Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Meneekö se niin, että koulukiusaajat menestyy ja kiusatuille elämässä ei onnistu mikään?

Vierailija
05.03.2022 |

Siltä tuntuu. Olen jo 33 vuotias, olen entinen kiusattu, kiusattiin koko peruskoulun ajan, nyt olen koko aikuisiän ollut pätkätöissä, yhden kerran ollut toistaiseksi voimassa olevassa työsuhteessa mutta tuli yt-neuvottelut ja se työ päättyi siihen, en ole parisuhteessa, ei lapia, eikä juuri mitään muutakaan, ei omaa taloa.

Kun tuntuu, että kaikilla entisillä kiusaajillani on parisuhteet, lapset ja omat talot. En edes omia lapsia halua enkä naimisiin, mutta ehkä parisuhde olisi mukava ja edes oma talo. Nyt asun kerrostalossa ja vihaan tätä. Olen etsinyt vuokrattavaa omakotitaloa, mutta ei ole vielä tärpännyt. Omaan ei ole varaa, enkä halua velkaa. Silti tunnen olevani täysi luuseri, verrattuna kiusaajiini. Välillä toivon, etten olisi koskaan syntynyt kun mikään ei onnistu ja yritetty on turhautumiseen saakka.

Kommentit (222)

Vierailija
61/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oma havainto on, että kiusatuilla ei mene erityisen huonosti, vaikka se jälkensä jättääkin. Kuitenkin me kiusatut oltiin useammin niitä 'liian hikareita' kiusaajien mielestä. Eli tulevat amikset kiusasivat tulevia korkeakoulutettuja. En tiedä tarkemmin niiden kiusaajien kohtaloita, mutta ei ole heistä ainakaan mitään menestystarinoita kuullut. Kiusatuista tiedän itseni lisäksi useampia, jotka ovat opiskelleet pitkälle ja menestyneet vähintään kohtuullisesti.

Olen kiusattu, kaksi ammattitutkintoa takana, nyt haen tässä kuussa opiskelemaan Rovaniemen oikikseen ja tähtään maisterin tutkintoon, aina voi yrittää.

Vierailija
62/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heikompi aines joutuu kiusatuksi.

Kiusaajat ovat paremmassa asemassa, koska maamme on rikollis, kiusaamis ja riistäjäystävällinen maa. Kiusaaja ei yleensä pärjäisikään yksin.  Vallanpitäjien malli sopii myös kiusaajan toimintatavaksi. Maassamme käynnissä oleva sukupuuttokehitys on ammattikiusaajien aiheuttama, tällä saastalla on ylivalta ja ylivoima ja eliittisakin voimakas tuki ja sympätiä.

Maamme kaatuminen ja riutuminen alkaa aivan pian ja kuihtuminen ja kuolema koittavat nopeammin kuin uskotaan, sillä mätä on syvällä valtarakenteissa.  Ei voi pelastaa mitenkään.

Sellaiset katkeran luuserin harhat sieltä. Kantsisko vaan myöntää että sun epäonnistumiset johtuu susta itsestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi

"Alahan ottaa vastuuta elämästäsi itse, ei kannata oikeasti loppuelämäksi jäädä piehtaroimaan itsesääliin sen takia, mitä lapsena on tapahtunut."

Olin koulukiusattu. Kiusaaminen teki todella pahaa. Itsetuntoni ja ihmisarvoni lytättiin. Minulle tehtiin täysin selväksi, etten ole saman arvoinen kuin muut. Lopulta sen uskoo itsekin. Siitä on vaikea päästä ylös ja eteen päin.

Niin? Vaikka on vaikea päästä ylös ja eteenpäin, ei se mahdotonta ole ja se on esimerkiks aika hyvä tavoite jos haluaa sitä.

Vierailija
64/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaajat ovat paremmassa asemassa, koska maamme on rikollis, kiusaamis ja riistäjäystävällinen maa. Kiusaaja ei yleensä pärjäisikään yksin.  Vallanpitäjien malli sopii myös kiusaajan toimintatavaksi. Maassamme käynnissä oleva sukupuuttokehitys on ammattikiusaajien aiheuttama, tällä saastalla on ylivalta ja ylivoima ja eliittisakin voimakas tuki ja sympätiä.

Maamme kaatuminen ja riutuminen alkaa aivan pian ja kuihtuminen ja kuolema koittavat nopeammin kuin uskotaan, sillä mätä on syvällä valtarakenteissa.  Ei voi pelastaa mitenkään.

Tää on totta. Pienet piirit ja helposti saadaan ihmisiä tuhottua ja vietyä se, mikä kuuluisi hänelle.

