Alan menettää toivoni. En mä pääse ikinä töihin :(
Selasin taas työkkärin sivun läpi ja ei vaan yksikään työ ole mulle. En tiedä mitä haluan ja ikääkin jo sen verran, että kohta mua ei kukaan edes enää ota. Hävettää jo tämä kotona olo, mutta mitä ihmettä mä alan tehdä?? Olen liian "taiteilijasielu" rutiinitöihin. Sellainen ei vaan onnistu minulta. Mutta sitten taas en ole tarpeeksi taiteellinen mihinkään luovaan alaan.
Sanokaa mitä mä alan tehdä, kun en opiskellakaan enää voi. Kaupallinen tutkinto on, mutta ei minusta ole enää niihin töihin enkä sitä (kirjanpitoa) haluakaan. Aivan liian kaavamaista ja rutiinimaista.
Kommentit (158)
Mitä tekisit jos voisit tehdä ihan mitä tahansa?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:59"]
Liian taiteilijasielu töihin! Stana! Duuni kuin duuni mistä saa palkkaa.
[/quote]
Sinun rajoitteesi on se, ettei sinulle työ kelpaa. No, itsestäni ei ole "taiteilijaksi".
Liian taitelijasielu RUTIINItöihin. Mä luulen, että ei sinustakaan ihan mihin tahansa työhön ole. Sullakin on omat rajoitteesi.
[/quote]
Okei, varmaan kaikki työnantajat tykkää kun menen tekemään kirjanpitoa ja huonon motivaation ja keskittymisen takia laitan tahtomattani tilit sekaisin? Varmaan ihan jokainen työnantaja jopa ottaa mut töihin!
Ihan tosi, miettikää nyt vähän itsekin.
ap.
Ei sun auta kuin yrittää päästä sille taiteelliselle alalle jos se on ainoa mikä motivoi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:22"]
[/quote]
No tämä on just se mun ongelma. En tiedä. Ehkä jotain luovaa ja suht aikataulutonta. Jotain, missä saa itse päättää tahdin, tietyissä rajoissa toki. Laulajana olisi kiva, mutta en osaa laulaa, joten sitä ei voi realistisesti ajatella.
ap.
Miten olis kouluttUtuminen johonkin lasten/nuorten pariin. Siellä on tietysti työajat eikä palkka kovin kummoinen mutta lasten js nuorten kanssa saa toteuttaa omaa luovuuttaan ☺️
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:18"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:14"]
Hetken jo tunsin sua kohtaan myötätuntoa, ap, mutta.. olet siis "liian taiteellinen rutiinityöhön". Mitä se sellainen rutiinityö on? Eikö kaikki työt ole tavallaan rutiininomaisia? Oletko parempi kuin tavallinen työssäkäyjä, et kestä niin tylsää elämää kuin he viettävät? Tuskin kukaan tylsästä työstä nauttii, erotuksena heillä ja sinulla on motivaatio tehdä elämällään jotain. Olet vetämätön laiskimus, joka ei viitsi edes yrittää ja odottaa saavansa sen pehmeimmän palan nisupitkosta. Koska olethan taiteellinen.
[/quote]
Jokainen tykkää eri jutuista. Jos sulle ei ne rutiinit tuota ongelmaa, niin jollekin toiselle ne voi tuottaa. Jollekin toiselle taas ei tuota ongelmaa joku sellainen asia, joka sulle tuottaa ja sekin on ok.
[/quote]
Ei ole ok olla hakematta MITÄÄN työtä, koska ei sovellu MIHINKÄÄN. Näinhän ap omaa tilannettaan kuvaili. Aika harva on itselleen täysin sopivassa unelmatyössä, eikä sellaista kaikille ole olemassakaan. Sitten tehdään kompromisseja.
Jos et ole täysin taiteilija-ammattiin soveltuva, mutta silti omaat luovuutta, miten olisi joku designer juttu? Heillähän on yhdistetty luovuus ja esim. kaupallisuus. Taiteilija sen sijaan työskentelee täysin yksin, ilman mitään kompromisseja välittämättä esim. rahasta. Toki he usein myyvät taidettaan, mutta se tekeminen ei ole asiakaslähtöistä.
Graafinen suunnittelija? Muotoilija? Pelisuunnittelija? Tiedottaja? Toimittaja? Valokuvaaja?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:23"]
Okei, varmaan kaikki työnantajat tykkää kun menen tekemään kirjanpitoa ja huonon motivaation ja keskittymisen takia laitan tahtomattani tilit sekaisin? Varmaan ihan jokainen työnantaja jopa ottaa mut töihin!
ap.
[/quote]
Siivoustyötä? Kassalle?
