin, että usko minua, minä tiedän.

Marjoja käymme poimimassa yleensä kolmena viikonloppuna, puolukoita poimii ämpärin täyteen alle tunnissa, mustikoita myös. Viinimarjat ja omput otamme pihasta, saa siinä istua muutaman tunnin pensaassa. Ja sitten ne pitää tietty siivota ja pakastaa. Jos on muutama lama (meillä on joka kesä) niineipä niitä kauheasti hoideta, ruoantähteet viedään ja aitaus siirretään, jotta saavat uuden ruohopläntin. Vettä viedään tietysti. Kanoille nakellaan rehua ja kerätään munat, niitäkin huushollissa löytyy. Sikakin on joskus, sille annetaan ruokaa ja vettä.

Sinulla on oudot kuvitelmat.

Vierailija
40/118 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä vaan yrittämään.

No juu en, olen vain maatalon emäntä. 😂

Kerroin vain lapsuudesta kun nykyään meillä on kaikki niin suurta että sitä ei voi verrata omavaraistoimintaan.

Peruna kasvaa hyvin hoidetussa maassa ihan itsekseen, multaa vain pari kertaa niin hyvä tulee, ei sitä peltoa yhden hengen syöntiä varten kovin suurta alaa tarvitse. Istutukseen ja ja nostoon riittää n. 12 tunnin työ, siis yhteensä. Porkkanat ja muut juurekset kylvetään käännettyyn maahan ja harvennetaan ja kitketään, viikonlopussa käy kyllä viljelykset läpi, toki tehdä pitää, ei vain maata sohvalla. Minulla on isot kasvimaat kesäisin, että usko minua, minä tiedän.

Marjoja käymme poimimassa yleensä kolmena viikonloppuna, puolukoita poimii ämpärin täyteen alle tunnissa, mustikoita myös. Viinimarjat ja omput otamme pihasta, saa siinä istua muutaman tunnin pensaassa. Ja sitten ne pitää tietty siivota ja pakastaa. Jos on muutama lama (meillä on joka kesä) niineipä niitä kauheasti hoideta, ruoantähteet viedään ja aitaus siirretään, jotta saavat uuden ruohopläntin. Vettä viedään tietysti. Kanoille nakellaan rehua ja kerätään munat, niitäkin huushollissa löytyy. Sikakin on joskus, sille annetaan ruokaa ja vettä.

Sinulla on oudot kuvitelmat.

Ei suinkaan kuvitelmat, vaan ihan realismia. Sinulla on jostain syystä tarve luoda kovin ruusuinen kuva maalaisidyllistä, jossa perunatkin joka vuosi tuottavat runsaan sadon ja marjat melkein itsekseen hyppäävät ämpäriin. Jos oikeasti olisit maatilan emäntä, tietäisit, että satoa ei joka vuosi saa ämpärikaupalla. Ei ole kauaakaan, kun oli vuosi, jolloin ainakin tällä seudulla omenasadosta meni noin 99% kaatopaikalle jonkun taudin takia. Siitä oli uutisissakin juttua eli ei ole kuvitelmaani. Lisäksi sinulla on vaikeuksia hahmottaa, mitä tarkoittaa omavaraisuus. Sehän on paljon muutakin kuin vain kasvisten viljelyä ja marjojen poimimista. Vai lämpiääkö teillä torppakin ihan itsekseen ja vaatteet tipahtavat taivaasta tms?