Vierailija
65/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisinaan myös karma ottaa hengen kiusaajalta.

Se  saisi olla luonnonlaki.  Aika moni päättäjä katoaisi.

Vierailija
66/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisellä koulukiusatulla säästöjä 30 000 euroa, koulukiusaajilla saman verran velkaa. En ole sentään kaikessa epäonnistunut.

En yhtään ihnettele että sunlaista hullua stalkkeria on kiusattu. Mistä ihmeestä sinä tiedät muiden ihmisten veloista?

Vierailija
67/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ees kiinnosta mun yläasteajan kiusaajien elämät enää niin meen eteenpäin omassa elämässäni. Onneks en asu enää niiden kanssa samalla paikkakunnalla eikä mulla ole minkäänlaisia siteitä enää sille paikkakunnalle, niin niitä ei tarvii enää nähdä. Viime vuonna Facebookista stalkkasin niiden elämäntilanteita ja monet näytti asuvan vielä samalla paikkakunnalla tai naapuripaikkakunnilla.

T: aspergerdiagnoosin 8-vuotiaana saanut Helsingin yliopiston opiskelija M27

Mietin myös paikkakunnalta pois muuttoa, tuntuu että tarvitsen sitä kasvun kannalta. Olen myös joskus katsonut mitä kiusaajille kuuluu ja näin se menee, he elävät samalla paikkakunnalla säälittävää elämäänsä tai naapuri paikkakunnalla, sitä perus elämää, ei mitenkään erikoista elämää, kun itseä kiinnostaa paljon enemmän elämässä saavuttaa kokemuksia ja asioita mitä nämä luuserit ikinä voisi saada. Ei ole yksikään anteeksi pyytänyt.

Vierailija
68/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, jos menestynyt on mielestäsi ollut vankilassa (kiusaaja) ja ei-menestynyt kouluttautunut kohtuu hyvä palkkaiselle alalle ja ollut koko aikuisikänsä töissä (kiusattu).

Vierailija
69/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisellä koulukiusatulla säästöjä 30 000 euroa, koulukiusaajilla saman verran velkaa. En ole sentään kaikessa epäonnistunut.

En yhtään ihnettele että sunlaista hullua stalkkeria on kiusattu. Mistä ihmeestä sinä tiedät muiden ihmisten veloista?

Koulukiusaaja liittyi keskusteluun, mene pois täältä, vai etkö kouluaikoina saanut tarpeeksi orkkuja muiden rääkkäämisestä. Painu vit#uun täältä ja syvälle sinne, mielummin niin syvälle ettet olisi koskaan syntynyt, paha ihminen!

Vierailija
70/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi

"Alahan ottaa vastuuta elämästäsi itse, ei kannata oikeasti loppuelämäksi jäädä piehtaroimaan itsesääliin sen takia, mitä lapsena on tapahtunut."

Olin koulukiusattu. Kiusaaminen teki todella pahaa. Itsetuntoni ja ihmisarvoni lytättiin. Minulle tehtiin täysin selväksi, etten ole saman arvoinen kuin muut. Lopulta sen uskoo itsekin. Siitä on vaikea päästä ylös ja eteen päin.

Niin on, kaikki siitä yli päässeet tietää kuinka vaikeaa se on, samalla ne tietää kans et einse mahdotonta ole, mä menetin 10 vuotta pelkästään sosiaalisten taitojen ja itsetunnon rakentamiseen ja se on se arvoista!

Vierailija
71/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja on kaikista heikoin.

Ei se noin ole, monet kiusaajat ovet sosiopaatteja, jotka aikuisina raivaavat tiensä huipulle ja esim. johtajiksi. He ovet sisältään tyhjiä, mutta eivät heikkoja.

Näistä asioista pitäisi puhua realistisesti ja rehellisesti, sillä se ei edistä mitenkään kiusaamisen vähentämistä, että sanotaan korulauseita siitä, miten kiusaajat ovat oikeasti ”luusereita”. Monesta heistä tulee nimenomaan voittajia aikuisina.

Heikkolahjaiset ja koulussa huonosti pärjäävät ovat häviäjiä aikuisina, mutta älykkäistä kiusaajista tulee usein voittajia, ja narsistisista ja sosiopaattisista piirteistä voi olla myös hyötyä varsinkin yritysmaailmassa ja politiikassa.

Minun uskiakseni asia on näin melko pitkälti. Ja koska nykyajan yhteiskunnat elää sen mukaan että pitäisi olla vahva, voimakas ja nopea. Ja sitä kaikkeahan nämä kiusaajat yleensä ovat. Siinä samalla kun vahvoina rynnivät elämässä eteenpäin niin heikkoja sortavat ja kiusaavat.