Hyvin samoja fiiliksiä, kuin ap:lla. Paitsi että mulla on tutkinto unelmieni alalta - se vain ei työllistä kaikkia sille pyrkiviä, kun Suomi on niin pieni maa ja lamakin vaikuttaa. Olen nuorempana ollut kesäisin ns. tavallisissa töissä, mutta niissä mulla menee terveys ja elämänhalu, ja palkka, joka hädin tuskin ylittää työttömyysturvan, ei motivoi tekemään työtä, jota vihaa ja joka stressaa. Onkse sit parempi, et tekee mitä vaan töitä ja joutuu aina vähän väliä saikulle? Kun ne tulot ei kuitenkaan riitä esim. säännöllisiin hierontoihin ja laatuliikuntaan...? Yritän sit etsiä sellaista kuviota, yritystoimintaa, apurahajuttuja ja pätkätöitä, millä pysyis hengissä, mut en ole vielä löytänyt kestävää ja kokonaisvaltaista ratkaisua. Selvästikään, kun tuskin täällä valittaisin :D jos olisin.
Eikö sinulla ole yhtään kunnianhimoa ja tahtoa tehdä oikein. Vaikuttaa että olet tahallasi virheitä tekevä. Motivaatio työntekoon voi olla ainoastaan raha ja joillekin se on ainoa motivaation lähde. Kaltaisesi ovat patalaiskoja vellihousuja jotka eivät halua tehdä töitä kun leipä tulee suuhun muutenkin. Liian hyvät tuet ovat tähän syynä, sosku maksaa, kela maksaa jne.
Mieti minkälaisen mallin annat lapsillesi jos sinulla niitä on.
Itsensä ja perheensä elättämisen pitäisi olla kunnia-asia ja jo sinällään riittävä motivaattori työhön.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:23"]
ap.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:27"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:22"]
[/quote]
No tämä on just se mun ongelma. En tiedä. Ehkä jotain luovaa ja suht aikataulutonta. Jotain, missä saa itse päättää tahdin, tietyissä rajoissa toki. Laulajana olisi kiva, mutta en osaa laulaa, joten sitä ei voi realistisesti ajatella.
ap.
[/quote]
Tämä juuri on se mikä yhteiskunnassa on vialla tänä päivänä. "Voisin kyllä alkaa laulajaksi, tai johonkin kivaan missä ei ole juurikaan velvollisuuksia/epämiellyttäviä asioita. Mutta en sitten oikein tiedä, en oikein tosiaankaan tiedä."
Eikö tuollaisessa tilanteessa ap pitäisi lähteä sieltä pohjalta etenemään, ESIMERKIKSI sitä paskaduunia jossain siivoojana tms. Vai onko se sinulle liian arvotonta ja rutiininomaista? Uskotko että olet lähtökohtaisesti oikeutettu heti parempaan?
Minullakin on korkeakoulututkinto taustalla, mutta en silti oleta pääseväni heti unelmatyöhöni.
Ota selvää opiskelumahdollisuuksista ja opiskele sellainen ala joka tuntuu eniten sinunlaiselta. Kyllähän niitä ammatteja on kuvanveistäjästä muotoilijaan, varmasti löytyy hyvä, kun vähän viitsii..
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:31"]
Jos et ole täysin taiteilija-ammattiin soveltuva, mutta silti omaat luovuutta, miten olisi joku designer juttu? Heillähän on yhdistetty luovuus ja esim. kaupallisuus. Taiteilija sen sijaan työskentelee täysin yksin, ilman mitään kompromisseja välittämättä esim. rahasta. Toki he usein myyvät taidettaan, mutta se tekeminen ei ole asiakaslähtöistä.
Graafinen suunnittelija? Muotoilija? Pelisuunnittelija? Tiedottaja? Toimittaja? Valokuvaaja?
[/quote]
Nämä on sellaisia kiinnostavia aloja, toisin kuin esim. aiemmin mainittu lähihoitaja. Mutta ainoat noista, mitkä saattaisi työllistää täälläpäin Suomea on pelisuunnittelija ja ehkä tiedottaja. Pelisuunnittelusta mulla taas ei ole mitään käsitystä ja kuka ottaisi kovin vakavasti 40-vuotiasta naispuolista pelisuunnitelijaa? Olisin siis jo 4-kymppinen valmistuttuani. Lisäksi, opiskelut on se ihan viimeinen keino. Mies ei oikein lämpeä ajatukselle...
