Voisiko korvessa elää lähes omavaraisesti?
Olen muuttamassa syksyllä korpeen, lähimpään kauppaankin n. 25km
Voiko siellä korvessa elää lähes omavaraisesti?
Onko kukaan muuttanut johonkin syrjäseudulle korpeen?
Itse aion siellä marjastaa, sienestää, kalastaa ja pitää omaa perunapeltoa ja kasvattaa muita kasviksia. Eläimiäkin olen harkinnut, esim kanoja ja lampaita.
Kommentit (118)
Itse olen harkinnut muuttoa mökille, kyllä ainakin itse ajattelisin että siellä voisi elää lähes omavaraisesti. Kyllähän esim 1930 luvulla moni on tällaista elämää elänyt. Miksei siis nytkin se olisi mahdollista.
En viihtyisi, sillä pidän siitä että ympärillä on elämää ja palveluita.
Tosiaan kovaa työtä siellä saa tehdä.
mutta niinkuin aina kaikille sanon elämä on lyhyt, unelmat pitää toteuttaa ja elää niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Kokeilemiseesa ei häviä mitään!
Omavaraisena elämin nykyaikana lähes mahdotonta. Mutta ehkä sellainen 50% omavaraisuus on mahdollista. Vaatii myös aikaa, mahdoton käydä töissä kodin ulkopuolella ja olla 100% omavarainen.
Kovalla työllä varmasti onnistuu!
Ja millä ruokit kanat ja lampaat?
Korpi on turhan soista perunoiden ja kasvisten kasvattamiseen. Marjastaminen siellä varmaan onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Onhan omavaraisesti eläminen onnistunut Suomessa ennenkin. Jos olet valmis tekemään kovasti työtä ja tinkimään monesta mukavuudesta, kokeile ihmeessä.
Olethan tietoinen, että silloin ennen ihmiset kuolivat huomattavasti nuorempina kuin nykyisin eikä vähiten siksi, että ruokavalio oli kehno. Myös nälkä oli yleinen vieras niillä, jotka oikeasti elivät täysin omavaraisesti. Suomessa kun tuo kasvukausi ei ole kovin pitkä ja jos sattuu katovuosi kohdalle niin siinäpä sitten järsitään kynsiä talvella.
Voit elää omavaraisesti. riippuu toki omasta ruokavaliostasi ja vesistöjen läheisyydestä. Syötkö kalaa, miten saalistettua. Syötkö lihaa, miten saalistettua.....
Näihin voi vastata vain, jos tietää enemmän...
Muista, että eläimet tarvitsevat rehua, kanat lämpöä talvella, lampaat laidunta kesällä. Kesällä on helppo olla omavarainen, siitä on hyvä aloittaa, pyri olemaan vaikka 5kk omavarainen. Talveksi tarvitaan paljon polttopuuta, perunaa, säilöttyjä ruokatarpeita jne.
Vierailija kirjoitti:
mutta niinkuin aina kaikille sanon elämä on lyhyt, unelmat pitää toteuttaa ja elää niinkuin itsestä hyvältä tuntuu.
Kokeilemiseesa ei häviä mitään!
Juuri näin
Ja antaa itselle se armo, että esim. säilömiseen saattaa tarvita muutakin kuin omavaraisuutta, koska esim. energian tuottaminen ei usein yksityiseltä ihmiseltä onnistu. Toki ilman sähköjä ja vettäkin voi elää.
Mitä ajattelit syödä, jos kalaa ei tule ja potut jäävät kitukasvuisiksi? Esimerkiksi meillä harrastetilalla saatiin viime kesänä noin 1/10 siitä sadosta, mitä normaalisti saadaan. Normaalisadolla riittää omaan käyttöön perunat koko vuodeksi. Toki emme syö joka päivä perunaa niin kuin omavaraisena pitäisi tehdä, koska pasta ja riisi eivät ole vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Onhan omavaraisesti eläminen onnistunut Suomessa ennenkin. Jos olet valmis tekemään kovasti työtä ja tinkimään monesta mukavuudesta, kokeile ihmeessä.
Täytyy mennä TODELLA kauas historiaan, että Suomessa on täysin omavaraisesti eletty laajemmin. Ei riitä ihan 200 vuottakaan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokeilemiseesa ei häviä mitään!Juuri näin
Ja antaa itselle se armo, että esim. säilömiseen saattaa tarvita muutakin kuin omavaraisuutta, koska esim. energian tuottaminen ei usein yksityiseltä ihmiseltä onnistu. Toki ilman sähköjä ja vettäkin voi elää.
Jos ajatellaan, että olisi 100% omavarainen, säilöminen menisi hankalaksi. Sokeria, suolaa ja etikkaa kun ei olisi.
Me asutaan "korvessa" eli juurikin tuon 25km päässä kaupasta ja kasvatan paljon syötävää eli se puoli on ok, mutta eläimiä ei ole enää juurikin sen takia, että talvella ei kannata lämmittää kanoille tilaa.
Omien eläinten lihaa ei syödä ja maitoa saa helpommalla kaupasta.
Työtä teettää todella paljon omavaraisesti eläminen
Vähintään suolaa pitää ostaa kaupasta. Uskallan väittää, että se ei ole ainut tuote, jota ei itse pysty tuottamaan, mutta kuitenkin tarvitsee.
Onko siellä korvessa asumus ja pellot valmiina? Vai ajattelitko rakentaa mökin ja raivata pellot itse?
Onko kokemusta viljelystä, poltopuiden teosta ja kalastuksesta?
Vai oikein 25km ;-) Velipojalla tulee pohjoisessa lähikauppaan yli 100km, eikä ole koskaan vielä puhunut korvessa asuvansa.
Vierailija kirjoitti:
Vai oikein 25km ;-) Velipojalla tulee pohjoisessa lähikauppaan yli 100km, eikä ole koskaan vielä puhunut korvessa asuvansa.
Hesalaiselle jo Espoo on korpea :D
t. lähikauppaan 40km