Kiusaaminen muutenkin taitaa olla osa sellaista sosiaalisen tilan järjestyksen säätämistä, missä kiusaaja edistää omaa asemaansa ja pyrkii säilyttämään asemansa ja vahvuutensa. Toki muiden kustannuksella ja yleensä kiusattujen. Tämä kiusaajan sosiopaattisuus sekä narsistisuus saa tästä kiusaamisesta polttoainetta ja ruokkii kiusaajaa.

Veikkaanpa, että yleisesti ottaen kiusattujen elämät ovat menneet huonosti ja huono itsetunto heijastunut melkein joka asiassa, vaikka sitä ei osaisi tiedostaa.

Vierailija
72/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän koulussa kiusaajat olivat niitä huonompien lähtökohtien nuoria. En tiedä mitä heille kuuluu, mutta tilastollisesti ei luultavasti kovin hyvää.

Sama. Riippuu varmaan tosi paljon asuinalueittain se kouluympäristö ja kiusaajien profiilit.

Esim. Siistillä, hienostoalueella koulukiusaajissa on toki näitä ns. paremman väen lapsia ja nuoria, kun mitkään sossuperheiden mukulat eivät niitä kouluja käy.

Ja taas alueilla, joissa valtaosa sellaista alemman sosiaaliluokan populaa, niin jos sinne yhdistyy yläkouluiässä muualtakin oppilaita ja silloin jokunen vähänkin keskiluokkainen, saati vähän ylemmäs, saa siellä kyllä köniinsä.

Vierailija
73/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusaaja liittyi keskusteluun, mene pois täältä, vai etkö kouluaikoina saanut tarpeeksi orkkuja muiden rääkkäämisestä. Painu vit#uun täältä ja syvälle sinne, mielummin niin syvälle ettet olisi koskaan syntynyt, paha ihminen!

No etpä itsekkään tuon kommentin perusteella sen paremmalta ihmiseltä vaikuta, kun tiput kiusaajan tasolle räksyttämään. Toki se paha olo purkautuu varmaan just niistä vanhoista kiusaamiskokemuksista, mutta ei se oikeuta purkamaan niitä mihin sattuu kanssaihmisiin. -eri

Vierailija
74/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusattu usein sairastuu masennukseen ja ahdistuneisuuteen. Heillä menee valitettavasti suuri osa siitä energiasta, jonka muut käyttävät opiskeluun, omien traumojensa kanssa pärjäämiseen.

Heillä on traumaperäisiä pitkittyneitä häiriöitä, jotka suuresti vaurioittavat heidän sosiaalista elämäänsä.

Esim. kun menet työpaikan taukohuoneeseen, jossa kollegasi kikattelevat keskenään, niin ilman muuta, ilmeesi kirkastuu, ja pyydät heitä kertomaan, mikä on noin hauskaa.

Kiusatulla puolestaan nousevat traumat pintaan ja hän on täysin varma, ilman mitään todisteita, että hänelle ne siellä nauravat, koska hän oli pilkanaihe koko kouluajan.

Tällainen harmiton tilanne, saattaa saada kiusatun vainoharhaiseksi. Hän saattaa alkaa pongailemaan lisää merkkejä kuinka hänelle nauretaan hänen selkänsä takana ym. Lopulta hän ahdistuu niin, että työ kärsii.

Vierailija
75/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miespuolisista kiusaajista, joita tiedän yläasteelta on ainakin neljä jo mennyt multiin ennen 50. ikävuotta. Kiusattujen kohtaloista en tiedä, kuten en paljoa muidenkaan yläastelaisten. Miehillä tuo kiusaaminen on yleenä fyysistä eli väkivaltaa ja nöyryyttämistä ja sellaiset tyypit tuppaa olemaan jo jotenkin sivuraiteilla. Kun oppivelvollisuus päättyy, niin loputkin pidäkkeet katoaa ja kierre alkaa. 

Vierailija
76/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se noin ole, monet kiusaajat ovet sosiopaatteja, jotka aikuisina raivaavat tiensä huipulle ja esim. johtajiksi. He ovet sisältään tyhjiä, mutta eivät heikkoja.

Näistä asioista pitäisi puhua realistisesti ja rehellisesti, sillä se ei edistä mitenkään kiusaamisen vähentämistä, että sanotaan korulauseita siitä, miten kiusaajat ovat oikeasti ”luusereita”. Monesta heistä tulee nimenomaan voittajia aikuisina.