Tiedottajille en ole hirveästi nähnyt paikkoja olevan auki täällä...
ap.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:32"]
Hyvin samoja fiiliksiä, kuin ap:lla. Paitsi että mulla on tutkinto unelmieni alalta - se vain ei työllistä kaikkia sille pyrkiviä, kun Suomi on niin pieni maa ja lamakin vaikuttaa. Olen nuorempana ollut kesäisin ns. tavallisissa töissä, mutta niissä mulla menee terveys ja elämänhalu, ja palkka, joka hädin tuskin ylittää työttömyysturvan, ei motivoi tekemään työtä, jota vihaa ja joka stressaa. Onkse sit parempi, et tekee mitä vaan töitä ja joutuu aina vähän väliä saikulle? Kun ne tulot ei kuitenkaan riitä esim. säännöllisiin hierontoihin ja laatuliikuntaan...? Yritän sit etsiä sellaista kuviota, yritystoimintaa, apurahajuttuja ja pätkätöitä, millä pysyis hengissä, mut en ole vielä löytänyt kestävää ja kokonaisvaltaista ratkaisua. Selvästikään, kun tuskin täällä valittaisin :D jos olisin.
[/quote]
Millainen pitää ihmisen olla, ettei terveys kestä normaalia työntekoa?? Ja silti terveys riittäisi kyllä laatuliikuntaan.. siis voi yhden kerran, miten meidän isovanhempien sukupolvi on ikinä selvinnyt hengissä kun nykynuoret (JOIHIN ITSEKIN KUULUN) eivät pysty tekemään edes helppoa päätetyötä koska se tappaa elämänhalun??
Tämä sukupolvi, jota itsekin edustan (-90) on pullamössösukupolvi, ja porukan tarvisi saada jonkinlainen reality check että missä mennään. Ollaanko me näin heikkoja.
Työt on kiven alla juuri nyt, myönnetään. Mutta hakemalla tekijä löytää kyllä jotain. Ja siitä on hyvä lähteä eteenpäin. En itsekään tee unelmatyötä tällä hetkellä, mutta teenpähän jotain.
Niin ja muotoilijaksi olen itseasiassa kerran hakenutkin nuorempana, mutta en päässyt. Todella vaikea päästä noille luoville aloille opiskelemaan...
ap.
Minä olen ns. taiteilijasielu ja vähän huithapelikin ollut. Valmistuin n. 15 v. sitten graafiseksi suunnittelijaksi ja perustin yrityksen. En saanutkaan töitä toivotulla tavalla, joten hakeuduin siivoustöihin. Tykkäsin työstä yllättävän paljon. Sitten kun oman alan töitä oli riittävästi, jättäydyin työstä pois. Tein siivousta 3,5 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:31"]
[/quote]
Nämä on sellaisia kiinnostavia aloja, toisin kuin esim. aiemmin mainittu lähihoitaja. Mutta ainoat noista, mitkä saattaisi työllistää täälläpäin Suomea on pelisuunnittelija ja ehkä tiedottaja. Pelisuunnittelusta mulla taas ei ole mitään käsitystä ja kuka ottaisi kovin vakavasti 40-vuotiasta naispuolista pelisuunnitelijaa? Olisin siis jo 4-kymppinen valmistuttuani. Lisäksi, opiskelut on se ihan viimeinen keino. Mies ei oikein lämpeä ajatukselle...
Tiedottajille en ole hirveästi nähnyt paikkoja olevan auki täällä...
ap.
[/quote] itse opiskelen yhtä noista luetelluista ja voin kertoa, että jos olet hyvä, niin töitä on. Miehen ei tarvitse lämmetä, riittää että rakastaa sua sen verran, että antaa sun opiskella oikean ammatin itsellesi, että voit olla töissä onnellinen.
Täällä toinen "liian taiteilijasielu rutiinitöihin". Kouluttauduin it-alalle. Sain työkalut toteuttaa luovuuttani ja samalla keinon tuoda leipää pöytään. Kaikkein inspiroivinta alassa on se, että teoriassa kaikki on sinusta itsestä kiinni. Kun osaat koodata, sinulla on kotikoneellasi resurssit ja mahdollisuus luoda aivan mielettömiä juttuja, joilla voit vaikka rikastua. Tosin käytännössä taidot, kyvyt ja ideoiden puute tätä yleensä rajoittaa, heh heh. Mutta mielestäni on silti äärettömän viehättävä ajatus, että tarvittavat työkalut ovat nokkani edessä odottamassa maailman mullistavaa ideaani. Ei sillä, etteikö palkkatyössäkin pääsisi luovuuttaan tällä alalla toteuttamaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:12"]
Mikset voi opiskella? Pari vuotta opintoja (todennäköisesti saisit tehdä ne jopa työttömyystuella) ja sitten olisit valmis lähäri ja saisit pysyvän työpaikan.
[/quote]
ap ei tiennyt mitä haluaisi ylipäätään opiskella