Alan menettää toivoni. En mä pääse ikinä töihin :(
Selasin taas työkkärin sivun läpi ja ei vaan yksikään työ ole mulle. En tiedä mitä haluan ja ikääkin jo sen verran, että kohta mua ei kukaan edes enää ota. Hävettää jo tämä kotona olo, mutta mitä ihmettä mä alan tehdä?? Olen liian "taiteilijasielu" rutiinitöihin. Sellainen ei vaan onnistu minulta. Mutta sitten taas en ole tarpeeksi taiteellinen mihinkään luovaan alaan.
Sanokaa mitä mä alan tehdä, kun en opiskellakaan enää voi. Kaupallinen tutkinto on, mutta ei minusta ole enää niihin töihin enkä sitä (kirjanpitoa) haluakaan. Aivan liian kaavamaista ja rutiinimaista.
Kommentit (158)
On kyllä suuri vääryys miten paljon hyvin koulutettua väkeä Suomessa joutuu nöyryytetyksi työttömänä ilman omaa syytään! Älkää lannistuko, vika ei ole teissä. Se on Suomen valtiossa.
Huom. teidän ei ole pakko jäädä tänne, saatte työtä muualta aivan varmasti, takaan sen. Missään maassa ei ole täysin ongelmatonta mutta ainakin töitä on.
Taiteilijaksi synnytään. Taitoja voi hioa koulussa mutta ei siellä ketään taiteilijaksi muutu tuosta vaan. Taide on syvemmällä kuin piirustus ja maalaustaito, se on sielussa.
Jos joutuu tekemään muuta työtä kuin taidetta, taiteenteko tyssää. Ei luovaa tilaa käskytetä tulemaan esiin lomilla ja vapaa-ajalla vaan pitäisi olla esim. apuraha jotta saa sen luomisrauhan.
No menet tietenkin markkinointitoimistoon. Luovaa ja rentoa niille, jotka eivät ole tarpeeksi luovia taiteilijoiksi.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:18"]
On kyllä suuri vääryys miten paljon hyvin koulutettua väkeä Suomessa joutuu nöyryytetyksi työttömänä ilman omaa syytään! Älkää lannistuko, vika ei ole teissä. Se on Suomen valtiossa.
Huom. teidän ei ole pakko jäädä tänne, saatte työtä muualta aivan varmasti, takaan sen. Missään maassa ei ole täysin ongelmatonta mutta ainakin töitä on.
[/quote]
Kyllä työpaikat on vähentyneet, se selittää asiaa hieman.. mutta väestön kriteerit työpaikalle myös tiukentuneet, eli tavis-jamppa ei halua tavis-jampan työtä vaan pitäisi olla jotain kivaa, erikoista ja huoletonta. Ja toki hyvä palkka.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:22"]
Taiteilijaksi synnytään. Taitoja voi hioa koulussa mutta ei siellä ketään taiteilijaksi muutu tuosta vaan. Taide on syvemmällä kuin piirustus ja maalaustaito, se on sielussa.
Jos joutuu tekemään muuta työtä kuin taidetta, taiteenteko tyssää. Ei luovaa tilaa käskytetä tulemaan esiin lomilla ja vapaa-ajalla vaan pitäisi olla esim. apuraha jotta saa sen luomisrauhan.
[/quote]
Ja seuraavaksi joku jo vastaakin sinulle, että "kyllä mie tunnen ainakin kaksi taiteilijaa, jotka tekkeepi kolmea työtä, mutta sitten viikonloppuisin maalaavat täyttä häkää tauluja teemana hirvi ja rypsipelto jokineen! On kyllä lusmu, jossei kykene samaan!!!"
Jos ap on taiteilijasielu, niin mikset kokeile sitten jotain taiteellista? Esimerkiksi kokeile kirjailijan uraa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:13"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:04"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:00"] [quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:43"] Niin ja muotoilijaksi olen itseasiassa kerran hakenutkin nuorempana, mutta en päässyt. Todella vaikea päästä noille luoville aloille opiskelemaan... ap. [/quote] Vaikka opiskelisit muotoilijaksi niin niitäkin on varmasti paljon työttömänä, eli jos sinulla ei ole suhteita muotoilualalle niin ei sitä kannata opiskella [/quote] Aivan. Siksi en sitä enää mietikään. Tuosta kirpputorista. Täällä oli puoli vuotta juuri tuollainen kirppari, mutta ei se kannattanut ja lähti pois. ap. [/quote] aina kannattaa mielummin opiskella ka vaikka etsiä töitä samalla, kuin olla kotona tekemättä mitään.
[/quote]
Ei ainakaan rahallisesti.. varsinkin jos edellisestä tutkinnosta on opintolainaa tuhansia euroja ja lisää pitäisi ottaa jotta pystyisi taas opiskelemaan
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:56"]Seuraa vaikka Teemu Mäen jalanjälkiä ja ala kuvataiteilijaksi. Onko sulla kissaa omasta takaa?
http://www.vauva.fi/keskustelu/1532859/ketju/muistatko_taman_teemu_maki_tappoi_kissan_kirveella
[/quote]
Ihan kauhea, mutta silti naurahdin tälle...
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:50"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:29"]
Miten olis kouluttUtuminen johonkin lasten/nuorten pariin. Siellä on tietysti työajat eikä palkka kovin kummoinen mutta lasten js nuorten kanssa saa toteuttaa omaa luovuuttaan ☺️
[/quote]Lastenhoitaja olisi ihana ammatti. Mutta miten mä kestäisin ne jotkut hoitajat jotka eivät edes tykkää lapsista? Sellaisia komentelevia, kylmänkalseita, vallanhimoisia lastentarhanopettajia.