Heikkolahjaiset ja koulussa huonosti pärjäävät ovat häviäjiä aikuisina, mutta älykkäistä kiusaajista tulee usein voittajia, ja narsistisista ja sosiopaattisista piirteistä voi olla myös hyötyä varsinkin yritysmaailmassa ja politiikassa.

Minun uskiakseni asia on näin melko pitkälti. Ja koska nykyajan yhteiskunnat elää sen mukaan että pitäisi olla vahva, voimakas ja nopea. Ja sitä kaikkeahan nämä kiusaajat yleensä ovat. Siinä samalla kun vahvoina rynnivät elämässä eteenpäin niin heikkoja sortavat ja kiusaavat.

Kiusaaminen muutenkin taitaa olla osa sellaista sosiaalisen tilan järjestyksen säätämistä, missä kiusaaja edistää omaa asemaansa ja pyrkii säilyttämään asemansa ja vahvuutensa. Toki muiden kustannuksella ja yleensä kiusattujen. Tämä kiusaajan sosiopaattisuus sekä narsistisuus saa tästä kiusaamisesta polttoainetta ja ruokkii kiusaajaa.

Veikkaanpa, että yleisesti ottaen kiusattujen elämät ovat menneet huonosti ja huono itsetunto heijastunut melkein joka asiassa, vaikka sitä ei osaisi tiedostaa.

Ahaa. Kyllä mullakin on varmasti tooosi huono itsetunto enkä vaan tiedosta sitä itse. :D Ehkä "tulta päin"- asenne on auttanut ja luova hulluus. Anyways, aika ylimielistä huudella että kyllä kaikilla koulukiusatuilla tulee elämä menemään päin persettä ja vähintäänkin itsetunto on huono. Suorastaan typerää.

Vierailija
77/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä kyyläät muita ja vertailet itseäsi muihin? Mikä ihmeen järkinsiinä on käyttää energiaa noin typerästi? Käytä mielummin se energiasi johonkin hyödylliseen ja itsesi kehittämiseen, opiskeluun tai vaikka kuntoiluun. Itsesääli ei ole koskaan auttanut ketään millään tavoin ja voit vaikuttaa elämääsi hyvinkin paljon halutessasi. Jos et halua, vaan mielestäsi on ihan ok maata ja valittaa vain, niin ok, mutta vaihtoehtoja on.

Siinä joku kiusaaja taas äänessä.

Enpäs olekaan kiusaaja, vaan olin koulussa se tyttö, joka puolusti kiusattuja. Olin ihan tavallinen keskitason oppilas.

Olin yläasteella, joka oli iso yläaste pääkaupunkiseudulla, jossa oli luokkia oli noin 6-7 per ikäluokka. Sain kiusattujen puolustamisen takia kaksi kertaa nyrkistäkin yhdeltä pahimmalta kiusaajalta, mutta kolmatta kertaa en enää saanut, sillä kokosin joukot taakseni ja sain kiusaajan yhteistyöllä rauhalliseksi. Tämä kiusaaja kiusasi siis useampaa ihmistä, etuili, oli väkivaltainen, puhui todella rumasti useille, valehteli tekemisensä hyväksi opettajille, uhkaili, vaati itselleen erikoisasemaa erilaisiin asioihin, pakotti muita pöllimään lähikaupasta hänen vaatimiaan asioita ja muuta vastaavaa. Minä en ollut hänen uhrinaan, mutta en voinut sietää sellaista käytöstä, joten kyseenalaistin hänen käytöksensä ensi yksin ja sain sen takia kahdesti nyrkistä tyypiltä. Sen jälkeen jututin fiksuina pitämiäni muiden luokkien oppilaita ja pian sain valtavan joukon tukemaan asiaani. Yhteistyö toimi ja ihan kaikkea en tiedä mitä muut tekivät, mutta kiusaajan oli lopetettava kiusaamisensa, vaihtoehtoa ei ollut valitettavasti. En ole kuullut mitä hän teki yläasteen jälkeen, enkä ole siitä kiinnostunut. Uskon, että hän ei enää sen koommin halunnut kiusata kuitenkaan muita, sillä opetus oli varmasti aina mielessä.