-ei ap
[/quote]
Ja jälleen kerran olet parempi kuin muut. HUHHUH. Parempi kuin ammatissa jo olevat, vaikket alasta tiedä hölkäsen pöläystä etkä varmaankaan edes tunne yhtä ainutta lastentarhaopettajaa.
What an attitude.
[/quote]Ai miten niin? Lastenhoitaminen on joko verissä tai sitten ei. Ei sitä kuule kirjoista päntätä. Ja niitä on oikeasti sellasia lastentarhanopettajia jotka eivät lapsista edes pidä.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:09"]
Ei voi olla totta, että joku on oikeasti noin sekaisin. "Taiteilijasielu" joka kuitenkaan ei ole riittävän hyvä millekään taiteen alalle, mutta ei halua tehdä mitään muutakaan? Ja ikääkin ilmeisesti jo kuitenkin enemmän kuin 20? Kuules nyt, ne on hyvin harvat ihmiset, jotka Suomessa elää millään taiteellisella alalla. Useimmat meistä "taiteilijasieluista" joutuvat tekemään ihan oikeita töitä henkemme pitimiksi. T:muusikko-insinööri (joo, arvaa kummalla elän?)
[/quote]Sinä kuuntelit varmaan heitä jotka sanoivat sinullekin aikoinaan: "ei sillä elä", "mene johonkin järkevään ammattiin". Ja nyt olet katkera ja yrität estää toisen haaveiden täyttämisen. Tsot, tsot.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:32"]Jos ap on taiteilijasielu, niin mikset kokeile sitten jotain taiteellista? Esimerkiksi kokeile kirjailijan uraa.
[/quote]
Siksi, että taiteilijasieluisuus on ap:n tekosyy olla tekemättä mitään. Joku voisi nimittää samaa laiskuudeksi.
On varmaan mutta mitä ne sun ammatinvalintaan vaikuttaa? Samoin joka helvetin alalla VOI OLLA joku, joka ei tee sitä tunteen palosta. Siinäkö taas tekosyy, ettet voi lähteä alalle? Kuten myös ahdistuneisuushäiriö ja ad-hd, mitä näitä nyt oli. Parempi on kun pysytte kotona.
Minä ymmärrän ap:ta sillä ajattelin joskus samoin. Mutta se oli alta parikymppisenä. Minä en tiedä mikä ruuvi minulla naksahti paikoilleen kun tajusin että työ, josta saa elannon, ei tarvitse olla myös se unelma ja elämän kiintokohta. Oikeastaan mieluummin teenkin jotain rutiini työtä taiteen sivussa niin luovuus ei katoa. Monet taiteilijat ovat menettäneet hohtonsa kun elannon hankkimisen tuoma stressi on pusertanut heistä mehut irti.
103 vastauksena tuohon lastentarhaopettaja-pohdintaan.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:18"]
[/quote]
Kyllä työpaikat on vähentyneet, se selittää asiaa hieman.. mutta väestön kriteerit työpaikalle myös tiukentuneet, eli tavis-jamppa ei halua tavis-jampan työtä vaan pitäisi olla jotain kivaa, erikoista ja huoletonta. Ja toki hyvä palkka.
[/quote]Höpö höpö, Suomen valtio on sössinyt kaikki työmahdollisuudet. Se tekee niin tuhoamalla yrittäjyyden verotuksella ja sääntelyillä. Myymällä kaikki yritykset ulkomaille. Ja olemalla passiivinen kehittämään uutta. Toinen sabotoija on AY-liike.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:55"]
Menkää ihmiset ulkomaille. Jos sattuu olemaan inssin paperit taskussa niin Saksassa on töitä.
[/quote]
Nyt alkoi toden teolla kiinnostaa! Olen ollut Saksassa töissä 2 vuotta. Valmistuin vuosi sitten inssiksi (ohjelmointi). Kerro todellakin lisää niistä töistä!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:59"]Liian taiteilijasielu töihin! Stana! Duuni kuin duuni mistä saa palkkaa.
[/quote] Tämä. Oikeesti, sen työn tarkoitus on ansaitsee oma elanto, toissijaista on miten siinä itseään toteuttaa. Luuletko että monellakaan siivoojalla, hampurilaisen paistajalla tai Alepan kassalla se työ on mikään unelmaduuni? Ei varmasti ole, mutta siitä saavat rahaa. Tällä hetkellä työpaikoista on niin tiukkaa, että kenelläkään ei todellakaan ole varaa nirsoilla. Kirjanpitäjän homma on helposti päivitettävissä ajantasalle ja töitäkin on paremmin kuin monella muulla alalla.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 12:59"]
Liian taiteilijasielu töihin! Stana! Duuni kuin duuni mistä saa palkkaa.
[/quote]
Liian taitelijasielu RUTIINItöihin. Mä luulen, että ei sinustakaan ihan mihin tahansa työhön ole. Sullakin on omat rajoitteesi.
[/quote]
Rutiinit ne on runoilijallakin. KAIKESSA olevaisessa on omat rutiininsa. I LOVE ROUTINS!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 15:42"]
On varmaan mutta mitä ne sun ammatinvalintaan vaikuttaa? Samoin joka helvetin alalla VOI OLLA joku, joka ei tee sitä tunteen palosta. Siinäkö taas tekosyy, ettet voi lähteä alalle? Kuten myös ahdistuneisuushäiriö ja ad-hd, mitä näitä nyt oli. Parempi on kun pysytte kotona.
[/quote]Viestit 41 ja 100 eivät ole siis ap:n kirjoittamia.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 14:55"]
Menkää ihmiset ulkomaille. Jos sattuu olemaan inssin paperit taskussa niin Saksassa on töitä.
[/quote]
Olen kiinnostunut. Voitko laittaa jonkun linkin? Minulla on inssin paperit ja olen valmis muuttamaan ulkomaille.