Sen siis neuvon, että kannattaa kehittää itseään ja yrittää jättää ikävä historia historiaan. Ei kannata pitää kiusatun viittaa harteillaan koko ajan, vaan vaikka ammattilaisen kanssa lähteä nostamaan itsensä asemaan, jossa on oma itsensä, onnellinen ja tasapainossa. Joskus se tarkoittaa sitä, että pitää karistaa asuinpaikkansa pölyt harteiltaan ja muuttaa ihan muualle. Vertailu ei kannata ellei siitä tule oikeasti hyvälle mielelle tai ellei se anna lisää päättäväisyyttä parantaa omaa eloaan. Ei kannata kuitenkaan alkaa itsensä kiusaajaksi, sillä silloin kiusaajasta ei välttämättä tule voittoa ikinä Tuleen ei kannata jäädä makaamaan ikinä.

Vierailija
78/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiusaaja saa suojelua, myös laki on säädetty kiusaajien eduksi.,esim. virkarotat ovat ammattikiusaajia.  -Myös häätö saisi tapahtua jenkkimalliin.

Vierailija
79/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ei ees kiinnosta mun yläasteajan kiusaajien elämät enää niin meen eteenpäin omassa elämässäni. Onneks en asu enää niiden kanssa samalla paikkakunnalla eikä mulla ole minkäänlaisia siteitä enää sille paikkakunnalle, niin niitä ei tarvii enää nähdä. Viime vuonna Facebookista stalkkasin niiden elämäntilanteita ja monet näytti asuvan vielä samalla paikkakunnalla tai naapuripaikkakunnilla.

T: aspergerdiagnoosin 8-vuotiaana saanut Helsingin yliopiston opiskelija M27

Mietin myös paikkakunnalta pois muuttoa, tuntuu että tarvitsen sitä kasvun kannalta. Olen myös joskus katsonut mitä kiusaajille kuuluu ja näin se menee, he elävät samalla paikkakunnalla säälittävää elämäänsä tai naapuri paikkakunnalla, sitä perus elämää, ei mitenkään erikoista elämää, kun itseä kiinnostaa paljon enemmän elämässä saavuttaa kokemuksia ja asioita mitä nämä luuserit ikinä voisi saada. Ei ole yksikään anteeksi pyytänyt.

Jep. Mua muutenkin kiinnosti lähteä lukion jälkeen opiskelemaan yliopistoon, eikä sillä maalaispaikkakunnalla ole yliopistoa, niin sillä tiellä oon. Muutenkin on ihan kivaa asua pk-seudulla, kun mun kummitäti ja toinen isosisko asuvat Helsingissä, iskän puolen serkut asuu Espoo-Helsinki-akselilla ja iskä naisystävänsä kanssa asuu Sipoossa, niin en oo täysin yksin siellä, vaikka en kovin usein näekään noita mun sukulaisia joitain sukulaisjuhlia lukuunottamatta, vaikka asunkin samalla paikkakunnalla. Toista isosiskoa ja kummitätiä näen nykyään useammin muuttojen yhteydessä enkä asu ees kovin kaukana mun kummitädistä Helsingissä. Espoon serkkuja näen harvemmin sukulaisjuhlissa, vaikka nykyään kaksi niistä asuu myös Helsingissä opiskelujen takia. Niillä on ihan omat kuvionsa. Yhteen yliopiston kerhoon meen mukaan kyllä kun sen toiminta lähtee taas aktiivisemmin käyntiin koronan jäljiltä.

- 61

Vierailija
80/222 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rriippuu ihan ihmisestä ka monesta muustakin asiasta, ympäristötekijät... mieheni oli vakavasti koulukiusattu ja koki vakavaa fyysistä ja henkistä väkivaltaa, myös seksuaalista. Se selvisi aika hyvin, mutten ihan tiedä miten kuvata sitä kilpailuhenkisyyttä ja näyttämisen tarvetta, mikä jäi. Tiedättekö sillälailla high road henkisesti kuitenkin. Lyhyesti sitä ei onnistuttu nujertamaan, menestyy aikalailla joka osa-alueella paljon tavallista paremmin.

Lisään tähän noista mieheni kiusaajista yksi on tehnyt itsemurhan ja yksi tuomittu mm. Alaikäisen törkeästä ráiskáuksesta jo parikymppisenä. Myöhemmistä vaiheista en tiedä.

Toki tiedän myös kiusaajia, joilla vaikutti menevän normaalihyvin esim. lukion jälkeen, some-persoonina ja (radio)toimittajina esimerkiksi. Tahtomatta leimata noita aloja yleisesti, mutta sattui menemään noin.

Musta on kuitenkin vaikuttanut, että ne aivan selkeästi hirvittävimmät ja sadistisimmat kiusaajat eivät ole yleensä menestyneet. Harva kovin nuori ainakaan on kovin taitava kätkemään sellaisia voimakkaasti ilmeneviä piirteitä ja heistä ovat olleet ja pysyneet jonkinlaisina hylkiöinä itse.